- دقیقه 6
- 4004
- 5 نظر
به قلم ناصر آقایی
20 آبان 1396
اگر قصد راه اندازی فروشگاه ابزار را دارید و برای شما هزینه راه اندازی فروشگاه ابزار فروشی مهم است، این مطلب را از دست ندهید.
راه اندازی یک کسب و کار در هر زمینه ای نیازمند داشتن اطلاعات و دانش کافی است، چرا که دنیای کسب و کار دنیایی رقابتی است و اصولا کاسبی در این رقابت برنده است که با علم و آگاهی به حرفه ای ورود پیدا کند و شروع به فعالیت نماید.
ابزارفروشی جزو کسب و کارهایی است که علاوه بر داشتن دانش فروش و تعامل با مشتریان، نیازمند داشتن اطلاعات کافی در زمینه محصولاتی است که به مشتریان عرضه می کند. به خصوص امروزه که ابزارهای بسیار متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. بنابراین شناخت ابزارالات مختلف در کنار فن بیان خوب و تعامل با مشتریان می تواند در راه اندازی یک فروشگاه ابزار به خوبی به شما کمک کند. همچنین شناخت برندهای خوب و درجه یک بازار به شما کمک میکند که در سریعترین زمان ابزارهایی که برای فوشگاه خود نیاز دارید تهیه کنید. در مرحله اول داشتن دانش فروشندگی یعنی همان فن بیان خوب و قواعدش همراه با شناخت بهترین ابزارها از برندهای معتر و شناختهشده میتواند گام موثری در راهاندازی فروشگاه ابزارفروشی باشد.
ابزار محصولی حاصل ذهن و دست انسان است، زمانی که برای رفع نیازهای خود و بهره برداری از موهبت های موجود، در فکر خود ابزار را می پروراند و سپس با کمک از طبیعت، آن را عینیت می بخشید. این ابزارها در دنیای کنونی در مکانی به نام ابزار فروشی به سایر انسان ها عرضه می شود که میتواند قسمتی از نیازهای روزانه آنها را تأمین کند.
اما یک فروشگاه ابزار چه ویژگی هایی دارد و یک ابزار فروش چگونه می تواند در کار خود موفق باشد؟
اولین نکته ای که یک ابزار فروش می بایست به آن دقت نماید این است که چه ابزارهایی را می خواهد در فروشگاه خود بفروشد. ممکن است تصمیم بگیرد ابزار برقی مختص کارخانهها را به فروش برساند یا ابزار ساختمانی. البته این فاکتور خود به عوامل دیگری وابسته است. شناسایی دقیق بازار و ابزارها بسیار مهم است که این امر با تحقیق، بررسی و کسب اطلاع از افراد باتجربه و آگاه در این کار امکان پذیر است. مکان راه اندازی ابزار فروشی و نوع مشتریان، میزان سرمایه و حتی ابعاد و اندازه فروشگاه در تعیین محصولات فروشگاه تاثیرگذار هستند و می بایست این پارامترها را یک به یک در نظر داشت.
بیشتر بخوانید: نگهداری ابزارآلات دستی
با توجه به این که ابزارها خود در چند دسته در قالب ابزارهای برقی، برشی، دستی، بادی، جوشی و … طبقه بندی می شوند، باید در نظر داشت که اولا محصولات و ابزارهای هر طبقه را شناخت و سپس تصمیم گرفت که محصولات دسته ای خاص در ابزار فروشی به فروش برسد؟ یا از هر طبقه محصولات پرفروش و آنهایی که معمولا بیشتر موردنیاز هستند برای فروش انتخاب گردد؟ ابزارهای مورد نیاز کدام صنف برای عرضه در ابزار فروشی مناسب تر است؟ ابزارهای صنعتی، کشاورزی و یا ابزارهایی که مصارف خانگی نیز دارند و عامه افراد به آن ها نیاز پیدا می کنند؟
پس از انتخاب محصولات فروشگاه، توجه به مکانی که قصد خرید یا اجاره آن را دارید حائز اهمیت است و برای این کار نیز بهتر است از همفکری افراد با تجربه و مطمئن این صنف استفاده نمایید. نزدیکی به مراکز اصلی خرید، موقعیت مکانی فروشگاه ابزار، ابعاد و اندازه فروشگاه با توجه به نوع محصولات، امکان استفاده از زیر زمین و بالکن مغازه و فضایی به عنوان انبار، از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
بهتر است ابزارفروشیها نزدیک به مراکز خرید لوازم برقی باشند. در این صورت شانس معرفی فروشگاه بیشتر خواهد شد.
با راه اندازی یک ابزار فروشی بهتر است از همان ابتدای کار، چیدمان ابزارها را به گونه ای در نظر بگیرید که در پیدا کردن شان دچار سر درگمی نشوید. برای سهولت در کار، ابزارهایی که معمولا فروش بیشتری دارند در دسترس و نزدیک به خود قرار دهید. ابزارهای مرتبط با هم را در یک مکان قرار دهید. به عنوان مثال، اگر داخل مغازه را به قسمتهای مختلف تقسیم کردید و به وسیله شلف طبقهبندی ابزارهای مختلف را انجام دادید، ابزارهایی را که بیشتر به فروش میرسد در طبقههای پایین نگهداری کنید. ابزارهای گران و برقی را در قسمتهایی از فروشگاه بگذارید که دسترسی به آن محدود است؛ چراکه آسیبدیدن بدنه این ابزار ممکن است خسارت جبرانناپذیری برای شما داشته باشد. ابزارهایی که برای فروش به مغازه می آورید و تعدادی که می فروشید را در جایی ثبت کنید و مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می کند تا بدانید چه ابزارهایی فروش کمی داشته و چه ابزارهایی از فروش خوبی برخوردار هستند و مطابق با آن، اقدام به خرید ابزارها نمایید. راهنمای راه اندازی مغازه ابزار فروشی به نقل از سایت کانش:
“برای موفقیت در راه اندازی مغازه ابزار فروشی و یراق آلات باید به چند نکته مهم توجه کنیم تا بتوانیم روز به روز درآمد ماهیانه خودمان را ارتقاء بدهیم.
مهمترین موارد برای جذب مشتری فوق العاده را برایتان لیست کرده ام و هر کدام را به تنهایی برایتان توضیح خواهیم داد.
- انتخاب مکان مناسب برای مغازه تاسیسات
- تبلیغات و بازاریابی
- دکوراسیون مناسب
- خرید درست محصولات
بیشتر بخوانید: انواع ابزارآلات صنعتی
انتخاب مغازه مناسب برای فروشگاه لوازم ساختمانی
شما برای انتخاب مکان دو راه دارید یا اینکه بخواهید با بازار اصلی ابزار فروشان بروید و دنبال یک مغازه یا فروشگاه مناسب باشید که هم سرمایه قابل توجهی میخواهد و هم اینکه هزینه های شما ثل اجاره مکان بالا میرود پس بهتر است راه دوم را انتخاب کنید که راه اندازی مغازه ابزار فروشی در محل یا مناطق دیگر است که اکثر مخاطبان ما هم به دنبال همین مورد می باشند.” البته میزان فروش شما ممکن است در راه اول بالاتر باشد؛ اما هزینههایی که بابت اجاره یا خرید آن مغازه پرداخت میکنید نیز بسیار بالا است.
برای تامین ابزارهای ابزار فروشی خود سراغ ابزارهایی بروید که متعلق به یک برند و شرکت معتبر باشد. تنوع کافی داشته باشند، ابزارهای با کیفیت تولید و عرضه نماید. شما را در انتخاب و خرید ابزارها صادقانه راهنمایی کند و خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی را ارائه نماید. سعی کنید تعداد ابزارهایی که از یک برند یا فروشگاه بزرگتر تهیه میکنید کم باشد. بعد از اطمینان خاطر از کیفیت ابزار میتوانید مجدداً آن را سفارش دهید. البته با توجه به نوسانات ارز در کشور این راه کمی دشوار است. ممکن است یک ماه دیگر همان ابزار را حتی به صورت عمده گرانتر بخرید و این به ضرر شما خواهد بود. برای همین، تمام تلاش خود را در زمینه تحقیق نوع بند و فروشگاهی که از آن خرید میکنید، به کار بگیرید.
در نمایشگاه هایی که در طول سال برای معرفی ابزارها برگزار می شود به عنوان غرفه دار و یا بازدید کننده شرکت نمایید تا با آخرین ابزارهای ارائه شده داخلی و خارجی آشنا شوید، رقبایتان را ارزیابی کنید و برای فروش محصولات ابزارفروشی تان بازاریابی کنید. این نمایشگاهها هر ساله در تهران و سایر شهرهای بزرگ مثل اصفهان و تبریز برگزار خواهد شد و مکان خوبی برای شناخت ابزارهای پرفروش و مطرح هستند.
به کسب و کار خود از دید یک مشتری نگاه کنید. مشتری برای خرید ابزار، ابزار فروشی را ترجیح می دهد که قیمت گذاری منصفانه داشته باشد و ابزار ارزان تری را در اختیار شما قرار دهد. ابزارهای باکیفیت ارائه دهد و جنس با کیفیت به مشتری ارائه نماید. ابزار فروشی که ضمن داشتن انصاف، با مشتریان همواره با صداقت و روی خوش برخورد نماید. درست است که هزینه راه اندازی فروشگاه ابزار فروشی زیاد است؛ اما با سود منطقی آن را به مشتری بفروشید. خیلی از ابزارفروشیها بعد از مطرحشدن قیمتها گرانتر از چیزی که وجود دارد به مشتری اعلام میکنند که این اقدام، اولین گام از دستدادن مشتری است. به مشتری در مورد ابزاری که خرید می کند آگاهی کامل بدهد. محیط ابزار فروشی همیشه مرتب و تمیز باشد. چیدمان ابزارها درون قفسه و ویترین ابزار فروشی جالب، زیبا و خلاقانه باشد. به هیچ عنوان ابزارها را نامرتب نچینید. همه این ها به مشتری حس مثبتی نسبت به ابزار فروشی شما خواهد داد و این دقیقا همان چیزی است که مشتریان را ترغیب می کند تا از میان آن همه ابزارفروشی پا به فروشگاه شما بگذارند، دوباره مراجعه نمایند و به عنوان مشتری ثابت خرید های خود را از ابزار فروشی شما انجام دهند.
بیشتر بخوانید:ورود برند «رونیکس» به بازار ابزارآلات فرانسه
در آخر بهتر است برای تعامل بیشتر با مشتریان و بالا بردن میزان فروش، ضمن رعایت موارد گفته شده، از ابزارهای ارتباطی نوین از جمله موبایل و شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. از این طریق به مشتریان نسبت به جدیدترین، محبوب ترین و باکیفیت ترین ابزارهایی که در ابزر فروشی تان دارید آگاهی دهید. جشنواره و کمپین برگزار کنید و هزاران فعالیت موثر دیگر که به شما در جذب مشتری کمک می کند. این روزها در زمینه فروش محصولات اینستاگرام حرف اول را میزند. با اینکه ممکن است فروش ابزارهای برقی از طریق اینستاگرام یا دیگر شبکههای اجتماعی سخت باشد؛ اما معرفی ابزارفروشی یا فروشگاهتان در این بستر به رشد شما کمک خواهد کرد؛ چراکه اگر خدمات پس از فروش هم داشته باشید، میتوانند از همین بستر از شما خرید کنند.
جمع بندی
در مطالب فوق سعی کردیم شما را با نکات راه اندازی ابزار فروشی آشنا کنیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه موارد مهم را درباره این موضوع بیان کنیم ابتدا باید سرمایه ای که برای این کار در نظر گرفته اید را مشخص کنید. سپس هزینه را برای خرید ابزار و اجاره مغازه تقسیم کنید. بعد از آن با توجه به میزان سرمایه اقدام به اجاره مغازه ای با متراژ مناسب کنید. در انتخاب مکان مغازه لازم است به خوبی دقت نمایید. اگر مکان انتخابی شما جایی است که صنعتی همانند ساختمان سازی در آن انجام می شود، بهتر است ابزار انتخابی شما در اولویت ابزارهای ساختمانی مانند بتن کن، سنگ فرز و … باشد. ابزارها را از برندها و فروشگاههای معتبر دیگر خریداری کنید. اگر هم در انتخاب مغازه حق انتخاب دارید می توانید با توجه به علاقه و تجربه ای که دارید، آن دسته از ابزار را در فروشگاه خود قرار دهید. پس از انتخاب مکان و دسته ابزارالات نوبت به چیدمان و قفسه بندی و نمای فروشگاه است. هر چه این موارد با سلیقه بهتری انجام شود در جلب توجه مشتریان تاثیرگذارتر خواهد بود. با پیشرفت در کار متوجه خواهید شد کدام یک از این ابزار ها فروش بیشتری دارند و بهتر است از همان ابزار تعداد بیشتری را خریداری نمایید تا درصد سودتان نیز بیشتر شود. نکته ای که در خرید ابزار بسیار مهم است، پیدا کردن ابزار فروشی است که به صورت عمده و با قیمت منصفانه ای ابزار را به فروش می رسانند.
ابزار و تجهیزات ضروری مورد نیاز چیست و چه عواملی باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که فروشگاه از بالاترین استانداردهای کارایی و کیفیت برخوردار است؟
همراه گرامی سلام. انتخاب نوع ابزار به فاکتورهایی مانند نوع تقاضا و مشتری، موقعیت مکانیکی فروشگاه ابزارفروشی و حتی مساحت آن بستگی دارد. با رعایت این اصول، فروشگاه میتواند استانداردهای کیفی و کارایی مطلوبی داشته باشد.
میشه بگید کدوم ابزارها برای شروع فروشگاه ابزار فروشی ضروریتر هستند؟
سلام همراه گرامی. همانطور که در مقاله گفتهایم باید این موضوع را در نظر بگیرید که ابزار چه حوزهای را میخواهید بفروشید؛ مثلاً برقی یا ساختمانی. اگر از ابزار یک حوزه شناخت و دانش بیشتری دارید تا در اختیار مشتری بگذارید، پیشنهاد میکنیم سراغ ابزارآلات همان حوزه بروید. نکته دیگری که بهتر است در نظر بگیرید مکان جغرافیایی فروشگاه شماست که آیا به مراکز خرید ابزار برقی نزدیک است یا ابزار ساختمانی؟ در آخر اینکه، وجود ابزارهای پرمصرف و محبوب در مغازۀ شما ضروری است. با تشکر از کامنت شما.
میشه بگید چه ابزارهایی برای شروع فروشگاه ابزار فروشی واجبتره؟