ترمیم پوسیدگی بدنه خودرو

بدنه خودرو
  • دقیقه 3
  • 10574
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

12 آذر 1396

یکی از مشکلات رایج که در اتوموبیل ها با مرور زمان ایجاد میشود پوسیدگی بدنه خودرو است. فلز که در معرض رطوبت و هوا قرار دارد شروع به اکسید شدن و زنگ زدگی میکند. فارغ از اینکه بخواهید اتوموبیل را بفروشید و یا آن را نگاه دارید و خودتان از آن استفاده کنید؛ باید به فکر بر طرف کردن این زنگارها و پوسیدگی ها باشید. ترمیم پوسیدگی ها و رنگ کردن مجدد این قسمت ها کار چندان سختی نیست و خودتان میتوانید آن را انجام دهید.

به کمک فرز زنگارها را بتراشید تا به سطح آهن برسید. این روش برای زنگارهای عمیق خیلی خوب جواب میدهد. برای شروع، از دستگاه فرز برای زدودن تمامی زنگارها استفاده کنید.  کار با فرز را آنقدر ادامه دهید تا به سطح خالص و صیقلی فلز برسید و همه زنگارها از بین بروند؛ حتی اگر روی فلز حفره ایجاد شد.

خلاص شدن از شر زنگ زدگی آسان نیست. حتی اگر یک لکه کوچک زنگ زدگی بر جای بماند، زیر رنگ بدنه گسترش می یابد و در دراز مدت دوباره یک پوسیدگی ایجاد میکند.

به خاطر داشته باشید حین استفاده از دستگاه فرز تمام نکات ایمنی کار با فرز را رعایت نمایید. استفاده از دستکش، عینک های محافظ و ماسک برای محافظت در مقابل گرد و غبار را فراموش نکنید.

حفره های ایجاد شده را با بتونه بپوشانید. بتونه قیمت چندانی ندارد و میتوانید آن را از ابزار فروشی و یا فروشگاه لوازم اتوموبیل خریداری نمایید. برای سوراخ های بزرگ تر باید کمی خلاقیت به خرج دهید. باید قطعه ای صاف و نسبتا بادوام که رنگ روی آن بنشیند و همچنین به راحتی زنگ نزند بیابید و حفره را با آن بپوشانید. با یک روکش بتونه قطعه را در جای خود ثابت کنید.

 شاید عجیب به نظر بیاید ولی حلب های روغن برای پوشاندن حفره ها کاملا مناسب هستند. آلومینیوم استفاده شده در آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است و حتی برخی از آنها یک لایه نازک محافظ هم دارند. ورق های صاف پلاستیک هم میتواند انتخاب مناسبی باشد.

در مرحله بعد باید سنباده کاری کنید تا یک سطح صاف و صیقلی بین قطعه ای که چسبانده شده و بدنه خودرو به وجود بیاورید. این قسمت کار میتواند خسته کننده و طولانی باشد. در حین سنباده کاری متوجه خواهید شد بعضی نقاط به بتونه بیشتری نیاز دارند و برای خشک شدن بتونه باید صبر کنید. میتوانید کار را در سراسر بدنه به صورت یک حلقه انجام دهید. یک نقطه را بتونه کنید و در زمان خشک شدن به سراغ سنباده کاری قسمت دیگر بروید.

برای آنکه سطح سنباده شده صاف و صیقلی داشته باشید، سعی کنید سنباده زدن را با سنباده زبر شروع کنید و مرحله به مرحله از کاغذ سنباده های نرم تر استفاده کنید.

سنباده کاری آهسته و پایدار دستی ایده آل ترین روش برای این فرآیند است. ابزارهای سنباده کاری در این مرحله ممکن است کار را خراب کنند.

در مرحله بعد باید روی قسمت های بتونه کاری شده را رنگ بزنید. برای این کار باید قسمت های دیگر اتوموبیل را بپوشانید تا رنگ و پرایمر روی آن نریزد. بهتر است شیشه پنجره و لاستیک ها را هم بپوشانید.

سعی کنید این پوشش را مطابق با خطوط بدنه خودرو هماهنگ کنید تا تفاوت های بین رنگ جدید و رنگ قدیمی ماشین مشخص نشود.

ابتدا چند دست سبک پرایمر بزنید؛ در هر مرحله چند دقیقه فرصت بدهید سپس دست بعدی را روی آن اعمال کنید. یک شب تا صبح زمان بدهید تا پرایمر کاملا خشک شود. بعد از حدود 12 ساعت، با کاغذ سنباده 400 روی بدنه یک دست سنباده بزنید. حالا با کمک پیستوله رنگ کردن را شروع کنید، از همان استراتژی قبلی استفاده کنید؛ هر قسمت را در چند مرحله و با فاصله رنگ کنید.

مشخصا باید از رنگی استفاده کنید که کاملا با رنگ بدنه خودرو مطابقت داشته باشد. هر خودرو یک کد رنگ مخصوص دارد که جایی روی بدنه خودرو درج شده است. این کد برای تهیه رنگ خودرو لازم است. میتوانید برای این بخش از خدمات صافکاری اتوموبیل کمک بگیرید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ بدنه خودرو با گذشت زمان تغییر میکند و مات میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.