نحوه تعمیر جک سوسماری

تعمیر جک سوسماری

به قلم رونیکس

13 اسفند 1396

جک سوسماری ابزاری است که برای بلند کردن وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود و امکان کار کردن زیر خودرو را فراهم می‌کند. در این جک ها مایع درون سیلندر جک تحت فشار قرار می‌گیرد و نیروی اصلی بالابردن وسیله را تامین می‌کند. هر بار که دسته جک به پایین فشار داده می‌شود، مایع هیدرولیک درون سیلندر بیشتر تحت فشار قرار گرفته و این فشار مایع را وامیدارد تا جک را بالاتر بیاورد؛ در نتیجه وسیله نقلیه بیشتر از سطح زمین فاصله می‌گیرد. حال میخواهیم به علت بالا نرفتن جک روغنی و در صورت نیاز تعمیر جک روغنی و طرز هواگیری جک سوسماری بپردازیم.

آیا جک‌های سوسماری آسیب دیده توسط تعمیرکار حرفه ای تعمیر می‌شوند؟
گاهاً مشاهده می‌شود که افراد تعمیر جک سوسماری خود را بر عهده تعمیرکاران می‌گذارند اما در حقیقت تعمیر و تعویض روغن این دستگاه هیدرولیک فعالیت پیچیده‌ای نبوده و توسط خود کاربر نیز قابل اجراست.

آیا می‌توان از روغن موتور به جای روغن هیدرولیک برای پر کردن سیلندر جک استفاده کرد؟
در مواقع لزوم بله، ولی به خاطر داشته باشید در اولین فرصت مجددا روغن را تعویض نموده و از روغن هیدرولیک برای پر کردن سیلندر جک استفاده نمایید.

در صورت آسیب دیدن درپوش سیلندر چه باید کرد؟
هنگام تعمیر جک با کمک پیچ گوشتی به آرامی درپوش سیلندر را بیرون بیاورید. اگر در حین باز کردن، درپوش آسیب دید و یا لبه هایش خورده شد، باید یک درپوش جدید خریداری نموده و قبلی را تعویض کنید.

جک سوسماری ساختار عجیب و پیچیده‌‌ای ندارد و در بیشتر مواقع اگر به درستی کار نمی‌کند؛ با کمک چند ابزار ساده می‌توان روغن هیدرولیک آن را تعویض کرده و به سادگی تعمیر جک سوسماری را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر جک پارکینگ + عیب یابی | آموزش تعمیر ۷ مشکل اصلی جک درب پارکینگ

تعویض روغن و تعمیر جک سوسماری

برای تعویض روغن و تعمیر جک سوسماری به مقداری پارچه، چند عدد پیچ گوشتی، یک سطل، کمپرسور هوا، یک عدد قیف و مقداری روغن هیدرولیک نیاز دارید.

مرحله اول – تمیز کردن جک

به خاطر داشته باشید، پیش از هر بار تعمیر جک سوسماری و یا هواگیری آن باید جک را حسابی تمیز کنید. حتی مقدار کمی گرد و خاک و آلودگی درون سیلندر میتواند آسیب جدی به جک روغنی وارد نماید. یک پارچه تمیز بردارید و کاملا سیلندر و بقیه اجزای جک را تمیز کنید، سپس برای باز کردن جک دست به کار شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۰ تا ۱۰۰ انواع جک ماشین + کاربرد و مشخصات

تمیز کردن جک با پارچه

مرحله دوم – بازکردن درپوش سیلندر

در بیشتر مواقع درست کار نکردن جک سوسماری یا به خاطر خراب شدن درپوش سیلندر است و یا ورود گرد و خاک داخل مایع هیدرولیک درون سیلندر باعث خرابی ابزار شده است. برای تعمیر جک سوسماری در قسمت بالایی سیلندر معمولا یک درپوش پلاستیکی قرار دارد، با کمک پیچ گوشتی به آرامی آن را بیرون بیاورید. اگر در حین باز کردن، درپوش آسیب دید و یا لبه هایش خورده شد، باید یک درپوش جدید خریداری نموده و قبلی را تعویض کنید.

خالی کردن مایع هیدرولیک

مرحله سوم – خالی کردن مایع هیدرولیک

سطل را زیر جک قرار دهید و جک را برگردانید تا تمام مایع هیدرولیک به طور کامل خارج شود. وقتی سیلندر کاملا خالی شد، نگاهی به داخل سیلندر بیاندازید و مطمئن شوید هیچ آشغال و جرمی درون سیلندر وجود نداشته باشد. پمپ باد در این قسمت میتواند به کمک شما بیاید. کمپرسور را روشن کنید و داخل سیلندر را برای تعمیر جک سوسماری با فشار هوا باد بگیرید تا کاملا تمیز شود.

مرحله چهارم – تعویض مایع هیدرولیک

وقتی سیلندر کاملا تمیز شد باید با کمک قیف مایع هیدرولیک جدید را به درون سیلندر منتقل کنید. مقدار روغنی که درون سیلندر میریزید به ابعاد جک و حجم سیلندر بستگی دارد. معمولا میزان روغن لازم برای هر جک توسط شرکت سازنده مشخص شده و بر روی بدنه آن نصب گردیده است. هنگام تعمیر جک سوسماری اگر میزان دقیق روغن را نمی‌دانید بهتر است سیلندر را تا حد ممکن پر نمایید.

تعریف مایع یا سیال های هیدورلیک به نقل از سایت ویکی پدیا:

مایعات هیدرولیک گروه بزرگی از مایعات هستند که در حرکت دادن ماشین آلات هیدرولیک از آنها استفاده می‌شود. از انواع مایع از این ترکیبات صنعتی می‌توان روغن مینرال، آب، و ترکیبات مخلوط با آب را نام برد. روغن هیدرولیک در خودرو های سواری برای سیالت فرمان در دور پیچ ها کاربرد دارد.”

بیشتر بخوانید:اینورتر جوشکاری چیست؟

ریختن روغن هیدرولیک داخل جک سوسماری

idea (2)اگر به روغن هیدرولیک دسترسی ندارید از روغن موتور 30 به عنوان جایگزین استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید در اولین فرصت مجددا روغن را تعویض نموده و از روغن هیدرولیک برای پر کردن سیلندر جک استفاده نمایید.

مرحله پنجم – تعویض درپوش سیلندر

درپوش پلاستیکی را که از بالای سیلندر جدا کرده بودید به دقت بررسی کنید، حتی اگر برای تعمیر جک سوسماری درپوش جدید خریده اید، پیش از بستن؛ مطمئن شوید هیچ گونه خردگی یا خراشی نداشته باشد. با پارچه ان را تمیز کنید تا هیچ نوع گرد و غبار و آلودگی روی آن نباشد. درپوش را روی سیلندر قرار داده و با ملایمت سفت نمایید. درپوش باید کاملا صاف و بدون مشکل روی سیلندر قرار بگیرد.

idea (2)اگر درپوش به درستی در جای خود سوار نشود، هوا وارد سیلندر شده و جک به درستی کار نخواهد کرد.

بسته شدن درپوش روی سیلندر جک

مرحل ششم – آزمایش

بعد از انجام مراحل قبلی، تعویض روغن و تعمیر جک سوسماری، محصول باید به درستی کار کند و هیچ مشکلی نداشته باشد؛ با این حال برای اطمینان بهتر است پیش از کار کردن با جک و وارد آوردن فشار اضافی به آن، چند مرتبه جک را آزمایش کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. دسته جک را چند مرتبه به پایین فشار دهید، جک باید نرم و طبیعی بالا بیاید و البته بتواند موقعیت خود را حفظ کند.

در مرحله بعد جک را زیر وسیله نقلیه امتحان کنید و سعی کنید با کمک آن ماشین را به آرامی از زمین بلند نمایید. پیش از آنکه به طور کامل از جک استفاده کنید، مطمئن شوید جک از عهده نگاه داشتن وزن خودرو بر خواهد آمد تعمیر جک سوسماری با موفقیت انجام شده است.

بیشتر بخوانید: نگه‌داری بهینه باتری‌ لیتیوم شارژی

20 پاسخ به “نحوه تعمیر جک سوسماری”

  1. علیرضا خادمی گفت:

    بهترین برند روغن برای جک سوسماری چه روغنیه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، انتخاب برند بر عهده شما است؛ اما برای تهیه بهترین روغن هیدرولیک برای جک باید به فاکتورهایی مانند ویسکوزیته، خواص غیر سایشی، قابلیت فیلتراسیون و … توجه کنید.

  2. حسین مرادی گفت:

    بهترین نوع مایع هیدرولیک چی پیشنهاد میکنید؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انتخاب مارک و برند روغن هیدرولیک بر عهده شما است؛ اما به طور کلی، روغن هیدرولیک خوب ویژگی‌های مشخصی دارد؛ از جمله: قابلیت محافظت از بخش‌های هیدرولیک خودرو، حفظ ویژگی‌های اولیه در دما و فشارهای مختلف، تغییرات ناچیز ویسکوزیته تحت شرایط محیطی و ضد اشتعال و احتراق بودن.

  3. بیژن یوسفی گفت:

    اگه درپوش سیلندر خراب شده باشه میشه تعمیرش کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر درپوش آسیب ببیند، باید یک درپوش جدید خریداری و قبلی را تعویض کنید.

  4. مهدی گفت:

    سلام
    مشخصات روغن مورد استفاده رو لا اقل بفرمائید ، مثلا روغن هیدرولیک vg 46 که در سیستم هیدرولیک فرمان ماشین میریزیم هم میشه استفاده کرد یا نه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. خیر نمی‌توانید از روغن هیدرولیک فرمان ماشین استفاده کنید. روغن هیدرولیک ISO 32 یا ISO 46 از بهترین گزینه‌های روغن هیدرولیک برای جک سوسماری هستند.

  5. علیرضا واشقانی گفت:

    سلام ببخشید این جک سوسماری ها چه نشونه هایی داره که متوجه بشیم خراب شدن؟ هر چند وقت یه بار توصیه می کنید که چک بشن و عیب یابی شون کنیم که اگه مشکلی پیش اومده بررسی کنیم که خراب نشده باشن یا اگه مشکلی دارن زودتر اون مشکل رو حل کنیم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. جک‌های سوسماری ساختار پیچیده‌ای ندارند و اگر درست کار نکنند، با کمک چند ابزار ساده می‌توانید روغن هیدرولیک آن‎ها را تعویض و خیلی ساده آن‌ها را تعمیر کنید.

  6. رحیک گفت:

    سلام من یکی دو روزه که می خوام از جک سوسماری استفاده کنم کار نمیکنه یعنی بالا نمیاد جک و وقتی می خوام ازش استفاده کنم یه صدای پیسسسسس میده ولی بالا نمیاد روغنشو چک کردم برای اون نیست لطفا اگه شما می دونین مشکلش چشه یه راهنمایی بکنید منو

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمال دارد قطعات و مکانیزم داخل دستگاه آسیب دیده باشد. پیشنهاد می‌کنیم با مراکز خدمات پس از فروش و تعمیرات ابزار خود تماس بگیرید.

  7. ماهان گفت:

    سلام استادان جک سوسماری دارم که وقتی میره زیر ماشین سری میاد پایین میشه راهنمایی کنید

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی احتمالاً جک دچار نشتی شده است. توصیه می‌کنیم جهت حفظ ایمنی، هر چه سریع‌تر دستگاه را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید.

  8. میثم گفت:

    ما با جک ماشین هم مشکل داریم آخه من اون شب پنچر کرده بودم جک ماشین رو زدم زیرش باز کردم بعد دیدم جک کوتاهه حالا خسته اعصاب خورد زنگ زدم یکی از دوستام اومد جک اونو گذاشتیم اول جک ما آزاد شد بعد ماشین رفت بالا تر اوکی شد خدا رو شکر می خوام بدونم استاندارد جک ماشین باید چی باشه که این جک ما کوتاه بود

  9. سعید میاحی گفت:

    سلام جک سوسماری من پایین میاد میتونید راهنمایی کنید ممنون

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ممکن است جک نشتی داشته باشد یا قطعات داخلی آن نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

  10. محمد گفت:

    سلام جک من ازاین جک ایران 3تن ها هست زدم زیر ماشین بردش بالا خالی هم نکردوهیچ مشکلی هم نداشت بعد که جک روآوردم پایین داشتم میزاشتمش کنار اززیرش ساچمه میریخت دلیلش چیه؟

  11. محمد ملیانی گفت:

    سلام جک من وقتی زدم زیر ماشین بردش بالا وخالی هم نکرد ولی بعدازپایین آودنش زمانی که داشتم میزاشتمش کناد درحرکت بود اززیرش ساچمه میریخت مشکلش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.