آموزش پنچرگیری موتور به ساده ترین شکل به همراه آموزش تصویری

پنچرگیری موتور سیکلت

به قلم محمد جواد تاج الدین

1 آبان 1402

آموزش پنچرگیری موتورسیکلت می‌تواند باعث کاهش هزینه نگهداری و سرویس این وسیله نقلیه شود. برای انجام پنچرگیری موتورسیکلت مانند پنچرگیری خودرو به یک سری ابزار و مهارت نیاز دارید. وسایلی چون چسب لاستیکی، کیت ترمیم، آچار اشپیل و همچنین مهارتِ یافتن نقطه پنچری، تعویض یا ترمیم تیوپ و سرویس چرخ موتور سیکلت.

در این مقاله آموزش پنچرگیری موتور را به ساده‌ترین شکل و گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

رونیکس را بخوانید.

گام‌به‌گام با آموزش پنچرگیری موتور سیکلت 

به دلیل افزایش ترافیک مخصوصا در شهرهای بزرگ، تعداد افرادی که برای رفت‌وآمد و فعالیت‌های روزانه از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، در حال افزایش است. وسیله‌ای که ممکن است آنقدرها امن به نظر نرسد؛ اما می‌توان با سرویس به موقع و حفظ ایمنی هنگام راندن، خطرات آن را کاهش داد.

یکی از مشکلات مرسومی که راکبان موتورسیکلت با آن دست به گریبان هستند، پنچری است. اگر برای هربار پنچر شدن بخواهید به تعمیرگاه مراجعه کنید، متحمل هزینه زیاد و اتلاف وقت خواهید شد. پس بهتر است با آموزش پنچرگیری موتور آشنا باشید. 

البته باید توجه داشت که دو نوع لاستیک در بازار موجود است. دسته اول، لاستیک‌های تیوبی هستند که از قدیم در وسایل نقلیه رایج بودند و هنوز هم کاربرد دارند.

دسته دوم لاستیک‌های تیوبلس هستند که مدت زمان کمتری است که رواج پیدا کرده‌اند. در این نوشته آموزش پنچرگیری هر دو نوع لاستیک را به ترتیب مرور می‌کنیم.

وبسایت سویچ در رابطه با لاستیک تیوبلس نوشته:

 لاستیک‌های تیوبلس ساختاری شبیه به لاستیک‌های معمولی دارند، تنها تفاوت آن‌ها در این است که جدار داخلی تیوبلس‌ها به کمک یک لایه نازک به نام بوتیل عایق‌بندی شده است.
بوتیل از نشت هوا جلوگیری می‌کند، در نتیجه لبه چرخ و تایر به عنوان یک مخزن هوا عمل می‌کنند. این قابلیت باعث شده که تایر تیوبلس نیازی به تیوب نداشته باشد.

به دلیل تفاوت های ساختاری این نوع لاستیک با لاستیک تیوبی مراحل پنچرگیری کمی متفاوت است که در ادامه مقاله کامل توضیح داده شده است

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “پنچرگیری دوچرخه” رونیکس می توانید این موضوع را مطالعه کنید.

گام اول آموزش پنچرگیری موتور؛ اشپیل را جدا کنید

برای آموزش پنچرگیری موتور ابتدا باید لاستیک تیوبی را از موتور جدا کنید. برای این کار باید سراغ اشپیل بروید. اشپیل قطعه‌ای آهنی و کوچک است که روی محور چرخ قرار دارد. 

برای جدا کردن اشپیل باید از ابزاری به نام آچار اشپیل یا اشپیل کش استفاده کنید. بعد از جدا کردن این قطعه، مهره چرخ را باز کنید.

باز کردن اشپیل چرخ موتور سیکلت

برای باز کردن مهره چرخ می‌توانید از آچارهای تخت و رینگی رونیکس استفاده کنید. این ابزار با سایزهای مختلف و ساخته شده از مواد اولیه باکیفیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌است.

گام دوم آموزش پنچرگیری موتور، زنجیر را باز کنید

بعد از بازکردن چرخ از محور، به راحتی می‌توانید زنجیر چرخ را از لاستیک جدا کنید. بعد از جدا کردن لاستیک، والف را باز کرده (برای باز کردن والف به ابزار مخصوص نیاز دارید) و باد لاستیک را خالی کنید.

گام سوم آموزش پنچرگیری موتور، تیوب را بیرون بیاورید!

بیشتر بخوانید:موتور دو سرعته چیست؟

بعد از خالی کردن باد لاستیک، باید تیوب را خارج کنید. برای این کار به دو آچار تایلور نیاز دارید. آچارهای تایلور را میان طوقه و لبه لاستیک اهرم کنید و لاستیک را از قسمت والف از طوقه جدا کنید.

بیرون آوردن تیوب از درون لاستیک

با این کار می‌توانید تیوب را از داخل لاستیک بیرون بیاورید.

پیدا کردن سوراخ تیوب، گام چهارم آموزش پنچرگیری موتور

بعد از خارج کردن تیوب، باید نقطه آسیب را پیدا کنید. برای این کار دوباره باید تیوب را باد کنید. برای باد کردن تیوب می‌توانید از تلمبه پایی رونیکس استفاده کنید. ابزاری کارآمد و باکیفیت که تمام نیاز شما را برطرف می‌کند.

تلمبه پایی تک‌سیلندر رونیکس مدل RH-4201 با داشتن یک سیلندر قوی و قطور، قادر است در مقایسه با تلمبه‌‌های دستی، باد را با فشار بیشتر و تا میزان 7 بار تولید کند. برای کار با این تلمبه پایی، نیازی به صرف انرژی زیادی نیست و می‌توانید با استفاده از پا و با کمک‌گرفتن از وزن کاربر، فشار باد مورد نظر را ایجاد کنید.

باد کردن تیوب با تلمبه پایی رونیکس مدل RH-4201


اتصال محکم بدنه‌ تلمبه پایی تک‌سیلندر رونیکس، مناسب برای کارکردهای مدوام و طولانی‌مدت بوده و ساخت ابزار با مواد اولیه درجه‌یک موجب افزایش دوام و طول عمر این تلمبه شده است.

به همراه این تلمبه تک پمپ رونیکس، نازل‌ اضافه عرضه شده است تا برای بادکردن لاستیک خودرو، چرخ موتورسیکلت یا دوچرخه، قایق بادی و انواع توپ ‌‌های ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

بعد از بادکردن لاستیک نیاز به مخلوط آب و صابون دارید. با آغشته کردن تیوب باد شده به این مخلوط، می‌توانید به راحتی سوراخ روی تیوب را پیدا کنید. 

بیشتر بخوانید:موتور تک سرعته چیست؟

پیدا کردن سوراخ تیوب به کمک مخلوط آب و صابون

 گام پنجم آموزش پنچرگیری موتور، تمیزکاری و ترمیم نقطه آسیب دیده

بعد از پیدا کردن سوراخ روی تیوب، باید اطراف آن را تمیز کنید. یعنی آن نقطه نباید پستی و بلندی داشته باشد. پس بهتر است روی تیوب را با رول سنباده رونیکس تمیز کنید.

بعد از تمیزکاری نوبت به ترمیم می‌رسد. کافی است با استفاده از کیت ترمیم لاستیک (چسب لاستیکی) آن نقطه را پوشش داده و برای اطمینان کمی داغ کنید تا به خوبی بچشسبد.

چسباندن و ترمیم سوراخ تیوب به وسیله چسب لاستیکی

مدتی صبر کنید و دوباره تیوب را باد کنید. اگر درست عمل کرده باشید سوراخ ترمیم شده‌است.

گام آخر آموزش پنچرگیری موتور، جا انداختن تیوب در لاستیک

گام آخر در آموزش پنچرگیری موتور جا انداختن دوباره تیوب داخل لاستیک است. برای این کار تیوب را به اندازه‌ای که شکل دایره‌ای به خود بگیرد، باد کنید. ابتدا والف را در قسمت طوقه طراز کنید و به تدریج تیوب را داخل لاستیک کنید.

جا انداختن دوباره تیوب در لاستیک

پنچرگیری لاستیک‌های تیوبلس

آنچه گفته شد در رابطه با لاستیک‌های تیوبی بود. اما برای پنچرگیری لاستیک‌های تیوبلس باید متفاوت عمل کنیم که در ادامه توضیح می‌دهیم.همچنین به نثل از سایت بیمه:

“همان‌طور که از کلمه تیوبلس پیدا است، این لاستیک‌ها بدون تیوب هستند. لاستیک‌ها یا به عبارتی تایرهای معمولی از رینگ، لاستیک و تیوب تشکیل می‌شوند. تیوب بخش داخلی است و کارش نگه داشتن هوای فشرده بین رینگ و لاستیک است.

لاستیک‌های تیوبلس به لحاظ ظاهری مشابه لاستیک‌های معمولی هستند. اما تیوب از داخل آن‌ها حذف شده و در عوض دیواره داخلیشان با لایه نازکی از بوتیل عایق‌بندی شده‌است. این لایه نازک در واقع همان لایه نازکی است که در دیواره داخلی تیوب‌ها استفاده می‌شود.

لایه بوتیل که جدار داخلی لاستیک را عایق‌بندی کرده، جلوی نشتی هوا را می‌گیرد. هوای فشرده که در لاستیک‌های معمولی توسط تیوب، بین رینگ و لاستیک نگه داشته می‌شد، در این نوع لاستیک‌ها بدون نیاز به تیوب، بین لبه چرخ و لاستیک محفوظ نگه داشته می‌شود. بنابراین در این لاستیک‌ها نیازی به تیوب و نوار پلاستیکی دور چرخ نیست.

علاوه بر این، تایر تیوبلس را می‌توان بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) هم سوار کرد ولی لاستیک معمولی را فقط می‌توان روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار کرد.”

گام اول اموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

لاستیک‌های تیوبلس دیگر دردسر وصله و پینه کردن تیوب لاستیک‌های قدیمی را ندارد. این نوع لاستیک‌ها علاوه بر عمر و کارایی بیشتر، عملکرد بهتری نیز در سواری دارند. 

گام اول در پنچرگیری این نوع لاستیک‌ها، پیدا کردن نقطه آسیب دیده‌است. البته باید در نظر داشت برای رسیدن به این مرحله، ابتدا باید لاستیک را از محور جدا کنید.

لاستیک تیوبلس

بعد از بررسی لاستیک، اگر نقطه آسیب دیده بیشتر از 1.4 اینچ بود، بهتر است لاستیک را تعویض کنید. چون ممکن است هنگام سواری دچار آسیب شده و راکب را به خطر بیندازد. اما اگر کوچک‌تر بود می‌توانید لاستیک را ترمیم کنید.

استفاده از کیت پنچرگیری، گام دوم آموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

کیت پنچرگیری همه آن‌چیزی است که برای ترمیم لاستیک آسیب دیده به آن نیاز پیدا می‌کنید. در این کیت یک دسته T شکل (قلاویز)، یک فتیله و یک چسب قوی وجود دارد.

بعد از خارج کردن عامل تخریب لاستیک( مثل میخ، پیچ، شیشه و …) محل آسیب را تمیز کنید. سپس به وسیله قلاویز سوراخ را به اندازه‌ای که بتوان فتیله را داخل آن قرار داد، باز کنید. 

 یک فتیله آغشته به چسب مطابق عکس زیر، داخل قلاویز قرار داده و داخل محل آسیب دیده فرو کنید. فتیله باید به اندازه‌ای وارد لاستیک شود که دقیقا سوراخ را بپوشاند. اگر بیشتر از حد نیاز فتیله را فشار دهید؛ داخل لاستیک افتاده و باید از یک فتیله دیگر استفاده کنید.

جاگذاری فتیله در لاستیک به کمک قلاویز

محکم‌کاری فتیله، گام سوم آموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

بعد از جاگذاری فتیله، مقداری از فتیله را که بیرون لاستیک باقی مانده، به وسیله کاتر رونیکس ببرید. کاتر دلتا RH-3004  رونیکس مجهز به تیغه فولادی ضد زنگ است که مقاومت بالایی نسبت به شرایط کاری مختلف و فشار حاصل از برش دارد.

بریدن اضافه فتیله با کاتر رونیکس مدل RH-3004

کاتر دلتا از مکانیزمی سریع و راحت برای تعویض آسان تیغه‌ها برخوردار است. این محصول، دارای دسته لاستیکی و ارگونومیکی است که در کاربری‌های طولانی‌مدت موجب خستگی دست کاربران نمی‌شود. همچنین، این محصول علاوه بر تیغه داخل آن، مجهز به دو تیغه اضافی نیز بوده و به همین دلیل کاتر سه تیغ نام دارد.
از دیگر ویژگی‌های مهم این ابزار برش دستی می‌توان به دکمه قفل‌کن برگشت تیغه اشاره کرد که با قابلیت عدم حرکت تیغه موجب امنیت و ایمنی افراد در حین کار می‌شود.

بعد از استفاده از کاتر، برای محکم‌کاری محل قراردادن فتیله را با استفاده از چسب محکم کنید.

بادکردن لاستیک، گام آخر آموزش پنچرگیری موتور

بعد از اطمینان از ترمیم لاستیک، باید آن را باد کنید. برای این کار می‌توانید از مینی کمپرسور رونیکس مدل RH-4260 استفاده کنید.

بادکردن لاستیک موتور با مینی کمپرسور رونیکس مدل Rh-4260

مینی کمپرسور سه‌‌کاره فندکی دیجیتال رونیکس مدل RH-4260، مجهز به موتور و سیلندر مستحکمی با حداکثر فشار 160PSI است. این مینی کمپرسور با برخورداری از نازل و مبدل‌های مختلف، برای بادکردن توپ، لاستیک، تشک بادی و … مناسب است. از این دستگاه به عنوان بلوور نیز استفاده می‌شود. در واقع قابلیت دمندگی به کمک شلنگ خرطومی تعبیه‌شده در بدنه محصول امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید از مینی کمپرسور فندکی RH-4260 رونیکس به عنوان چراغ قوه نیز استفاده کنید. منبع تغذیه این کمپرسور، فندکی 12 ولت DC است و می‌توانید دستگاه را به صورت مستقیم به فندکی خودرو متصل کنید.

از دیگر امکانات مینی کمپرسور سه‌کاره رونیکس، صفحه نمایش دیجیتال برای نمایش میزان فشار تولیدی دستگاه است. مینی‌کمپرسور RH-4260 رونیکس مجهز به نازل باد 81 سانتی‌متری و خرطومی بلوور 36 سانتی‌متری است که همراه با یک عدد نازل باد توپ، یک عدد مبدل نازل تشک بادی و یک عدد مبدل نازل باد لاستیک در بسته‌بندی رونیکس به بازار عرضه می‌شود.

رعایت نکات ایمنی در آموزش پنچرگیری موتور

باید مطمئن باشید که پنچرگیری مشکل موتور شما را حل می‌کند. اگه اینطور نباشد ممکن است در حین راندن وسیله نقلیه با مشکل و خطر مواجه شوید.

اگر آسیب لاستیک شما بیشتر از معمول باشد بهتر است آن را تعویض کنید. 

4 پاسخ به “آموزش پنچرگیری موتور به ساده ترین شکل به همراه آموزش تصویری”

  1. عیسی گفت:

    اگه شما هم یک فیلم مثل خارجی ها با راه و روش ساده ارائه دادید توییت کنید نه این هزار پیچ و خم که وانت بگیری ببرب اداراتی بهتره

  2. محمدعلی حسین خانی گفت:

    سلام قربان تلمبه پایی رونیکس رو میتونم از سایتتون خریداری کنم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. برای تهیه تلمبه پایی و سایر محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروشی‌های سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

  3. ضماد گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از شما به خاطر زحمت شما جهت تهیه این متن.
    اول خواهشمند است واحدها در دستگاه (SI) نوشته شود: (متر(سانتیمتر یا میلی‌متر)، کیلوگرم، ثانیه)؛ 1.4 اینچ (Inch) معادل 3.556 سانتیمتر (Centimeter) می‌باشد.
    در ثانی: روی والو حداقل یک پیچ وجود دارد، این پیچ روی رینگ بسته شود یا ته والو که داخل رینگ و روی تیوپ باشد؟
    ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.