بررسی ۵ تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی [بررسی تفاوت های اصلی]

تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی
  • دقیقه 6
  • 658
  • 0

به قلم فرناز اصلاح

7 خرداد 1403

الکتروپمپ‌های بشقابی و جتی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع پمپ آب موجود در بازار هستند که از آن‌ها برای تامین آب و برطرف‌کردن مشکل افت فشار در کاربردهای خانگی، کشاورزی، باغبانی و … با توان و ظرفیت متفاوت استفاده می‌شود. اما تفاوت این دو نوع پمپ در چیست؟ هریک در کجا بیشتر کاربرد دارند؟ در این نوشتار، ضمن بررسی 5 تفاوت اصلی پمپ آب جتی و بشقابی، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

رونیکس را بخوانید.

تفاوت در ساختار و طراحی

هنگام مقایسه پمپ آب جتی با بشقابی، توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختاری این دو نوع پمپ باعث می‌شود که درک بهتری از نحوه کارکرد آن‌ها داشته باشیم. ابتدا از شباهت‌ها شروع می‌کنیم: هر دو نوع پمپ جتی و بشقابی دارای چندین بخش اصلی هستند که بین آن‌ها مشترک است. به طور کلی، این بخش‌ها شامل موتور، جعبه تقسیم، ورودی برق، دهانه ورودی و خروجی آب، پیچ تخلیه و پیچ هواگیری می‌شوند.

طراحی پمپ آب بشقابی

پمپ‌‌های آب بشقابی در انواع پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابه‌جایی مثبت تولید می‌شوند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت بیشتر برای کار با مواد چسبناک، با ویسکوزیته بالا و غلیظ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، پمپ‌های بشقابی سانتریفیوژ با تنظیم دور موتور و پروانه می‌توانند در دبی‌های متغیر کار کنند و این مورد مزیت مهمی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

طراحی پمپ آب جتی

پمپ‌های آب جتی علی‌رغم شباهت ساختاری خود با پمپ‌های سانتریفوژی بشقابی و داشتن پروانه و شفت، دارای یک جفت نازل و ونتوری هم در ساختار داخلی خود هستند و آب را با ایجاد اختلاف فشار منتقل می‌کنند. اثر ونتوری در پمپ جتی باعث افزایش سرعت و کاهش فشار آب به ویژه در لوله‌های تنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدل‌های پمپ آب رونیکس در یک نگاه

تفاوت در مکانیزم کار دستگاه

هنگام مقایسه پمپ آب جتی و بشقابی، بررسی مکانیزم کار این دو نوع دستگاه نیز اهمیت بالایی دارد؛ چراکه با شناخت بهتر مکانیزم کار دستگاه در کنار بررسی همه جانبه آن، می‌توانید بهترین پمپ آب را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

عملکرد پمپ آب بشقابی
پمپ آب بشقابی رونیکس مدل RH-4021

مکانیزم کار پمپ آب بشقابی سانتریفوژ به این صورت است که با روشن‌شدن پمپ، فشار سیال از ورودی به خروجی افزایش می‌یابد. سیال در اثر این اختلاف فشار، به جریان می‌افتد. انتقال نیروی مکانیکی از موتور به سیال به وسیله پروانۀ گردان، باعث می‌شود تا فشار بیشتر افزایش یابد. سیال از ورودی به مرکز پروانه و در امتداد تیغه‌ها جریان پیدا می‌کند. نهایتاً نیروی سانتریفیوژی، سرعت سیال را بیشتر کرده و نیروی جنبشی به نیروی فشاری تبدیل می‌شود. معمولاً پمپ‌ بشقابی سانتریفیوژی در شرایطی بیشترین کاربرد را دارد که در آن‌ دبی بیشتری مورد نیاز است.

عملکرد پمپ آب جتی
پمپ آب جتی رونیکس مدل RH-4022

در مقابل، پمپ آب جتی با ایجاد خلاء در قسمت مکش، هوا را خارج کرده و آب یا سیالات دیگر را پمپاژ می‌کند. پمپ آب جتی معمولاً با ظرفیت مکش بالایی طراحی می‌شود و عمل پمپاژ را حتی با وجود حباب‌های هوا در سیال به راحتی انجام می‌دهد. وجود قابلیت خودمکشی در پمپ آب جتی باعث می‌شود که در شرایطی که دبی کمی وجود دارد نیز فشار بیشتر و هد بالایی ایجاد شود.

تفاوت در مصرف انرژی

موقع بررسی تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی در مصرف انرژی، باید به این نکته توجه داشته باشید که در کنار نوع و مدل پمپ، پارامترهای مهم دیگری نیز بر مصرف انرژی دستگاه تاثیرگذار هستند. برای مثال، تعرفه برق هر منطقه، ساعات کارکرد پمپ، دبی عبوری و سرعت سیال نیز در مصرف انرژی دستگاه موثر هستند.

با این وجود، پمپ‌های آب جتی به خاطر سیستم جتی و خودمکشی برای مکش آب، مصرف انرژی بالایی دارند. پس اگر نیاز به انتقال آب در دبی بالا و در مدت‌زمانی طولانی دارید، حتماً به این موضوع توجه کنید. البته، از آنجایی که برای ایجاد جریان مکشی در این پمپ، از انرژی آب استفاده می‌شود، استفاده از این پمپ در مناطقی با محدودیت منابع انرژی مزیت محسوب می‌شود. پمپ‌های آب بشقابی جابه‌جایی مثبت یا سانتریفیوژ، در حین کار نیازی به مکش آب ندارند. پس اگر لازم نیست که آب را از بخش‌های عمیق‌تر منتقل کنید، پمپ آب بشقابی انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شما خواهد بود.

تفاوت پمپ آب بشقابی با پمپ آب جتی
تفاوت پمپ آب بشقابی با پمپ آب جتی

تفاوت در صدای پمپ حین کار

سروصدای حین کار پمپ آب، بخش اجتناب‌ناپذیر استفاده از این دستگاه‌ است و نمی‌توان ادعا کرد که پمپ آبی کاملاً بدون ایجاد سروصدا تولید می‌شود؛ اما در صورتی که صدای پمپ برای شما یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این دستگاه است، می‌توانید گزینه کم‌صداتری را انتخاب کنید. به طور کلی پمپ‌های آب برقی یا الکتروپمپ‌ها در مقایسه با پمپ‌های آب بنزینی، از نظر کاهش میزان نویز انتخاب بهتری هستند. پمپ‌های آب بشقابی نیز در مقایسه با پمپ‌های آب جتی با سروصدای کمتری کار می‌کنند؛ چراکه اساساً ساختار و مکانیزم کار آن‌ها با همدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید:
بهترین پمپ آب خانگی چیست؟ معرفی۷ مورد از بهترین‌ها
راهنمای نصب پمپ آب خانگی، در دو مدل بدون مخزن و مخزن دار

تفاوت در دبی، هد و فشار سیال

اختلاف در دبی، هد و فشار سیال، یکی دیگر از موارد تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی است. به طور کلی، در پمپ آب بشقابی، فشار بیشتر، دبی بیشتر و هد کمتری نسبت به پمپ آب جتی ایجاد می‌شود. البته به این نکته نیز توجه کنید که فشار تولیدشده در پمپ آب بشقابی، تحت تاثیر مواردی از قبیل توان پمپ، تعداد و قطر پروانه و دهانه خروجی بستگی دارد.

انواع پمپ آب رونیکس را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار ایران، مدل‌های متنوع پمپ آب جتی، بشقابی، محیطی، کف‌کش و لجن‌کش را متناسب با نیاز شما طراحی و تولید می‌کند. در این بخش، دو نمونه پمپ جتی و بشقابی رونیکس را به‌عنوان نمونه بررسی می‌کنیم.

انواع پمپ آب، کفکش و لجن کش رونیکس

پمپ آب جتی RH-4022 رونیکس با ظرفیت مکش بالا طراحی شده و عمل پمپاژ را حتی با وجود حباب‌های هوا در سیال انجام می‌دهد. قابلیت خودمکشی این پمپ آب جتی یکی از مهم‌ترین از مزایای آن است و در محیط‌هایی با دبی کم سیال، فشار بیشتر و هد بالایی را ایجاد می‌کند. چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این پمپ آب عبارتند از:

  • قابلیت استفاده در کاربردهای خانگی،کشاورزی در مقیاس کوچک، صنایع کوچک، آبیاری باغ و محوطه‌ها
  • مجهز به محافظ حرارتی و کلاس عایق B جهت افزایش طول عمر موتور
  • قابلیت خودمکشی جهت بالاکشیدن آب تا ارتفاع 9 متری و حداکثر ارتفاع پمپاژ 52 متر
  • استفاده از سیل مکانیکی سیلیکون کارباید/گرافیت، پروانه برنجی و پوسته پمپ چدنی برای افزایش راندمان عملکرد
  • چرخه کاری موتور کلاس S1 با هدف افزایش مداومت کاری

پمپ آب بشقابی RH-4021 یکی از پمپ‌های قدرتمند رونیکس با حجم آب‌دهی بالا است که موتوری قدرتمند و بدنه‌ای بسیار مستحکم از جنس چدن دارد. توان موتور، هد و دبی خروجی در این الکتروپمپ بشقابی، از مهم‌ترین عواملی هستند که بر عملکرد آن تاثیر چشمگیری می‌گذراند. چند مورد از مشخصات این پمپ آب به شرح زیر هستند:

  • قابلیت استفاده  در کاربردهای خانگی، عمرانی مانند توزیع آب در مجموعه‌هایی با فشار کم و متوسط، انتقال مایعات، آبیاری باغ و محوطه‌ها
  • مجهز به محافظ حرارتی و کلاس عایق B جهت افزایش طول عمر موتور
  • قابلیت مکش آب تا ارتفاع 8 متر و حداکثر ارتفاع پمپاژ 32 متر
  • استفاده از سیل مکانیکی سرامیک/گرافیت، پروانه برنجی و پوسته پمپ چدنی برای افزایش راندمان عملکرد
  • چرخه کاری موتور با کلاس S1 با هدف افزایش مداومت کاری

در این مقاله از مجله رونیکس، پنج تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی را بررسی کردیم. موقع خرید پمپ آب لازم است مدل‌های مورد نیاز خود را براساس نیاز و محیط نصب دستگاه انتخاب کنید و اگر در انتخاب مدل پمپ آب شک داشتید، از یک متخصص مجرب در این زمینه مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

پمپ آب جتی و بشقابی برای کدام ساختمان‌ها مناسب هستند؟

پمپ آب جتی معمولاً هد بیشتری دارد و در مقابل، پمپ آب بشقابی دبی بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل، پمپ آب بشقابی برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بیشتر مناسب است. پمپ آب جتی را برای ساختمان‌هایی انتخاب کنید که تعداد واحدها و شیر آب بیشتری دارند.

انواع پمپ آب رونیکس را از کجا بخریم؟

برای خرید مدل‌های مختلف پمپ آب رونیکس می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.