تبدیل دریل به ابزار دیگر | چگونه دریل را به فرز یا پیچگوشتی برقی تبدیل می شود؟

تبدیل دریل به ابزار دیگر | چگونه دریل را به فرز یا پیچگوشتی برقی تبدیل می شود؟
  • دقیقه 5
  • 223
  • 0

به قلم محمدجواد تاج الدین

4 تیر 1403

دریل ابزاری برای انواع سوراخکاری، سوراخکاری چکشی و همچنین در برخی موارد، باز و بسته کردن پیچ‌ها است. در این مقاله قرار است آموزش تبدیل دریل به سایر ابزار را مرور کنیم؛ ابزار مورد نیاز برای این کار را معرفی کرده و به سوال چگونه دریل را به ابزارهای دیگر تبدیل کنیم، پاسخ دهیم.

رونیکس را بخوانید.

آموزش تبدیل دریل به سایر ابزار

بهتر است در ابتدا این نکته را متذکر شویم که در حالت ایده‌آل، باید هر ابزاری را متناسب با کاربری ذاتی خود استفاده کنید. در این صورت هم کیفیت کار بالاتر می‌رود و هم خطرات استفاده از ابزار کاهش می‌یابد.

البته استثناهایی نیز وجود دارد. دریل به عنوان یک ابزار کاربردی و دم ‌دست، در صورت برخی تغییرات و استفاده از متعلقات جانبی قابلیت تبدیل به ابزار دیگر را نیز دارد؛ از جمله این ابزار می‌توان به فرز، پیچ‌گوشتی، اره عمودبر و … اشاره کرد.

آموزش تبدیل دریل به پیچ گوشتی

در بازار، ابزاری به نام دریل پیچگوشتی وجود دارد. همانطور که از نام آن پیدا است، در این ابزار دو کاربری در یک محصول گنجانده شده است. اما بنا به شرایط و استفاده از ابزاری مخصوص، می‌توان دریل معمولی را نیز به پیچگوشتی تبدیل کرد.

از جمله مهم‌ترین شرایط برای تبدیل دریل به پیچگوشتی عبارت است از:

  • قابلیت تنظیم سرعت

مهمترین نکته برای تبدیل دریل به پیچگوشتی، قابلیت تنظیم سرعت است. مشخصا سرعتی که دریل برای سوراخکاری نیاز دارد، بیشتر از سرعتی است که پیچگوشتی برای باز و بسته کردن پیچ نیاز دارد. به همین خاطر دریلی که برای تبدیل به پیچگوشتی انتخاب می‌کنید، باید قابلیت تنظیم سرعت داشته باشد تا کاربر بتواند متناسب با فعالیت خود، سرعت دریل را تغییر دهد.

  • قابلیت چپگرد و راستگرد

از دیگر ملزومات تبدیل دریل به پیچگوشتی، قابلیت چپگرد و راستگرد در این ابزار است. به طور واضح برای باز و بسته کردن هر پیچ، نیاز به این قابلیت وجود دارد. بعد از انتخاب دریل مناسب، نوبت به استفاده از متعلقات مورد نیاز می‌رسد. در این مرحله دو انتخاب برای کاربر وجود دارد. در گام اول می‌تواند از مبدل تبدیل دریل به پیچگوشتی استفاده کند و در گام دوم می‌تواند به جای استفاده از مته، از مته پیچگوشتی برای این کار استفاده کند.

آموزش تبدیل دریل به اره عمودبر

آموزش تبدیل دریل به اره عمودبر

اره عمودبر ابزاری برای برشکاری چوب است؛ وسیله‌ای کاربردی که در کارگاه‌های نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تبدیل دریل به اره عمودبر تنها کافی است از یک مبدل استفاده کنید؛ مبدلی که روی سه نظام دریل متصل می‌شود تا کاربری محصول را تغییر دهد. میزان کارایی ابزار تازه به کیفیت موتور دریل و همچنین طراحی آن بستگی دارد.

آموزش تبدیل دریل به فرز

در ادامه مقاله تبدیل دریل به سایر ابزار، نوبت به فرز می‌رسد. فرز وسیله‌ای برای برشکاری و سنباده زنی مواد مختلف است. فرزها بر اساس قدرت موتور، اندازه صفحه برش و همچنین کاربری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای تبدیل دریل به فرز نیز تنها به یک مبدل نیاز داریم. مبدل تبدیل دریل به فرز، در بازار به راحتی پیدا می‌شود. اما به دلیل خطرات احتمالی استفاده از فرز، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید دریل خود را به فرز تبدیل کنید، در هنگام کار حتما از تجهیزات ایمنی مانند عینک، شیلد و حتی کلاه استفاده کنید؛ چون به طور معمول فرزها دور صفحه برش خود یک گارد محافظ دارند تا اگر صفحه برش هنگام کار دچار شکستگی شد، قطعات آن به کاربر برخورد نکند.

آموزش تبدیل دریل به فرز

آموزش تبدیل دریل به سنباده

سنباده ابزاری پرمصرف است که معمولا برای پرداخت نهایی قطعات کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تبدیل دریل به سنباده نیز باید از یک مبدل استفاده کنید. این مبدل نیز روی سه نظام دستگاه متصل می‌شود تا کاربر بتواند از ابزار جدید خود استفاده کند.

آموزش تبدیل دریل به فرز انگشتی

فرز انگشتی از جمله ابزاری است که برای سنباده‌زنی، حکاکی روی چوب، فلز، شیشه و سنگ، شیارزنی، صیقل‌دادن، پولیش‌کاری، برش و سوراخ‌کاری‌های ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه فرز انگشتی با توجه به اندازه شفت به دو مدل فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه تقسیم می‌شود.
فرز انگشتی گلو بلند برای کار در محیط‌هایی که دسترسی به قطعه کار مشکل است، کاربرد دارد. از این ابزار در صنایع مختلفی مانند نجاری، آهنگری، منبت‌کاری و حتی تعمیر ماشین استفاده می‌شود. برای تبدیل دریل به فرز انگشتی به یک مبدل خرطومی نیاز داریم؛ مبدلی که در بازار با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان موجود است.

آموزش تبدیل دریل به سنگ رومیزی

فرز رومیزی یا سنگ‌زن‌ها یکی از ابزارهای پرکاربرد در پروژه‌های صنعتی هستند. تغییر شکل قطعات فلزی به وسیله این ابزار انجام می‌شود.

دستگاه سنگ‌زن یا چرخ سنباده شکل ظاهری نسبتا ساده‌ای دارد. ابزاری تشکیل شده از یک موتور که وظیفه گرداندن سنگ با سرعت مورد نیاز را دارد و یک فضا جهت نگهداشتن قطعه کار. حین کار با فرز رومیزی به دلیل سایش قطعه به کمک براده برداری، گرمای زیادی ایجاد می‌شود که باید برای جلوگیری و کنترل افزایش دما از مواد خنک‌کننده استفاده کرد تا افزایش حرارت موجب خسارت به دستگاه و قطعه کار نشود.

آموزش تبدیل دریل به اره رومیزی

مبدلی که برای تبدیل دریل به سنگ رومیزی نیاز دارید، یک ابزار افقی است که باید روی یک میز قرار بگیرد. این مبدل نیز مانند موارد گفته شده، به سه نظام دریل متصل می‌شود تا کاربر بتواند از ویژگی‌های تازه محصول خود استفاده کند.

آموزش تبدیل دریل به هم‌زن

همزن‌های صنعتی ابزاری پرقدرت برای مخلوط کردن مواد مختلفی همچون مصالح ساختمانی، بتن، رنگ و … هستند.

برای تبدیل دریل به همزن نیاز به یک پره همزن داریم. این پره‌ها با توجه به نیاز کاربر و فعالیت، انتخاب می‌شود. باید توجه داشته باشید که هنگام انتخاب دریل برای تبدیل به همزن، از یک ابزار پرقدرت استفاده کنید.

آموزش تبدیل دریل به پمپ آب

پمپ آب ابزاری برای افزایش جریان خروجی آب است. دریل را می‌توان به پمپ آب هم تبدیل کرد! البته نه پمپی که برای کارگذاشتن در مجتمع‌های ساختمانی استفاده می‌کنیم؛ بلکه پمپی کوچک که می‌توان از آن برای شست‌وشوی ماشین، حیاط و … استفاده کرد.

برای این کار نیز به یک مبدل کوچک نیاز داریم که به سه نظام دریل متصل می‌شود.

تبدیل دریل به سایر ابزار

اولین و مهمترین نکته در تبدیل دریل به سایر ابزار، کیفیت و همچنین کارایی خود دریل است. در صورتی می‌توان از این ابزار برای سایر کاربری‌ها استفاده کرد که در ابتدا دریلی قابل اعتماد و کاربردی در دسترس داشته باشیم.

رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند سازنده ابزار در ایران، دریل‌های باکیفیت و قدرتمندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌است.

دریل‌های رونیکس با موتور پرقدرت، سه نظام مستحکم، بدنه مقاوم، طراحی ارگونومیک و همچنین گارانتی رونیکس سرویس، انتخابی مناسب برای کاربران است.

دریل برقی رونیکس

سوالات متداول

آیا دریل قابلیت تبدیل به ابزار دیگر را دارد؟

بله. دریل‌ها را می‌تان با کمی تغییرات و همچنین استفاده از برخی متعلقات جانبی به ابزاری مثل پیچگوشتی، فرز، سنباده، پولیش، فرز انگشتی، پمپ و … تبدیل کرد.

کدام دریل برای تبدیل به پیچگوشتی مناسب است؟

اگر می‌خواهید دریلی را برای تبدیل شدن به پیچگوشتی برقی انتخاب کنید باید این ابزار دارای قابلیت تنظیم سرعت و همچنین تنظیم حالت چپگرد و راستگرد باشد.

چطور دریل را به فرز انگشتی تبدیل کنیم؟

برای تبدیل دریل به فرز انگشتی به یک مبدل خرطومی نیاز داریم. مبدلی که در بازار با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.