۰ تا ۱۰۰ آموزش تعمیر هندزفری خراب [با امکانات کم]

۰ تا ۱۰۰ آموزش تعمیر هندزفری خراب [با امکانات کم]
  • دقیقه 8
  • 505
  • 0

به قلم آیدین طلایی

27 اردیبهشت 1403

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا وسایل مختلفی برای راحتی بیشتر انسان‌ها پا به عرصه بگذارند. هندزفری یکی از وسایل کاربردی و یک راه عالی برای گوش دادن به موسیقی در حین ورزش، پیاده‌روی یا در حین انجام کار است. با این وجود هندزفری می‌تواند به دلایل مختلفی دچار خرابی شود. اما در صورت خرابی هندزفری دیگر هیچ راهی نیست و باید آن را با نمونه جدیدتری جایگزین کرد؟ تنها کافی است که کمی به کارهای فنی علاقه داشته باشید تا به جای صرف هزینه تعمیرات زیاد خوتان هندزفری سیمی خود را تعمیر کنید. در این نوشتار رونیکس، پس از ذکر علائم خراب شدن این وسیله، به اموزش تعمیر هندزفری خراب می‌پردازیم و در نهایت به سراغ نکات مهم نگهداری از هندزفری می‌رویم.

رونیکس را بخوانید.

علائم خراب شدن هندزفری

هندزفری وسیله حساسی است که به دلیل استفاده‌های نادرستی که از آن‌ می‌شود، خیلی زود ایراد پیدا می‌کند. در ادامه به برخی از علائم خراب شدن هندزفری اشاره می‌کنیم و بعد به سراغ اموزش تعمیر هندزفری خراب می‌رویم:

  • پخش نشدن صدا از یک یا هیچ‌کدام از گوشی‌ها: این یکی از رایج‌ترین علائم خراب شدن هندزفری است. اگر یکی یا هیچ‌یک از گوشی‌های هندزفری صدا پخش نمی‌کنند، احتمالاً مشکل از سیم یا از خود گوشی‌های هندزفری است.
  • قطع و وصلی صدای پخش شده در هندزفری: اگر صدای پخش شده در هندزفری به صورت مداوم قطع و وصل می‌شود، احتمالاً مشکل از سیم هندزفری یا از اتصال آن به گوشی است.
  • کیفیت پایین و صدای ضعیف: اگر صدای پخش شده در هندزفری کیفیت پایینی دارد یا به شدت ضعیف است و مشکل از گوشی نیست، احتمالاً سیم هندزفری یا گوشی‌های هندزفری دچار ایراد شده است.
  • نرسیدن صدا به مخاطب در هنگام مکالمه: اگر در هنگام مکالمه صدای کاربر به مخاطب نمی‌رسد، احتمالاً مشکل از میکروفون هندزفری است.
  • پاره شدن سیم و دیگر اجزای هندزفری: وجود هرگونه پارگی یا شکست در سیم و دیگر اجزای هندزفری یا کج شدن جک هندزفری می‌تواند باعث خرابی این وسیله شود.
  • شناخته نشدن هندزفری برای اتصال به موبایل: اگر از هندزفری های بلوتوثی استفاده می‌کنید، ممکن است هندزفری توسط موبایل برای اتصال شناخته نشود.
علائم خراب شدن هندزفری

آموزش تعمیر هندزفری خراب

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، باید هندزفری خود را بررسی کنید تا علت خرابی آن را تشخیص دهید. پیش از آغاز اموزش تعمیر هندزفری خراب، تاکید می‌کنیم که اگر از دانش و تخصص کافی برای تعمیر هندزفری سیمی برخوردار نیستید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه، این کار را به متخصصان فنی بسپارید. در ادامه نحوه عیب یابی هندزفری را به شما می‌گوییم:

نحوه عیب یابی هندزفری خراب

پیش از آغاز تعمیر هندزفری، باید منشا خرابی آن را مشخص کنید و بعد به سراغ تعمیر هندزفری بروید. در ادامه به مواردی که باید برای عیب یابی هندزفری خراب بررسی کنید، می‌پردازیم:

  • دلیل اصلی خرابی هندزفری می‌تواند به جک هندزفری، سیم، سر کابل USB و… برگردد. حتی ممکن است هندزفری هیچ مشکلی نداشته باشد و جک موبایل خراب شده باشد و به این دلیل صدا از هندزفری پخش نشود. به همین دلیل هندزفری را به موبایل دیگری متصل کنید تا از این مساله اطمینان حاصل کنید. اگر هندزفری در موبایل دیگر مشکلی نداشت، یعنی جک موبایل دچار خرابی شده است.
  • ممکن است در اثر ورود گرد و غبار به داخل هدفون، کیفیت صدا پایین آمده باشد. می‌توانید با فوت کردن داخل گوشی یا استفاده از گوش پاک‌کن، گوشی هندزفری را تمیز کنید.

اگر در زمان وصل بودن هندزفری به موبایل صدای خش خش از داخل گوشی می‌شنوید، به احتمال زیاد سیم هندزفری آسیب دیده است. همچنین اگر متوجه قطعی و وصلی صدا شدید، مشکل از سیم هندزفری است. اما بهتر است برای اطمینان پیدا کردن در این خصوص هندزفری سالمی را به موبایل متصل کنید. اگر با هندزفری دیگر صدا به خوبی منتقل می‌شد، پس مشکل از هندزفری است. برای تشخیص محل قطعی سیم باید قسمت های مختلف سیم را با دست خم و راست کنید. زمانی که به بخش مشکل‌دار سیم برسید صدای قطع و وصل بیشتر می‌شود.

سیم های اتصال زمین، گوشی راست و گوشی چپ هندزفری
سیم های اتصال زمین، گوشی راست و گوشی چپ هندزفری

آموزش تعمیر هندزفری خراب(سیم‌ها)

مهمترین دلیل کار نکردن هندزفری، آسیب سیم است. این مساله به خصوص در قسمت ابتدایی و انتهایی سیم که محل اتصال سیم با جک هندزفری و گوشی‌ها است اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل، می‌توانید با لحیم کاری یا روش‌های دیگر آن را رفع کنید. اما اگر مشکل جدی‌تر باشد، ممکن است با تعمیر نتوانید مشکل را حل کنید و نیاز به تعویض هندزفری باشد. در اموزش تعمیر هندزفری سیمی، ابتدا به نحوه رفع این با مشکل با هویه می‌پردازیم:

جدا کردن عایق سیم

ابتدا در اموزش تعمیر هندزفری سیمی باید به سراغ قسمتی که دچار خرابی شده بروید و عایق سیم را به کمک کاتر یا سیم لخت کن ببرید. عایق را از روی سیم کنار بزنید. سیم‌ها بسیار ظریف هستند؛ دقت کنید در زمان کار به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

بیشتر بخوانید: کاتر چیست؟ | بررسی و اموزش کار با کاتر + کاربرد

جدا کردن سیم‌ها

داخل عایق هندزفری سه ردیف سیم رد می‌شود. این سیم‌ها معمولا دارای سه رنگ طلایی، سبز و قرمز هستند. سیم طلایی معمولا برای اتصال زمین، سیم قرمز برای گوشی راست و سیم سبز برای گوشی چپ هندزفری استفاده می‌شود. پس از برداشتن عایق، بررسی کنید که چند عدد از سیم‌ها قطع شده؛ اگر فقط یک سیم قطع شده بود، می‌توانید به کمک دستگاه هویه، آن را به سیم مربوطه لحیم کنید. اما اگر تمامی سیم‌ها قطع شده‌اند، بخش خراب شده را به طور کامل جدا کنید و سه سیم را از یکدیگر تفکیک کنید.

سیم های اتصال زمین، گوشی راست و گوشی چپ هندزفری
سیم های اتصال زمین، گوشی راست و گوشی چپ هندزفری

لحیم کاری سیم‌ها

دو سر سیم‌های هم‌رنگ را به یکدیگر بپیچید و بعد آن‌ها را با دستگاه هویه لحیم کنید. از آنجایی‌که سیم هندزفری بسیار نازک است، باید لحیم‌کاری را با دقت و سرعت بسیار زیادی انجام دهید؛ چراکه ممکن است باعث سوختن سیم‌ها شود.

لحیم کاری سیم‌ها
لحیم کاری سیم‌ها

بیشتر بخوانید: انواع انبر های موجود در بازار کدام اند و چه کاربردی دارند؟

بستن عایق سیم‌

کمی صبر کنید تا سیم‌ها سرد شوند و بعد سیم‌های گوشی راست و چپ را با نوار برق به هم متصل کنید. به این نکته دقت کنید که سیم زمین همراه این دو سیم متصل نشود. در پایان با چسب حرارتی عایق کابل را اطراف سیم‌ها بپیچید.

آموزش تعمیر هندزفری خراب(سوکت جک)

اگر متوجه شدید که خرابی هندزفری مربوط به قسمتی نزدیک جک هندزفری است، پیشنهاد می‌کنیم کل سوکت جک را بردارید و اتصال جدیدی ایجاد کنید.

جدا کردن سوکت جک

بخشی از سیم که نزدیک جک و محل خرابی هندزفری است را با سیم چین ببرید. سپس به کمک کاتر یا سیم لخت کن عایق سیم را به اندازه 2 تا 5 سانتی‌متر برش داده و سوکت جک را نیز جدا کنید. مانند قبل مجددا تکرار می‌کنیم که سیم‌های هندزفری بسیار ظریف هستند. به همین دلیل دقت کنید که به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

اتصال سیم‌ها به پایه جک

ابتدا سیم‌ طلایی و بعد سیم سبز و قرمز را با سیم چین بچینید. به کمک دستگاه هویه روکش سیم را طوری بسوزانید که باعث خرابی سیم نشود. سپس به کمک دستگاه هویه سیم طلایی رنگ را به پایه وسطی جک متصل کنید. سیم قرمز را به پایه سمت راست(گوشی سمت راست) و سیم سبز را به پایه سمت چپ(گوشی سمت چپ) لحیم کنید. دقت کنید که جک هندزفری بسیار داغ می‌شود. به همین دلیل آن را با دم باریک نگه دارید تا آسیبی به دست‌های شما وارد نشود.

اتصال سیم‌ها به پایه جک
اتصال سیم‌ها به پایه جک

قرار دادن سوکت جک

هندزفری را به موبایل خود وصل کنید تا مشاهده کنید که اتصالات سیم‌ها به درستی انجام شده یا خیر. اگر اتصالات درست انجام شده بود، سوکت جک هندزفری را روی آن قرار دهید. از آنجایی‌که سیم‌ها لخت هستند، دقت کنید که فشار زیادی به آن‌ها وارد نشود. در پایان به کمک چسب حرارتی سوکت را به سیم‌ها بچسبانید.

قرار دادن سوکت جک
قرار دادن سوکت جک

نکات مهم برای نگهداری از هندزفری

در این نوشتار رونیکس، به اموزش تعمیر هندزفری خراب پرداختیم. در پایان این نوشتار مجددا تاکید می‌کنیم که اگر از دانش و تخصص کافی برای تعمیر هندزفری سیمی برخوردار نیستید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه، این کار را به متخصصان فنی بسپارید. با این وجود با رعایت بعضی نکات می‌توانید از خرابی هندزفری جلوگیری کنید. برای جلوگیری از خرابی هندزفری، توصیه می‌شود که نکات زیر را رعایت کنید:

  • از هندزفری خود با دقت و احتیاط استفاده کنید. یکی از متعلقات مهم و کاربردی این وسیله کیف نگهداری هندزفری است. سعی کنید پس از استفاده از هندزفری، آن را داخل کیف نگهداری کنید.
  • هندزفری به مرور زمان دچار کثیفی می‌شود و این کثیفی علاوه بر از کار انداختن هندزفری می‌تواند زمینه‌ساز آلودگی گوش‌ها شود. به همین دلیل هندزفری خود را به طور منظم تمیز کنید.
  • از کشیدن یا گره زدن هندزفری بپرهیزید. گره خوردن یا پیچاندن هندزفری می‌تواند باعث کش آمدن سیم‌های داخلی و خرابی آن شود. به همین دلیل از هرگونه کشیدن یا گره زدن هندزفری جدا خودداری کنید.
  • اگر از هندزفری در روزی بارانی استفاده می‌کنید، ممکن است قطره‌های آب به داخل آن نفوذ کرده و باعث سوختن آن شود. از طرف دیگر گرمای زیاد برای هر وسیله الکترونیکی مضر است. به همین دلیل به هیچ وجه هندزفری را در معرض گرما و رطوبت قرار ندهید و درصورت خیس شدن آن را بلافاصله تمیز کنید.

با این وجود در صورت نیاز به تعمیر هندزفری خراب می‌توانید از ابزارآلات دستی رونیکس استفاده کنید. آیا هندزفری شما خراب شده؟ برای تعمیر آن چه کار کردید؟ شما چه روشی را برای تعمیر هندزفری خراب پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

نکات مهم برای نگهداری از هندزفری

سوالات متداول

1.سیم های داخل هندزفری هر کدام برای چه کاری هستند؟
داخل عایق هندزفری سه ردیف سیم رد می‌شود. این سیم‌ها معمولا دارای سه رنگ طلایی، سبز و قرمز هستند. سیم طلایی معمولا برای اتصال زمین، سیم قرمز برای گوشی راست و سیم سبز برای گوشی چپ هندزفری استفاده می‌شود.
2.برای خرید ابزار دستی رونیکس باید چگونه اقدام کنیم؟
برای خرید ابزار دستی و دیگر ابزارآلات رونیکس می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کنید.
3.شنیدن صدای خش خش داخل گوشی و قطعی و وصلی از هندزفری به چه دلیل است؟
اگر در زمان وصل بودن هندزفری به موبایل صدای خش خش از داخل گوشی می‌شنوید، به احتمال زیاد سیم هندزفری آسیب دیده است. همچنین اگر متوجه قطعی و وصلی صدا شدید، مشکل از سیم هندزفری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.