آموزش 7 مورد از نکات ایمنی کار با کامیون

نکات ایمنی کار با کامیون
  • دقیقه 7
  • 198
  • 0

به قلم محمدجواد تاج الدین

31 خرداد 1403

آموزش نکات ایمنی کار با کامیون می‌تواند آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد. کامیون‌های باری به طور معمول در جاده‌های بین شهری رفت‌وآمد می‌کنند. حادثه برای این وسایل نقلیه معمولا با خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر همراه است؛ به همین خاطر رانندگان ماشین‌های سنگین با رعایت نکات ایمنی رانندگی با کامیون می‌توانند در کاهش آسیب‌های تصادفات جاده‌ای تاثیرگذار باشند.

رونیکس را بخوانید.

نکات ایمنی برای رانندگان خودروهای باری

آموزش و رعایت نکات ایمنی برای رانندگی با کامیون شامل رسیدگی‌های دوره‌ای به وسیله نقلیه و همچنین شیوه صحیح استفاده از وسیله نقلیه و مهارت رانندگی می‌شود.

در ادامه 8 مورد از نکات ایمنی برای رانندگان کامیون را توضیح می‌دهیم.

بازرسی قبل از سفر جزء نکات ایمنی کار با کامیون

از موارد مهمی که باید جزء نکات ایمنی کار با کامیون در نظر گرفته شود، بازرسی‌های دوره‌ای قبل از سفر است. این بازرسی‌ها موارد مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیستم ترمز

بررسی سیستم ترمز در هر وسیله نقلیه ضروری است. کامیون‌ها معمولا از سه نوع سیستم ترمز بهره می‌برند.

  1. سیستم ترمز بادی
  2. سیستم ترمز هیدرولیکی
  3. سیستم ترمز ترکیبی

قبل از سفر حتما سیستم ترمز را به همراه یک متخصص بررسی کنید.

نکات ایمنی برای رانندگان خودروهای باری

کمک فنر و سیستم تعلیق

سلامت کمک فنرها و سیستم تعلیق ماشین‌های سنگین، نقشی اساسی در کیفیت رانندگی با این نوع وسایل نقلیه دارد. قبل از انجام سفرهای بین شهری حتما سیستم تعلیق ماشین خود را بررسی کنید.

سیستم روشنایی و وضعیت چراغ‌ها

اگر به دنبال یک سفر ایمن هستید، قبل از آغاز رانندگی حتما سیستم روشنایی خودرو و چراغ‌ها را بررسی کنید. در سفرهای جاده‌ای ممکن است با خیابان‌های تاریک رو‌به‌رو شوید؛ به همین خاطر سلامت چراغ‌ها، تاثیر مستقیمی بر رانندگی شما دارد.

رسیدگی دوره‌ای به موتور وسیله نقلیه، سیستم فرمان، دنده‌ها، تایرها و … نیز از نکات ایمنی کار با کامیون است.

برای سفر برنامه‌ریزی کنید

از نکات ایمنی برای رانندگان خودروهای باری برنامه‌ریزی برای سفر است. اگر می‌خواهید سفری بی‌دغدغه را تجربه کنید، حتما برنامه کاملی برای سفر خود ترتیب دهید. این برنامه شامل تعیین مسیر رفت و برگشت، مناطق استراحت، وضعیت جاده و… می‌شود.

مناطق پرترافیک

ازدحام ترافیکی بالا احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد. مناطقی که احتمال ترافیک در آن‌ها وجود دارد را شناسایی کنید. آماده کاهش سرعت باشید یا یک مسیر جایگزین انتخاب کنید.

شرایط آب و هوایی نامساعد

قبل از آغاز سفر حتما شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. این یکی از نکات ایمنی برای رانندگی با کامیون است. از شرایط بد آب و هوایی می‌توان موارد زیر را نام برد:

جاده‌های یخ زده

جاده‌های یخ زده یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که یک راننده کامیون با آن روبرو می‌شود. به گزارش‌های آب و هوایی و شرایط جاده‌ای توجه کنید و سفر خود را بر اساس شرایط زمستانی برنامه‌ریزی کنید. اگر با جاده‌های یخ زده رو‌به‌رو شدید، بهترین کار این است که مکانی برای پارک‌کردن پیدا کنید و منتظر بمانید تا جاده‌ها مناسب‌سازی شود.

جاده‌های برفی

اگر برف روی جاده‌ها باقی بماند، ممکن است به صورت یخ فشرده شود و مشکلات متعددی برای رانندگان ایجاد کند. در بسیاری از جاده‌های کوهستانی و در فصل زمستان استفاده از زنجیر چرخ الزامی است.

نکات ایمنی برای رانندگی با کامیون

جاده‌های بارانی

جاده‌های بارانی می‌تواند به دلیل وجود روغن و سایر مواد در جاده، راننده را در کنترل وسیله نقلیه دچار مشکل کند.

جاده‌های دارای مه

هنگام روبه‌رو‌شدن با مه سنگین، سرعت خود را کاهش دهید و چراغ‌های خودرو را در حالت پایین قرار دهید. مطمئن شوید که چراغ‌های نشانگر و چراغ‌های راهنما روشن هستند تا به رانندگان دیگر هشدار دهید.

بارگیری مناسب از نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

بارگیری در خودروهای باری باید طبق استانداردهای معینی انجام شود که بر پایه وزن و ظرفیت خودرو تعیین می‌گردد. اضافه بار نه تنها منجر به جریمه می‌شود، بلکه امنیت راننده و محموله را نیز به خطر میندازد.

برخی رانندگان بدون توجه به مقررات، بیش از حد مجاز بار می‌زنند که این امر می‌تواند آسیب‌هایی را به بار، خودرو و صاحبان آنها وارد کند. بنابراین، رانندگان باید با دقت وسایل را به گونه‌ای کنار یکدیگر بچینند که در طول سفر، خطر برخورد و آسیب به حداقل برسد.

مهار بار در کامیون یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. رعایت اصول صحیح مهار بار می‌تواند از حوادث و آسیب‌های جدی جلوگیری کند. در اینجا چند نکته کلیدی برای مهار صحیح بار در کامیون آورده شده است:

آگاهی از مقررات

مطلع شدن از قوانین و مقررات محلی و بین‌المللی مربوط به حمل بار.

بررسی بار

بررسی بار برای شناسایی نیازهای خاص مهار مانند وزن، ابعاد و نوع بار.

استفاده از تجهیزات مناسب

استفاده از تجهیزات مهار بار مانند طناب‌ها، کمربندها، زنجیرها و میله‌های مهار که باید مطابق با وزن و نوع بار انتخاب شوند.

توزیع مناسب بار

توزیع یکنواخت بار روی کف کامیون به منظور جلوگیری از انحراف وزن و ایجاد ناپایداری در حین حرکت.

استفاده صحیح از تجهیزات مهار

اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام تجهیزات مهار به درستی بسته شده و تنظیم شده‌اند تا از لغزش یا تکان خوردن بار جلوگیری شود.

کنترل و بازبینی مستمر

بازبینی دوره‌ای تجهیزات مهار بار در طول سفر برای اطمینان از اینکه همچنان به درستی کار می‌کنند و شل نشده‌اند.

دانش و آموزش

کسب دانش و آموزش‌های لازم در زمینه اصول صحیح بستن و مهار کردن بار، از جمله شناسایی نقاط قوت و ضعف در وسیله نقلیه برای استفاده بهینه از تجهیزات مهار.

رعایت اصول ایمنی

رعایت احتیاط و اصول ایمنی هنگام بارگیری و تخلیه بار، از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت فردی.

نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

رعایت فاصله طولی

یک نکته حیاتی که همواره به رانندگان تاکید می‌شود، این است که همیشه فاصله امن خود را با خودروی پیش‌رو حفظ کنند. با نگه داشتن فاصله کافی از خودروی جلو، در صورتی که آن خودرو به طور ناگهانی ترمز کند، شما زمان لازم برای واکنش و اتخاذ تصمیم درست را خواهید داشت. این امر به ویژه در شرایط آب و هوایی نامطلوب که نیاز به فاصله بیشتری دارد، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

توجه به محدودیت سرعت و ارتفاع

از نکات مهم هنگام رانندگی توجه به محدودیت‌های سرعت و همچنین ارتفاع در جاده‌ها است. مخصوصا وقتی باری را به کمک کامیون حمل می‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به محدودیت ارتفاع جاده‌ها داشته باشید تا دچار حادثه نشوید.Top of Form

به اندازه کافی استراحت کنید!

همانطور که در ابتدای نوشته توضیح دادیم، نکات ایمنی برای رانندگان کامیون هم شامل نوع رانندگی و هم شامل مهیا کردن ابزار مورد نیاز است.

از مهمترین نکات ایمنی برای رانندگان خودروهای باری استراحت کافی است. بارها پیش آمده خواب‌آلودگی موجب تصادف و خسارت جانی شده‌است. حتما اگر هنگام رانندگی احساس خستگی کردید، ماشین را خاموش کرده و کمی استراحت کنید.

جعبه کمک‌های اولیه و کیف ابزار

وجود یک جعبه کمک‌های اولیه و همچنین یک کیف ابزار کامل در وسیله نقلیه ضروری است. محتویات یک جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند بر اساس نیازهای خاص هر فرد یا موقعیت تغییر کند، اما برخی از اقلام استاندارد و ضروری که معمولاً در هر جعبه کمک‌های اولیه‌ای باید وجود داشته باشد، عبارت‌اند از:

1. باندها: شامل باند کشی، باند استریل و باندهای مخصوص ثابت‌سازی مفاصل.

2. پنبه: برای تمیز کردن زخم‌ها یا جذب خون و مایعات.

3. چسب زخم و برچسب‌های استریل: برای پوشاندن زخم‌های کوچک و بزرگ.

4. پد استریل و گاز استریل: برای پوشاندن زخم‌ها و جلوگیری از عفونت.

5. الکل یا محلول ضدعفونی‌کننده: برای ضدعفونی کردن زخم‌ها قبل از پانسمان.

6. دستکش یکبار مصرف: برای جلوگیری از انتقال عفونت هنگام درمان زخم‌ها.

7. قیچی و پنس: برای بریدن باند و برداشتن جسم خارجی از زخم.

8. تب سنج: برای اندازه‌گیری دمای بدن.

9. مسکن‌: قرص مسکن برای کاهش درد از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن.

10. کرم‌ها یا پمادهای ضدعفونی‌کننده: برای کمک به بهبودی زخم‌ها و جلوگیری از عفونت.

11. پماد ضد حساسیت یا آنتی‌هیستامین‌: برای درمان واکنش‌های آلرژیک پوستی.

12. سرم شستشوی چشم: برای شستشوی چشم در صورت تماس با مواد محرک.

13. کیسه آب گرم یا سرد: برای کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از کشیدگی‌ و ضربه‌.

14. راهنمای کمک‌های اولیه: برای ارائه دستورالعمل‌های گام‌به‌گام در مواقع اضطراری.

همچنین کیف ابزار یک وسیله ضروری در وسایل نقلیه باری است. رانندگان باید بتوانند مشکلات جزئی وسیله خود را رفع کنند.  در این کیف ابزار باید انواع آچار، پیچگوشتی، آچار بکس، کمپرسور باد شارژی، انبر، سیم چین، جک هیدرولیکی و … وجود داشته باشد.

رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار ایران، تمام این ابزار را با بالاترین کیفیت در اختیار کاربران قرار داده‌است.

آنباکسینگ کیف ابزار RH-9189 رونیکس

سوالات متداول

چه میزان بار می‌تواند روی کامیون قرار گیرد؟
بارگیری در خودروهای باری باید طبق استانداردهای معینی انجام شود که بر پایه وزن و ظرفیت خودرو تعیین می‌گردد. اضافه بار نه تنها منجر به جریمه می‌شود، بلکه امنیت راننده و محموله را نیز به خطر می‌اندازد.
در جعبه کمک‌های اولیه کامیون چه وسایلی باید باشد؟
محتویات یک جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند براساس نیازهای خاص هر فرد یا موقعیت تغییر کند، اما برخی از اقلام استاندارد و ضروری که معمولاً در هر جعبه کمک‌های اولیه‌ای باید وجود داشته باشد، عبارت‌اند از: باند، پنبه، گاز استریل، قرص مسکن، بتادین، پماد سوختگی، سرم شست‌وشو و…
در کیف ابزار یک کامیون چه وسایلی باید وجود داشته باشد؟
هر راننده باید یک کیف ابزار کامل داشته باشد. در این کیف ابزار انواع آچار، انبردست، سیم چین، پیچ، مهره، جک، کابل برق و … باید وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.