آموزش قدم به قدم اندازه گیری کابینت MDF

کابینت MDF
  • دقیقه 6
  • 257
  • 0

به قلم فرناز اصلاح

29 خرداد 1403

خانه‌ای خریده‌اید که آشپزخانه یا سرویس بهداشتی آن نیاز به کابینت‌کاری دارد؟ شغلتان ساخت‌وساز است؟ لازم است فضای اداری دفتر را برای کارکنان خود با کابینت تجهیز کنید؟ یا شاید هم می‌خواهید دستی به سر و روی آشپزخانه قدیمی خود بکشید و کابینت‌ها را نو کنید؟ در هر صورت فرقی نمی‌کند؛ قبل از نصب کابینت چوبی، ممبران، فلزی، MDF و … باید اندازه‌گیری‌های لازم را انجام داد. معمولاً این کار را نصاب کابینت انجام می‌دهد؛ اما اگر دوست دارید آموزش قدم به قدم اندازه گیری کابینت MDF را یاد بگیرید، در این نوشتار با ما همراه باشید.

رونیکس را بخوانید!

قدم اول، نوع کابینت مورد نظرتان را انتخاب کنید

انواع کابینت

این سوال برای شما هم پیش آمده که چگونه کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟ شاید برای انتخاب کابینت محیط اداری، سرویس بهداشتی و … نیز بین گزینه‌های موجود در بازار مردد هستید. اگر گشتی در بازار زده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که می‌توانید از چوب طبیعی، MDF یا مدل‌های جدیدتر آن مانند گلس و های‌گلس، ممبران، شیشه، کابینت فلزی گالوانیزه، کابینت آلومینیومی و … بسته به سلیقه، نوع کاربری و بودجه مورد نظر خود برای کابینت استفاده کنید. ما در این مقاله، اندازه‌ گیری کابینت ام دی اف را بررسی می‌کنیم.

علاوه‌بر انتخاب جنس کابینت، شناخت ابزار مهم و ضروری برای کابینت‌سازی نیز ضروری است و باعث می‌شود تا کار خود را سریع و با دقت انجام دهید.

قدم دوم، نقشه کف را بکشید و ابعاد دیوارها را اندازه ‌بگیرید

قبل از اندازه گیری کابینت باید نقشه کف اتاق مورد نظر را داشته باشید یا آن را بکشید. فرقی هم نمی‌کند که این فضا آشپزخانه باشد یا دفتر کار و … . همچنین، لازم است با اندازه‌گذاری طول و عرض دیوارها، محیط و مساحت هر دیوار را محاسبه کنید.

متر لیزری
متر لیزری رونیکس

برای افزایش دقت کار می‌توانید ابعاد کف و دیوارهای اتاق را با کمک متر لیزری اندازه بگیرید و سپس نقشه آن را با مداد روی کاغذ شطرنجی بکشید یا طرح سه‌بعدی را با نرم‌افزارهایی مانند اتوکد، تری دی مکس و … پیاده کنید.

قدم سوم، موانع را مشخص و لوازم مورد نیاز را جانمایی کنید

جانمایی وسایل

قبل از اندازه گیری کابینت و نصب آن در آشپزخانه، دفتر کار، سرویس بهداشتی و … باید محل قرارگیری وسایل مختلف مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی، سینک ظرفشویی یا روشویی، محل قرارگیری صندلی کار یا میز نهارخوری، همچنین، جای رادیاتور، لوله‌ها، دریچه‌ها، محل بازشدن درب، قناسی اتاق و … را نیز در نظر بگیرید و با توجه به ابعاد و متراژ فضای مورد نظر، محل دقیق نصب کابینت را تعیین کنید. تمام این موارد را روی طرح کاغذی یا به‌شکل سه‌بعدی نشان دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام نصب روشویی کابینتی

قدم چهارم، ابعاد کابینت‌ها را مشخص کنید

سایز کابینت

حالا که نقشه فضای مورد نظر را کشیدید و محل قرارگیری ستون‌ها، درب، پنجره، سیم و پریز برق، لوله آب و گاز و … را مشخص کردید، لازم است محل نصب و ابعاد دقیق هر کابینت را نیز مشخص کنید. نحوه اندازه گیری متراژ کابینت به ابعاد، نوع و تعداد کابینت‌ها در فضای مورد نظر بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: ارتفاع استاندارد ساخت میز تحریر

توجه به ابعاد استاندارد کابینت علاوه‌بر سهولت نصب و حفظ ایمنی شما، باعث می‌شود تا از فضای موجود بتوانید حداکثر استفاده را داشته باشید. در این بخش، مهم‌ترین ابعاد استاندارد کابینت را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

کابینت زمینی

کابینت پایه یا کابینت زمینی

55 سانتی‌متر؛ با احتساب درب 57 سانتی‌متر و با احتساب کانتر 60 سانتی‌مترعمق
بین 120-30 سانتی‌متر با توجه به متراژ و کاربردعرض
72 سانتی‌متر؛ با احتساب پایه 86 سانتی‌متر و با احتساب کانتر 90 سانتی‌مترارتفاع
3-4 سانتی‌مترارتفاع پایه
10-45 سانتی‌مترارتفاع کشو
60 سانتی‌مترفاصله کابینت زمینی و هوایی
کابینت دیواری

کابینت هوایی یا کابینت دیواری

15-35 سانتی‌متر؛ با احتساب درب 2 سانتی‌متر به این مقدار اضافه می‌شود.عمق
بین 120-30 سانتی‌متر با توجه به متراژ و کاربردعرض
70-110 سانتی‌متر نسبت به سطح مبناارتفاع
کابینت ایستاده

کابینت کمدی یا کابینت ایستاده

55-60 سانتی‌مترعمق
متناسب با طرح کلی چیدمانعرض
220-240 سانتی‌مترارتفاع
کابینت کشویی

کابینت کشویی

40-60 سانتی‌مترعمق
40-100 سانتی‌مترعرض
10-45 سانتی‌مترارتفاع

قدم پنجم، چیدمان کابینت‌ها را انتخاب کنید

حالا که نقشه کف، دیوارها، تعداد و ابعاد کابینت مورد نظر را مشخص کردید، نوبت به چیدمان کابینت‌ها می‌رسد. با توجه به فضایی که در اختیار دارید، طبق سلیقه خود چیدمان کابینت را در محل مورد نظر مشخص و در نقشه ترسیمی یا سه‌بعدی وارد کنید.

تراز لیزری رونیکس
تراز لیزری رونیکس مدل RH-9502

در مراحل بعدی ساخت و نصب کابینت نیز به این نکته توجه کنید که باید تک‌تک جزئیات مربوط به اندازه‌ها، موانع و … را در نظر بگیرید تا نتیجه نهایی کار همان شود که فکر می‌کردید. برای اندازه‌گذاری و نصب کابینت نیز تراز لیزری ابزاری است که به کمک شما می‌آید تا بتوانید با اندازه‌گیری شیب، رسم خطوط افقی، عمودی و … به‌راحتی کابینت‌ها را تراز کنید. 

اگر به کار با چوب و نجاری علاقه‌مند هستید، این مقالات را از دست ندهید:
راهنمای گام‌به‌گام برش و نصب قرنیز به همراه تصاویر
راهنمای ساخت پارتیشن چوبی
صفر تا صد ساخت میز چوبی ساده در خانه

ابزار رونیکس، همراه شما در کارهای فنی

علاقه به انجام کارهای فنی در خانه روز به روز در بین افراد مبتدی بیشتر می‌شود. افراد زیادی هستند که دوست دارند کارهایی مانند ساخت، نصب، مونتاژ قطعات یا تعمیرات خانگی را در خانه انجام دهند. اندازه گیری کابینت نیز یکی از کارهایی است که اگر در مورد نحوه انجام آن آموزش ببینید و سپس با دقت پیش بروید، می‌توانید آن را به‌راحتی انجام دهید. در این مقاله از مجله رونیکس، آموزش قدم به قدم اندازه گیری کابینت را برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید به روشی اصولی این کار را انجام دهید.

استفاده از ابزار باکیفیت مانند متر، تراز و … نیز در افزایش دقت و بهتر شدن نتیجه نهایی کار نقش مهمی دارد. رونیکس در این راه در کنار شما است. در پایان می‌توانید پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را با ما از طریق کامنت در این صفحه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

درب کابینت چوبی MDF چه ضخامتی دارد؟
ضخامت متداول درب کابینت MDF معمولاً حدود 0.6، 1.25 یا 2 سانتی‌متر است.
هنگام نصب کابینت، فاصله استاندارد بین هود تا گاز چقدر باید باشد؟
فاصله استاندارد بین هود تا گاز معمولاً در بازه 75-60 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.
متر لیزری رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید متر لیزری و تمام محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.