نقشه راه و آموزش نجاری | راهنمای جامع نجار شدن به زبان ساده

آموزش نجاری
  • دقیقه 5
  • 263
  • 0

به قلم محمدجواد تاج الدین

17 خرداد 1403

آموزش نجاری هم می‌تواند به عنوان یک فعالیت جدی برای ورود به بازار کار در نظر گرفته شود و هم می‌تواند اوقات فراغت شما را پر کند. در این مقاله قرار است راهنمای کامل آموزش نجاری به زبان ساده را مرور کنیم.

رونیکس را بخوانید.

راهنمای کامل آموزش نجاری

نجاری هنر طراحی، مهارت کار با چوب و همچنین استفاده از ابزار است. به همین خاطر هنرجو نجاری باید به طور همزمان این موارد را آموزش ببیند. روند آموزش نجاری را می‌توان بر اساس زیر تعریف کرد.

هدف شما از آموزش نجاری چیست؟

قبل از شروع آموزش نجاری باید به یک سوال مهم و اساسی پاسخ دهید. هدف شما از یادگیری نجاری چیست؟ آیا صرفا به دنبال پرکردن اوقات فراغت خود هستید یا می‌خواهید یک کارگاه نجاری راه بیندازید؟

اگر به دنبال راه انداختن یک کسب و کار تازه هستید، حجم فعالیت شما چقدر است؟ آیا قصد دارید یک کارگاه کوچک خانگی افتتاح کنید یا می‌خواهید یک کارگاه بزرگ را مدیریت کنید.

همچنین در سال‌های گذشته و با افزایش شمار کسانی که با ویزای شغلی مهاجرت می‌کنند، نجاری مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

به همین خاطر اگر به دنبال مهاجرت شغلی هستید، باید آموزشگاهی را انتخاب کنید که مدرک معتبری در پایان دوره ارائه می‌دهد.

انتخاب آموزشگاه و دوره مناسب

بعد از پاسخ به سوالاتی که در بخش قبلی پرسیده شد، می‌توان آموزشگاه و دوره مناسب را انتخاب کرد. آموزشگاه‌های خصوصی و دولتی بسیاری در تمام استان‌های کشور مشغول تدریس نجاری و زیرشاخه‌های آن هستند.

راهنمای کامل آموزش نجاری

از مهمترین دوره‌های این آموزشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش نجاری (درودگری)

آموزش نجاری به طور معمول یک دوره کامل است؛ دوره‌ای که افراد مبتدی برای ورود به این حوزه باید آن را بگذرانند. در این دوره از آموزش شناخت انواع چوب تا کار با ابزار نجاری را به هنرجو آموزش می‌دهند.

آموزش کابینت‌سازی  

آموزش نجاری به زبان ساده شامل کابینت‌سازی هم می‌شود. کابینت‌سازی شغل پردرآمدی است. در هر خانه‌ای کابینت وجود دارد. به همین خاطر بازار کار این شغل، همیشگی است. در دوره کابینت‌سازی از طراحی تا ساخت کابینت با انواع جنس چوب را به هنرجو آموزش می‌دهند.

آموزش خراطی

خراطی هنر برش و تراش چوب است. در دوره‌های خراطی کارآموزان ساخت انواع تولیدات چوبی از گهواره تا گلدان و وسایل تزئیناتی را آموزش می‌بینند. به همین خاطر آموزش نجاری شامل خراطی نیز می‌شود.

آموزش منبت‌کاری

منبت‌کاری از هنرهای قدیمی ایرانی است که در راهنمای کامل آموزش نجاری به آن اشاره می‌کنیم. در منبت‌کاری، هنرجوها اجرای نقش‌های برجسته در قطعات چوبی را آموزش می‌بینند.

آموزش رنگ‌آمیزی چوب

پرداخت نهایی قطعه کار، نقش مهمی در ارزش کار نجار دارد. یکی از مراحل مهم در ساخت یک وسیله چوبی، رنگ‌آمیزی است. در دوره‌های رنگ‌آمیزی، هنرجو به طور تخصصی با این مرحله مهم از ساخت وسایل چوبی آشنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: ابزار نجاری؛ ساخت دنیایی زیبا با وسایل چوبی

آموزش کار با CNC

CNC یک روش ماشین‌کاری پرکاربرد در کارگاه‌های صنعتی و بزرگ است. هنرجویان در این دوره آموزشی، مهارت کار با دستگاه و همچنین طراحی محصول را آموزش می‌بینند.

آموزش مبلمان‌سازی و رویه‌کوبی

از رشته‌های پولساز نجاری، مبلمان‌سازی است. این دوره از طراحی محصول تا پرداخت نهایی را شامل می‌شود. به همین خاطر کارآموزان در راه آموزش نجاری به مبلمان‌سازی توجهی ویژه دارند.

موارد بالا از پرتکرارترین دوره‌هایی است که در آموزشگاه‌های خصوصی و دولتی در حال برگزاری است. البته ممکن است سرفصل هر آموزشگاه با مرکز دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد، اما در کلیت به یکدیگر شبیه هستند.

آموزش نجاری به زبان ساده

اگر قرار است آموزشگاهی را برای طی کردن دوره نجاری و زیرمجموعه‌های آن انتخاب کنید، حتما به سراغ مجموعه‌ای معتبر و امتحان پس‌داده بیفتید.

اعتبار مدرک و همچنین تجربه هنرجویان قبلی، معیار خوبی برای انتخاب آموزشگاه مناسب است.

کارآموزی و تمرین

یکی از راه‌های مهارت‌ورزی در رشته نجاری و دیگر فعالیت‌های هنری، کارآموزی است. اگر دوره‌های آموزش نجاری را گذرانده‌اید، بهتر است برای تثبیت مهارت خود کارآموزی کنید. دوره کارآموزی بستگی به میزان یادگیری و همچنین استعداد شما دارد.

بسیاری از کارگاه‌های نجاری، پس از گذراندن دوران کارآموزی، افراد را استخدام می‌کنند. پس گذراندن این دوره می‌تواند دریچه‌ای برای ورود به بازار کار باشد.

شناخت ابزار مهمترین بخش آموزش نجاری

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نجاری هنر کار با ابزار است. در کنار مهارت و ذوق هنرجو، مهارت استفاده از ابزار نقشی تعیین کننده در راه آموزش نجاری دارد.

ابزار نجاری بر اساس منبع تغذیه به انواع دستی، برقی، بادی و بنزینی تقسیم می‌شود. از مهمترین این ابزار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مغار
  • رنده
  • متر
  • اره
  • پیچ دستی
  • چکش
  • میز کار
  • اره زنجیری
  • دریل
  • سنباده لرزان
  • رنده چوب برقی
  • سنباده تانکی
  • بلوور
  • کمپرسور باد
  • پیستوله بادی
 راهنمای کامل آموزش نجاری

رونیکس همراه شما در مسیر آموزش نجاری

ابزار باکیفیت در کنار مهارت می‌تواند شما را به یک نجار حرفه‌ای بدل کند. رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار ایران، ابزار نجاری باکیفیت و مقاومی را در اختیار کاربران قرار داده‌است.

رونیکس سازنده انواع ابزار دستی، برقی، بادی، بنزینی و شارژی نجاری است. از جمله این ابزار می‌توان به اره میزی رونیکس، دریل رونیکس، سنباده لرزان رونیکس، اره فارسی بر رونیکس، رنده چوب برقی رونیکس و … اشاره کرد.

سوالات متداول

آموزش نجاری به زبان ساده چه تعریفی دارد؟
آموزش نجاری هم می‌تواند به عنوان یک فعالیت جدی برای ورود به بازار کار در نظر گرفته شود و هم می‌تواند اوقات فراغت شما را پر کند. البته قبل از شروع آموزش نجاری باید به یک سوال مهم و اساسی پاسخ دهید. هدف شما از یادگیری نجاری چیست؟ آیا صرفا به دنبال پرکردن اوقات فراغت خود هستید یا می‌خواهید یک کارگاه نجاری راه بیندازید؟ جواب این سوال می‌تواند نقشه راه شما را ترسیم کند.
ابزار مورد نیاز نجاری چیست؟
ابزار متفاوتی در حرفه نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزاری که براساس منبع تغذیه به دستی، برقی، بادی، شارژی و بنزینی تقسیم می‌شوند. از جمله مهمترین این ابزار می‌توان به انواع اره، سنباده، لرزان، دریل، مغار، متر، پیستوله و … اشاره کرد.
رونیکس کدام ابزار نجاری را تولید می‌کند؟
رونیکس سازنده انواع ابزار نجاری است. ابزاری که کاربران می‌توانند از ابزارفروشی‌های سراسر کشور آن را خریداری کرده و استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.