۰ تا ۱۰۰ نجاری در منزل + نکات و لیست ابزار مورد نیاز

نجاری در منزل
  • دقیقه 8
  • 122
  • 0

به قلم محمدجواد تاج الدین

10 تیر 1403

نجاری هنر کار با چوب و ابزار است؛ حرفه‌ای که می‌توان آن را با کمی ذوق، حوصله، مهارت و البته ابزار آموخت و از آن لذت برد. در این مقاله قرار است 0 تا 100 نجاری در منزل و همچنین لیست ابزار مورد نیاز برای این کار را به شما معرفی کنیم.

رونیکس را بخوانید.

آموزش‌های لازم جهت نجاری در منزل

اولین گام برای راهنمای نجاری در منزل، آموزش نکاتی است که یک فرد مبتدی و علاقه‌مند به این حرفه باید یاد بگیرد. این آموزش مراحل مختلفی دارد که در ادامه مقاله آن‌ها را گام‌به‌گام مرور می‌کنیم.

شناخت ویژگی‌های چوب و راهنمای نجاری در منزل

جرقه اولیه تمایل به یادگیری نجاری به احتمال زیاد، علاقه فرد به چوب و وسایل چوبی است. امروزه در دکوراسیون خانه به طور گسترده از وسایل و تزئینات چوبی استفاده می‌شود؛ وسایلی که می‌تواند فضای خانه را تغییر دهد.

برای یک نجار، مهمترین نکته شناخت جنس و ویژگی‌های چوب است. چوب‌ها به طور کلی به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌شوند که در ادامه ویژگی و نمونه هرکدام را معرفی می‌کنیم.

ویژگی چوب نرم

این نوع چوب به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر، برای کارهای دکوری، قفسه‌ و دیوارکوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چوب‌ها به طور کلی، چگالی و سختی کمتری نسبت به چوب‌های سخت دارند. از جمله درختانی که دارای چوب نرم هستند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاج
  • صنوبر
  • سرو

ویژگی چوب سخت

این نوع چوب به دلیل مقاومت و زیبایی، برای کارهایی مانند ساخت کابینت، کمد، میز و صندلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب سخت از درختان پهن‌برگ مانند بلوط، راش، گردو و گیلاس به دست می‌آید.

نجاری در منزل

البته شناخت ویژگی‌های چوب منحصر به تعیین درجه سختی آن نمی‌شود. برای یک نجار حرفه‌ای شناخت جنس چوب، رفتار آن در برابر شکل‌پذیری، رگه‌های موجود در ساختار و … نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی‌‌هایی که یک نجار حرفه‌ای در طول زمان می‌تواند از ظاهر یک چوب نیز آن‌ها را متوجه شود.

یادگیری مهارت‌های پایه برای آموزش نکات نجاری در منزل

قبل از شروع ساخت پروژه‌های نجاری، لازم است مهارت‌های پایه نجاری مانند برش چوب، رنده کردن، اتصال چوب‌ها و سمباده زنی را یاد بگیرید. منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و ویدیوهای آموزشی برای یادگیری این مهارت‌ها وجود دارند.

اگر واقعا روی تصمیم خود برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک نجاری در خانه اصرار دارید، بهتر است چند دوره آموزشی حضوری را پشت سر بگذارید.

انتخاب مکان مناسب برای نجاری در منزل

در کنار کسب مهارت‌های لازم جهت نجاری در منزل باید حواس‌تان به انتخاب یک مکان مناسب نیز باشد. در زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی، راه انداختن یک کارگاه نجاری در خانه کاری بسیار دشوار است.

شاید مهمترین مسئله بر سر راه این فعالیت، کنترل صدای ابزارهای برقی و بادی در کارگاه باشد. در کنار این مشکل، حداقل متراژ یک کارگاه نجاری در منزل 6 متر مربع است. همچنین ایجاد تهویه مناسب برای این کارگاه، از نان شب واجب‌تر است. چون در صورت نداشتن تهویه مناسب، به دلیل وجود خاک اره و گردوغبار چوب، علاوه بر ایجاد مشکل در دستگاه تنفسی، ممکن است موجب آسیب‌های جدی‌تری در فرد شود.

مهارت طراحی را جدی بگیرید

یکی از جذابیت‌های حرفه نجاری، خلق وسایل جدید و نوآورانه است. برای خلق یک محصول جدید، قبل از مهارت ساخت، باید بتوانید طراحی کنید.

راهنمای نجاری در منزل

طراحی یعنی تصور ذهنی یک محصول و در گام بعدی، پیاده سازی آن روی یک الگو. این الگو می‌تواند به وسیله یک مداد و کاغذ معمولی ثبت شود یا توسط نرم افزارهایی مانند اتوکد، تری دی مکس و …

اما مهمترین نکته در طراحی، حس زیبایی‌شناسی فرد و همچنین نگاه او به جهان اطراف است؛ نگاهی که می‌تواند سرآغاز خلق یک محصول جدید باشد.

ابزار مورد نیاز برای نجاری در منزل

بعد از طی کردن کلاس‌های لازم جهت آموزش مهارت‌های نجاری و همچنین مشخص‌کردن مکانی برای تبدیل به کارگاه در منزل، حالا نوبت به مهمترین گام یعنی خرید ابزار نجاری می‌رسد.

ابزار نجاری را می‌توان بر اساس منبع تغذیه، صنعتی یا کارگاهی بودن و همچنین نوع کاربری، تقسیم‌بندی کرد. در ادامه این مقاله منبع تغذیه معیار ما برای دسته‌بندی ابزار است.

ابزار دستی برای نجاری در منزل

در کارگاه‌های کوچک و مخصوصا کسانی که به ساخت وسایل چوبی بدیع علاقه دارند، ابزار دستی نجاری حرف اول و آخر را می‌زند.

یک نجار حرفه‌ای و البته عاشق، پرداخت نهایی محصول را باید با ابزار دستی و ظریف انجام می‌دهد. در حقیقت هنر اصلی نجاری، در کار با ابزار دستی نمود پیدا می‌کند.

در ادامه مقاله راهنمای نجاری در منزل، ابزار دستی این حرفه را معرفی می‌کنیم.

مغار

مغار یک ابزار دستی است که در نجاری و مجسمه‌سازی برای کنده‌کاری و تراشیدن چوب استفاده می‌شود. مغار از دو قسمت دسته و تیغه تشکیل شده است.

هنگام خرید مغار باید به طراحی، وزن، جنس دسته و همچنین تیغه این ابزار توجه داشته باشید. رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار، انواع ابزار دستی نجاری از جمله مغار را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌است. مغارهای رونیکس دارای طراحی ارگونومیک، تیغه مقاوم فلزی و دسته ضربه‌خور است.

رنده

رنده دستی نجاری یک ابزار دستی است که برای صاف و هموار کردن سطح چوب، صاف کردن ناهمواری‌ها و کم‌کردن ضخامت چوب استفاده می‌شود.

رنده بغل دو راهه 38 میلی‌متری رونیکس مدل RH-7101 تمام نیاز کاربر جهت هموار کردن سطح چوب را برطرف می‌کند.

متر

ابزار اندازه‌گیری جز جدایی‌ناپذیر کارگاه نجاری است. به همین خاطر داشتن یک متر دستی کاربردی و مقاوم در هر کارگاهی واجب است. پیشنهاد ما به شما جهت خرید این ابزار، متر روکش دار 10 متری رونیکس مدل RH-9017 است. به غیر از متر، ابزار دیگر اندازه‌گیری مانند کولیس، نقاله، گونیا، خط‌کش و … نیز در کارگاه نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ابزار اندازه گیری در نجاری

اره

اره یا به عبارت دیگر کمان اره از دیگر ابزار ضروری در کارگاه‌های نجاری است. اره‌ها بنا بر نیاز کاربر و کار مورد نظر در اندازه و ویژگی‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

پیچ دستی

پیچ دستی ابزاری کارآمد در نجاری است. از این وسیله برای نگهداشت دو قطعه کار کنار یکدیگر استفاده می‌کنند. پیچ دستی نسبت به کاربری‌های مختلف، انواع متفاوتی نیز دارد. هنگام خرید پیچ دستی باید به جنس بدنه و نوع کارایی آن توجهی ویژه کرد. رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند ابزار ایران پیچ دستی‌های مختلفی را ساخته و روانه بازار کرده‌است.

چکش

در هر کارگاه نجاری، چکش ابزاری پراستفاده است. از این ابزار برای شکل‌دادن و همچنین اتصال بین دو قطعه چوبی به وسیله میخ و … استفاده می‌کنند.

راهنمای نجاری در منزل

میز کار

در کنار انواع ابزار دستی که در کارگاه نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، میز کار نیز جز جدایی‌ناپذیر این مکان است. میزهای کار نجاری با توجه به حوزه کاری نجار، امکانات متفاوتی دارد.

ابزار برقی برای نجاری در منزل

در ادامه بازگو کردن نکات نجاری در منزل، نوبت به معرفی ابزار برقی می‌رسد. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نجاری هنر کار با چوب و ابزار است.

ابزار برقی نقشی اساسی در بازدهی یک کارگاه نجاری در منزل دارد. از جمله مهمترین این ابزار عبارت است از:

دریل

دریل از ابزار پرکاربرد در فعالیت‌های خانگی، کارگاهی و صنعتی است. هیچ کارگاه نجاری را نمی‌توان پیدا کرد که در آن دریل کاربرد نداشته باشد.

دریل‌های برقی رونیکس گزینه مناسبی برای استفاده در کارگاه‌های نجاری خانگی و حرفه‌ای است.

سنباده لرزان

از ابزار پرکاربرد دیگر در کارگاه‌های نجاری می‌توان به سنباده لرزان اشاره کرد. این وسیله جهت پرداخت نهایی کار و همچنین هموارسازی سطح چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال یک سنباده لرزان باکیفیت و کاربردی هستید، سنباده‌های لرزان رونیکس گزینه مناسبی برای شما است.

نکات نجاری در منزل

رنده چوب برقی

از ابزار برقی دیگر که به طور گسترده در کارگاه‌های نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنده چوب برقی است. نجاران حرفه‌ای برای رسیدن به سطح مورد نظر خود در قطعات چوبی، مجبورند بارها چوب را بتراشند.

رنده چوب برقی از بهترین ابزار برای این کار است. رونیکس باتوجه به نیاز کاربر و همچنین بازار، انواع این ابزار را تولید کرده ‌است.

سنباده تانکی

برای سنباده زدن چوب راه‌های مختلفی وجود دارد. از ورقه‌های سنباده دستی تا سنباده برقی یا به اصطلاح تانکی. این وسیله دست کاربر را برای سنباده‌کاری چوب باز گذاشته است.

سنباده تانکی رونیکس با طراحی ارگونومیک، موتور پرقدرت، صفحه سنباده باکیفیت و همچنین کیسه غبارگیر تمام نیاز کاربر را برطرف می‌کند.

بلوور

گرد و خاک و تراشه و خاک اره جز جدایی‌ناپذیر کارگاه‌های نجاری بزرگ و کوچک است. به همین خاطر کاربر باید فکری به حال تمیزکردن روزانه کارگاه بکند. بلوور برقی گزینه مناسبی برای این کار است.

بلوورهای رونیکس علاوه بر حالت دمندگی، مجهز به قدرت مکش هم هستند تا دست کاربر برای تمیزکاری کارگاه باز باشد.

میخکوب و منگنه کوب برقی

از دیگر ابزار پراستفاده در کارگاه نجاری در منزل، میخکوب و منگنه کوب است؛ ابزاری برای اتصال قطعات مختلف چوب. رونیکس با ساخت و عرضه منگنه کوب و میخکوب برقی 7514 نیاز کاربر را برطرف کرده ‌است؛ ابزاری با دو کاربری پراستفاده و مهم.

ابزار بادی برای کارگاه نجاری در منزل

ابزار بادی بیشتر در کارگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این انتخاب به دلیل سهولت نگهداری و البته سرعت بالای کارایی این ابزار است. در ادامه مقاله راهنمای نجاری در منزل چند ابزار بادی کاربردی در حرفه نجاری را به شما معرفی می‌کنیم.

کمپرسور باد

قبل از خرید ابزار بادی باید بدانید که کارکرد این وسایل، منوط به داشتن کمپرسور باد است؛ وسیله‌ای که انرژی مورد نیاز این ابزار را تولید می‌کند. ظرفیت کمپرسور باد نقشی تعیین کننده در خرید این ابزار دارد.

کمپرسورهای باد رونیکس با توجه به نیاز کاربر و همچنین در ظرفیت‌های مختلف تولید شده ‌است.

پیستوله بادی

در گام نهایی ساخت محصولات چوبی به احتمال زیاد نیاز است آن را رنگ کنید. پیستوله بادی رونیکس انتخاب مناسبی برای این کار است.

میخکوب و منگنه کوب بادی

میخکوب و منگنه کوب بادی از دیگر ابزار کاربردی در کارگاه نجاری در منزل است. رونیکس علاوه بر میخکوب و منگنه کوب‌ ساخت خود، برند کره‌ای جیت را هم به بازار عرضه کرده‌است.

مجموعه میخکوب و منگنه کوب های رونیکس

راهنمای نجاری در منزل

در این مقاله به صورت اجمالی نکات، مهارت‌ها و ابزار دستی، برقی و بادی مورد نیاز جهت راه‌اندازی کارگاه نجاری در منزل را معرفی کردیم. اگر علاقه، استعداد، وقت و البته بودجه مورد نیاز برای این کار را دارید، درنگ نکنید. نجاری هنری است که می‌تواند شما را به زندگی امیدوار کند!

سوالات متداول

برای راه اندازی کارگاه نجاری در منزل به چه ابزاری نیاز داریم؟
جواب این سوال بستگی به میزان و نحوه کار شما در کارگاه دارد. اگر به صورت جدی به دنبال این کار هستید، ابزار متفاوتی برای این کار نیاز دارید؛ از ابزار دستی تا برقی و بادی. از مهمترین این ابزار می‌توان به مغار، اره، پیچ دستی، دریل، سنباده لرزان، سنباده تانکی، میخکوب، منگنه کوب و … اشاره کرد.
چه مهارت‌هایی برای راه اندازی کارگاه نجاری در منزل مورد نیاز است؟
مهارت استفاده از ابزار، شناخت ویژگی‌های چوب و البته مهارت طراحی، از جمله مواردی است که نجار مبتدی باید در ابتدای کار خود آن‌ها را بیاموزد. البته این نکته نیز بستگی به گستردگی کار کاربر دارد.
رونیکس چه نوع ابزار نجاری را می‌سازد؟
رونیکس سازنده انواع ابزار دستی، برقی و بادی نجاران است؛ ابزارهایی که در عین کیفیت، دست کاربر را برای رسیدن به بهترین نتیجه باز می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.