گشتاور دریل شارژی چیست | آموزش قدم به قدم تنظیم گشتاور دریل شارژی

تنظیم گشتاور دریل شارژی

به قلم فرناز اصلاح

30 مرداد 1403

تنظیم گشتاور با وجود گشتاورسنج، ترکمتر یا کلاچ در دریل‌‌های شارژی و بعضی از انواع پیچ گوشتی برقی امکان‌پذیر است؛ قطعه‌ای که جلوی سه‌نظام قرار گرفته و چندین شماره و درجه دارد؛ اما شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که اصلاً گشتاور دریل شارژی چیست و چه کاربردی دارد که بخواهیم تنظیم آن را یاد بگیریم؟ در این مقاله از مجله رونیکس، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و سپس آموزش قدم به قدم تنظیم گشتاور دریل شارژی را بررسی می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید!

گشتاور چیست؟

ترکمتر رونیکس

قبل از آموزش تنظیم گشتاور دریل شارژی، ابتدا باید مفهوم گشتاور را درک کنید. گشتاور (torque) یا ممان نیرو (moment of force)، کمیّتی برداری و نیرویی چرخشی است که موجب دوران یا چرخش یک جسم حول یک محور می‌شود و واحد آن نیوتن‌متر (N.m) است. شعاع اثر نیرو، بازوی گشتاور (moment arm) نام دارد.

حرکت چرخشی درب اتاق حول محور لولاها یا بازکردن و بستن شیر آب، مثال‌های ساده‌ای از تاثیر گشتاور در زندگی ما هستند.

گشتاور دریل شارژی چیست؟

در ساختار دریل و موتور آن، قطعاتی تعبیه شده که نیروی رفت‌وبرگشتی را به نیروی چرخشی و گشتاور تبدیل می‌کنند تا سه‌نظام ابزار بچرخد. در بسیاری از دریل‌های برقی، تنظیم گشتاور و سرعت با فشردن سوئیچ گازی دستگاه امکان‌پذیر است؛ اما گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

گشتاورسنج دریل شارژی رونیکس

در دریل‌ پیچ گوشتی‌های شارژی و پیچ گوشتی‌های برقی ترکمتردار، قطعه‌ای حلقه‌ای‌شکل به نام ترک‌متر، کلاچ یا گشتاورسنج در قسمت پشت ابزارگیر یا سه‌نظام ابزار قرار گرفته است.

گشتاور دریل شارژی چه کاربردی دارد؟

تاثیر گشتاور دریل شارژی یا پیچ گوشتی برقی، بیشتر موقع پیچ‌کاری مشخص می‌شود؛ به این ترتیب که هنگام پیچ‌کاری، می‌توانید اندازه گشتاور را با کمک ترکمتر یا گشتاور سنج با توجه به کاربرد مورد نظر خود کنترل و تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: منظور از گشتاور موتور چیست؟

اعداد روی ترکمتر بسته به مدل دستگاه، معمولاً از شماره 1 تا 24 قابل تنظیم هستند. با تنظیم صحیح ترکمتر، هم سر پیچ سالم می‌ماند و هم قطعه کار آسیب نمی‌بیند. عدد 1 کمترین میزان گشتاور پیچشی را نشان می‌دهد. هر موقع خواستید پیچ‌های ریز را باز کنید و ببندید، ترکمتر را روی اعداد کوچک‌تر تنظیم کنید. هر چقدر اعداد بزرگ‌تر شوند، دستگاه قدرت و گشتاور بیشتری را برای بازکردن و بستن پیچ‌ها صرف می‌کند و بزرگ‌ترین عدد روی ترکمتر، حداکثر گشتاور قابل تنظیم را با توجه به مدل دستگاه نشان می‌دهد. تنظیم گشتاور به نوع و جنس مواد قطعه کار نیز بستگی دارد؛ یعنی هر چه مواد تشکیل‌دهنده قطعه کار سخت‌تر و متراکم‌تر باشد، باید ترکمتر را روی اعداد بزرگ‌تری تنظیم کنید.

آموزش تنظیم گشتاور دریل شارژی

در این بخش، بسته به کاربری مورد نظر، تنظیم گشتاور دریل شارژی را مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم:

قدم اول؛ کاربرد مورد نظرتان را مشخص کنید

برای سوراخ‌کاری یا سوراخ‌کاری چکشی مواد مختلف، بسته به مدل دستگاه باید آن را به کمک حلقه تنظیم عملکرد یا هر مکانیزم دیگری که برای این کار تعبیه شده، در حالت سوراخ‌کاری یا سوراخ‌کاری چکشی قرار دهید. برای پیچ‌کاری باید ابتدا دستگاه را بسته به مدل، با استفاده از حلقه تنظیم عملکرد، در حالت پیچ کاری قرار دهید و سپس گشتاور را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: دریل‌های شارژی‌ سری تاپ لاین ۸۶ رونیکس؛ سه تفنگدار!

قدم دوم؛ درجه گشتاور را متناسب با نوع کاربرد مورد نظر انتخاب کنید

تنظیم گشتاور

برای کار بر روی قطعات مختلف، باید بدانید که چه میزان گشتاور دریل لازم است؟ این موضوع به نوع و مشخصات پیچ و سری پیچ گوشتی دریل، همچنین، نوع و جنس ماده مورد نظر بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید از دستگاه به‌عنوان یک پیچ گوشتی ساده برای بازکردن و بستن پیچ‌های ریز استفاده کنید و سوراخ ریزی روی چوب حفر کنید، عدد ترکمتر باید بین 1 تا 4 تنظیم شود.

برای بازکردن و بستن پیچ روی مواد و مصالح نرم مانند چوب‌های سبک‌وزن و با دانسیته پایین، ترکمتر را روی عددی بین 5 تا 8 تنظیم کنید. اگر لازم است چوب‌هایی با دانسیته متوسط را سوراخ کنید و پیچ‌های کوتاهی را روی قطعه کار بازکنید و ببندید، بسته به میزان دانسیته چوب، عدد گشتاورسنج باید بین 9 تا 16 تنظیم شود.

هنگام استفاده از پیچ‌های بلند یا پیچ‌کاری چوب‌های سخت یا مواد و مصالح متراکم، درجه گشتاور را بین 17 تا 24 تنظیم کنید.

قدم سوم؛ کارتان را شروع کنید

پس از تنظیم گشتاور مورد نیاز به‌وسیله ترکمتر، نوک سری پیچ گوشتی را بر روی پیچ مورد نظر قرار دهید و به آن کمی فشار وارد کنید. سپس دستگاه دریل شارژی را با سرعت کم روشن کنید. به تدریج سرعت را زیاد کنید و به کارتان ادامه دهید. به محض اینکه صدای کلاچ را شنیدید، کلید را رها کنید. در غیر این صورت، ممکن است یا پیچ هرز شود و یا به سطح کار آسیب برسد.

به این نکته توجه کنید که علاوه‌بر تنظیم گشتاور دریل شارژی، موار دیگری نظیر انتخاب سری پیچ گوشتی، تنظیم درست سرعت دستگاه و … نیز بر کیفیت کار شما تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:
صفر تا ۱۰۰ نگهداری از دریل شارژی + آموزش نگهداری از باتری
راهنمای جامع خرید دریل شارژی: مقایسه انواع دریل‌های شارژی رونیکس

تنظیم گشتاور دریل شارژی، کلید استفاده بهینه از ابزار

در این مقاله از مجله رونیکس ضمن بررسی گشتاور دریل شارژی و کاربردهای آن، تنظیم گشتاور دریل شارژی را مرحله به مرحله به شما توضیح دادیم. کاربرد درست ابزار علاوه‌بر انتخاب آن از برند معتبر باعث می‌شود تا از کار خود بهترین نتیجه را بگیرید. اگر سوال یا پیشنهادی دارید، می‌توانید آن را از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

افزایش گشتاور دریل شارژی چه نتیجه‌ای دارد؟
با افزایش گشتاور دریل شارژی، قدرت محرک پیچ به منظور چرخیدن افزایش می‌یابد.
حداکثر گشتاور دریل شارژی 8905K چقدر است و کلاچ آن چند حالته است؟
حداکثر گشتاور قابل تنظیم در این کیت دریل پیچ گوشتی شارژی رونیکس برابر با 55 نیوتن‌متر بوده و کلاچ آن 21 حالته است تا بتوانید گشتاور را در 21 حالت مختلف تنظیم کنید. همچنین با کمک حلقه تنظیم عملکرد دریل می‌توانید آن را در سه حالت سوراخ‌کاری، سوراخ‌کاری چکشی و پیچ‌کاری تنظیم کنید.
دریل‌های شارژی رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید مدل‌های دریل شارژی رونیکس و سایر ابزارآلات این برند می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب دریل‌ها می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید و از کارشناسان بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

5 پاسخ به “گشتاور دریل شارژی چیست | آموزش قدم به قدم تنظیم گشتاور دریل شارژی”

  1. حسین قاسمی گفت:

    خیلی عالی و آموزنده بود ممنونم

  2. کورش گفت:

    جالب بودو جامع

  3. ناشناس گفت:

    سلام موارد بسیار عالی و علمی نگاشته شده بود و باعث دانایی گردید.متسکر

  4. منصور بنی شریف گفت:

    متشکرم.عالی بود.

  5. ناشناس گفت:

    با سپاس عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.