ارتقای دانش و مهارت‌های فنی کارشناسان، هدف واحد آموزش رونیکس؛ گفتگو با آقای ابراهیم کاظم زاده، مدیر واحد آموزش رونیکس

ابراهیم کاظم زاده، مدیر آموزش واحد منابع انسانی رونیکس
  • دقیقه 5
  • 463
  • 0

به قلم محمدجواد تاج الدین

22 اردیبهشت 1403

آموزش، ارتقا و نگهداشت نیروی انسانی، از جمله برنامه‌های برند رونیکس برای گسترش و توسعه کسب و کار است. از دید رضا رامخو (مدیرعامل و صاحب برند رونیکس)، نیروی انسانی خریدنی نیست و باید در طول زمان و همراه با رشد مجموعه، شکوفا شود.

به همین خاطر از سال 1400، واحد آموزش در برند رونیکس آغاز به کار کرده‌است. این واحد وظیفه سنجش نیاز کارشناسان و همچنین برقراری دوره‌های آموزشی را بر عهده دارد. ابراهیم کاظم‌زاده مدیر واحد آموزش در مصاحبه با مجله رونیکس، در رابطه با آغاز به کار این واحد، شرایط برگزاری کلاس‌ها و همچنین آینده پیش رو این واحد توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌خوانیم.

واحد آموزش رونیکس از چه زمانی و با چه هدفی فعالیت خود را آغاز کرده‌است؟

این واحد از سال 1400 فعالیت خود را در برند رونیکس آغاز کرده‌است. هدف این واحد ارتقای دانش و مهارت‌های فنی کارشناسان است. دوره‌های آموزشی این فرصت را برای پرسنل فراهم می‌کند تا در سمت شغلی خود دانش فنی، تخصص و مهارت را افزایش داده و مهارت‌های جدیدی را برای انجام حرفه خود کسب کنند. همه این موارد منجر به رشد و پیشرفت پرسنل و در نهایت، ارتقای برند می‌شود.

آموزش یک ضرورت و امری حیاتی برای هر سازمان است که در رونیکس در راستای توسعه شخصی، توسعه شغلی، بالابردن رضایت کارشناسان انجام می‌شود. این کار همچنین به بهبود عملکرد سازمانی و بهره‌وری بالاتر، به‌روزرسانی اطلاعات و سازگاری با تغییرات ایجادشده در بازار و شکوفایی استعداد کارشناسان و امکان کار در جهت شناسایی استعدادی که دارند، کمک می‌کند. ما در واحد آموزش از طریق توانمند‌سازی و افزایش مشارکت پرسنل سازمان سعی در بالا بردن مهارت و افزایش انگیزه نیروی انسانی داریم.

شما به عنوان مدیر واحد آموزش چه نقشی را در برند رونیکس بر عهده دارید؟

وظایف و همچنین اهداف من به عنوان مدیر آموزش را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان، از طریق مدیریت کارآمد منابع آموزشی موجود
  2. کمک به توسعه و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی همه پرسنل سازمان از خدمات واحد آموزش
  3. ایجاد زمینه‌ای برای دستیابی به اطلاعات و تصمیم‌گیری در مورد نحوه آموزش و خدمات ارائه شده
  4. تسری آموزش در کل سازمان و آماده‌سازی تمام ابزارهای آموزش از طریق بودجه‌بندی و زمان‌بندی مناسب برای دوره‌های آموزشی و بررسی اثربخشی آموزش‌ها بر اساس بازخورد شرکت‌کنندگان و داده‌های خروجی شرکت.
  5. اجرای برنامه آموزشی متناسب با ارزش‌ها و اهداف سازمان ارائه و پیاده‌سازی شود تا کارکنان، متعهد و متمرکز به مشتری شوند و از شناخت برند به میزان بالایی برخوردار باشند.
  6. اطمینان از اینکه کارکنان با تمامی مهارت‌های لازم آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان از خدمات ارائه‌شده می‌باشند که خود منجر به افزایش شناخت می‌گردد.

تا به امروز چه کلاس‌هایی در رونیکس برگزار شده و این کلاس‌ها بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟

تاکنون دوره‌های آموزشی به‌صورت تخصصی و دوره‌های مهارت نرم (Soft Skill) جهت بالابردن سطح توانمندی افراد و دانش مجموعه برگزار شده که اساس انتخاب این کلاس‌ها، استانداردها و دستورالعمل آموزش و نیازسنجی‌های صورت گرفته در سازمان است. این دوره‌ها براساس استاندارد ایزو-10015 طراحی و اجرا می‌شود. در نهایت بعد از برگزاری کلاس‌ها، سنجش اثربخشی و ارائه بازخورد به مدیران صورت می‌گیرد.

کلاس های آموزشی

موفقیت کلاس‌ها چطور سنجیده می‌شود و چه تاثیری در ادامه فعالیت کارشناسان برند رونیکس دارد؟

سنجش رضایتمندی پرسنل و همچنین سنجش اثربخشی، پس از برگزاری کلاس‌ها از طریق مدل‌های مدون صورت گرفته و واحد آموزش بازخوردها را به مدیران ارشد ارائه می‌دهد.

با توجه به فعالیت‌های پرسنل، زمان‌بندی کلاس‌ها را چگونه تعیین می‌کنید؟

زمان‌بندی کلاس‌های پرسنل بسته به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و همچنین هماهنگی با مدیران(و خود اشخاص) صورت می‌گیرد و با توجه به رسالت آموزش در رونیکس و اهمیت موضوع آموزش، سعس بر آن شده تا در زمان کلاس‌ها از فرصت‌های موجود و بهترین موقعیت‌ها استفاده شود و شرکت در دوره‌های آموزشی به جهت ارتقا پرسنلی و توسعه فردی حائز اهمیت است.

معیار شما برای انتخاب اساتید و مدرسین چیست؟

معیار واحد آموزش برای انتخاب اساتید بسته به اهداف دوره و همچنین نوع و محتوای دوره‌ها و با توجه به سوابق مدرسین و منتورها (داخلی) بررسی می‌شود. البته برخی از معیارهای عمومی انتخاب اساتید به شرح زیر است:

  • تحصیلات و تخصص
  • انگیزه و تعهد
  • ابداع و نوآوری
  • قابلیت انطباق
  • اخلاق‌ حرفه‌ای
  • تلاش برای بهبود

که به‌عنوان راهی برای انتخاب اساتید است.

همچنین بازخورد تدریس مدرسان در سازمان‌ها و موسسات آموزشی مختلف سنجیده و سپس مدرس مربوطه با توجه به نوع و هدف دوره انتخاب می‌شود.

لازم به توضیح است با توجه به پتانسیل موجود در برند رونیکس، استفاده از ظرفیت داخلی در انتخاب منتورها و کوچ‌ها نیز در دستور کار است.

کلاس های آموزشی رونیکس

کدام واحدها بیشتر درگیر آموزش هستند؟

یکی از معیارهای مهم واحد آموزش منابع انسانی رونیکس، تسری آموزش و همچنین سرانه آموزشی کلیه پرسنل شرکت است. به همین دلیل کلیه واحدها با توجه به نوع فعالیت، شرح وظایف محوله و همچنین برنامه‌های توسعه فردی و همچنین کشف نیروهای مستعد درگیر آموزش می‌شوند.

به تازگی برای کارشناسان واحد ارتباطات و برند دوره خلاقیت برگزار شده است، دلیل انتخاب این دوره چیست؟

  1. ارتقا و تقویت توانایی‌های خلاقیتی افراد: این دوره با ارائه تمرین‌ها، روش‌ها و تکنیک‌های مختلف به افراد کمک می‌کند تا توانایی و خلاقیت خود را بهبود بخشند.
  2. تسهیل در فرآیند حل مساله: خلاقیت به ما کمک می‌کند تا با رویکردهای نوین و خلاقانه به حل مساله و مواجهه با چالش‌های کاری بپردازیم. بنابراین این دوره به افراد کمک می‌کند تا رویکردهای خلاقانه برای حل مساله را یاد بگیرند.
  3. ایجاد انگیزه و رغبت به فعالیت‌های خلاقانه: شرکت در دوره موردنظر، خلاقیت، انگیزه و رغبت افراد را برای انجام فعالیت‌های خلاقانه افزایش می‌دهد و آن‌ها را به انجام کارهای کارهای خلاقانه ترغیب می‌کند.
  4. ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های افراد: به افراد کمک می‌کند تا ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های افراد در زمینه‌های مختلف از جمله تحصیل، تفکر انتقادی، ایده‌پردازی و ارتباط را هرچه بهتر انجام دهند.

همه این موارد در تبادل تجربیات بین همکاران بسیار موثر است. بنابراین یکی از اهداف و دلایل انتخاب این دوره آموزشی که بر اساس نیازسنجی‌های تیم آموزش صورت گرفته، مبحث خلاقیت و ایده‌پردازی در کار است. این مورد از موضوعات مهم در توسعه فردی پرسنل این واحد و همچنین در جهت ایجاد رویکرد جدید برای افزایش بهره‌وری و ارتقای دانش و مهارت و ایجاد انگیزه‌های جدید برای افزایش و بهبود عملکرد، نگهداشت نیرو و رشد فردی است.

ورک شاپ خلاقیت رونیکس

چشم انداز واحد آموزش رونیکس چیست؟

واحد آموزش یک فضای آموزشی است که کمک می‌کند تا همکاران با بهترین روش‌ها و ابزارهای آموزشی در جهت ارتقای عملکرد و یادگیری قرار بگیرند. این واحد با ارائه روش‌های آموزشی کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن از فرصت‌های آموزشی خود استفاده کنند و مهارت‌ها و دانش خود را ارتقا و بهبود دهند. واحد آموزش رونیکس در ابتدای فعالیت خود قرار دارد. از جمله برنامه‌های این واحد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فراهم کردن فرصت ارتقای دانش و مهارت و توسعه فردی پرسنل شرکت
  2. تامین و توسعه آموزش‌های کاربردی و تخصصی و افزایش مهارت
  3. ایجاد، حفظ و انتقال دانش و همچنین افزایش رضایت شغلی کارکنان
  4. ایجاد بستر آموزش در جهت افزایش تخصص و مهارت در سمت شغلی خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.