بلوور چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همه‌چیز درباره دستگاه‌های مکنده و دمنده

بلوور چیست و چه کاربردهایی دارد
  • دقیقه 6
  • 186
  • 0

به قلم مهدی امیربیگی

8 شهریور 1403

بلوور که آن را با نام دیگر «دستگاه دمنده» و «مکنده» هم می‌شناسند، یک ابزار برقی است که از آن برای تمیزکردن گردوغبار روی سطوح مختلف و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. در برخی مشاغل مثل چوب‌بری و نجاری هنگام کارکردن، گردوغبار و ذرات ریز زیادی تولید می‌شود که روی سطح کار و میز می‌نشینند.

حال برای اینکه کارها به شکل بهتری انجام شوند باید این گرد و غبارها و ذرات ریز را از محیط کار پاک کنیم. برای این کار باید از ابزار دمنده و مکنده استفاده کرد.

در این نوشتار به این پرسش پاسخ داده‌ایم که دستگاه دمنده و مکنده چیست؟ در این مقاله از رونیکس به طور کامل بررسی می‌کنیم که بلوور چیست و چه کاربردهایی دارد. 

رونیکس را بخوانید!

بلوور چیست؟

یکی از سؤالاتی که احتمالاً در ذهنتان شکل‌گرفته این است که بلوور چیست؟ برای آشنایی با دستگاه بلوور و اینکه پاسخ این سؤال را بهتر درک کنید ابتدا می‌خواهیم مکانیزم دمنده و مکنده بودن را برایتان توضیح دهیم و به شما بگوییم اگر این حالت روی یک دستگاه نصب شود چگونه عمل می‌کند.

بلوور یک دستگاه الکترونیکی است که از طریق آن فرایند هوادهی و هواکشی را در کارهای مختلف انجام می‌دهند. این دستگاه با کمک سیستم دمنده هوا و مکنده می‌تواند گردوخاک و ذرات ریز، اضافه‌ها و پسماندهای ریز را به روش دمنده و مکنده از بین ببرد. 

اما کاربرد دستگاه بلوور چیست؟ برای اینکه بتوانیم ذرات گردوغبار را از محیط و روی ماشین‌آلات پاک کنیم، به فشار هوای زیادی نیاز داریم. پس لازم است بدانید چه مقدار فشار هوایی برای انجام این کار لازم است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که فشار هوا به قدرت موتور دستگاه دمنده بستگی دارد. استفاده از بلوور باعث سهولت در انجام کارها می‌شود؛ چرا که این دستگاه در مدت زمان کمی می‌تواند محیط را از هر نوع آلودگی و گردوغبار پاک کند. 

کاربرد بلوور در صنایع مختلف

کاربرد بلوور در صنایع مختلف

بالاتر به بررسی این موضوع که بلوور چیست پرداختیم. حال در این قسمت می‌خواهیم شما را با کاربردهای رایج این ابزار آشنا کنیم. دستگاه دمنده یا مکنده هوا از ابزارآلاتی است که در صنایع مختلف بکار گرفته می‌شود و استفاده‌های متنوعی دارد. 

از جمله مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه باید به شغل‌هایی مثل صنایع چوب‌بری، کارواش و… اشاره کنیم. البته لازم است بدانید این دستگاه شامل موارد صنعتی نیز می‌شود و در اندازه‌های خیلی بزرگی برای این کار ساخته می‌شود. از نمونه‌های بلوور صنعتی در صنایع بزرگ باید هواکش‌های صنعتی در تونل‌ها اشاره کنیم. در ادامه برخی کاربردهای عمومی و پر استفاده بلوور را برایتان آورده‌ایم: 

  • پاک‌سازی قطعات کامپیوتر: در صنعت IT و نمونه‌های شبیه به آن، برای اینکه سطح مدارهای الکتریکی و کیس‌ها را از هرگونه گردوغبار و آلودگی پاک کنند، دستگاه بلوور کاربرد دارد. این دستگاه در مدت‌زمان کمی کیس و محیط اطراف آن را از هر نوع آلودگی که می‌تواند به آنها آسیب برساند، به‌راحتی پاک می‌کند. 
  • تمیزکردن محیط داخلی خودرو: در اکثر کارواش‌ها، برای اینکه محیط داخلی خودرو را از گردوغبار و آلودگی پاک کنند از دستگاه بلوور کمک می‌گیرند. با استفاده از این ابزار محیط داخلی ماشین و موتور آن از هر نوع گردوغباری پاک‌سازی می‌شود. برخی نقاط قابل‌دسترسی نیست و با دستمال به‌راحتی تمیز نمی‌شود.
  • پاک‌سازی خانه: از دیگر کاربردهای این دستگاه باید به پاک‌سازی گردوخاک از وسایل درون خانه مثل پرده، پتو، میز، نایلون‌های بزرگ، تخت و همچنین اجسام چوبی و حساس که امکان شستشو ندارند، اشاره کنیم.
  • استفاده در باغچه‌ها و تمیزکردن ماشین چمن‌زنی: یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه جمع‌کردن ذرات و خاک باغچه، جمع‌کردن برگ خشک‌ها و شاخه‌ها و تمیزکردن ماشین چمن‌زنی است. 

انواع بلوور در بازار

انواع بلوور در بازار

این دستگاه در مدل‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی تولید می‌شود که هرکدام از آنها کاربرد متفاوتی دارند و در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند. باتوجه‌به مطالب بالا که توضیح دادیم بلوور چیست در ادامه می‌خواهیم به معرفی مدل‌های مختلف این دستگاه بپردازیم. 

بلوور برقی

بلوور برقی رونیکس

بلوور برقی معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع مکنده در ایران است. اگر می‌خواهید نوع باکیفیتی از این بلوور را تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات رونیکس دیدن کنید. این دستگاه با نام‌های دیگر بلوور معمولی یا بلوور شخصی هم شناخته می‌شود.

دستگاه دمنده مکنده برقی سایز چندان بزرگی ندارد و معمولاً دارای یک دستگیره اصلی، موتور، نازل و یک لوله تقریباً بلند است که فرایند دمندگی یا مکندگی باد از طریق آن انجام می‌شود. بلوور رونیکس با کمک برق شهری کار می‌کند و استفاده از آن آسان است.

برای مثال بلوور 1207 رونیکس نمونه‌ای از یک ابزار قدرتمند است. این محصول رونیکس مجهز به موتور قدرتمند 600 واتی است که با تولید سرعتی بالغ بر 15000 دور در دقیقه، به‌راحتی به‌عنوان دو دستگاه بلوور و جاروبرقی به کمک کاربران می‌آید.

دیمر تنظیم سرعت در این دستگاه، دور موتور را در حالت‌های مختلف و باتوجه‌به نوع کاربری موردنظر تنظیم و مشخص می‌کند. این دستگاه دارای سیستم خنک‌کاری دمنده و مکنده کاربردی بوده که باعث می‌شود بتوانید بدون نگرانی از خرابی قطعات داخلی یا ازکارافتادن دستگاه، به طور مداوم برای غبارزدایی و تمیزکاری مکان‌‌های مختلف از آن استفاده کنید.

این محصول رونیکس، بدنه‌ای ارگونومیک با وزنی معادل 1.7 کیلوگرم بوده و با طراحی بسیار خوش‌دست و جمع‌وجور تمام انتظارات و نیازهای کاربران را برآورده کرده است.

بلوور شارژی

بلوور شارژی هم یکی دیگر از انواع این دستگاه است که کاربردهای مختلفی در صنایع دارد. این دستگاه بدون نیروی مستقیم برق‌کار می‌کند و در آن از یک باتری لیتیومی استفاده می‌شود.

از مزیت‌های این دستگاه باید به حمل آسان و دسترسی همیشگی آن اشاره کنیم. با کمک این بلوور می‌تواند گردوغبار و آلودگی‌ها را به‌راحتی در موقعیت‌های مختلف از روی اجسام و محیط پاک کنید. 

نکات ایمنی استفاده از بلوور

بلوور بنزینی

بالاتر توضیح دادیم که بلوور چیست و در این قسمت می‌خواهیم شما را با دستگاه بلوور بنزینی آشنا کنیم. این دستگاه همان‌طور که از نامش پیدا است برخلاف بلوورهای برقی و شارژی، کار دمندگی و مکندگی هوا را از طریق سوخت انجام می‌دهد. قدرت این دستگاه نسبت به دیگر بلوورها بیشتر است و می‌توان از آن در انجام کارهای سنگین استفاده کرد. 

بلوور صنعتی

بلوور صنعتی یکی دیگر از انواع بلوورها است که از قدرت هوادهی و هواکشی بسیار پرقدرت‌تری برخوردار است. مدت زمانی که می‌توان از این دستگاه استفاده کرد بسیار بیشتر است و به دلیل داشتن موتور قدرتمندتر (در مقایسه با بلوور خانگی) از آن در کارهای بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود. 

تفاوت فن دمنده و مکنده

فن یکی از قسمت‌های به‌کاررفته در دستگاه بلوور است که کار انتقال جریان هوا را برعهده دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های دمنده و مکنده باید به شکل پره‌های آنها اشاره کرد.

این پره‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که در دو حالت بتوان از آنها استفاده کرد. برای مثال فن دمنده تعداد پره‌های بیشتری دارد و این پره‌ها دارای قوس کمی هم هستند تا فشار هوای بیشتری را ایجاد کنند. 

شکل و کاربرد پره‌های هواکش دقیقاً عکس حالت بالاست و این قسمت دارای تعداد پره‌های کمتری است و هیچ قوسی در پره‌های آن وجود ندارد. 

تبدیل دمنده به مکنده

سؤالی که برای بسیار از افراد پیش می‌آید این است که چطور باید دمنده را به مکنده تبدیل کنیم؟ در بعضی از مدل‌ها برای تبدیل دمنده به مکنده تنها کافی است جای لوله خرطومی را از قسمت جلو به کنار بلوور تغییر دهید تا حالت کار این دستگاه به راحتی تغییر کند. “این کار پیچیده و تخصصی است. بدون مشورت مهندس مکانیک یا تکنسین مجرب این کار را انجام ندهید.”

نکات ایمنی استفاده از بلوور

در استفاده از بلوور نکاتی وجود دارند که بهتر است به آنها توجه کنید. به‌طورکلی استفاده از این دستگاه خطرات چندانی به دنبال ندارد. اما باز هم بهتر است نکات ایمنی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • از مدل‌های برقی و شارژی این ابزار برای محیط‌های خیس استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است پرتاب قطرات آب به دستگاه آسیب وارد کرده و باعث ازبین‌رفتن قطعات آن شوند.
  • نباید به‌هیچ‌عنوان سر بلوور را هنگامی که در حال کار است به سمت سر یا صورت (به‌خصوص چشمان) فرد دیگری بگیرید؛ زیرا قدرت این دستگاه‌ها بالا است و می‌توانند باعث آسیب رسیدن به افراد شوند. پس با خروجی باد لوله و نازل شوخی نکنید!
  • توصیه می‌شود هنگام کار با این دستگاه در زمان‌های طولانی حتماً از ماسک، دستکش، عینک محافظ و کلاه ایمنی رونیکس استفاده کنید تا از هرگونه آسیبی جلوگیری کرده باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه این لوازم ایمنی از محصولات رونیکس دیدن کنید. 
  • در شرایط بارانی از این دستگاه‌ها استفاده نکنید؛ زیرا بسیاری از بلوورها، مناسب استفاده در شرایط مرطوب یا زیر آب باران نیستند و به‌احتمال زیاد قطعات داخلی آنها آسیب می‌بیند. 

بلوور رونیکس، همراه همیشگی شما

بلوورها دستگاه‌های صنعتی پرکاربردی هستند که استفاده آنها در اکثر صنایع به چشم می‌خورد. بلوور رونیکس یکی از باکیفیت دستگاه‌های دمنده و مکنده است که دارای خدمات پس از فروش و عملکرد مطلوبی است. حتماً برای تهیه این دستگاه به سایت رونیکس مراجعه کنید تا علاوه بر آشنایی با سایر مدل‌های بلوور رونیکس انتخابی درست و مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

سؤالات متداول

1- بلوور برقی چیست؟
بلوور برقی که به دستگاه دمنده و مکنده هوا نیز معروف است، یکی از ابزارهای پرکاربرد برای زدودن گردوغبار از محیط است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این دستگاه هوا را با فشار بالا می‌دمد و باعث تمیزشدن محیط از گردوغبار می‌شود.
2- مزیت بلوور شارژی نسبت به بلوور برقی چیست؟
مزیت بلوور شارژی، حمل و جابه‌جایی آسان و استفاده راحت از آن در مکان‌های مختلف است. اگر با بلوور برقی در جایی کار می‌کنید که دسترسی به برق سخت است، بلوور شارژی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. همچنین اگر برای پاک‌سازی قطعات الکترونیکی که ظرافت بالایی دارند، از بلوور برقی استفاده می‌کنید، خرید بلوور شارژی گزینه‌ای مناسب‌تر برای شما است؛ زیرا دیگر از شر سیم‌های مزاحم هنگام کار خلاص می‌شود.
3- ابزارآلات رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید تمام محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروش‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.