تستر ولتاژ چیست و چه کاربردی دارد + نکات ایمنی کار با تستر ولتاژ

تستر الکتریکی دو حالته رونیکس
  • دقیقه 7
  • 225
  • 0

به قلم مهدی امیربیگی

6 شهریور 1403

کارکردن در صنعت برق به دلیل خطراتی که ممکن است در اثر بی‌احتیاطی داشته باشد، با ابزارها و دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود. ساده‌ترین ابزاری که در هر خانه‌ای برای تشخیص سیم فاز و نول استفاده می‌شود، فازمتر است. اما در کنار این ابزار باید به کاربرد تستر ولتاژ هم اشاره کنیم که انواع مختلفی دارد و همانند فازمتر می‌تواند در داخل پریز قرار بگیرد تا میزان ولتاژ بین دو نقطه در یک مدار الکتریکی را اندازه‌گیری کند. در ادامه رونیکس می‌خواهد شما را به طور کامل با این ابزار و کاربردهای آن آشنا کند.

رونیکس را بخوانید!

تستر ولتاژ چیست؟

معرفی تستر ولتاژ (Voltage Detector) که به آن تستر برق یا ولت‌متر هم گفته می‌شود، ابزاری است که میزان ولتاژ دونقطه در یک مدار الکترونیکی را اندازه‌گیری می‌کند. اما سؤال اصلی این است که تستر ولتاژ چه می‌کند؟ این وسیله به‌ظاهر کوچک در تأسیسات و صنعت برق‌کشی ساختمان‌ها کاربرد دارد. انواع مختلفی از این دستگاه کوچک در بازار یافت می‌شود که در ادامه همین مطلب قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

بیشتر بخوانید: کلکتور چیست؟ | با روش نصب و مزایای استفاده از کلکتور آشنا شوید

ولت‌متر ابزاری است که برای اندازه‌گیری ولتاژ بین دونقطه در یک مدار الکتریکی یا الکترونیکی استفاده می‌شود. تستر برق انواع مختلفی دارد که از نظر نحوه عملکرد شامل دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند.

  • تستر ولتاژ آنالوگ: این محصول قدیمی‌تر است و روی آن یک عقربه به چشم می‌خورد. به‌طوری‌که برای نمایش‌دادن میزان ولتاژ برق، باید به حرکت عقربه‌ها و زمان توقف آن‌ها توجه داشته باشید.
  • تستر ولتاژ دیجیتال: جدیدترین دستگاهی که در بازار یافت می‌شود و همان‌طور که حدس می‌زنید برای نمایش‌دادن میزان ولتاژ اعداد را نمایش می‌دهد.
کاربرد تستر ولتاژ

تستر برق چه کاربردی دارد؟

این ابزار کاربردی که باید از آن به‌عنوان یک مینی دستگاه نام ببریم، به‌منظور اندازه‌گیری میزان ولتاژ در مدارهای جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) کاربرد دارد. اما در چه مواقعی استفاده می‌شود؟ به‌طورکلی موارد کاربرد تستر ولتاژ عبارت است از:

  • به‌منظور تعمیر و نگهداری از تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی
  • برای نصب و راه‌اندازی مدارهای الکتریکی
  • عیب‌یابی و برطرف‌کردن مشکلات در مدارهای الکتریکی

اما اگر قرار باشد به‌صورت جزئی به کاربردهای تستر ولتاژ بپردازیم، موارد زیر قابل‌ذکر است:

  • از این وسیله برای تشخیص عملکرد لبه دستگاه‌های الکترونیکی مثل موتور و ژنراتور (برای اطلاع از سالم‌بودن آن‌ها) استفاده می‌شود.
  • همچنین این دستگاه قادر است بر روی تجهیزات الکتریکی فشارقوی آزمایش‌های پیشگیرانه نیز انجام دهد.
  • برای اندازه‌گیری میزان استحکام لبه بین هر انشعاب یا نقطه خنثی قطع‌کننده مدار در دستگاه کامپوزیت GIS و تابلو برق فشارقوی می‌توانید از تستر برق استفاده کنید.
  • یکی دیگر از کاربردهای این تستر برای تجزیه‌وتحلیل اسیلوگرافی عیب سیستم قدرت است.
  • در آخر هم باید اشاره کنیم که برای پیداکردن محل خطای خط کابل می‌توانید از این دستگاه کوچک استفاده کنید که جهت ایمنی کابل‌ها کاربرد زیادی دارد.
مولتی‌متر رونیکس
مولتی‌متر کلمپی دیجیتال RH-9603 رونیکس

برای آگاهی بیشتر مقاله “۸ مورد از بهترین مارک مولتی متر به همراه ویژگی ها” را مطالعه کنید!

انواع تستر ولتاژ در بازار

اگرچه این محصول از نظر قدیمی و جدید بودن شامل دو مدل دیجیتال و آنالوگ است، اما از نظر نحوه عملکرد و کاربردها شامل انواع دیگری است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

تستر مدار القائی

این تستر برق که به آن تستر ولتاژ غیرتماسی هم گفته می‌شود، به‌عنوان یکی از بهترین دستگاه‌هاست که به شکل بسیار ساده‌ای عمل می‌کند و امنیت بالایی دارد. در واقع بدون اینکه بخواهید سیم یا حتی دستگاه ولتاژ را لمس کنید، قادر به استفاده از آن خواهید بود.

تستر الکتریکی رونیکس
تستر الکتریکی دو حالته RH-9600 رونیکس

تستر مدار نئون

دومین نوع تستر برق که با یک چراغ نئون عمل می‌کند و بدنه کوچکی دارد که به‌راحتی می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری ولتاژ برق استفاده کنید. این دستگاه دارای دو سیم کوتاه است و در انتهای آن یک پروب فلزی به چشم می‌خورد و به‌صورت یک گیره فنری است که می‌توانید از طریق آن به مدار وصل شوید. تستر ولتاژ نئون قادر به مشخص‌کردن میزان ولتاژ در مدار نیست و فقط به شما می‌گوید که ولتاژ در مدار وجود دارد یا نه.

 تستر ولتاژ مدار

یکی دیگر از انواع تستر برق که برای پریز‌های زمینی با سه شکاف مناسب است. این تستر ولتاژ را نمی‌توانید برای پریزهای قدیمی با شکاف استفاده کنید؛ زیرا هیچ سیم زمینی به این پریزها وصل نشده است. برای تست ولتاژ پریزهای قدیمی دو شکاف باید از تستر مدار نئون استفاده کنید.

تستر برق پیوستگی

یکی دیگر از انواع تستر مدار که با استفاده از یک باتری عمل می‌کند و از سه قسمت (پروب، سیم و گیره) تشکیل شده است. زمانی که پروب و گیره را در دست می‌گیرید، مدار کامل و دستگاه روشن می‌شود.

تستر ولتاژ مولتی‌متر

از تستر برق مولتی‌متر می‌توانید برای کارهای حرفه‌ای برق‌کشی و تست دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کنید. این دستگاه نسبت به موارد قبلی عملکرد پیچیده‌تری دارد و قادر است تمامی اطلاعات ارائه شده توسط سایر دستگاه‌های تسترهای مدار را نیز ارائه دهد. در واقع با خرید این تستر برق دیگر به سایر دستگاه‌های تستر برق نیاز ندارید. به‌طوری‌که قادر است ضمن اندازه‌گیری ولتاژ، میزان جریان، مقاومت و سایر پارامترهای الکتریکی را نیز ارائه دهد.

تصویر مولتی‌مترهای رونیکس
مولتی‌مترهای رونیکس

تستر برق سلونوئید

دستگاه تستر مولد wiggies نوعی تستر چندمنظوره است که می‌تواند قطبیت و ولتاژ برق را بررسی کند. جالب است بدانید یکی از پرکاربردترین نوع تسترهای ولتاژ که در صنعت برق کاربرد زیادی دارد، از نوع سلونوئید است که می‌تواند ولتاژ AC و ولتاژ DC را در بازه 100 تا 600 ولت تست کند.

ولت‌متر ولتاژ

این دستگاه تستر برق بیشتر توسط تکنیسین‌های حرفه‌ای برق استفاده می‌شود و در آن ولتاژ را به‌صورت عددی نمایش می‌دهد. در این دستگاه سیم‌هایی شبیه به دستگاه تستر ولتاژ نئون به‌کاررفته است که با متصل‌کردن این سیم‌ها به سیم‌های لخت، میزان ولتاژ برق اندازه‌گیری می‌شود.

برای اطلاع بیشتر مقاله “Multimeter یا مولتی متر چیست و چه کاربردهایی دارد؟” را مطالعه کنید!

نحوه استفاده از تستر ولتاژ برق

کارکردن با این دستگاه کوچک چندان کار دشواری نیست؛ بااین‌حال به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • این دستگاه باید به شکل افقی قرار بگیرد.
  • دستگاه باید آن را روی حالت مناسب تنظیم کنید. پس برای اندازه‌گیری ولتاژ DC، سلکتور دستگاه را روی DC و برای اندازه‌گیری ولتاژ AC، آن را روی AC قرار دهید.
  • زمان استفاده باید از هر دودست خود برای گرفتن دو طرف تستر استفاده کنید. به این صورت که با یک‌دست منبع تغذیه را کنترل و با دست دیگر حد آن را تنظیم کنید.
  • تا زمانی که رگولاتور ولتاژ را به طور کامل به برق متصل نکرده‌اید، رگولاتور جریان نباید راه‌اندازی شود. این توصیه به‌منظور جلوگیری از عملکرد نادرست دستگاه است تا در صورت‌نمایش ندادن مقدار ولتاژ، تصور نکنید خراب شده است.
  • برای استفاده از تستر برق از چرخاندن دستگیره به سمت پایین خودداری کنید؛ در این صورت ممکن است به قطعات داخلی پریز برق آسیب وارد کنید.
  • زمان استفاده از تستر ولتاژ حتماً پروب‌های دستگاه را به دونقطه مدار (که قصد اندازه‌گیری ولتاژ آن را دارید) متصل کنید.
  • چند ثانیه صبر کنید تا نمایشگر دیجیتال یا عقربه‌های دستگاه میزان ولتاژ برق را نمایش دهد.
کار با تستر ولتاژ

نکات ایمنی برای استفاده از تستر برق

برق جریانی است که تماس با آن بدون داشتن وسایل و پوشش ایمنی ممکن است خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد. تستر ولتاژ القایی هم یکی از تجهیزات برقی است که زمان کارکردن با آن باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • قبل از اینکه تستر را به برق متصل کنید، مطمئن شوید که جریان برق متصل است.
  • عینک ایمنی زمان استفاده از تستر مدار را فراموش نکنید.
  • از متصل‌کردن دو پروف دستگاه به همدیگر خودداری کنید.
  • زمان استفاده از این دستگاه دستکش پلاستیکی یا پارچه‌ای ضخیم بپوشید.

سخن آخر

صنعت برق پر از تجهیزات و دستگاه‌هایی است که مانع از بروز حوادث شود و از سوی دیگر به بهبود سیستم برق‌کشی نیز کمک کند. تستر ولتاژ یکی از این دستگاه‌ها است که به‌منظور اندازه‌گیری میزان ولتاژ برق کاربرد دارد. در این مطلب تلاش کردیم به سؤال تستر ولتاژ چیست پاسخ دهیم و شما را با انواع و کاربردهای این دستگاه آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب رونیکس برایتان مفید بوده باشد.

سؤالات متداول

1-تستر برق چیست؟
این ابزار یک وسیله برای اطلاع از وجود جریان یا ولتاژ برق در هر قسمتی از دستگاه‌ها یا سیم‌کشی‌های در صنایع یا منزل و… است. فرق این دستگاه کوچک با فازمتر در این است که با استفاده از این ابزار بدون نیاز به اتصال می‌توانید از وجود جریان یا ولتاژ برق آگاه شوید.
2-نحوه کار با تستر برق چگونه است؟
این وسیله ساده می‌تواند جان شما را در برابر برق‌گرفتگی محافظت کند. با هزینه بسیار اندک می‌توانید خطرات بسیاری را از خود و کارگران خود در محل کار و منزل دفع کنید. نحوة کار با تستر برق بسیار راحت و آسان است.
3-تجهیزات رونیکس را چطور خریداری کنیم؟
برای خرید تجهیزات رونیکس و دیگر تولیدات این برند می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.