درآمد جوشکاری در ایران چقدر است؟ نکاتی که قبل از انتخاب شغل جوشکاری باید به آن توجه کرد

درآمد جوشکاری در ایران
  • دقیقه 7
  • 220
  • 0

به قلم مهدی امیربیگی

2 شهریور 1403

جوشکاری که به‌منظور اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر انجام می‌شود، به‌عنوان یکی از مشاغل رایج در دنیا شناخته شده است. انواع مختلفی از جوشکاری (آرگون، CO2، در زیر آب، تیگ، پودری و….) وجود دارد. هر یک از این نوع جوشکاری‌ها به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند. اما آیا جوشکاری شغل پردرآمدی است؟ برای ورود به بازار کار در این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ در نوشتار از مجله رونیکس قصد داریم در مورد میانگین درآمد شغل جوشکاری در ایران صحبت کنیم. بدون شک این مطلب می‌تواند برای کسانی که قصد ورود به بازار کار را دارند، مفید باشد.

رونیکس را بخوانید!

با جوشکاری در کجا استخدام می‌شوید؟

نکات قبل از انتخاب شغل جوشکاری

رایج‌ترین محل کار برای کسانی که مهارت و مدرک جوشکاری دارند، صنعت ساخت‌وساز است. برای ایجاد سازه‌های فلزی به جوشکاری نیاز است تا تیر‌آهن‌ها و پروفیل‌ها به یکدیگر متصل شوند. اما ساختمان‌سازی تنها بخشی از محل کار جوشکارها است. در واقع اگر مهارت جوشکاری داشته باشید، می‌توانید در صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، پالایشگاه، خطوط انتقال گاز، کارگاه‌های تولید پروفیل، کارخانه‌های ساخت لوازم خانگی و… استخدام شوید.

به دلیل اینکه فلزات نقش پررنگی در زندگی امروز دارند، جوشکاری هم به همان اندازه موردنیاز است. همین حالا در ساختمانی که قرار دارید، از سازه فلزی استفاده شده است. هر وسیله‌ای که در اطراف شما قرار دارد (از میز، صندلی، مبل، یخچال و….) آلیاژ به‌کاررفته در آن‌ها با روش جوشکاری ساخته شده است؛ بنابراین تقاضا برای استخدام تکنیسین‌های جوشکاری بالا است. اما آیا درآمد این افراد هم ‌بالا است و می‌توان به آن به عنوان یک شغل پردرآمد نگاه کرد؟

مهارت‌های موردنیاز برای شغل جوشکاری

استخدام از طریق شغل جوشکاری

قبل از اینکه بخواهید وارد این رشته شوید و به‌عنوان یک جوشکار شناخته شوید، ابتدا باید مهارت‌های لازم را در این زمینه کسب کنید. در سال‌های اخیر جوشکاری به‌عنوان یک‌رشته در مدارس هم تدریس می‌شود که برای ورود به این رشته باید در درس ریاضیات هم تا حدودی استعداد داشته باشید.

یک جوشکار باید به جزئیات توجه داشته باشد. هماهنگی دست و چشم و داشتن قدرت بدنی و استقامت از دیگر مهارت‌های موردنیاز برای ورود به این شغل است. از سوی دیگر یک جوشکار باید به طور کامل با ابزار و تجهیزات جوشکاری نیز آشنایی کافی داشته باشد. برای مثال باید بداند اینورتر جوشکاری رونیکس چه کاربردی دارد و چطور باید با آن کارکرد. همچنین شناخت بهترین برندهای تجهیزات جوشکاری هم اهمیت پیدا می‌کند تا در زمان تهیه آن‌ها دچار اشتباه نشود.

در حال حاضر کشورهایی همچون کانادا، فرانسه، هلند و استرالیا در صنعت جوشکاری سرآمد هستند. در ایران هم این رشته با استقبال بسیاری خوبی روبرو شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیاز صنایع مختلف برای استخدام جوشکار نیز افزایش پیدا می‌کند.

درآمد جوشکاری در ایران چقدر است؟

درآمد جوشکاری در ایران

به‌طورکلی عوامل زیادی بر روی درآمد جوشکارها تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل همه آن‌ها درآمد یکسانی ندارند. اما به نظر شما یک جوشکار چقدر درآمد دارد؟ عوامل مؤثر بر روی درآمد جوشکاری در ایران عبارت است از:

میزان درآمد برحسب نوع جوشکاری

انواع مختلفی از جوشکاری وجود دارد که از جمله باید به جوشکاری آرگون، جوشکاری CO2، تیگ، زیر پودری و… اشاره کنیم. این نوع جوشکاری‌ها از نظر میزان درآمد تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. اما در بین همه آن‌ها جوشکاری در زیر آب به‌عنوان گران‌ترین و پردرآمدترین نوع جوشکاری شناخته شده است. البته به همان میزان هم انجام آن دشوارتر است و به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد.

میزان مهارت و تخصص جوشکار

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر روی درآمد جوشکاری در ایران میزان مهارت و تخصص جوشکار است. در هر شاخه‌ای از این رشته که فعالیت دارید، باید بهترین باشید تا بتوانید به بالاترین سطح درآمد آن فکر کنید. برای مثال باید به جوشکاری لوله اشاره کنیم که در آن دو لوله سبز یا لوله پلی‌اتیلن از طریق دستگاه جوش لوله سبز رونیکس یا از طریق حرارت‌دادن، به همدیگر متصل می‌شوند. آشنایی کافی در این زمینه برای جلوگیری از نشت گاز یا مایعات از داخل لوله‌ها اهمیت زیادی دارد. برای مثل در لوله‌کشی گاز اگر جوشکاری لوله به‌درستی انجام نشود، باعث نشت گاز از داخل لوله می‌شود و خطر انفجار را به دنبال دارد.

شرایط استخدام و محل کار

میزان درآمد برحسب نوع جوشکاری

از دیگر عواملی که می‌تواند میزان درآمد شما از شغل جوشکاری را مشخص کند، محل کار است. مطمئناً در شرکت‌ها و صنایع بزرگ همیشه میزان دستمزد نسبت به مراکز کوچکی که تازه راه‌اندازی شده‌اند، بالاتر است. از سوی دیگر سابقه کار شما هم می‌تواند بر روی میزان دستمزد تأثیر زیادی داشته باشد.

میزان درآمد انواع شاخه‌های جوشکاری

همان‌طور که اشاره کردیم هر یک از زیرشاخه‌ای این رشته از نظر نیاز به تخصص و مهارت با همدیگر متفاوت هستند. از سوی دیگر سطح دستمزد در آن‌ها نیز با همدیگر فرق می‌کند. به‌طورکلی اتحادیه جوشکارها میزان دستمزد آن‌ها را سالانه اعلام می‌کند.

جوشکارها می‌توانند به‌عنوان یک جوشکار در مراکز زیر کار کنند:

  • جوشکاری در کارگاه‌های ساخت درب و پنجره
  • جوشکاری شیروانی
  • جوشکاری رابیس‌کاری
  • جوشکاری اسکلت
  • جوشکاری لوله

درآمد هر یک از شاخه‌های جوشکاری به‌صورت زیر است:

درآمد جوشکاری قوسی یا الکترود دستی

جوشکاری قوسی با الکترودهای پوشش‌دار صورت می‌گیرد که به آن جوشکاری MMA یا SMAW گفته می‌شود. این نوع جوشکاری قدیمی است و بیشتر برای اتصال قطعات فولادی به کار می‌رود. پایین‌ترین سطح درآمد یک جوشکار قوسی برحسب میزان دستمزد تعیین شده از سوی اداره کار تعیین می‌شود که می‌تواند از 12 میلیون تومان شروع شود (در اردیبهشت 1403). البته جوشکارهای حرفه‌ای درآمدی بالای 40 میلیون تومان در ماه نیز دارند.

در این روش لوازم و قطعات جوشکاری ارزان‌تر است و به‌راحتی حمل می‌شوند.

میزان دستمزد در جوشکاری تیگ (آرگون)

دومین زیرشاخه رشته جوشکاری است که در زمان انجام آن از گاز آرگون به‌عنوان محافظ برای جلوگیری از ورود اکسیژن به محیط جوش استفاده می‌شود.

میزان درآمد جوشکاری تیگ نسبت به جوشکاری با الکترود بیشتر است و در صنعت پتروشیمی، صنایع هوایی، دریایی و نظامی استفاده می‌شود. ازآنجاکه این روش جوشکاری برای انواع آلیاژ از جمله آهن، استیل، کربن، مس، برنج، آلومینیوم و تیتانیوم کاربرد دارد، بسیاری از صنایع به آن نیاز دارند. پس اگر وارد این شاخه شوید، شانس شما برای ورود به بازار کار و کسب درآمد بالاتر، بیشتر خواهد بود.

میزان دستمزد جوشکاری CO2 (میگ و مگ)

جوشکاری CO2 (MAG, MIG) با گاز دی‌اکسیدکربن استفاده می‌شود. در این روش جوشکاری در منطقه جوش حرارت زیادی داده می‌شود تا حوضچه مذاب ایجاد شود و سپس جوشکار با روش یونیزاسیون، الکترود و سیم جوش را به همدیگر متصل می‌کند.

جوشکاری میگ و مگ برای سازه‌های دریایی، مخازن، پالایشگاه‌ها و تانکرها کاربرد دارد و نسبت به دو نوع جوشکاری قبلی دستمزد بالاتری دارد.

میزان درآمد جوشکاری زیر پودری و تو پودری در ایران

چهارمین نوع جوشکاری به‌عنوان «زیر پودری و توپودری» شناخته شده است. این دو نوع جوشکاری از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و با تجهیزات خاصی انجام می‌شوند. به همین دلیل است که دستمزد یک جوشکار زیر پودری و توپودری نسبت به سه روش قبلی بالاتر است.

پردرآمدترین روش جوشکاری در ایران و دنیا

میزان درآمد انواع شاخه‌های جوشکاری

همان‌طور که گفتیم جوشکاری در زیر آب به‌عنوان یکی از روش‌های جوشکاری با درآمد بالا شناخته شده است. زیرا در این روش نه‌تنها باید با مهارت‌های جوشکاری به طور دقیق آشنا باشید، بلکه باید غواصی هم بلد باشید و در شرایط سخت‌تری در زیر آب جوشکاری انجام دهید. مقایسه درآمد جوشکاری در ایران و خارج از کشور گزینه‌ای است که همواره مورد توجه متقاضیان این شعل بوده است، اما با توجه به تفاوت در ارزش پول باید بگوییم که درآمد برای افراد بامهارت همواره در سراسر دنیا بالا بوده است.

بعد از جوشکاری زیر آب باید به جوشکاری لوله انتقال گاز و خطوط راه‌سازی قطار اشاره کنیم که جزء پردرآمدترین نوع جوشکاری در ایران و دنیا محسوب می‌شوند.

همزمان با انجام جوشکاری داشتن لوازمی مثل عینک جوشکاری، ماسک و دستکش جوشکاری رونیکس ضرورت دارد تا به چشم، دست و سر آسیب وارد نشود.

ورود به بازار کار با ابزار رونیکس

ورود به بازار کار با سختی‌های زیادی روبرو است، اما اگر در یک شاخه مهارت کافی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید در شغل موردنظر خود استخدام شوید. در اینجا تلاش کردیم به میزان درآمد یک جوشکار در ایران پرداختیم و عواملی را که بر روی سطح درآمد این شغل مؤثر هستند، بررسی کردیم. امیدواریم این نوشتار از مجله رونیکس برایتان مفید بوده باشد. در صورت نیاز به خرید تجهیزات جوشکاری (مثل اینورتر جوشکاری رونیکس و…) می‌توانید از محصولات ما در وب‌سایت رونیکس بازدید کنید.

سوالات متداول

1- درآمد جوشکاری در خارج از کشور چه میزان است؟
در هر کشور با توجه‌ به شرایط اقتصادی درآمد جوشکاری متفاوت است که این اعداد با توجه ‌به شرایط خاص هر کشور می‌تواند تغییر کند:
در ترکیه 32 لیر در هر ساعت
در سوئیس 30 فرانک در هر ساعت
در آمریکا 23 دلار در هر ساعت
در کانادا 26 دلار در هر ساعت
در آلمان 19 یورو در هر ساعت
در استرالیا 33 دلار در هر ساعت
در عمان 2000 دلار در هر ماه
2- چه دستگاه و ابزارآلاتی برای جوش مناسب است؟
برای افزایش درآمد جوشکاری علاوه بر کسب مهارت و تجربه، استفاده از تجهیزات باکیفیت و استاندارد نیز ضروری است. شما می‌توانید برای مشاهده ابزارآلات جوشکاری و دستگاه جوش باکیفیت عالی از وب‌سایت رونیکس دیدن فرمایید.
3- ابزار رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید تمام محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروش‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.