مقایسه موتور برقی دیزلی با بنزینی | 4 تفاوت بین موتور برق دیزلی و بنزینی 

مقایسه موتور برقی دیزلی با بنزینی
  • دقیقه 7
  • 225
  • 0

به قلم مهدی امیربیگی

29 خرداد 1403

امروزه زندگی بدون برق تقریبا غیرممکن است و این انرژی به عضوی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. از این‌رو دستگاه‌هایی تولید شده‌اند که انرژی برق را درون خود ذخیره می‌کنند تا در زمان دسترسی نداشتن به برق بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. موتور برقی دیزلی و بنزینی دو نوع از این دستگاه‌ها هستند که در مدل‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند.

این دو موتور کار یکسانی انجام می‌دهند و اصلی‌ترین تفاوت آنها در سوختی است که مصرف می‌کنند. از آنجا که همه افراد درباره تفاوت‌های این دو ژنراتور اطلاعات کافی ندارند، در رابطه با اینکه موتور برق دیزلی یا بنزینی بهتر است، دچار سردرگمی می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله از رونیکس به بررسی تفاوت‌های موتور برق بنزینی و دیزلی پرداخته‌ایم.

رونیکس را بخوانید.

تفاوت های موتور برق بنزینی با دیزلی

بالاتر اشاره کردیم که تفاوت اصلی این دو ژنراتور در نوع سوختی است که برای تولید برق مصرف می‌کنند. اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود و این دو موتوربرق هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. برای اینکه بتوانید نوع مناسبی از این موتوربرق را انتخاب کنید، باید درباره این ویژگی‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو ژنراتور برقو مقایسه کامل موتوربرق بنزینی و دیزلی را مطرح می‌کنیم. 

تفاوت در راندمان سوخت موتوربرق بنزینی و دیزلی

دررابطه‌با راندمان سوخت این دو موتوربرق رونیکس باید به این موضوع اشاره کنیم که گازوئیل قیمت کمتری نسبت به بنزین دارد و ازاین‌جهت استفاده از موتوربرق دیزلی هزینه کمتری به دنبال خواهد داشت. 

مورد دیگری که برای مقایسه موتوربرقی دیزلی با بنزینی باید به آن اشاره کنیم، میزان مصرف سوخت موتوربرق دیزلی در مقایسه با ژنراتور بنزینی است. در واقع باید بدانید مصرف سوخت در ژنراتورهای بنزینی بسیار زیاد است. درحالی‌که میزان مصرف سوخت در موتوربرق دیزلی به‌مراتب کمتر است و این دستگاه با سوخت کمتر، انرژی بیشتری آزاد می‌کند و توان الکتریکی بیشتری از آن گرفته می‌شود. 

موتوربرق دیزلی

مقایسه موتوربرق بنزینی و موتوربرق دیزلی از نظر میزان امنیت

تفاوت دیگری که در این دو دستگاه وجود دارد، به امنیت و نحوه نگهداری سوخت در این دو نوع ژنراتور مربوط می‌شود. ازآنجاکه بنزین ماده‌ای سوختنی و فرار است، با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با گازوئیل آتش می‌گیرد. قرارگرفتن بنزین در محیط‌های گرم باحرارت بالا حتی زیر نور آفتاب هم می‌تواند خطرساز شوند. ازاین‌رو باید حتماً موتوربرق بنزینی را در مکانی مناسب و دور از حرارت و گرما قرار دهید. 

حال گازوئیل عکس بنزین عمل می‌کند و ازآنجاکه چگالی بالاتری دارد، به‌آسانی شعله‌ور نمی‌شود. به دنبال این امر اگر این ماده در معرض شعله قرار بگیرد، دیرتر می‌سوزد. از نظر امنیت باید به سیستم داخلی این دستگاه‌ها هم اشاره کنیم. گازوئیل برای اینکه شعله‌ور شود، به چیزی نیاز ندارد. اما بنزین برای شعله‌ورشدن به شمعک نیاز دارد تا شعله‌وری به کمک جریان هوا انجام شود. درنتیجه نگهداری موتور برق بنزینی در مکان مناسب هم بسیار مهم است. 

موتور برق بنزینی RH-4760 رونیکس
موتور برق بنزینی RH-4760 رونیکس

تفاوت در طول عمر موتوربرق‌های دیزلی و بنزینی

گازوئیل یک ماده سوختنی روان است که به‌سادگی شعله‌ور می‌شود. درحالی‌که گازوئیل بر اثر تراکم و دما مشتعل می‌شود. در واقع گازوئیل بدون جرقه شمع دچار احتراق نمی‌شود. برای احتراق بنزین باید از یک روان‌کننده در موتور استفاده کرد. این روان‌کننده باعث می‌شود تا موتور احتراق نرم و آرام‌تری داشته باشد. بااین‌وجود فشار ناشی از احتراق در موتوربرق دیزلی و بنزینی تقریباً با هم برابر است. 

برای آشنایی با آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی کلیک کنید.

تفاوت در وزن موتوربرق بنزینی و دیزلی

یکی دیگر از تفاوت‌های موتوربرق دیزلی یا بنزینی که باید بررسی شود، وزن این دستگاه‌ها است. به‌طورکلی باید بدانید موتوربرق بنزینی به موتوربرق پرتابل شهرت دارد و جابه‌جایی آن آسان است. اما موتوربرق‌های دیزلی به دلیل نوع عملیات سوخت آن‌ها که با انفجار تراکم و حرارت انجام می‌شود، وزن سنگین‌تری دارند. 

دلیل سنگین‌تر بودن ژنراتورهای گازوئیلی این است که در هنگام احتراق ماده سوختنی، تنش حاصل از انفجار کنترل شود و برای این کنترل، یک شاسی دور موتوربرق دیزلی ساخته می‌شود. این شاسی باعث افزایش وزن این نوع ژنراتورها شده است. البته باید بدانید برخی از موتوربرق‌های بنزینی دارای سایز بسیار کوچک و وزن سبکی هستند که به‌راحتی می‌توان از آن‌ها در محیط‌های بسته یا برنامه‌های تفریحی استفاده کرد.

برای نمونه ژنراتور تک‌فاز بنزینی RH-4708 رونیکسٍ، ابزاری با یک موتور تک‌سیلندر و 2 زمانه‌‌ با حداکثر خروجی توان 800 وات است. این محصول به صورت دستی کار می‌کند. این ژنراتور به بالشتک و آرمیچر مسی مجهز بوده و دارای سوئیچ قطع برق در هنگام تحمل بار اضافی است. استفاده از فیوز ایمنی و قطع‌‌کن حفاظتی سریع برای افزایش ایمنی کاربران از دیگر ویژگی‌های این محصول رونیکس است. این محصول رونیکس می‌تواند 4 ساعت با تمام توان و 7.5 ساعت با نیمی از توان خود کارکند.

موتوربرق بنزینی RH-4708 رونیکسٍ
موتوربرق بنزینی RH-4708 رونیکسٍ

تفاوت در سوخت موتوربرق بنزینی و دیزلی

تفاوت دیگر این دو نوع ژنراتور که برای همه مشخص است، به نوع سوخت مصرفی موتور آنها مربوط می‌شود. همان‌طور که از نام این دو ژنراتور مشخص است، در موتوربرق دیزلی از گازوئیل و در موتوربرق بنزینی از سوخت بنزین استفاده می‌شود. این دو ماده هم از نظر جنس و هم از نوع سوخت با هم تفاوت دارند. به‌طورکلی بنزین بسیار سریع‌تر و با شدت بیشتری می‌سوزد، اما گازوئیل مدت سوخت طولانی‌تری دارد. 

تفاوت در میزان صدای موتوربرق بنزینی و دیزلی

نکته مهمی که در تفاوت این دو دستگاه وجود دارد، به ایجاد سروصدای زیاد آن‌ها مربوط می‌شود. در این مورد باید گفت موتوربرق دیزلی سروصدای بسیار بیشتری دارد. دلیل سروصدای زیاد موتوربرق‌های دیزلی نوع احتراق آنهاست. این در حالتی است که نسل جدید موتوربرق‌های بنزینی از سروصدای بسیار کمتری برخوردار هستند و می‌توان به‌راحتی از آن‌ها حتی در فضاهای بسته هم استفاده کرد. استفاده از موتوربرق‌های دیزلی در محیط‌های مسکونی گزینه مناسبی نیست.

اگر به دنبال یک موتوربرق سایلنت هستید، ما به شما ژنراتور اینورتر رونیکس را پیشنهاد می‌دهیم. برای مثال ژنراتور بنزینی 800 وات RH-4702 رونیکس دارای طراحی مناسب و کیفیت ساخت بالایی است که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تولید برق را از ترکیب بنزین و روغن تأمین کند. صدا و لرزش این محصول در زمان کار بسیار پایین است. این محصول رونیکس از توان خروجی 800 وات و خروجی جریان مستقیم 12 ولتی برخوردار است.

تفاوت در تعمیر و نگهداری موتوربرق بنزینی و دیزلی

موتوربرق وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. ازآنجاکه ژنراتور‌ها دستگاه‌های اضطراری هستند، باید همیشه سرویس شده و آماده‌به‌کار نگهداری شوند تا در زمان‌های قطع برق به‌سرعت بتوان از آنها استفاده کرد.

حال اگر موتوربرق را به طور دائمی استفاده می‌کنید، باید به طور مرتب آن را سرویس کنید تا خراب نشود و بتواند به کار خود ادامه دهد. در مقایسه تعمیر و نگهداری موتوربرق دیزلی با ژنراتور بنزینی باید به این مورد اشاره کنیم که موتوربرق‌های بنزینی به سرویس کمتری نیاز دارند؛ زیرا فشار به اجزا دستگاه کمتر است و در نتیجه دستگاه می‌تواند ساعات بیشتری به کار خود ادامه دهد. 

انواع موتوربرق دیزلی

مزایا و معایب موتوربرق دیزلی و بنزینی

دررابطه‌با عملکرد بهتر موتوربرقی دیزلی یا بنزینی باید مزایا و معایب هر کدام را نیز بررسی کنیم. هر کدام از دو دستگاه‌ها دارای مزایا و معایب به‌خصوصی هستند که در این قسمت به این موارد اشاره می‌کنیم. این مقایسه موتوربرقی دیزلی با بنزینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین ژنراتور را باتوجه‌به نیاز خود انتخاب کنید. 

مزایای موتوربرق بنزینی

  • جابه‌جایی و حمل آسان و استفاده خانگی
  • دردسترس‌بودن بنزین
  • هزینه خرید پایین‌تر
  • سروصدای بسیار کمتر

معایب موتوربرق بنزینی

  • امنیت پایین‌تر
  • راندمان سوختی کمتر
موتوربرق بنزینی RH-4706 رونیکسٍ
موتوربرق بنزینی RH-4706 رونیکسٍ

مزایای موتوربرق دیزلی

  • دوام و طول عمر بالاتر
  • راندمان سوختی بیشتر نسبت به موتوربرق بنزینی
  • امنیت بالا 

معایب موتوربرق دیزلی

  • قیمت بالا و پرداخت بیشتر هزینه اولیه نسبت به دیگر موتوربرق‌ها
  • دسترسی سخت‌تر به گازوئیل

بیشتر بخوانید:
«بهترین برند موتور برق کدام است؟ | ۶ مورد از بهترین موتور برق ها»
«موتور برق مناسب برای باغ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»

روشنایی، باکیفیت رونیکس

در این مقاله به تفاوت‌های جزئی و کلی موتوربرق دیزلی یا بنزینی پرداختیم و شما را با ویژگی‌های هرکدام از آنها آشنا کردیم. برندهای مختلفی از ژنراتور بنزینی در بازار وجود دارد که یکی از آنها موتوربرق بنزینی رونیکس است. این دستگاه کیفیت بالایی دارد و از خدمات پس از فروش هم برخوردار است. به‌طورکلی برای انتخاب یکی از این دو ژنراتور باید ابتدا به محیط کاری خود دقت کنید و سپس نوع مناسبی از این دستگاه‌ها را انتخاب کنید.

سؤالات متداول

1-هزینه تعمیر و نگهداری موتور برق دیزلی بالاتر است یا موتور برق بنزینی؟
در مقایسه تعمیر و نگهداری موتوربرق دیزلی با ژنراتور بنزینی باید به این مورد اشاره کنیم که موتوربرق‌های بنزینی به سرویس کمتری نیاز دارند؛ زیرا فشار به اجزا دستگاه کمتر است و در نتیجه دستگاه می‌تواند ساعات بیشتری به کار خود ادامه دهد.

2- موتور برق دیزلی امنیت کاری بیشتری دارد یا موتور برق بنزینی ؟
به دلیل ماهیت سوخت و نقطه اشتعال بالا، موتوربرق‌های دیزلی امنیت بالاتری نسبت به موتوربرق‌های بنزینی دارند.

3-ابزارآلات رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید تمام محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروش‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.