مقایسه کولر سلولزی با گازی | کولر آبی سلولزی بهتر است یا کولر گازی؟ + 7 تفاوت

مقایسه کولر سلولزی و کولر گازی
  • دقیقه 6
  • 712
  • 0

به قلم منا رستمیان

8 مرداد 1403

انتخاب سیستم سرمایشی مناسب برای خانه یا محل کار تأثیر مستقیمی بر آسایش افراد و صرفه‌جویی در هزینه‌های سالیانه می‌گذارد. مقایسه کولر سلولزی با گازی به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را با کارایی بهتر و هزینه کمتر انتخاب کنید.

کولرهای گازی یا اسپیلت‌ها به‌دلیل شرایط نصب آسان و خنکای مناسب طرفداران زیادی دارند. در سال‌های اخیر، کولرهای آبی سلولزی نیز به‌‌عنوان جایگزینی برای کولر آبی پوشالی وارد رقابتی جدی با کولرهای گازی شده‌اند.

در این مقاله از مجله رونیکس، به مقایسه این دو دستگاه با 7 معیار مهم از قبیل؛ طرز کار، مصرف انرژی، نحوه سرویس سالیانه، هزینه خرید اولیه، قابلیت تنظیم دما، کیفیت هوای تولید‌شده و میزان توزیع خنکا می‌پردازیم تا بتوانید انتخابی آسان و مناسب داشته باشید.

رونیکس را بخوانید.

طرز کار کولر گازی و سلولزی

اولین معیار مقایسه کولر سلولزی با گازی ساز‌و‌کار آن‌ها در خنک‌سازی محیط است. این مکانیزم در نحوه مصرف انرژی و میزان خنکا اثری مستقیم خواهد داشت.

کولر سلولزی

کولر سلولزی

کولر سلولزی مکانیزمی شبیه به کولر آبی دارد و با عبور آب از پوشال یا سلولز در فرایندی تبخیری هوایی خنک تولید می‌کند. اجزای تشکیل‌دهنده این کولرها عبارتند از: پمپ آب، مخزن آب، فن، شناور، لوله‌های آب، فیلتر هوا، پدهای سلولزی و بدنه.

کولر گازی

در کولر گازی هوای گرم اتاق از طریق فن به داخل دستگاه مکیده شده و تبدیل به مایع می‌شود. در فرآیندی تبریدی و پس از تبدیل مایع به گاز، هوایی خنک تولید خواهد شد. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده کولر گازی عبارتند از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اوپراتور.

اسپیلت حین کار

مصرف انرژی کولر گازی و سلولزی

میزان مصرف انرژی نقش مهمی در انتخاب کولر، ایفا می‌کند. کولرهایی که آب و برق بیشتری مصرف می‌کنند، هرچقدر هم که خنکایی مطبوع داشته باشند، طرفداران کمتری دارند. به‌همین‌دلیل است که مقایسه کولر سلولزی با گازی از لحاظ مصرف انرژی اهمیتی به‌سزا دارد.

کولر سلولزی

در کولر سلولزی مصرف برق کمتر از کولرهای گازی است؛ چراکه این کولرها برای خنک‌کردن هوا از یک پمپ آب و یک فن استفاده می‌کنند که نسبت به کمپرسور کولرهای گازی با مصرف انرژی کمتری همراه است. کولرهای سلولزی مصرف آب بالاتری دارند و برای استفاده در مناطقی با منابع آب محدود مناسب نیستند.

برای تهیه پمپ آب جهت افزایش فشار آب مقاله بررسی ۵ تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی را مطالعه کنید.

کولر گازی

فرآیند خنک‌کردن هوا در کولرهای گازی به کمک کمپرسور، کندانسور و فن‌های قوی انجام می‌شود که باعث مصرف بالای انرژی می‌شوند. میزان مصرف برق در این کولرها بسیار بیشتر از کولرهای سلولزی است؛ اما انتخاب ایده‌‌آلی برای مناطقی هستند که هوایی با درصد رطوبت بالا دارند. در میان انواع مدل‌های کولر گازی، مدل‌هایی با برچسب انرژی EER یا SEER مصرف برق کمتری دارند.

نحوه سرویس سالیانه کولر گازی و سلولزی

روش‌های متفاوت خنک‌سازی هوا باعث می‌شوند که هر یک از این کولرها برای سرویس و نگهداری به شیوه‌های مختلفی نیاز داشته باشند.

کولر سلولزی

سرویس سالیانه کولرهای سلولزی شامل تمیز‌کردن و تعویض پنل‌ها، بررسی و تنظیم پمپ آب، چک‌کردن و تعویض فیلترهای هوا، بررسی و تعمیر سیستم پمپاژ آب است که می‌تواند به‌صورت خانگی انجام شود و با توجه به اینکه نیاز به سرویس مداوم ندارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر از کولرهای گازی هستند. برای سرویس سالیانه کولر سلولزی به لیست بهترین ابزار آلات دستی نیاز خواهید داشت.

ابزارآلات دستی رونیکس

کولر گازی

کولرهای گازی به سرویس و تعمیر سالیانه توسط متخصصین نیاز دارند. تمیز‌کردن فیلترها، بررسی و تعویض لوله‌ها و اتصالات و تنظیم فشار گاز و کارکرد فن‌ها از جمله رسیدگی‌های معمول در سرویس سالیانه است که نیازمند تجهیزات و دانش فنی هستند. به‌همین‌دلیل است که سرویس کولر گازی هزینه بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.

هزینه خرید کولر سلولزی و گازی

قیمت سیستم‌های خنک‌کننده تأثیری مستقیم در انتخاب این دستگاه‌ها دارند. برخی از این کولرها قیمتی بالاتر دارند و برای افرادی که بودجه محدودی دارند، مناسب نیستند. تفاوت در قیمت دستگاه یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کولر سلولزی با کولر گازی به شمار می‌رود.

کولر سلولزی

کولر سلولزی انواع متنوعی دارند که قیمت هر کدام از آن‌ها متناسب با امکانات ویژه‌ای که ارائه می‌دهند، افزایش می‌یابد. اما در مقایسه کولر سلولزی با گازی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند.

کولر گازی

اسپیلت‌ها و انواع کولرهای گازی به‌دلیل مکانیزم پیچیده‌تر قیمتی بالاتر دارند و هزینه نصب و راه‌اندازی آن‌ها نیز نسبت به انواع کولرهای آبی بیشتر است.

قابلیت تنظیم دمای کولر سلولزی و گازی

برخی از دستگاه‌های خنک‌کننده قابلیت تنظیم دما و متعادل نگه‌داشتن آن را دارند. این کولرها بعد از رساندن اتاق به دمای مطلوب، دمای ایده‌‌آل را حفظ می‌کنند.

کولر سلولزی

کولرهای آبی که انواع پوشالی و سلولزی دارند، تنها برای تولید هوای خنک در مقداری معین طراحی و ساخته شده‌اند. هرچند که در برخی از انواع ترموستاتی کولر سلولزی، قابلیت تنظیم دما، این‌طور طراحی شده که دستگاه بعد از رسیدن به دمایی مطلوب خاموش شود اما این کولرها دماهای متفاوتی ارائه نمی‌دهند.

کنترل دمای کولر

کولر گازی

قابلیت تنظیم دما در درجات مختلف در انواع کولر گازی یا اسپیلت در دسترس کاربران است. این کولرها در حالتی خودکار اتاق را به دمای پیش‌فرض می‌رسانند اما با تنظیم کنترلی امکان کاهش دما تا مقادیر دلخواه شما نیز فراهم خواهد بود.

کیفیت هوای تولید‌شده کولر سلولزی و گازی

هرچند که قابلیت تصفیه هوا و جلوگیری از ورود خاک به خانه در کولرهای آبی پوشالی وجود نداشت؛ اما امروزه نسل‌های جدید کولر هوای خانه شما را پاک نگاه می‌دارند. بعد از مقایسه کولر سلولزی با گازی از لحاظ کیفیت هوای تولیدی می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای تجربه خنکای هوای تصفیه‌شده انتخاب کنید.

کولر سلولزی

انواع سلولزی کولر آبی فیلترهای هوای پیشرفته ندارد و تنها با عبور هوا از پوشال‌ها، ذرات بزرگتر را حذف می‌کند. به‌همین‌دلیل است که کولر سلولزی به اندازه کولر گازی در بهبود کیفیت هوای داخل خانه اثرگذار نخواهد بود.

کولر گازی

فیلترها در کولرهای گازی نقش تصفیه هوای ورودی و جلوگیری از ورود گرد و غبار به خانه را بر عهده دارند. این فیلترها حتی می‌توانند آلرژن‌ها و برخی از میکروارگانیسم‌ها را از هوا حذف کنند. فیلترهای HEPA و فیلترهای باکتری‌‌کش در بعضی مدل‌های قابلیت‌های بیشتری برای تصفیه هوا ارائه می‌کنند.

میزان خنکا و توزیع آن در کولر سلولزی و گازی

مقایسه کولر سلولزی با گازی از لحاظ میزان خنکی و نحوه توزیع آن در فضا به عملکرد این دو نوع دستگاه بستگی دارد.

کولر سلولزی

در مدل‌های سلولزی میزان کاهش دما ارتباطی مستقیم با رطوبت محیط دارد. خنکای این کولرها در هوای خشک بیشتر از هوای مرطوب خواهد بود. پخش هوای خنک به‌صورت مستقیم و در یک جهت خاص باعث می‌شود که نقاط نزدیک به کولر خنک‌تر از نقاط دورتر باشد.

اسپیلت در طول کار

کولر گازی

کولرهای گازی با استفاده از سیستم تبریدی و گاز مبرد، دما را تا اندازه قابل توجهی کاهش داده و به سرعت فضای داخلی را خنک می‌کنند. در مقایسه اسپیلت با کولر سلولزی، فن‌های قوی و سیستم‌ جریان هوای هوشمند در اسپیلت، خنکایی یکنواخت در سراسر فضا پخش می‌کنند. ویژگی‌هایی مثل گردش خودکار هوا (Swing) نیز باعث توزیع بهتر خنکا خواهند شد.

کولر گازیکولر سلولزیمقایسه کولر سلولزی با گازی
تبریدیتبخیریطرز کار
برق بیشترآب بیشتر، برق کمترمصرف انرژی
هزینه بیشترهزینه کمترنحوه سرویس سالیانه
قیمت بیشترقیمت کمترهزینه خرید اولیه
داردنداردقابلیت تنظیم دما
تصفیه هواحذف ذرات بزرگترکیفیت هوای تولید شده
خنکای یکنواختخنکای مستقیممیزان توزیع خنکا
مقایسه اسپیلت و کولر سلولزی

سخن آخر

کاربری آسان کولر و نوع کانال‌کشی مناسب خانه شما نیز روی انتخاب شما اثرگذار خواهد بود. برای انتخاب بعد از مقایسه کولر سلولزی با گازی باید منطقه آب‌و‌هوایی محل زندگی خود را نیز در نظر داشته باشید.

کولر گازی در مناطقی با رطوبت بالا و کولر سلولزی برای مناطق خشک عملکرد بهتری دارند. معیارهای دیگری نظیر تأثیرات زیست‌محیطی دستگاه نیز می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای برخی افراد باشد. برای ما از معیارهای خود در انتخاب کولر بگویید. مهم‌ترین گزینه برای شما کدام است؟

سوالات متداول

کولر سلولزی بهتره یا کولر گازی؟
کولر سلولزی هزینه کمتر و کولر گازی خنکای بیشتری به‌همراه دارد.
کولر گازی یا کولر پلیمری، کدام‌یک بهتر است؟
کولر گازی برای مناطق مرطوب و کولر پلیمری برای مناطق خشک مناسب هستند.
قیمت کولر سلولزی بیشتر است یا کولر گازی؟
کولر گازی قیمت بیشتری نسبت به انواع کولر سلولزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.