کنیتکس پاش چیست و چه کاربردی دارد؟ | معرفی و بررسی انواع مختلف کنیتکس پاش

پیستوله کنیتکس پاش RH-6501 رونیکس
  • دقیقه 5
  • 340
  • 0

به قلم سینا قانعی

8 مرداد 1403

رنگ‌پاشی‌کردن یکی از کارهایی است که امروزه بسیار کاربرد دارد. عمل رنگ‌زدن باید به سریع‌ترین روش ممکن انجام شود. دقت و کیفیت بالا نیز باید رعایت شود. کنیتکس پاش چیست؟ وسیله‌ای کاربردی است که برای رنگرزی استفاده می‌شود. امروزه برای سرعت‌بخشیدن به عمل رنگ‌زدن و بالابردن کیفیت، از وسیله‌ها و ابزارهای مخصوص این کار استفاده می‌شود. رنگ‌ها دارای انواع گوناگون هستند که از جمله این رنگ‌ها می‌توان به رنگ کنیتکس اشاره کرد که با کمک وسیله‌ای به نام کنیتکس پاش می‌توان کار رنگ‌پاشی و اسپری رنگ کنیتکس را انجام داد.

رونیکس را بخوانید.

رنگ کنیتکس چیست؟

رنگ کنیتکس

بیشتر بخوانید: انواع پیستوله و کاربرد آن

قبل از اینکه به بررسی انواع کنیتکس پاش بپردازیم، بهتر است با رنگ کنیتکس آشنا شوید. این مدل از رنگ دارای پوشش سلولوزی است. در تولید رنگ کنیتکس از موادی مانند پنبه نسوز، پرلیت و رزین استفاده می‌شود. این مدل از رنگ بافتی نرم دارد که بهترین بافت برای پوشش‌دادن سطح است. ازآنجایی‌که در تولید این رنگ از رزین و پنبه نشوز استفاده شده است، رنگ کنیتکس در برابر حرارت و آب مقاوم است.

کنیتکس پاش چیست؟

کنیتکس پاش ابزاری است که در مخزن آن رنگ کنیتکس می‌ریزید و به‌راحتی سطحی را رنگ‌آمیزی می‌کنید. رنگ درون مخزن با هوا ترکیب می‌شود و با فشار بالا به بیرون پاشیده می‌شود. کنیتکس پاش‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی منبع تغذیه خود را دارند درحالی‌که بقیه باید به منبع متصل باشند. نحوه کارکرد این دستگاه همانند پیستوله است.

کاربرد کنیتکس پاش چیست؟

از کنیتکس پاش‌ها برای پوشش‌دادن سطوح اجسام مختلف استفاده می‌شود. این ابزار در صنایع متفاوت به کار می‌رود. از کنیتکس پاش‌ها برای پوشش‌دادن نمای ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. تنوع رنگ برای این ابزار بسیار بالا است و برای هر کاربردی می‌توانید رنگ موردنظر خود را پیدا کنید. کنیتکس پاش سرعت خوبی در پخش‌کردن رنگ دارد و می‌تواند در حداقل زمان، سطح زیادی را به‌خوبی پوشش دهد.

پیستوله برقی رونیکس

انواع پیستوله برقی رونیکس در یک نگاه

بررسی انواع کنیتکس پاش

در اینجا به بررسی انواع کنیتکس پاش می‌پردازیم. عملکرد کنیتکس پاش‌ها به ویژگی‌های هر کدام بستگی دارد. بعضی از دستگاه‌های اسپری نیاز دارند تا همواره به برق متصل باشند؛ درحالی‌که برخی دارای باتری هستند. برخی از این دستگاه‌ها با سیستم تحت‌فشار کار می‌کنند و دیگری به‌صورت سیفونی طراحی شده‌اند. بیایید به بررسی هر مورد بپردازیم:

ایر براش

ایربراش

این مدل از کنیتکس پاش به‌عنوان قلم رنگ‌پاش نیز شناخته می‌شود. این دستگاه دارای طراحی ظریف و کوچک است. ایربراش‌ها معمولاً دارای یک محفظه با حداکثر ظرفیت 28 گرم دارند. این محفظه در زیر پیستوله واقع شده است. از ایربراش‌ها برای آرایشگری، تابلونویسی و رنگ آمیزی‌های ظریف استفاده می‌شود.

پیستوله 1375T

کنیتکس پاش HVLP

این مدل از کنیتکس پاش یک تفاوت اصلی با بقیه مدل‌ها دارد. این ابزار دارای مخزنی با حجم بالا است و می‌تواند با فشار کم، ‌کار کند. بقیه کنیتکس پاش‌ها معمولاً دارای مخزنی با حجم کم هستند که با فشار بالا کار می‌کنند. در اکثر کنیتکس پاش‌ها، قسمتی از رنگ هدر می‌رود. در این مدل هیچ اتلاف رنگی نداریم. معمولا مقدار هدررفت رنگ در کنیتکس پاش معمولی بین 60 تا 80 درصد است. این مقدار در کنیتکس پاش HVLP حداکثر 35 درصد است.

پیستوله شارژی 8604

کنیتکس پاش شارژی

عملکرد کنیتکس پاش شارژی مانند مدل برقی است. این دستگاه قابلیت این را دارد تا انرژی موردنیاز خود را ذخیره کند. این ویژگی زمانی کاربردی است که شما دسترسی به منبع تغذیه ندارید. می‌توانید به‌راحتی از باتری این ابزار استفاده کنید. یک ویژگی منفی کنیتکس پاش شارژی این است که نمی‌توانید از آن برای رنگ‌آمیزی سطوح بزرگ استفاده کنید. بهتر است فقط برای سطوح کوچ از آن استفاده کنید تا بتوانید بدون اتمام شارژ دستگاه، همه سطح را پوشش دهید.

کنیتکس پاش ثقلی

کنیتکس پاش ثقلی مدل دیگری از این ابزار است. طراحی این ابزار به‌گونه‌ای است که مخزن اصلی آن بر روی خود پیستوله قرار دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا از این ابزار برای رنگ‌آمیزی قطعات چوبی و ماشین‌آلات استفاده کنید. در رنگ‌آمیزی خودرو نیز در اکثر مواقع، از کنیتکس پاش ثقلی استفاده می‌شود.

کنیتکس پاش بادی

پیستوله بادی رونیکس

کنیتکس پاش بادی وسیله‌ای است که با کمک یک کمپرسور می‌توان از آن استفاده کرد و هر چقدر قدرت و توان کمپرسور بالاتر باشد می‌توان در کارهای بزرگ‌تری نیز از آن استفاده کرد. از انواع کنیتکس پاش‌ها می‌توان در موارد گوناگون و مناسب با نوع کاربری آنها استفاده کرد.

کنیتکس پاش سیفونی

طراحی کنیتکس پاش سیفونی تا حدی مخالف کنیتکس پاش ثقلی است. مخزن اصلی این ابزار در زیر پیستوله قرار دارد. شاید نحوه کارکرد این ابزار برای شما هم سؤال شده باشد. روش کار این دستگاه بر اساس ایجاد خلأ است. به این صورت که سیستم هوا را با سرعت زیاد از مخزن رد می‌کند. این فشار و سرعت بالا، باید ایجاد مکش شده و عمل پاشش انجام می‌شود. کنیتکس پاش سیفونی در رنگ‌آمیزی خودرو و اسپری‌کردن سموم کاربرد دارد.

کنیتکس پاش تحت ‌فشار

کنیتکس پاش تحت‌فشار نیز همانند کنیتکس پاش سیفونی کار می‌کند. شاید تنها تفاوت این ابزار با مدل سیفونی این باشد که این دستگاه برای پاشش رنگ‌های غلیظ بهتر است. فشار ایجادشده می‌تواند رنگ‌های غلیظ را به‌خوبی بر روی سطح پخش کند.

کنیتکس پاش برقی

کنیتکس پاش برقی دارای منبع تغذیه نیست. این ابزار به‌صورت مستقیم به جریان برق متصل می‌شود. در عوض، این دستگاه دارای موتوری قوی است که وظیفه آن ترکیب‌کردن رنگ با هوا است. این موتور رنگ را با هوا ترکیب کرده و به‌راحتی بر روی سطح پخش می‌کند. اگر برای مصارف خانگی دنبال کنیتکس پاش هستید، این دستگاه بهترین گزینه است.

سخن آخر

اگر به دنبال خرید یک مدل از انواع کنیتکس پاش هستید، بهتر است تا نیازهای خود را به‌خوبی تشخیص دهید. اگر هم رنگ‌زدن سطوحی کوچک باظرافت بالا مد نظر شماست، ایربراش بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید میزان هدررفت رنگ را کاهش دهید، کنیتکس پاش HVLP مناسب است. اگر به منبع تغذیه و جریان شهری دسترسی ندارید، کنیتکس پاش شارژی مناسب است. هر کدام از کنیتکس پاش‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند؛ اما همه به‌خوبی رنگ را بر روی سطح پخش می‌کنند و پوششی ماندگار به جا می‌گذارند.

سؤالات متداول

سیستم اسپری چگونه کار می‌کند؟
در دستگاه‌های اسپری بدون هوا، مایع تحت‌فشار قرار می‌گیرد. سپس از طریق نوک اسپری، به بیرون پخش می‌شود. اندازه نوک دستگاه کنیتکس پاش تعیین می‌کند که چقدر مایع به بیرون پاشیده شود. در واقع نرخ پاشش را تعیین می‌کند. هوای فشرده با رنگ ترکیب می‌شود و در نهایت بر روی جسم پاشیده می‌شود.
دستگاه اسپری برای چه مواردی استفاده می‌شود؟
دستگاه اسپری یا کنیتکس پاش برای پاشیدن رنگ بر روی اجسام استفاده می‌شود. برای از بین بردن علف‌های هرز، آفت‌ها و افزایش عملکرد محصول، می‌توانید از دستگاه اسپری استفاده کنید.
کنیتکس پاشی چه مزایایی دارد؟
یکی از مزایای کنیتکس پاشی سرعت بالای آن است. اگر بخواهید یک جسم را با قلم‌مو رنگ گنید، زمان بیشتری باید صرف کنید. در کنیتکس پاشی، می‌توانید به نقاطی دست یابید که ممکن است با قلم‌مو نتوانید آن نقاط را رنگ بزنید. همین‌طور اثر و رد قلم‌مو بر روی جسم باقی نمی‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.