آموزش 0 تا 100 ساخت سایبان کولر آبی در خانه با کمترین هزینه به ساده ترین روش

ساخت سایبان کولر آبی
  • دقیقه 6
  • 882
  • 0

به قلم منا رستمیان

12 مرداد 1403

کولر آبی از اجزای جدایی‌ناپذیر آپارتمان‌ها است که در فصل تابستان خنکای مورد نظر شما را فراهم می‌کند. نحوه قرار‌گرفتن کولر در بالکن یا پشت‌بام خانه می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن داشته باشد. آفتاب مستقیم از بازدهی کولر کاسته و باعث فرسودگی قطعات آن در کوتاه‌مدت خواهد شد. ساخت سایبان کولر آبی این اثر منفی را خنثی کرده و کارکردی مناسب برای این وسیله برقی موثر فراهم می‌کند.

در این مقاله از مجله رونیکس با 0 تا 100 ساخت سایبان برای کولر آبی در خدمت شما هستیم تا بتوانید در خانه با امکاناتی محدود اقدام به ساخت آن کرده و تابستانی با هوای مطبوع تجربه کنید.

رونیکس را بخوانید.

ویژگی‌های یک سایبان کولر مناسب

یک سایبان استاندارد کارایی کولر و عمر آن را افزایش می‌دهد. استفاده از سایبان مصرف برق کولر شما را تا ۲۵ درصد کاهش داده و روند پوسیدگی پوشال‌ها را کند می‌کند. بالا‌رفتن کارایی دستگاه باعث صرفه‌جویی در مصرف برق تا ۳۵ درصد مواقع عادی شده و هزینه‌های جانبی کولر شما را نیز کم خواهد کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های سایبان کولر آبی استاندارد عبارتند از:

ویژگی‌ سایبان کولر آبی استاندارد

متریال سایبان کولر آبی

برای ساخت سایبان می‌توانید از مواد مختلف و متنوعی استفاده کنید. مهم‌ترین اصل برای داشتن یک سایبان مناسب جنس موادی است که در آن به کار گرفته شده است. موادی که علاوه بر جذب گرما و اشعه مستقیم آفتاب در برابر پوسیدگی مقاوم بوده و از استحکامی مناسب برخوردار باشند. برخی از مواد مناسب برای ساخت سایبان کولر آبی عبارتند از:

انواع متریال سایبان کولر آبی

با توجه به دسترسی شما به موارد بالا و شرایط جوی محل زندگی، انتخاب متفاوت خواهد بود. در مکان‌هایی که باران و بادهای شدید رخ می‌دهد، استفاده از حصیر، یونولیت و بنر گزینه‌های مناسبی نبوده و مدت‌زمان زیادی دوام نخواهند آورد. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، بهترین متریال برای ساخت سایبان در بیشتر مکان‌ها برزنت و صفحات UPVC است که علاوه بر عایق‌بودن در برابر گرما از دوام مناسب نیز برخوردارند.

پارچه برزنتی با دوام مناسب و کارآیی آسان یکی از بهترین مواد اولیه برای ساخت سایبان کولر به شمار می‌رود. این پارچه‌ها قیمتی مناسب دارند و به آسانی در دسترس هستند. برزنت در برابر باران مقاوم بوده و با نصب مناسب در برابر باد نیز مقاومت خواهد کرد.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی؛ از نصب ورق تا بتن ریزی را در مجله رونیکس بخوانید.

مدل‌های مختلف سایبان کولر آبی

ساخت سایبان کولر آبی در مدل‌های متنوعی امکان پذیر است. هر یک از این مدل‌ها پوشش متفاوتی برای کولر فراهم می‌کنند. در برخی موارد با پوشاندن کامل دستگاه جریان هوای اطراف دستگاه مسدود شده و باعث خفه‌شدن هوای کولر می‌شود.

رایج‌ترین مدل‌های سایبان کولر آبی عبارتند از:

  • سایبان فول‌کاور (چهارطرفه)
  • سایبان مسطح
  • سایبان چتری یا بازویی
انواع مدلهای سایبان کولر آبی

سایبان فول کاور (چهارطرفه)

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای پوشاندن کولر استفاده از مدل فول‌کاور است. این مدل با پوشاندن تمام سطوح از کولر در برابر آفتاب محافظت می‌کند؛ اما با بستن جریان هوا، بازدهی کولر را کاهش خواهد داد.

بهترین کارایی این مدل برای پوشاندن کولر بعد از خاموش‌کردن آن برای استراحت در فصل پاییز و زمستان است. پوشاندن تمام سطوح با این کاورها از ورود گرد و خاک و فرسایش سطوح در برابر سرما و باران جلوگیری می‌کند.

سایبان مسطح

این مدل ارزان‌ترین راه ساخت سایبان برای کولر است که به صورت افقی ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از سقف کولر قرار می‌گیرد. این مدل با پوشاندن سقف کولر تنها یکی از اضلاع را پوشش داده و کارایی مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

سایبان چتری یا بازویی

در انواع چتری و بازویی که از انواع پرطرفدار سایبان کولر محسوب می‌شوند، نه‌تنها از سقف و سطوح دیگر در برابر آفتاب محافظت می‌شود، بلکه فاصله مناسب باعث جریان مناسب هوا در اطراف دستگاه نیز می‌شود. در این مدل‌ها با نصب بازویی در اضلاع بالایی، سایبان به صورت منحنی بالای کولر نصب می‌شود.

مواد اولیه برای ساخت سایبان کولر

  • لوله PVC برای پایه و بازوهای سایبان
  • پیچ و مهره برای سرهم‌کردن پایه
  • یکی از متریال برزنت، صفحات UPVC یا یونولیت به انتخاب شما
  • چسب یا طناب برای محکم‌کردن سایبان
  • متر برای اندازه‌گیری پایه‌ها و سایبان
  • اره دستی برای برش‌زدن پایه‌ها در صورت نیاز
  • دریل برای محکم‌کردن پایه‌ها

برای تجربه آسان کار با دریل مقاله ۰ تا ۱۰۰ آموزش کار با دریل چکشی را از دست ندهید. 

مراحل ساخت سایبان کولر آبی

انتخاب مواد تفاوتی جزئی در مراحل ساخت سایبان کولر آبی به دنبال دارند و در بیشتر موارد می‌توانید با پیروی از مراحل آموزش ساخت سایبان کولر آبی سایه‌بان خود را طراحی و آماده کنید.

اندازه‌گیری

  1. ابعاد مختلف کولر آبی (طول، عرض و ارتفاع) را اندازه‌گیری کنید.
  2. اندازه مناسب برای طول و عرض و ارتفاع سایه‌بان خود را تخمین بزنید.
  3. مساحت سایبان باید بزرگتر از کولر باشد که سطح رویی آن را پوشش دهد.
  4. با توجه به طول و عرض پایه‌ها، اندازه تقریبی بازوهای منحنی بالای سایبان را به‌دست آورید.

طراحی

از مواد اولیه انتخابی خود (برزنت، ایرانیت، یونولیت و UPVC) الگویی برای مساحت اندازه‌گیری‌شده در نظر بگیرید. روی این مواد یک مستطیل با ابعاد مناسب بکشید.

ارزان ترین راه ساخت سایبان برای کولر

آماده‌سازی

  1. پایه‌ها را برش دهید تا ارتفاع مناسب کولر شما را پیدا کنند. اگر از لوله PVC استفاده می‌کنید، می‌توانید این لوله‌ها را در ابعاد مورد نظر خود خریداری کنید یا به کمک پیچ آن‌ها را مونتاژ کرده تا اندازه کولر شما شوند.
  2. متریال مورد نظر خود را در اندازه مناسب برش بزنید. برای مواد با تراکم پایین‌تر می‌توانید از قیچی یا اره استفاده کنید و برای مواد با تراکم بالا لازم است قبل از خرید اقدام به تعیین اندازه کنید.
  3. بازوهای بالای سایبان را که از جنس PVC هستند، برای اتصال به دو طرف پایه‌ها تنظیم کنید.
آموزش ساخت سایبان کولر آبی

اجرا

  1. برای ساخت سایبان کولر در خانه پایه و بست سایبان کولر را به انتخاب خود روی زمین در چهار طرف پایه‌های کولر قرار دهید. لوله‌ها را به هم متصل کرده و برای محکم‌کردن آن‌ها از دریل استفاده کنید تا پایه‌های عمودی و افقی خوب به یکدیگر چفت شوند.
  2. سایبان را روی سقف کولر قرار دهید و آن را روی چارچوب محکم کنید.
  3. بازوهای منحنی را به دو طرف پایه‌ها در بالای کولر چفت کنید.
  4. اگر از متریال برزنتی استفاده می‌کنید، می‌توانید برزنت را به کمک طناب روی پایه‌ها محکم کنید.
  5. اگر از UPVC استفاده می‌کنید، ورقه‌ها را روی بازوهای منحنی خم کرده و با استفاده از چسب و پیچ و مهره روی پایه محکم کنید.
ساخت سایبان کولر در خانه

برای ساخت سایبان کولر آبی در مدل‌های چتری یا بازویی می‌توانید پایه‌هایی روی قسمت بالایی کولر تعبیه کنید تا سایبان روی آن‌ها سوار شود. این بست‌ها بالای کولر چسبیده و به کمک تسمه‌هایی در اطراف کولر فیکس می‌شوند.

سخن آخر

بهترین راه برای کارایی حداکثری و کمترین میزان مصرف آب و برق در تابستان ساخت سایبان کولر آبی است. در گذشته استفاده از حصیر چوبی و بنر استوک یا پوشاندن تمام سطوح کولر با کاورهای برزنتی اقداماتی رایج محسوب می‌شدند؛ اما امروزه می‌توانید با کمترین امکانات سایبانی استاندارد برای کولر آبی خود درست کنید. برای ما از دیگر روش‌های ساخت سایبان برای کولر آبی بگویید. شما برای کولر خود از چه مدل سایه‌بانی استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول

سایبان کولر یونولیت بهتر است یا برزنت؟
سایبان برزنتی بهتر از سایبان یونولیت از کولر شما محافظت می‌کند.
بهترین سایبان برای کولر آبی کدام است؟
بهترین سایبان برای کولر آبی سایبان چتری از پلاستیک فشرده است.
فواید استفاده از سایبان کولر آبی چیست؟
خنکای بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف آب و برق از کولر از فواید استفاده از سایبان کولر آبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.