نکات ایمنی کار با برق در منزل که حتماً باید رعایت شود

نکات ایمنی کار با برق در منزل
  • دقیقه 7
  • 193
  • 0

به قلم شیدا حسین‌زاده

23 مهر 1403

شاید تصور ما از خطرات کار با برق در خانه فقط برق‌گرفتگی باشد؛ اما آمار چشمگیری از آتش‌سوزی‌هایی که در خانه‌ها اتفاق می‌افتد، به عدم رعایت نکات ایمنی کار با برق در منزل مربوط است. سیم‌کشی‌های آسیب‌دیده و تجهیزات الکتریکی فاقد استانداردهای ایمنی و نداشتن آگاهی دقیق در مورد نحوه استفاده از تجهیزات، از عوامل مهم آتش‌سوزی‌های مربوط به کار با برق هستند.

در این مقاله از مجله رونیکس نکات ایمنی کار با برق در منزل را که حتماً باید رعایت شود، بررسی می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید.

10 نکته مهم در برقکاری در خانه

با رعایت نکات ایمنی کار با برق در منزل می‌توان از بسیاری آتش‌سوزی‌های ناشی از کار با برق در منزل جلوگیری کرد. در ادامه به نکته‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما در تأمین امنیت استفاده از تجهیزات برقی در منزل کمک کند.

1.دستورالعمل‌های تجهیزات را با دقت بخوانید

از مهم‌ترین رعایت نکات ایمنی کار با برق در منزل که حتماً باید رعایت شود، مطالعۀ دقیق دستورالعمل‌های مربوط به نحوه کار با تجهیزات برقی است. با رعایت دستورالعمل‌ها هم دستگاه‌ها و تجهیزات داخل خانه کارایی بهتری خواهند داشت، هم کار با آنها در نهایتِ ایمنی خواهد بود.

2.پریزهای پربار را کنترل کنید

بار بیش‌ازحد پریز برق یکی از عوامل بروز حوادث رایج در کار با برق در منزل است. بهتر است تمام خروجی‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید داغ نشده‌اند، صفحه محافظ دارند و در شرایط مناسبی کار می‌کنند. برای بهبود عملکرد پریزها و ایمنی آنها به این نکته‌ها توجه کنید:

  • برای لوازم خانگی از سیم‌های اتصال یا مبدل‌های چندخروجی استفاده نکنید.
  • فقط یک دستگاه را به پریز وصل کنید و همزمان از یک پریز برای چند دستگاه استفاده نکنید.
  • پریزهایی را که گرم می‌شوند، بررسی کنید و به یک برقکار نشان بدهید.
رعایت امنیت در کار با برق در منزل

3.سیم‌های آسیب‌دیده را تعمیر کنید

کابل‌های برق آسیب‌دیده خطر جدی ایمنی الکتریکی در منازل مسکونی است و باعث حوادث رایج در کار با برق در منزل مانند آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی می‌شوند. تمام سیم‌های برق را به‌طور مرتب از نظر علائم فرسودگی و ترک‌خوردگی بررسی کنید و درصورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.

سیم‌های برق نباید زیر فرش و مبلمان و تحت فشار قرار بگیرند. این فشار ممکن است عایق سیم را خراب کند و به آن آسیب بزند. همچنین برای جلوگیری از حادثه در کار با برق در منزل سیم‌های برق و تجهیزات را دور از دسترس کودکان و حیوانات و در جایی با دمای مناسب نگهداری کنید.

4.وقتی از دستگاهی استفاده نمی‌کنید، آن را از برق بکشید

یکی از ساده‌ترین نکته‌های ایمنی رعایت امنیت در کار با برق در منزل این است که وقتی از دستگاهی استفاده نمی‌کنید آن را از برق بکشید. به‌این‌صورت از حوادث رایج در کار با برق در منزل جلوگیری و در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اید.

حوادث رایج در کار با برق در منزل

5.از پریزهای سنسوردار استفاده کنید

برای جلوگیری از حادثه در کار با برق در منزل و محافظت دربرابر شوک الکتریکی، از پریزهای سنسوردار قطع‌کننده جریان برق در مناطق مرطوب خانه استفاده کنید.  این پریزها به سنسورهایی مجهز هستند که عدم تعادل در جریان الکتریکی را تشخیص می‌دهند و برق را قطع می‌کنند.

 علاوه‌براین، باید همه پریزهای فضاهای بیرونی پوشش ضدآب‌ داشته باشند تا از آب باران محافظت شوند. اقدامات حفاظتی مربوط به تجهیزات برقی از مهم‌ترین موارد رعایت امنیت در کار با برق در منزل است.

6.اتصال تجهیزات برقی با زمین را بررسی کنید

اتصال مناسب تجهیزات الکتریکی با زمین یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از حوادث رایج در کار با برق در منزل است. هر جریان الکتریکی اضافی باید به‌طور ایمن به زمین هدایت شود تا مانع شوک الکتریکی و آتش‌سوزی شود.

همیشه مطمئن شوید که تمام تجهیزات الکتریکی به‌درستی به زمین متصل شده‌اند و اگر مطمئن نیستید، با یک متخصص مشورت کنید. همیشه احتمال اتصال نادرست سیم‌کشی‌های وجود دارد که با کنترل و بررسی آنها می‌توانید از حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

جلوگیری از حادثه در کار با برق در منزل

7.تناسب وات مصرفی با دستگاه را بررسی کنید

 برای استفاده از وسایل برقی خانگی یا استفاده از تجهیزات برقکاری در منزل باید توجه داشته باشید که میزان وات مصرفی دستگاه متناسب و درست باشد. بار اضافی واردشده به دستگاه ممکن است باعث خرابی آن شود و به حوادث رایج در کار با برق در منزل منجر شود.

برای این کار باید میزان بار الکتریکی مدار خانه را بدانید و با استفاده از وسایل پرمصرف در ساعت مناسب از بارگذاری بیش از حد جلوگیری کنید. این کار از خاموشی و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. اگر پس از بررسی بار مصرفی و تجهیزات برقی متوجه مصرف زیاد برق شدید از تجهیزاتی با مصرف برق کمتر استفاده کنید. برای تنظیم ولتاژ برق در خانه می‌توانید از محافظ برق استفاه کنید.  

بیشتر بخوانید:  ۰ تا ۱۰۰ آموزش تعمیر محافظ برق | نحوه عیب یابی و تعمیر محافظ برق

نکات ایمنی برقکاری در خانه

8.واکنش‌ها و اقدامات مناسب در زمان بروز حادثه را یاد بگیرید

در صورت وقوع یا احتمال وقوع یک خطر الکتریکی، انواع واکنش اضطراری در محل را یاد بگیرید و به اعضای خانواده آموزش بدهید. این روش‌ها نسبت به نوع خطر احتمالی هر وسیله برقی متفاوت است؛ ازجمله خاموش‌کردن منبع تغذیه، تخلیه منطقه در صورت لزوم و تماس با اداره برق یا آتش‌نشانی.

همچنین افراد باید در زمینه کمک‌های اولیه آموزش ببینند که بتوانند درصورت وقوع حادثه اقدامات اولیه برق‌گرفتگی یا سوختگی ناشی از آتش‌سوزی الکتریکی را انجام بدهند.

9.آگاهی خود را درباره استفاده از تجهیزات الکتریکی بالا ببرید

با رعایت این نکته‌های ایمنی الکتریکی، می‌توانید خانه و خانواده خود را از آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی محافظت کنید. همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نکات ایمنی کار با برق در منزل که حتماً باید رعایت شود، به اتصال مناسب تجهیزات الکتریکی به زمین، تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم اتصالات و کابل‌های برق، استفاده صحیح از تجهیزات الکتریکی و آگاهی از خطرات الکتریکی برمی‌گردد.

رعایت این نکته‌ها برای جلوگیری از حادثه در کار با برق در منزل بسیار اهمیت دارد؛ زیرا سبب ایمنی همه افرادی می‌شود که به نحوی با سیستم‌های الکتریکی در تعامل هستند.

علاوه‌براین، مطالعه دستورالعمل‌ها و درک توانایی‌ها و محدودیت‌های وسایل الکتریکی در کنار آگاهی از خطرات الکتریکی هر کدام از تجهیزات کمک می‌کند تصمیم‌های درستی درباره خرید و نگهداری تجهیزات برقی بگیرید.

تجهیزات ایمنی رونیکس در یک نگاه

آتش سوزی بر اثر برقکاری نا ایمن

10. از ابزار کار با برق استاندارد و باکیفیت استفاده کنید

در کنار همه نکته‌هایی که گفتیم هنگام کار بر روی پروژه‌های مرتبط با برق حتماً از ابزار و تجهیزات ایمن و مناسب استفاده کنید.

داشتن یک کیف ابزار مناسب حاوی ابزارهای استاندارد و باکیفیت همیشه خیال شما را برای کار با برق در منزل راحت می‌کند؛ مثلاً دریل الکتریکی رونیکس یکی از ابزارهایی است که همیشه در خانه به آن نیاز دارید یا با استفاده از ابزارهای باکیفیتی مثل سیم لخت کن رونیکس تجربه بهتری از کار با برق در خانه خواهید داشت.

استفاده از ابزار بی‌کیفیت صدمات جبران‌ناپذیری در پی دارد؛ به‌ویژه اگر از برق سررشته‌ای دارید و ترجیح می‌دهید کارهای تجهیز یا تعمیر مرتبط با برق را خودتان در خانه انجام بدهید، استفاده از کفش‌های لاستیکی، عینک ایمنی و دستکش مناسب باعث جلوگیری از حادثه در کار با برق در منزل می‌شود.

برق کاری در خانه

رونیکس، همراه همیشگی شما در کار با برق

رونیکس برندی با تفکر جهانی است که انواع ابزار کار با برق را با بالاترین کیفیت به بازار ارائه می‌کند. رونیکس با فرایند دقیق نیازسنجی بازار، در نظر گرفتن استانداردهای کیفی و تست محصولات در محیط‌های کار واقعی محصولاتی را با رعایت استانداردهای جهانی تولید می‌کند.

ابزارهای کار با برق رونیکس را می‌توانید از تمام ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور و با گارانتی رونیکس سرویس تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید در بخش نظرات، پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید.

برقکاری در منزل

سؤالات متداول

مهم‌ترین نکات ایمنی کار با برق در منزل که حتماً باید رعایت شود کدام‌اند؟
اتصال مناسب تجهیزات الکتریکی به زمین، تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم اتصالات و کابل‌های برق، استفاده صحیح از تجهیزات الکتریکی و آگاهی از خطرات الکتریکی هر وسیله برقی از مهم‌ترین نکات ایمنی کار با برق در منزل هستند.

معمول‌ترین حوادث رایج در کار با برق در منزل چیست؟
برق‌گرفتگی در نقاط مرطوب منزل به‌ دلیل ناایمن بودن تجهیزات برقی و اتصال نادرست آنها با زمین و آتش‌سوزی به‌دلیل اشکال در سیم‌کشی و اتصالات برق از معمول‌ترین حوادث رایج در کار با برق در منزل هستند.

ابزار مناسب کار با برق در منزل را از کجا بخریم؟
رونیکس انواع ابزار کار با برق را با بالاترین کیفیت به بازار ارائه می‌کند. ابزارهای کار با برق رونیکس را می‌توانید از تمام ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور و با گارانتی رونیکس سرویس خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.