مهم‌ترین اصول نگهداری از جعبه ابزار چیست؟ | 9 نکته برای مراقبت بیشتر از جعبه ابزار

اصول نگهداری از جعبه ابزار
  • دقیقه 7
  • 144
  • 0

به قلم سعید داودی

27 مهر 1403

جعبه ابزار، وسیله‌ای است که برای نگهداری و دسته‌بندی ابزارهای مختلف، از ابزارهای ساده گرفته تا ابزارهای مکانیکی و برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه ابزارها به شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ به شکلی که برای مشاغل مختلف و مکان‌های متعدد قابل استفاده باشند. حتی برای نظم‌بخشی به ابزارهایی که در خانه دارید هم می‌توانید از یک جعبه ابزار کمک بگیرید. البته فراموش نکنید که خود جعبه‌ ابزار هم نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. در این مقاله قصد داریم درباره نگهداری اصولی از جعبه ابزارها صحبت کنیم.

رونیکس را بخوانید.

9 نکته برای نگهداری اصولی از جعبه ابزار

برای نگهداری، دسته‌بندی و جابه‌جایی ابزارهای خود در خانه، کارگاه و… لازم است از یک جعبه ابزار استفاده کنید. جعبه ابزارها در شکل‌ها و طرح‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. جنس اغلب جعبه ابزارها از پلاستیک فشرده  یا فلز است. جعبه ابزارهای فلزی معمولاً در ابعاد بزرگ‌ ساخته می‌شوند و بیشتر برای مشاغل تعمیراتی و کارگاهی کاربرد دارند. از جعبه‌ ابزارهای پلاستیکی هم می‌توان برای نگهداری ابزارهای خانگی یا کارگاه‌های کوچک استفاده کرد. البته در کل نکات نگهداری از جعبه ابزارها تقریباً شبیه یکدیگر است.

نکات نگه داری از جعبه ابزار

نگهداری اصولی از جعبه ابزارها نه تنها عمر مفید ابزارآلات را افزایش می‌دهد، بلکه از گم‌شدن و آسیب‌دیدن وسایل هم جلوگیری می‌کند. در ادامه مهم‌ترین نکات مراقبت از جعبه ابزارها را مرور می‌کنیم.

1.انتخاب جعبه ابزار مناسب

جعبه ابزاری که برای خانه انتخاب می‌کنید، مسلماً باید با جعبه ابزار ماشین متفاوت باشد. همچنین اگر در زمینه‌های خدمات و تعمیرات فعالیت می‌کنید هم نیاز به جعبه ابزاری دارید که متناسب با محیط کاری‌تان باشد. انتخاب نامناسب جعبه ابزار نگهداری از آن را مشکل می‌کند.

جعبه‌ ابزارهای حرفه‌ای در انواع فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند و ابعاد متفاوتی دارند. جعبه‌ ابزارهای پلاستیکی در برابر رطوبت مقاوم‌تر هستند و وزن کمتری هم دارند؛ اما نمی‌توان وسایل سنگینی را با آن‌ها حمل کرد. همچنین جعبه‌های پلاستیکی ممکن است در برابر ضربه‌های بیرونی آسیب‌پذیر باشند.

در نقطه مقابل جعبه ابزارهای فلزی قرار می‌گیرند که برای مشاغل کارگاهی و خدماتی مناسب‌تر هستند؛ زیرا در ابعاد بزرگ‌تری ساخته می‌شوند و امکان حمل وسایل سنگین‌تر و بیشتری را دارند. نکته دیگر اینکه جعبه‌های فلزی معمولاً محفظه‌ها، کشوها و بخش‌های بیشتری برای سازماندهی ابزارآلات دارند.

برای اینکه در مراقبت بیشتر از جعبه ابزار دچار مشکل نشوید، هنگام خرید نیازهای خودتان را در نظر بگیرید و حواستان به ابعاد، جنس و بخش‌بندی‌های آن هم باشد.

روش های نگهداری بهتر از جعبه ابزار

برای خرید جعبه ابزار مناسب از صفحه جعبه ابزارهای رونیکس دیدن کنید. 

2.چیدمان وسایل در جعبه ابزار

مهم‌ترین نکته در نگهداری اصولی از جعبه ابزارها، چیدمان صحیح وسایل در داخل آن است. جعبه ابزارها دارای محفظه‌ها، کشوها و جیب‌های مختلفی هستند که سازماندهی ابزارآلات را ساده‌تر می‌کنند. برای شروع چیدمان،  ابزارهای مشابه را دسته‌بندی کنید. هنگام دسته‌بندی نکات دیگری مثل کاربرد ابزارها، ظریف و خشن بودن ابزارها و برندگی آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. همچنین بهتر است وسایلی که بیشتر کاربرد دارند را در بخش‌های قرار دهید که دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد.

نکته دیگر اینکه سعی کنید وسایل را به‌‌صورت فشرده و مرتب کنار هم بچینید؛ به شکلی که هنگام حمل‌ونقل حرکت نکنند و جابه‌جا نشوند. نگهداری از وسایل تیز و برنده در محفظه‌های جداگانه و یا با کاورهای مخصوص هم می‌تواند ایمنی جعبه ابزارها را بالاتر ببرد.

اگر جعبه ابزارتان جداکننده‌های کمی دارد، می‌توانید از جداکننده‌ها یا همان ارگانایزرهای چوبی و پلاستیکی کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از وسایل دورریختنی، مانند قوطی‌های خالی هم استفاده کنید. برای مثال می‌توانید تمامی پیچ‌ومهره‌ها یا مته‌ها را در یک قوطی بریزید و سپس در جعبه ابزار قرار دهید.

مراقبت بیشتر از جعبه ابزار

3.محیط مناسب برای نگهداری از جعبه ابزار

برای نگهداری اصولی از جعبه ابزار، باید آن را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید. اغلب ابزارآلات خانگی و صنعتی از آلیاژهای فلزی ساخته می‌شوند. به همین خاطر محیط‌های مرطوب برای آن‌ها سم خالص است و باعث زنگ‌زدگی وسایل می‌شود. قراردادن جعبه ابزار در زیر نور مستقیم خورشید هم درست نیست؛ زیرا گرما هم ممکن است به ابزارها آسیب بزند.

اگر به دنبال روش‌های نگهداری بهتر از جعبه ابزار هستید، می‌توانید یک کاور پارچه‌ای یا برزنتی جعبه ابزار خود را بپوشانید. این کار از ورود آلودگی و گردوغبار به داخل جعبه ابزار جلوگیری می‌کند.

نکته دیگر اینکه ابزارهای برقی و مکانیکی وسیله بازی نیستند؛ پس جعبه ابزارها را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان و افراد غیرمجاز قرار دهید. حتی می‌توانید از جعبه ابزارهایی استفاده کنید که امکان قفل‌زدن را داشته باشند.

نگهداری از جعبه ابزار

4.تمیزکردن ابزارها پس از استفاده

اگر می‌خواهید عمر ابزارآلات خود را افزایش دهید، از هر ابزاری که استفاده می‌کنید، پس از تمام‌شدن کارتان آن را تمیز کرده و مجدداً به جعبه ابزار برگردانید. باقی‌ماندن روغن، گریس، رطوبت و جرم روی ابزارها، نه تنها باعث کاهش عمر آن ابزار می‌شود، بلکه به دیگر وسایل داخل جعبه ابزار نیز آسیب وارد می‌کند.

نکته دیگر اینکه برای پاک‌کردن ابزارها از پارچه‌های خشک و تمیز استفاده کنید؛ نه پارچه‌هایی که خودشان کثیف و چرب هستند.

5.جلوگیری از زنگ‌زدگی ابزارها

ابزارهای فلزی همواره در معرض زنگ‌زدگی هستند. برای نگهداری اصولی از جعبه ابزار و وسایل آن، می‌توانید از اسپری‌ها یا روغن‌های ضدزنگ کمک بگیرید. همچنین لازم است مطمئن شوید رطوبت به درون جعبه ابزار راه پیدا نمی‌کند. اگر محیط کارتان به شکلی است که نمی‌توانید جلوی ورود رطوبت به جعبه ابزار را بگیرید، از پدهای جاذب رطوبت استفاده کنید. قراردادن چند پد در داخل جعبه ابزار و تعویض دوره‌ای آن‌ها نقش مهمی در افزایش عمر ابزارآلات خواهد داشت.

6.تعمیر و تعویض ابزارآلات

برای یک تعمیرکار هیچ تجربه‌ای بدتر از این نیست که نیاز به ابزار یا قطعه خاصی داشته باشد و در لحظه بفهمد ابزارش قابل‌استفاده نیست یا اینکه آن قطعه را ندارد. اگر می‌خواهید یک جعبه ابزار کامل داشته باشید، باید لیستی از وسایل آن تهیه کنید و دقیقاً بدانید داخل آن چه خبر است.

به این شکل اگر ابزاری آسیب دید، می‌توانید خیلی سریع برای تعمیر آن اقدام کنید؛ یا اگر قطعه‌ای را تمام کردید، حواستان به این مسئله هست و خیلی زود آن را تهیه می‌کنید.

مراقبت از جعبه ابزار

7.بررسی دوره‌ای جعبه ابزار

برای نگهداری اصولی از جعبه ابزار، باید به‌صورت دوره‌ای آن را بررسی و کنترل کنید. داشتن یک لیست قبلی از وسایل جعبه ابزار در اینجا نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. بر اساس لیست می‌توانید ابزارهای داخل جعبه را چک کنید و مطمئن شوید هیچ ابزاری گم نشده و یا آسیب ندیده است. اگر ابزاری را گم کرده‌اید، لازم است در سریع‌ترین وقت ممکن آن را جایگزین کنید.

نکته دیگر اینکه در بررسی‌های دوره‌ای اگر ابزاری جابه‌جا شده باشد، آن را سر جای خودش برگردانید تا نظم جعبه ابزار به مشکل نخورد.

8.انتخاب ابزارهای مناسب

برای اینکه عمر ابزارهای خود را بالاتر ببرید، برای هر کار از ابزار مناسب آن استفاده کنید. برای مثال انبردست وسیله‌ای برای بازکردن و بستن پیچ و مهره‌های ساده است؛ استفاده از انبردست برای کارهای سنگین‌تر باعث صدمه ‌دیدن این ابزار می‌شود. همچنین از ابزارها نباید برای کارکردهای دیگری استفاده کرد. مثلاً استفاده از پیچ‌گوشتی به‌عنوان اهرم باعث صدمه‌ دیدن سری آن می‌شود.

رعایت اصول نگهداری از جعبه ابزار

9.حمل‌ونقل جعبه ابزار

اگر نیاز به حمل‌ونقل جعبه ابزار دارید، مطمئن شوید همه ابزارها را به شکل فشرده و مرتب چیده‌اید. چیدمان اشتباه ابزارها باعث می‌شود تا هنگام حمل‌ونقل این ابزارها به یکدیگر برخورد کنند و آسیب ببینید. نکته دیگر اینکه برخی از ابزارها حساس‌تر هستند. برای مثال ابزارهای شیشه‌ای مثل تراز را در نظر بگیرید. برای محافظت از این ابزارها باید آن‌ها را در بخش‌های مجزایی نگهداری کرد و یا از ضربه‌گیر برای نگهداری اصولی‌تر آن‌ها کمک گرفت.

بیشتر بخوانید:۱۰ علت روشن نماندن شعله گاز + آموزش کامل رفع مشکل روشن نماندن شعله گاز

مورد دیگر اینکه برای برخی از مشاغل کیف‌ ابزارها انتخاب بهتری از جعبه ابزارها هستند. در مقاله «کیف ابزار حرفه‌ای» به بررسی ویژگی‌ها و مزیت‌های کیف ابزارها پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم این مقاله را نیز در ادامه بخوانید.

سخن آخر

برای نگهداری و نظم‌بخشی به ابزارآلات می‌توانید از جعبه‌ ابزارها کمک بگیرید. جعبه ابزارها دارای بخش‌های متعددی هستند که دسته‌بندی ابزارها را راحت‌تر می‌کنند. همچنین رعایت اصول نگهداری از جعبه ابزارها عمر وسایل داخلی آن را نیز افزایش می‌دهد. در این مقاله مهم‌ترین نکات نگه داری از جعبه ابزارها را بررسی کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم. 

سؤالات متداول

بهترین برند جعبه ابزار کدام است؟
شرکت‌های زیادی هستند که جعبه ابزار تولید می‌کنند. برای مثال می‌توان به برندهای استنلی، میلواکی، بوش و رونیکس اشاره کرد. در مقاله «بهترین برند جعبه ابزار» به معرفی و بررسی این شرکت‌ها پرداخته‌ایم. اگر قصد خرید یک جعبه ابزار مطمئن را دارید، از این مقاله شروع کنید.

چطور وسایل مختلف را در جعبه‌ ابزار پیدا کنیم؟
اگر جعبه ابزار شلوغی دارید و در پیداکردن وسایل همیشه به مشکل می‌خورید، می‌توانید از یک سیستم کدگذاری ساده کمک بگیرید. برای هر ابزار یک کد یا شماره منحصربه‌فرد تعیین کرده و این شماره را روی ابزار بچسبانید. حالا با تهیه یک لیست از وسایل جعبه ابزار و دسته‌بندی‌های آن، خیلی راحت می‌توانید به ابزار مدنظرتان برسید. البته به این شرط که پس از هربار استفاده، مجدداً ابزارها را به جای خود برگردانید.

بهترین جعبه ابزار برای استفاده‌ خانگی کدام است؟
برای خرید یک جعبه ابزار خانگی باید نکاتی مثل ابعاد، جنس، امکان حمل‌ونقل راحت و چگونگی سازماندهی وسایل را در نظر بگیرید. هنگام انتخاب مطمئن‌ شوید که جعبه ابزارتان به‌اندازه کافی بزرگ است. جنس جعبه ابزار هم بهتر است پلاستیک فشرده و یا فلزی باشد. داشتن محفظه‌های متعدد هم برای دسته‌بندی وسایل مختلف لازم است. در مقاله «جعبه ابزار خانگی» درباره این جعبه ابزارها و چگونگی تجهیزشان به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.