ایمنی در تابستان | توصیه‌های ایمنی در شروع فصل گرما را جدی بگیرید!

توصیه‌های ایمنی در شروع فصل گرم
  • دقیقه 6
  • 190
  • 0

به قلم شیدا حسین‌زاده

3 شهریور 1403

ایمنی در تابستان از کرم ضدآفتاب و کلاه شروع می‌شود و تا بررسی کنترل تجهیزات ایمنی قایق تفریحی در مناطق توریستی و کنترل سیستم‌های اعلام حریق ادامه دارد.

با فرارسیدن فصل تابستان و گرم‌شدن هوا بعضی از خطراتی که ممکن است همیشه در کمین ما باشند، تهدید بیشتری برای سلامتی و آرامش ما هستند. برای کاهش حوادث در فصل تابستان باید بررسی و کنترل بیشتری درباره ایمنی محل کار، خانه و فضاهای تفریحی داشته باشیم. در این مقاله نکات ایمنی در تابستان را بررسی می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید.

اهمیت رعایت توصیه‌های ایمنی برای کاهش حوادث در فصل گرما

با افزایش دمای سوزان تابستان، ماندن طولانی‌مدت در محیط‌های گرم ممکن است به گرمازدگی و حتی سکته منجر شود.

هوای گرم خطر حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات ریوی و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. افراد مسن، نوزادان و کودکان خردسال بیشتر در معرض خطرات ناشی از هوای گرم هستند؛ زیرا بدن آنها توانایی کمتری برای تنظیم دما دارد. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هم می‌توانند در برابر هوای گرم آسیب‌پذیر باشند.

نکات ایمنی در تابستان

افزایش دما و خشکی هوا خطر آتش‌سوزی را در محیط‌های خانه و کار مانند کارگاه‌های صنعتی و انبارهای حاوی مواد قابل اشتعال افزایش می‌دهد. گرما می‌تواند سرعت فرسودگی تجهیزات الکتریکی را بیشتر کند.

علاوه‌براین‌ها، خستگی ناشی از گرما تمرکز و هوشیاری کارگران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و احتمال بروز خطا و سوانح را افزایش می‌دهد. بنابراین رعایت نکات ایمنی در تابستان در هر مکان و موقعیتی می‌تواند باعث کاهش حوادث در فصل تابستان شود. 

گرمازدگی در محیط کار و روش‌های جلوگیری از آن

 برای حفظ ایمنی در تابستان چه کنیم؟

با بیرون‌نرفتن از خانه در ساعت‌های اوج آفتاب، درصورت بیرون‌رفتن از خانه استفاده از کرم ضد آفتاب با  SPF بالا، پوشیدن لباس‌های خنک اما پوشیده و نوشیدن آب می‌توانید حداقل ایمنی را دربرابر گرمای و آفتاب برای محافظت از سلامتی خود تضمین کنید.

برای حفظ ایمنی خود در تابستان به این نکته‌ها توجه کنید:

  • در مکان‌های تفریحی به بازی کودکان در استخر و ساحل و زیر نور آفتاب نظارت داشته باشید.
  • از دسترسی و سالم ‌بودن تجهیزات ایمنی مانند جلیقه نجات مطمئن شوید.
  • در هنگام برپاکردن باربیکیو کپسول آتش‌نشانی را نزدیک خود نگه دارید.
  • لباس‌های رنگ روشن بپوشید؛ چون لباس‌های تیره گرمای بیشتری را جذب می‌کنند.
  • برای استراحت در مکان‌هایی بمانید که گردش هوا یا تهویه دارند؛ چون در این مکان‌ها احتمال خطرات ناشی از گرما کمتر است.
توصیه های ایمنی در شروع فصل گرما

انجام ارزیابی‌های منظم برای جلوگیری از آتش‌سوزی

در محیط‌های اداری و صنعتی برای شناسایی خطرات احتمالی ارزیابی‌های باید به‌صورت منظم کنترل و ارزیابی انجام دهید. این کنترل‌ها اقدامات پیشگیرانه را راحت‌تر می‌کنند و شامل ارزیابی سیستم‌های الکتریکی، وضعیت مواد قابل اشتعال، سیستم‌های تهویه و مسیرهای خروج اضطراری می‌شوند.

سرویس و نگهداری سیستم‌های الکتریکی

 افزایش استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع، فن‌ها و سایر وسایل الکتریکی در هوای گرم آنها را تحت‌ فشار قرار داده و خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. به‌طور منظم تجهیزات الکتریکی را سرویس و سیم‌های آسیب‌دیده، کابل‌های شل، کلیدها و پریزها و… را بررسی کنید.

کارکنان را تشویق کنید تا وسایل برقی غیرضروری را از برق بکشند و از تحمیل بار زیاد به سیستم برق خودداری کنید.

نگهداری مواد قابل اشتعال در جای مناسب

در محیط‌های صنعتی اغلب مواد قابل اشتعال مانند مواد شیمیایی، سوخت و گازها در انبارها ذخیره می‌شوند. روش‌های نگهداری مناسب را به کارکنان خود آموزش بدهید. مطمئن بشوید مواردی مانند دورنگه‌داشتن مواد قابل اشتعال از منابع آتش و برچسب‌های هشدار و دفع ضایعات و زباله به‌درستی انجام شده است.

توصیه های ایمنی در تابستان

تهویه کافی

 یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در فصل گرما در هر محیطی برای حفظ ایمنی در تابستان رعایت شود، تهویه مناسب و دفع گازهای قابل اشتعال در محیط‌های صنعتی است. از عملکرد درست و بهینه سیستم‌های تهویه مطمئن شوید و به‌طور منظم آنها را بررسی و سرویس کنید.

 به کارکنان استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع با درجه مناسب را آموزش بدهید تا از خطر گرم‌شدن بیش از حد سیستم جلوگیری شود.

افزایش آگاهی از ایمنی در تابستان

از آخرین اطلاعات و دستورالعمل‌های موارد ایمنی اطلاع داشته باشید و آنها را به کارکنان آموزش بدهید. برنامه‌های تخلیه، استفاده از کپسول آتش‌نشانی و اهمیت گزارش خطرات احتمالی آتش‌سوزی از موارد مهمی هستند که می‌توانید با اجرای مانورهای آتش‌نشانی آنها را به کارکنان آموزش بدهید.

همه جا علائم واضح و قابل رویتی نصب کنید که خروجی‌های اضطراری و نقاط تجمع را نشان می‌دهند. این یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای کاهش حوادث در فصل تابستان است.

توصیه های ایمنی برای کاهش حوادث در فصل گرم

کنترل دمای تجهیزات و دستگاه‌ها

ماشین‌آلات، تجهیزات، رایانه‌ها، پرینترها و دستگاه‌های مختلف مقدار مشخصی از زمان روشن‌ماندن در هوای گرم را تحمل می‌کنند، به‌طور مرتب بررسی کنید که بیش از حد گرم نشده باشند. از کارکنان بخواهید وقتی از دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند، آنها را خاموش کنند.

وسایل ایمنی آتش‌نشانی را تأمین و تجهیز کنید

کپسول‌های آتش‌نشانی و سیستم‌های اعلام حریق را به‌طور منظم بازرسی و سرویس کنید. مطمئن شوید تمام تجهیزات در شرایط مناسب و در دسترس هستند. استفاده از کپسول‌ها را به کارکنان آموزش بدهید.

مدیریت صحیح ضایعات

 مواد زائد و ضایعات، به‌ویژه زباله‌های قابل احتراق را با روش‌های درست دفع کنید. یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در تابستان به نحوه دفع ضایعات برمی‌گردد. اجرای یک برنامه مدیریت پسماند مؤثر که شامل بازرسی‌های منظم و روش‌های دفع مناسب است، از خطرات احتمالی ناشی از دفع زباله در تابستان جلوگیری می‌کند.

استفاده کارگران از تجهیزات ایمنی

یکی دیگر از مواردی که برای ایمنی در تابستان بسیار مهم است، استفاده کارگران از تجهیزات حفاظتی مناسب فصل گرما در محیط‌های کار است؛ تجهیزاتی که بتواند از آنها در مقابل گرمای مضاعف محافظت کند و از هر گونه آسیب به آنها جلوگیری کند. پوشیدن لباس‌های کار متناسب با دما، استفاده از کلاه‌ها و دستکش‌ از مواردی است که باعث تامین ایمنی محل کار در تابستان می‌شود.

جلوگیری از حادثه در فصل گرم

6 مورد از بهترین برند تجهیزات ایمنی در سال 2023

سخن آخر

حفاظت از کارکنان، اموال و عملیات در برابر اثرات مخرب آتش‌سوزی در هوای گرم تابستان برای جلوگیری از آسیب‌های هوای گرم بسیار مهم است. با انجام ارزیابی‌های احتمال آتش‌سوزی در محیط، سرویس سیستم‌های امنیتی و اعلام حریق، استفاده صحیح از مواد قابل اشتعال، اطمینان از تهویه کافی، ارتقای دانش درباره ایمنی، و مراقبت از تجهیزات ایمنی، به میزان چشمگیری خطرات ناشی از هوای گرم در تابستان را کاهش می‌دهد.  

یکی از راه‌های کاهش خطرات ناشی از گرما در تابستان استفاده از تجهیزات ایمنی استاندارد از بهترین برندها است. رونیکس، برندی با تفکر جهانی توانسته است با تولید و ارائه تجهیزات ایمنی باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی در جهت حفظ ایمنی در تابستان در کنار واحدهای صنعتی باشد.

از جمله تولیدات رونیکس در این زمینه می‌توان به عینک ایمنی پلی‌کربنات RH-9025 رونیکس اشاره کرد چشم کارگران دربرابر گرما، اشعه‌های مضر آفتاب و پرش قطعات محافظت می‌کند. تجهیزات ایمنی رونیکس را می‌توانید از تمام ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور و با گارانتی رونیکس سرویس بخواهید.

رونیکس همچنین با ارائه‌ خدمات پس از فروش ابزارآلات در مراکز متعدد خدمات در سراسر کشور آمادگی تأمین قطعات یدکی در هر نقطه از ایران را دارد. می‌توانید در بخش نظرات، پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین نکات ایمنی در تابستان چیست؟
استفاده از ضد آفتاب و لباس‌های مناسب فصل گرما، دقت‌کردن به نکات ایمنی مربوط به آتش‌سوزی، بررسی سیستم‌های برق و تهویه مطبوع، تهیه و تجهیز وسایل ایمنی مانند کپسول آتش‌نشانی و… از مهم‌ترین نکات ایمنی در تابستان هستند.
برای ایمنی در تابستان در محیط کار چه کنیم؟
آگاهی کارکنان را از دانش ایمنی ارتقا بدهید، جهیزات آتش‌نشانی، تهویه و سیستم‌های امنیتی را مرتب بررسی و سرویس کنید.
گرمای هوا چه خطراتی در پی دارد؟
گرمازدگی، سکته قلبی، اتصالات سیستم‌های برق در اثر گرم‌ شدن کابل‌ها، خرابی سیستم‌های تهویه و آتش‌سوزی از خطرات افزایش دما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.