چشم‌انداز هوشمندسازی صنعت مبلمان

چشم‌انداز هوشمندسازی صنعت مبلمان

به قلم بیتا حموله

29 مرداد 1403

این مقاله با همکاری گروه مبلمان دانشگاه تهران و مجله رونیکس و به کوشش بیتا حموله، دانشجوی كارشناسی مهندسی صنايع مبلمان دانشگاه تهران تالیف شده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تغییر سبک، فرهنگ و افزایش جمعیت، رفته‌رفته تقاضای افراد از مبلمان‌ با سبک‌های کلاسیک و با طرح‌های پیچیده، به سمت مبلمان مدرن، هوشمند و مجهز به اینترنت اشیا و چندمنظوره تغییر يافته است. مبلمان هوشمند به مبلمانی گفته می‌شود که با استفاده از فناوری‌های نوين و اینترنت اشیا قابل کنترل و مدیریت باشد. همچنين، این نوع مبلمان‌ها با اتصال به شبکه‌های بی‌سیم و سنسورها قابلیت ارائه خدمات و ویژگی‌های متنوع را دارا مي‌شود. با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (VR)  و واقعیت افزوده، کارایی ارتقا پیدا کرده و همچنین کاربران و مشتریان می‌توانند تجربه استفاده، انتخاب و خرید راحت‌تری را در مبلمان داشته باشند. در این نوشتار، به بررسی نقش و مزایای استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های هوشمند در صنعت مبلمان آينده می‌پردازیم.

رونیکس را بخوانید.

آشنايي با مبلمان هوشمند

مبلمان‌های هوشمند می‌توانند دارای ویژگی‌های بسیاری باشند. برای مثال، می‌توانند دارای سیستم کنترل هوشمند باشند که با استفاده از صدا، نرم‌افزارها، لمس و یا دستورات دیگر قابل کنترل و مدیریت هستند. این سیستم این امکان را می‌دهد تا تنظیمات مختلفی برای نورپردازی، صدا و حالت‌های مختلف مبل انجام شود.

مبلمان‌های هوشمند می‌توانند دارای سیستم‌های حسگری باشند که به طور خودکار به شرایط مختلف محیطی واکنش می‌دهند. با استفاده از سنسورهای حرکت، مبلمان می‌تواند به طور خودکار هر زمان که نیاز باشد روشن و یا خاموش شود. همچنین اگر مبلمان دارای سنسورهای دما و رطوبت باشد، می‌توان برای راحتی بیشتر دما و تهویه مطلوب را در محیط کنترل کرد. همچنین مبلمان هوشمند می‌تواند دارای شارژرهای بی‌سیم برای شارژ موبایل یا تبلت باشد و یا بلندگوهای هوشمند برای پخش موسیقی، قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به خدمات آنلاین داشته باشد.

تاریخچه صنعت مبلمان در ایران

مبلمان‌های هوشمند مزایا و ویژگی‌هایی دارند که به شرح زیر است:

۱- توسعه فناوری نوین: با گسترش اینترنت اشیا و استفاده آن در مبلمان،  مبلمان‌ها می‌توانند به دستگاه‌ها وصل شده و اطلاعات را به راحتی به اشتراک بگذارند. این امر به راحتی و کارایی بیشتر در مبلمان‌ها کمک می‌کند.

۲- مبلمان چند منظوره: با استفاده از تنظیمات خودکار؛ مبلمان می‌تواند بر اساس نیازهای کاربران تنظیم شود و دما، نور و یا حالت نشستن را به طور خودکار؛ متناسب با محیط تنظیم کند. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از دستورات صوتی مبلمان را کنترل کنند، که باعث راحتی بیشتر در استفاده از مبلمان‌ها برای افراد خواهد بود.

۳- مواد سازگار با محیط زیست: تولید کنندگان می‌توانند از مواد بازیافتی و پایدار در ساخت مبلمان‌های هوشمند استفاده کنند. همچنین مبلمان‌های هوشمند می‌توانند به کاهش مصرف انرژی کمک کنند. این مبلمان­ها با چراغ‌های LED  که به طور خودکار خاموش و یا روشن می‌شود و یا تخمین میزان نور مورد نیاز محیط باعث مدیریت مصرف انرژی می‌شوند.

۴- کاربرد مناسب: مبلمان‌های هوشمند معمولاً دارای طراحی‌های مدرن هستند که به زیبایی دکوراسیون داخلی کمک می‌کند. همچنین امکان شخصی سازی مبلمان بر اساس سلیقه و نیازهای فردی هر شخص وجود دارد که این مزیت‌ها باعث کاربردی بودن مبلمان هوشمند برای کاربر می‌شود.

۵- بازار جهانی و رشد اقتصادی: با رشد فناوری‌های هوشمند تقاضا برای استفاده از مبل های هوشمند افزایش پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند با ارائه محصولات و خدمات جدید به بازارهای جدید وارد شوند.

شکل مبلمان‌های هوشمند
مبلمان‌های هوشمند

مثال‌هایی از مبلمان هوشمند

  • میزهای هوشمند: میزهایی هستند که می‌توانند ارتفاع خود را تنظیم کنند؛ دارای صفحه مانیتور لمسی باشند و یا دارای پورت‌های شارژ و USB باشند.
شکل میزهای هوشمند
میزهای هوشمند
  • صندلی‌های هوشمند: صندلی‌هایی که با توجه به نشستن و حالت بدن کاربر حالت ارگونومیک خود را تنظیم می‌کند تا کاربر راحت‌تر باشد و از آسیب‌های اگونومیکی بدن در امان باشد.
  • کاناپه‌های هوشمند: کاناپه‌هایی که دارای سیستم صوتی داخلی هستند و دارای شارژر بی‌سیم (برخی از مبلمان‌ها دارای صفحه‌ای هستند که به طور خودکار با قراردادن موبایل و یا تبلت بر روی آن صفحه موبایل یا تبلت شارژ خواهد شد) هستند و به حالت تخت خواب در می آیند و دارای ماساژورهای بدن برای کاهش خستگی هستند.
شکل صفحه شارژ بی سیم
شکل صفحه شارژ بی سیم

نقش هوش مصنوعی در صنعت مبلمان

هوش مصنوعی در فرایند طراحی مبلمان بسیار پرکاربرد است. هوش مصنوعی در طراحی‌ مبلمان‌های هوشمند به طراحان کمک می‌کند. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به راحتی چندین طرح را ایجاد کرد و هزاران ایده برای طراحی با استفاده از هوش مصنوعی به وجود آورد. الگوریتم‌های یادگیری هوش مصنوعی با تحلیل اطلاعات وارد شده توانایی این را دارد که نیازها و سلیقه‌های کاربران را تشخیص داده و مبلمان‌هایی طبق سلیقه کاربران را طراحی کنند.

تاریخچه صنعت مبلمان در جهان

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان روند تولید و طراحی مبلمان را سرعت بخشید. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند میزان زمان تولید، مقدار منابع و تجهیزات مورد نیاز را تخمین بزند. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی قبل از تولید مبلمان می‌توان میزان کیفیت و عملکرد مبلمان را به دست آورد. از سوي ديگر، در حوزه طراحي، شبکه‌های عصبی مصنوعی الگوریتمی در هوش مصنوعی وجود دارد که مي‌تواند مبلمان‌های جدیدی را طراحی و کیفیت را ارزیابی نمايند. همچنين، الگوریتم یادگیری ماشین نیز توانایی یافتن قطعات معیوب در مبلمان را دارد.

شکل طراحی مبل با هوش مصنوعی
طراحی مبل با هوش مصنوعی

نقشه راه و آموزش نجاری | راهنمای جامع نجار شدن به زبان ساده

 نقش واقعیت افزوده (AR) در صنعت مبلمان 

واقعیت افزوده تکنیک و فناوری است که با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص و دوربین گوشی این امکان ایجاد می‌شود که قبل از خرید مبلمان؛ مبل مورد نظر خود را به صورت سه بعدی در فضای اتاق قرار داده و مبل متناسب با دکوراسیون خود را انتخاب کنید. این فناوری به دو صورت با نشانگر و فاقد نشانگر است. واقعیت افزوده با نشانگر به این صورت است که نرم‌افزار با خواندن یک بارکد، مبل متناسب را در فضای اتاق قرار می‌دهد. اما واقعیت افزوده فاقد نشانگر به این صورت است که به طور مستقیم و با دوربین گوشی مبل در اتاق مستقر می‌شود. این فناوری باعث می‌شود تا بدون حضور کاربر و مشتری مبلمان را به صورت تماماً مجازی انتخاب و خرید کرده و این باعث راحتی کاربر خواهد شد.

شناخت سبک‌های امروزی مبلمان

همچنین تحقیقات و گزارشات نشان می‌دهد که این فناوری باعث تقاضا و خرید بیشتر افراد می‌شود. همچنین باعث تبادل نظر راحت‌تر بین فروشنده، طراح و خریدار خواهد بود.  از نرم‌افزارهای مربوط به این فناوری در حوزه مبلمان می‌توان نرم‌افزارهای Houzz، Arki، IKEA Place و… را نام برد.

شکل واقعیت افزوده با نشانگر و واقعیت افزوده فاقد نشانگر
واقعیت افزوده با نشانگر و واقعیت افزوده فاقد نشانگر

نقش واقعیت مجازی (VR) در صنعت مبلمان 

 این فناوری با استفاده از عینک‌ها و هدست‌های مخصوص که بر روی چشم گذاشته می‌شود، باعث می‌شود تا فضای اتاق را به صورت مجازی دیده و مبلمان مناسب در این فضا به طور مجازی قرار بگیرد. این فناوری به انتخاب راحت‌تر و تصمیم راحت‌تر در خرید مبلمان به کاربران کمک می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و خرید آگاهانه‌تر خواهد بود.

سخن آخر

چشم انداز هوشمندسازی صنعت مبلمان نشان دهنده یک تحول بزرگ در نحوه زندگی و کار انسان‌ها است. بعد از ورود ویروس کرونا دنیا دچار تحول عظیمی شد و بیشتر مشاغل به صورت دورکار شدند و بیشتر افراد باید امور خود را در منزل انجام می‌دادند. در این هنگام وجود مبلمان‌های هوشمند بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت. این موضوع که بتوان صفحه گوشی یا تبلت خود را بر روی میز انداخت و به صورت لمسی از آن استفاده کرد یا از مبل‌های هوشمند استفاده کرد باعث راحتی افراد در کارکرد آن‌ها می‌شود.

همچنین با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن هوش مصنوعی و تغییرات در نیازهای افراد و مصرف کنندگان، طراحان و تولیدکنندگان باید درصدد آن باشند تا مبلمان‌های هوشمند و مجهز به اینترنت اشیا را در ايران تولید كرده تا افراد بتوانند به راحتی امور خود را انجام دهند. با این حال، تولید مبلمان‌های هوشمند دارای چالش‌های زیادی است. برای مثال، هزینه اولیه تولید این نوع مبلمان‌ها بسیار بالا بوده که باید تلاش شود تا این چالش با همكاري دانشگاه و صنعتگران برطرف شود.

14 پاسخ به “چشم‌انداز هوشمندسازی صنعت مبلمان”

  1. مهوش حبیبی گفت:

    سلام
    مبلمان راحتی هوشمند که در صفحه اصلی عکس گذاشتید چنده وجنسش از چیه ایرانی یا ترک لطفاً شماره تلفن وادرس را لطف بفرمایید متشکرم

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛ با تشکر از کامنت شما.
      ضمن عرض ادب رونیکس تولیدکننده انواع ابزارآلات صنعتی و خانگی است و ساخت مبلمان و فروشش را در دستور کار خود ندارد.

    • ناشناس گفت:

      عزیزم گفته در آینده به این سو میره صنعت مبلمان…یه ۱۰ سال دیگه…شاید اجرایی شه…

      • ناشناس گفت:

        سلام این تکنولوژی در پلتفرم فروش کالای http://www.stockkala.shop که یک پلتفرم دانش بنیان در پارک علم و فناوری شیراز هست داره بصورت کاملا ایرانی استفاده میشه و از یکسال پیش این تکنولوژی توسط برنامه نویس هاشون پیاده سازی شده بوده.

  2. ناشناس گفت:

    عالی

  3. فرهاد درویشی گفت:

    خیلی خوب و عالی خسته نباشین آفرین بر شما

  4. ناشناس گفت:

    لطفا شماره تلفن هم بفرستید تاسفارش بدیم

  5. علی گفت:

    جالبه طرف مبل معمولی هم نداره فاز خریدمبل هوشمند داره.کاش ماایرانی ها مثل احمقها هر چیزتجملی را نمیخریدیم.مثل گوشی اپل که اکثرا هیچ یک ازکاربردهایش رانمیدانند فقطبرای چشم وهم چشمی میخرند.اول فرهنگ هرچیز لازم است بعد استفاده

  6. mohannad گفت:

    با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی لطف صفا مرحمت و مهربانی رخت بست و رفت هرچند تکنولوژی باعث راحتی و آسایش مردم خوبه ولی مهر و محبت نیست اونایی که کامنت منو میخونن اگه متولد دهه ۴۰ یا قبلش تا دهه ۶۰ هستند میفهمن چی میگم

  7. ناصر گفت:

    من هنوز یخچال ندارم چه برسه به مبلمان هوشمند

  8. ناشناس گفت:

    الکی‌مبل‌‌نمایش‌میگذارید‌نه‌قیمت‌ونه‌نوع‌مبل‌وهیچ‌گزارشی‌نه‌قیمتی‌نه‌میگویید‌کی‌به‌بازار‌میاد‌‌هنرتون‌فقط‌عکس‌هنرمن‌هم‌بهترازاین‌برای‌شما‌نیست‌خاک

  9. Mehdi59hajilo گفت:

    پلی وجود نداره بین دانشگاه با مردم عادی ایده پردازها مصرف کنند و … کاش میشد کسی پلی به دانشگاه ها باز کنه که بشه کسای که ایدهی دارن راجه به هر موضوعی بشه هم فکری کرد با اساتید دانشجوها

  10. ناشناس گفت:

    خونه ها کوچیک شده جا برای مبل ندارن
    دورتون را شلوغ نکنید
    خلوت باشه خیلی راحت ترید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.