بررسی لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت | 11 ابزار ضروری برای تعمیر موتور سیکلت

ابزار تعمیر موتور سیکلت
  • دقیقه 6
  • 8410
  • 0

به قلم کوثر شاهوردی

22 مهر 1403

امروزه یکی از وسایل نقلیه‌ای که توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، موتور سیکلت است. موتور سیکلت‌ها به دلیل هزینه خرید پایین‌تر نسبت به خودرو، فرار راحت از ترافیک، هزینه تعمیرات پایین، مصرف سوخت کمتر و سرعت مناسب، به گزینه مناسبی برای سفرهای درون‌شهری تبدیل شده است. حال ممکن است موتور سیکلت نیز مانند خودرو دچار خرابی شود و نیاز به تعمیر پیدا کند؛ اما تعمیرات موتور سیکلت با چه ابزاری انجام می‌شود؟ اگر جزو افرادی هستید که عبور و مرورتان با موتور سیکلت است، آشنایی با لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت ضروری است.

رونیکس را بخوانید.

 لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت

هر نوع موتور سیکلت به نگهداری خوب و مراقبت نیاز دارد. موارد مختلفی می‌تواند کارکرد موتور را با اختلال همراه کرده و شما را وادار به تعمیر آن کند. حال اگر تعمیرگاه موتور سیکلت داشته یا قصد یادگیری تعمیر آن را دارید، قبل از هر چیز باید با ابزار ضروری برای تعمیر موتور سیکلت آشنا شوید. البته برای تعمیر این وسیله نقلیه، باید تخصص و تجربه کافی داشته باشید؛ اما درک اصول اولیه و آشنایی با ابزار تعمیر آن، خالی از لطف نیست. در ادامه به شرح ابزارهای ضروری برای تعمیر موتور سیکلت می‌پردازیم.

آچار بکس

یکی از ضروری‌ترین ابزارها در لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت، آچار بکس است. آچار بکس، نوعی آچار است که یک دسته مخصوص و چند سری دارد و در شماره‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد. به‌عنوان مثال، از آچار بوکس شماره 8 برای باز کردن پیچ‌های ریز مانند کلاچ، پیچ دست ترمز و پیچ پوسته موتور استفاده می‌شود. آچار بوکس‌های شماره 10، 12 و 13 نیز برای باز کردن سر سیلندر، زین و ترک موتور و پیچ گلگیرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی جهت نگهداری و تعمیر موتور سیکلت، بهتر است که آچار بوکس‌های شماره 8 تا 21 را داشته باشید.

آچار بکس رونیکس

انبر قفلی

انبر قفلی از دیگر ابزار تعمیرات موتور است که در لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت قرار می‌گیرد. انبر قفلی فاصله بین دو فک را تنظیم کرده و آن را قفل می‌کند. از این ابزار در باز کردن و نگه‌داشتن پیچ‌هایی که به راحتی باز نمی‌شوند به شما استفاده می‌شود. در هنگام خرید انبر قفلی، به شیارهای موجود در فک آن توجه کنید؛ زیرا این شیارها نشان‌دهنده کیفیت انبر است.

پیچ گوشتی

همان‌طور که از نام این ابزار معلوم است، از آن برای بازکردن و بستن انواع پیچ استفاده می‌شود. هر پیچ گوشتی، مخصوص یک نوع پیچ است و در قسمت سری آن‌ها با هم تفاوت دارد. مهم‌ترین پیچ گوشتی‌های مورد استفاده برای تعمیر موتور سیکلت‌ها شامل پیچ گوشتی چهارگوش، تخت، آلن و ستاره‌ای است.

آچار فرانسه

از دیگر وسایل مهم در تعمیر موتور سیکلت، آچار فرانسه است. با کمک آچار فرانسه می‌توانید انواع پیچ و مهره‌های مختلف را به راحتی باز و بسته کنید. این آچار در ابعاد و سایزهای مختلف مانند 2، 4، 6، 8 و … تولید می‌شود.

آچار فرانسه RH-2403 رونیکس

آچار شمع

در وسایلی که احتراق داخلی دارند، در هنگام فشرده‌شدن سوخت و هوا در موتور، شمع با جرقه‌زدن، آن را مشتعل می‌کند. در نتیجه انجام این کار، انرژی لازم جهت حرکت موتور سیکلت فراهم خواهد شد. شمع هم مانند دیگر وسایل، پس از مدتی باید تعویض شود. به این منظور از آچار شمع استفاده می‌شود. این ابزار نیز در ابعاد مختلفی تولید شده و با توجه به نوع موتور سیکلت انتخاب می‌شود.

دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ جزو ابزارهایی است که تمام تعمیرکاران موتور سیکلت باید در اختیار داشته باشند. این دستگاه خطاها و عیب‌های موتور را تشخیص می‌دهد. لازم به ذکر است که دستگاه دیاگ قیمت بالایی دارد و خرید آن برای دارندگان موتور سیکلت ضروری نیست.

دستگاه تست جریان فیوز

از این دستگاه برای یافتن مشکلاتی مانند سوختن فیوز یا اتصالی در سیم‌کشی موتور سیکلت استفاده می‌شود. دقت اندازه‌گیری، ایمنی و کیفیت این ابزار بالا است و توانایی اندازه‌گیری جریان تا 20 آمپر را دارد. نصب آن نیز کار بسیار راحتی است. اگر می‌خواهید دستگاهی برای اندازه‌گیری‌ کمیت‌های مختلف الکتریکی مثل مقاومت، ولتاژ، جریان، ظرفیت خازنی و غیره داشته باشید، توصیه می‌کنیم مولتی‌متر دیجیتال رونیکس را تهیه کنید.

جک بالابر موتورسیکلت

 همان‌طور که از نام این دستگاه پیدا است، از آن برای بالا بردن موتور سیکلت، جهت انجام تعمیرات و شستشوی آن استفاده می‌شود. از مزایای این دستگاه می‌توان به بالا بردن سرعت عمل در تعمیر موتور سیکلت، کنترل دستی آسان، دارای قفل‌کن ایمنی جهت جلوگیری از سقوط و کاربری ساده اشاره کرد. لازم به ذکر است که از این ابزار در تعمیرات دوچرخه نیز استفاده می‌شود.

آچار قیفی روغن

آچار قیفی، یک ابزار مکانیکی است که برای باز و بسته کردن پیچ‌های قیفی در موتور سیکلت برای تخلیه روغن استفاده می‌شود. به دلیل داشتن سر قیفی شکل، این آچار به راحتی روی پیچ قیفی قرار گرفته و با چرخش آچار، پیچ را باز و بسته می‌کند.  

انبردست و دم‌باریک

دم‌باریک و انبردست نیز از دیگر ابزارهایی هستند که در تعمیر موتور سیکلت و خودرو مورد استفاده قرار گرفته و وجود آن‌ها در لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت ضروری است.

فشارسنج باد تایر

یکی دیگر از ابزارهایی که در لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت قرار می‌گیرد، فشارسنج باد تایر است. از این دستگاه برای سنجش فشار باد لاستیک‌های موتور و خودرو و سنجش فشار مخازن استفاده می‌شود.

مینی کمپرسور باد RH-4261 رونیکس

چک لیست نکات نگهداری موتور سیکلت

آگاهی از نکات نگهداری و تعمیر موتور سیکلت، امری ضروری برای صاحبان این وسیله نقلیه است. علاوه بر استفاده بهینه، هزینه‌های نگهداری را نیز کاهش می‌دهد.

بررسی وضعیت لاستیک‌ها

مهم‌ترین بخش در موتور، لاستیک‌های آن است. شما باید هر بار قبل از موتور سواری، تایر و رینگ‌های آن را بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار، لاستیک را با انگشت شست فشار داده و مطمئن شوید که باد لاستیک‌ها مناسب است.

بررسی ترمزها

از موارد دیگری که سلامت و ایمنی شما به آن وابسته است، ترمزگیری صحیح موتور می‌باشد. به این منظور شما باید سلامت ترمز را نیز بررسی کنید.

تنظیم کلاچ

رگلاژ نبودن و شل بودن بیش از حد در هنگام کلاچ‌گیری به سیستم انتقال نیرو ضربه می‌زند و احتمال فرسایش آن را بالا می‌برد. به این منظور، همیشه دقت کنید تا کلاچ به درستی تنظیم شود. به‌علاوه کلاچ را بیش از اندازه سفت نکنید، زیرا موجب اصطکاک بیش از حد صفحه می‌شود.

بررسی روغن موتور و سایر مایعات

دنده‌ها و پیشرانه موتور با روغن روان‌کاری می‌شوند. این نکته را فراموش نکنید که همیشه قبل از سوارشدن، روغن موتور، آب رادیاتور و روغن ترمز را چک کنید. همچنین می‌توانید برای یادگیری نحوه تعویض روغن و فیلتر موتورسیکلت ویدیوی زیر را تماشا کنید.

بررسی باتری موتور سیکلت

وظیفه باتری در موتور، استارت اولیه و بهبود عملکرد سیستم روشنایی چراغ‌ها است. به این منظور، همواره به‌صورت دوره‌ای، سلامت آن را بررسی کنید. در صورتی که عمر باتری رو به پایان باشد، چراغ‌ها کم‌نورتر از حالت عادی روشن می‌شوند.

بررسی سیستم انتقال نیرو و زنجیر

سلامت نگهداشتن زنجیر موتور، از دیگر موارد مهم است که باید به آن توجه کرد. کار زنجیر، انتقال نیروی موتور به چرخ است و در نتیجه جزو قطعات مهم و حیاتی به حساب می‌آید. به این منظور، موتور سیکلت را در موقعیتی قرار دهید تا چرخ عقب با زمین فاصله داشته باشد. برای انجام این کار، موتور را روی جک وسط قرار داده و چرخ عقب را با دست به حرکت در آورید. سپس از نمای نزدیک، اتصالات بین زنجیرها را بررسی کرده و از سلامت بین اتصالات مطمئن شوید.

برای آشنایی با محصولات آچار آلن کلیک کنید.

آچار آلن رونیکس

سخن آخر

در این مقاله از مجله رونکیس، به شرح کاربرد ابزار تعمیر موتور سیکلت پرداختیم. در اختیار داشتن این ابزار برای تمامی موتورسواران واجب است زیرا در صورت خرابی و نیاز به تعمیر، خودتان می‌توانید اغلب مشکلات آن را حل کنید.

سوالات متدوال

علت انتخاب موتور سیکلت در سفرهای درون‌شهری چیست؟
هزینه خرید پایین‌تر نسبت به خودرو، فرار از ترافیک، هزینه تعمیرات و سوخت کمتر و سرعت مناسب از دلایل انتخاب موتور سیکلت است.

لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت شامل چه مواردی است؟
آچار بکس، آچار فرانسه، انبر قفلی، پیچ گوشتی، آچار شمع، دستگاه دیاگ، دستگاه تست جریان فیوز، جک بالابر، فشار سنج باد تایر، آچار قیفی روغن و انبردست و دم‌باریک جزو ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر موتور سیکلت هستند.

چک لیست نکات نگهداری موتور سیکلت شامل چه مواردی است؟
بررسی وضعیت لاستیک‌ها، بررسی روغن موتور و سایر مایعات، بررسی ترمزها، تنظیم کلاچ، بررسی باتری موتور سیکلت و بررسی سیستم انتقال نیرو و زنجیر از نکات نگهداری موتور سیکلت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.