- دقیقه 5
- 149
- 0
به قلم بهار سرلک
7 آبان 1403
در ماههای سرد سال بخاری ماشین یکی از مهمترین امکانات خودرو است. خراب شدن یا از کار افتادن بخاری ماشین معضلی است که باید فوراً برطرفش کنید و میتوانید با دانستن رایجترین علت خرابی بخاری ماشین از پس این مشکل بربیایید. مسائل مختلفی ممکن است در علت خرابی بخاری ماشین دخیل باشند که در این مقاله به بررسی رایجترین علتهای خرابی بخاری ماشین پرداختهایم.
رونیکس را بخوانید.
بخاری ماشین چگونه کار میکند؟
احتراق و اصطکاک باعث گرم شدن بیش از حد موتور میشود. دمای موتور دائماً باید پایین آورده شود تا موتور آسیب نبیند. دمای موتور خودروهای احتراقی با چرخش مایع خنککننده به دور موتور پایین میآید. مایع خنککننده در واقع مخلوطی از آب و ضدیخ است که به دور موتور جریان پیدا میکند؛ این مخلوط با حرارت اضافیای که احتراق و اصطکاک تولید میکنند، گرم میشود. بیشتر مایع خنککننده بعد از خارج شدن از موتور به رادیاتور میرود و در آنجا خنک میشود تا دوباره به موتور بازگردد و دمای موتور را پایین بیاورد.
مقداری از این مخلوط به رادیاتور بخاری هدایت میشود و در آنجا از میان یکسری لولهها عبور میکند. زمانی که بخاری ماشین را روشن میکنید، به اصطلاح فنها روشن میشوند و داخل اتاق خودرو را با این آب گرمشده گرم میکنند.
به خاطر این پروسه طولانی است که به کار افتادن بخاری زمان میبرد و موتور حتماً باید کار کند تا حرارت کافی را تولید کند و بخاری ماشین را گرم کند. مسائل مختلفی ممکن است باعث شوند بخاری باد سرد بزند که در ادامه آنها را بررسی کردهایم.
رایجترین علت خرابی بخاری ماشین
همانطور که گفتیم دلایل خرابی بخاری ماشین متعدد است، از مسدود شدن و گرفتگی لوله و شلنگهای حاوی مایع خنککننده تا نقص در سیستم برق ماشین، رادیاتور بخاری و غیره. اما در این مقاله قصد داریم اصلیترین دلایل خرابی بخاری ماشین را بررسی کنیم.
خرابی ترموستات خودرو
مایع خنککننده در سراسر سیستم خنککننده موتور میچرخد و بین موتور و رادیاتور اصلی جابجا میشود. مایع خنککننده به وسیلهی لولههای مخصوص پمپ آب در سیستم پخش میشود. اگر موتور خودرو سرد باشد، دریچه ترموستات جریان آب را به رادیاتور اصلی محدود میکند و وقتی دمای موتور بالا برود، دریچه ترموستات باز میشود. در واقع، ترموستات نوعی سوپاپ است که با توجه به دمای مایع خنککننده باز یا بسته میشود. تا زمانی که دمای موتور به عدد مشخصی برسد، این سوپاپ باز نمیشود. اما اگر دما افزایش پیدا کند و ترموستات باز نشود، مایع خنککننده به درستی در موتور ماشین به حرکت درنمیآید. این موضوع نه تنها باعث میشود بخاری باد سرد بزند، بلکه در نتیجهی پخش نشدن مایع خنککننده، دمای موتور بیش از حد گرم میشود.
از طرف دیگر، اگر دریچه ترموستات باز بماند و بسته نشود، گرم شدن موتور زمان میبرد. اگر در هوای سرد زمستان، بخاری ماشین باد ملایم بزند، علت آن به احتمال بسیار زیاد باز شدن ترموستات است.
گیج ترموستات باید بتواند به رادیاتور بخاری اعلام کند که موتور گرم شده تا موتور پروسهی گرم کردن بقیهی خودرو را شروع کند. اگر این اتفاق نیفتد، به این معنی است که ترموستات خراب است و مایع خنککننده به رادیاتور بخاری منتقل نمیشود و بقیه اجزای خودرو سرد میماند. ترموستات خراب رایجترین علت خرابی بخاری ماشین است.
کم بودن مایع خنککننده
در بررسی علت خرابی بخاری ماشین باید به کم بودن مایع خنککننده نیز اشاره کرد. این مایع وظیفه دارد موتور ماشین را خنک کند، کاری که در ماههای گرم بسیار مهم است. ولی در ماههای سرد مایع خنککننده وظیفه دارد گرمایی را که موتور تولید میکند به رادیاتور بخاری ببرد تا هوای اتاق خودرو را گرم کند. زمانی که بخاری ماشین خراب شده است، شاید بتوان با اضافه کردن مایع خنککننده مشکل را حل کرد. برای بررسی علت خرابی بخاری ماشین، اولین و راحتترین کار این است که میزان مایع خنککننده را چک کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه مکانیک خودرو خود باشید؟
مسدود شدن رادیاتور بخاری
در اغلب خودروها رادیاتور بخاری پشت داشبورد قرار دارد و وظیفه اصلیاش گرم کردن ماشین و جلوگیری از یخ زدن آن است. رادیاتور بخاری دستگاه خنککنندهای است که لولههایی مارپیچ دارد. این لولهها مایع گرمشده را وارد موتور یا از آن خارج میکنند تا به منتشر کردن گرمایی که مایع خنککننده درست کرده، کمک کنند.
علائمی نشان میدهند رادیاتور بخاری خراب است:
- استفاده بیش از حد خودرو از ضدیخ
- داغ شدن پی در پی موتور
- ایجاد شدن مه در خودرو
- بوی تند و شیرین در خودرو
اگر متوجه یکی از این علائم شدید، احتمالاً رادیاتور بخاری مسدود شده است. این اتفاق دلایل متعددی دارد. ممکن است آشغال یا رسوب لولههای داخلی بخاری رادیاتور را مسدود کرده باشند که میتوانید آن را با فشار آب تمیز کنید. یا ممکن است خاروخاشاک، مثل برگ درخت یا پرز، روی پرههای رادیاتور بخاری نشسته باشد و آن را مسدود کرده باشد. برای حل این مشکل که علت خرابی بخاری ماشین است، جعبه بخاری را باز کنید و پرههای رادیاتور بخاری را تمیز کنید.
گیر کردن هوا در سیستم خنککننده
رادیاتور بخاری یا هسته بخاری معمولاً در بالاترین نقطه سیستم خنککننده قرار دارد. گاهی هوایی که در این سیستم میچرخد، در آنجا گیر میکند. حبابهای این هوا میتوانند کار مایع خنککننده را برای چرخیدن در سیستم سخت کند. با هواگیری این سیستم میتوانید مشکل خرابی بخاری ماشین را حل کنید.
بیشتر بخوانید: اصول مهم نگهداری خودرو در زمستان
نشتی ضدیخ
یکی دیگر از دلایل خرابی بخاری ماشین، نشتی مایع خنککننده است. از آنجا که ممکن است نشتی این مایع از جاهای مختلفی خود را نشان دهد، حتماً رادیاتور، واترپمپ و شلنگهای خودرو را به دقت چک کنید. نشتی ضدیخ یکی از علل رایج خرابی بخاری ماشین است.
سخن آخر
کارآمدی خودرو شما در فصل سرما به نگهداری و مراقبت از ماشین در طول سال وابسته است. با خودروی سالم میتوانید گرمای تابستان و سرمای زمستان را تحمل کنید. سرویسهای دورهای و تعمیرهای بهموقع ماشین از بروز مشکل در روزهای سخت جلوگیری میکند. در این مقاله به بررسی علت خرابی بخاری ماشین پرداختیم تا با آگاهی از رایجترین علت خرابی بخاری ماشین، مشکل را برطرف کنید و تحمل سرمای زمستان بیش از اندازه برایتان دشوار نشود.
سؤالات متداول
چطور میتوانم خودرویم را بدون بخاری گرم کنم؟
تکنیکهای مختلفی برای گرم کردن خودرو بدون روشن کردن بخاری وجود دارد:
بخاری خودرویی قابل حمل
روکش صندلی با قابلیت گرم شدن
پارک کردن در فضای بسته
عایق کردن شیشههای خودرو
بخاری ماشین با سوخت خودرو کار میکند؟
خیر. بخاری ماشین از گرمای موتور استفاده میکند تا اتاق ماشین را گرم کند. وقتی آب رادیاتور دور موتور میچرخد، گرمای موتور دمای این آب را بالا میبرد و دمنده بخاری این گرما را از رادیاتور میگیرد و به داخل اتاق منتقل میکند.
رایجترین علت خرابی بخاری ماشین چیست؟
مسدود شدن یا گرفتگی در سیستم آبرسانی به رادیاتور یا در کل خراب شدن رادیاتور بخاری، رایجترین دلیل خراب شدن بخاری خودرو است.