فوت‌ و فن‌های نصب دوربین‌های مداربسته

نصب دوربین مداربسته

به قلم فرناز اصلاح

8 مهر 1403

این مقاله با همکاری شرکت رونیکس و آچاره، جهت آگاه‌سازی متخصصان و تعمیرکاران در مورد نکات ریز و فوت و فن‌های نصب دوربین‌های مداربسته نگارش و تنظیم شده است.

این روزها نصب دوربین مداربسته به یکی از الزامات واحدهای اداری، تجاری و حتی ساختمان‌های مسکونی تبدیل شده است. رعایت مجموعه‌ای از نکات ریز هنگام نصب دوربین‌های مداربسته باعث می‌شود تا از کار خود بهترین نتیجه را بگیرید. در این نوشتار از مجله رونیکس، فوت و فن‌های نصب دوربین‌های مداربسته را از دیدگاه متخصص شرکت آچاره بیان می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید.

عدم نصب دوربین‌های مداربسته در مقابل نور خورشید و پروژکتورهای پرنور

هنگام نصب دوربین‌های مداربسته، دقت کنید که دوربین‌ها در زاویه‌ای قرار نگیرند که جلوی نور خورشید، چراغ یا پروژکتور باشند.

البته نوعی دوربین‌ جدید به نام دوربین اتو آیریز (Auto Iris) در بازار موجود است که حساسیت کمتری در مقابل نور دارد؛ چراکه سنسور موجود در این نوع دوربین به‌طور اتوماتیک نور تصویر را تا حدی بالا و پایین می‌کند تا با تنظیم نهایی سنسور، تاثیر نور کمتر شود.

عدم نصب دوربین‌های مداربسته در مقابل نور خورشید و پروژکتورهای پرنور

با این وجود، به این نکته توجه کنید که این سنسورها نیز در مجاورت نورهای شدید مانند نور خورشید یا پروژکتورهای پرنور، خطا دارند و حتی این دوربین‌ها تحت تاثیر نور شدید قرار می‌گیرند و کیفیت تصویر نهایی پایین می‌آید. پس بهتر است دوربین در زاویه‌ای نصب شود که مستقیماً در مقابل نور خورشید، چراغ یا پروژکتور قرار نگیرد.

نکات ایمنی کار در ارتفاع: بررسی ۱۱ اصل ایمنی برای کار در ارتفاع

استفاده از تجهیزات IP در پروژه‌هایی با تعداد دوربین بالا

طبق تجارب متخصصان نصب دوربین‌های مداربسته، پروژه‌های بزرگ با گذشت زمان، متحمل تغییرات زیادی می‌شوند. برای مثال، در مجتمع‌های بزرگ، اگر لازم باشد تعداد دوربین کم یا زیاد شود، انتخاب سیستم آنالوگ محدودیت‌هایی را به همراه خواهد داشت و کارفرما ناچار می‌شود مجدداً هزینه‌های زیادی را برای ارتقای سیستمش صرف کند؛ ولی در مورد سیستم‌های آی پی (IP) شرایط متفاوت است. با نصب یک سوئیچ و یا با نصب و آپدیت یک نرم‌افزار یا تغییرات نرم‌افزاری NVR، کارهای زیادی را می‌توان روی سیستم انجام داد تا دیگر نیازی به تعویض NVR یا سوئیچ نباشد.

استفاده از تجهیزات IP در پروژه‌هایی با تعداد دوربین بالا

بنابراین، توصیه می‌شود که در پروژه‌های بزرگ و پروژه‌هایی که در آن‌ها تعداد دوربین مداربسته بالا است، حتماً از تجهیزات آی پی (IP) استفاده شود که به‌صرفه‌تر، حرفه‌ای‌تر و استانداردتر است؛ چراکه با کمک این تجهیزات می‌توان هرگونه تغییرات در سیستم‌ها را به راحتی انجام داد و دیگر نیازی نیست تجهیزاتی مانند DVR، سیم‌کشی‌ها و … دچار تغییراتی شوند که برای کارفرما هزینه‌بر بوده و نهایتاً شرکت یا گروه مسئول نصب دوربین، دچار عواقب حقوقی شوند.

استفاده از کاور در نصب دوربین‌های با کیس فلزی برای جلوگیری از تداخلات الکتریکی در مدار

سطوح فلزی به خصوص در ساختمان‌های قدیمی‌تر به خاطر سیستم و ساختار برق یا لوله‌کشی قدیمی، دارای ولتاژ کمی هستند. وقتی دوربین را روی یک سطح فلزی پیچ می‌کنید، جریان برق اضافه‌ای در محدوده یک ولت و ولتاژهای بالاتر، روی سطح دوربین ایجاد می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که تصویر دوربین کدر شود یا نویز بگیرد.  

استفاده از کاور در نصب دوربین‌های مداربسته با کیس فلزی

ممکن است تکنسین‌ها برای رفع نویز دوربین، ساعت‌ها وقت صرف کنند؛ سوکت یا کابل را بررسی ‌کنند؛ یا حتی دی وی آر را به تعمیرگاه بفرستند؛ ولی نویز به این دلیل ایجاد شده که دوربین روی سطح فلزی نصب شده است.

بنابراین توجه کنید که هنگام نصب دوربین‌های مداربسته با کیس فلزی، به هیچ عنوان دوربین‌ها مستقیماً روی سطوح فلزی پیچ نشوند. حتما از یک کاور پلاستیکی، چوبی یا کم‌باکس‌های پلیمری استفاده کنید تا در آینده تداخلات الکتریکی در مدار ایجاد نشود.

عدم استفاده از پرچ در نصب دوربین برای جلوگیری از شکستن پایه در زمان بازکردن دوربین

نصب پرچ‌های اهرمی یا پرسی، باعث ایجاد شکستگی روی پایه دوربین می‌شود. اگر تکنسینی بخواهد روی سیستم دوربین مداربسته سرویسی انجام دهد و لازم باشد دوربین را باز کند، در صورتی که دوربین با پرچ نصب شده باشد، مجبور می‌شود پرچ را بشکند.

شکستن پرچ نیز باعث می‌شود که پایه دوربین خرد شود و با توجه به عدم وجود قطعات دوربین‌ها در بازار، مشکلاتی را برای نصاب دوربین ایجاد می‌‎کند؛ چراکه گاهی کارفرما قبول نمی‌کند که دوربین به خاطر پرچ شکسته است.

کیت دریل شارژی 20 ولت موتور براش‌لس صنعتی

تست تجهیزات منابع تغذیه سوئیچینگ، آداپتورها و پاور سوئیچ‌ها با مولتی‌متر قبل از نصب تجهیزات

یکی از مواردی که لازم است قبل از نصب دوربین‌های مداربسته به آن توجه کنید، تست تجهیزات منابع تغذیه سوئیچینگ، آداپتورها و پاور سوئیچ‌ها است.

مولتی‌متر بهترین ابزار برای تست قطعی مدار، تست بازر (Buzzer) و آداپتورهای شبکه است.

تست تجهیزات منابع تغذیه سوئیچینگ، آداپتورها و پاور سوئیچ‌ها با مولتی‌متر قبل از نصب تجهیزات

سخن آخر

در این نوشتار از مجله رونیکس، چند مورد از نکات مهم نصب دوربین‌های مداربسته را از دیدگاه متخصص شرکت آچاره بیان کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد.

می‌توانید با تماشای ویدئوی «فوت و فن‌های نصب دوربین‌های مداربسته» که با همکاری شرکت آچاره تهیه و تنظیم شده است، مراحل این کار را به صورت تصویری دنبال کنید.

در انتها اگر پرسش یا پیشنهادی دارید، با ما از طریق کامنت در همین صفحه در ارتباط باشید.

30 پاسخ به “فوت‌ و فن‌های نصب دوربین‌های مداربسته”

  1. مجیدفخاری از رفسنجان گفت:

    باسلام بنده از دی وی ار ودوربینهای مارک داهوا درمنزل نصب کردم پس از گذشت چند سال اکنون درتلویزیون تصویری وجود ندارد وهمه چیز سیاه است دی وی ار را به فروشگاه مربوطه دادم جهت تعمیر گفته اند مشکلی ندارد شاید از اذابتور باشد درحالی که هردوربین ادابتورجداگانه دارد ونمیشود همه باهم مشکل داشته باشندکابل اتصال دستگاه به تلویزیون را هم عوض کردم بازهم مشکل رفع نشد دی وی ار از نوع دیگری خریداری کردم یکی دو روز خوب بود بعد مجدد تصور کاملا سیاه است لطفا راهنمائی بفرمائید ، باتشکر

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      خرابی DVR و دوربین مداربسته علت‌های مختلفی دارد. منبع تغذیه (آداپتورها)، اتصال کابل‌های تصویر، تنظیمات DVR، گرد و غبار، هارد را بررسی کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام دستگاه ما درباره روز چند ساعت بدون نمایش می شود می شود راهنمایی کنید

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      قطع شدن دوربین مداربسته علت‌های مختلفی دارد. منبع تغذیه، اتصالات دوربین مداربسته، سوئیچ POE و تجهیزات دی وی آر/ان وی آر را بررسی نمایید.

  3. رامین گفت:

    سلام وتشکربخاطرکانال مفیدوکاراآمد که واقعا مشکل خیلی ها روباکمترین هزینه ممکن برطرف میکنه البته خودم یه دوربین لامپی دارم هرکاری کردم نتونستم نصبش کنم بااینکه خیلیا گفتند نصبش آسونه وراحت به گوشی وصل میشه اما نشده یامن بلد نبودم

    • سعید گفت:

      دوست عزیز مودمی که دوربین را باهاش مچ می‌کنی نباید مبین باشد.یکی از مهمترین دلایلش همین است.س

  4. عزیزخانی گفت:

    تشکر از شما واقعا مفید بود

  5. آقای نصاب گفت:

    واقعاً ممنون هستیم که سطح علم و دانش رو در صنف دوربین مداربسته بالا بردید…🙏🙏🙏
    ارادتمند شما نصاب و کارشناس گرامی🙌🙌🙌
    {آقای نصاب}

  6. نادر رجبی میبدی گفت:

    سلام
    اگ. بخواهیم در شهرستان دوربین های مداربسته ایجاد کنیم شرکت شما ممکن هست آموزش و نمایندگی اعطا نماید ؟

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      رونیکس شرکت تولیدکننده ابزارآلات است و در خصوص اعطای نمایندگی دوربین‌های مداربسته فعالیتی ندارد و این ویدیو با همکاری متخصصین آچاره تهیه و تنظیم شده است

  7. ناشناس گفت:

    سلام ممنون خيلی عالی از راهنمای شما

  8. علی گفت:

    عالیست ممنون

  9. فرهاد بزرگ نیا گفت:

    بسیار خوب

  10. قاسم گفت:

    درود بر شما بسیار عالی بود

  11. علی گفت:

    باتشکرفراوان بخاطراطلاعات مفیدتان.

  12. بازنشسته ایرانی گفت:

    باسلام و احترام سپاسگزارم از اینکه وقت گذاشتید و راهنمایی کردید امیدوارم همیشه موفق باشید ان شاء الله

  13. علی گفت:

    سلام میشه ازتون خواهش کنم نسب سیم‌های داخل دوربین مداربسته روهم نشون بدید

  14. اسکندری گفت:

    در خصوص نصب با پرچ اصلا هم سخت نیست برای همکاران تون .
    خیلی راحت میشکنند و بعد شکسته شو میدن دستمون و میگن فورا برو یکی از این بخر و بیار .
    عین مکانیکی های این زمونه که فقط تعویض کارن. نه تعمیر کار

  15. M.ghadami گفت:

    درود وعرض ادب
    ضمن تشکر وباتوجه به فن آوری وتقاضای بازار درخصوص دوربینهای دام وبی سیم چرخشی که همه نمونه ای هم از جنسهای چین وایران تا برندها موجود ونصب میشود هم اگر آموزشهای اولیه تا تخصصی را نیز انعکاس دهید تا همکاران غیرآشنا با آپشنهای کاربردی وجذاب این نسل از دوربین هم بیشتر آشنا شوند وهمراه با تکنولوژی رسالت خودرا انجام دهند.درکل اقدامات مزید امتنان وقابل تقدیر خواهد بود
    ارادتمندتان…مهدی قدمی…موسسه الکتروچشم هوشمند(تهران.کرج.اصفهان وقم)
    Mehdi.ghadami20@gmail.com

  16. شهرام عزیزی گفت:

    مقاله بسیار عالی و توضیحات کامل بود با تشکر

  17. سردار گفت:

    سلام خداوند نگهدارتون باشد بزرگواران من نصاب دوربین نیستم ولی دوربینهای خانه راجابه جا کردم پایه اهنی جوش داده بودم خیلی تصویرخراب بود باخوندن این مقاله واقعا ۶۰ درصد بهتر شدفکرمیکردم دوربین سوخته ممنون

  18. محمد توکلی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    در زمان های که برق شهر میره ولی می‌خواهیم همچنان دوربین ها از کار نیافتن از چه باطری باید استفاده کرد و اینکه از زمانی که برق میره تا وصل شدن به برق باطری یدکی چقدر زمان میبره دوربین فعالیت خودشو شروع بکنه برای ضبط کردن

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      نصب UPS برای سیستم دوربین مداربسته، باعث می‌شود دوربین ها به صورت 24 ساعته حتی هنگام قطعی برق کار کنند. زمان سوئیچ کردن باتری بستگی به نوع UPS یا سیستم پشتیبان باتری دارد.

  19. عرفان گفت:

    با سلام و تشکر از شما اگه امکان داره فیلم صفر تا صد نصب دوربین ip دار و تنظیمات آن را روی گوشی لطف بفرماییدک

  20. حامد سرحدی گفت:

    سلام من حامد سرحدی بیش از دو سال پیش از محصولات رونیکس استفاده میکنم و خیلی خیلی از این ابزار رازی هستم و پیش نهاد و برای همه است

  21. آنیتا گفت:

    اطلاعات جامع و کاملی بود. سوالات ذهنم درمورد دوربین مداربسته رو به خوبی کاور کردید. از تیم آچاره ممنون

  22. کامران کریمی گفت:

    سلام از اینکه تجربیات ارزشمندتان رادر اختیار عموم می‌گذارید سپاسگزارم
    دوربین وای فای برایتون خریدم پس از سعی زیاد بالاخره نصب کردم ولی از منزل خارج میشم از گوشی قطع میشه .چرا؟ اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید .ممنون

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      لطفا اتصال به اینترنت، تنظیمات نرم‌افزاری و تنظیمات دسترسی دوربین را بررسی نمایید.
      با تشکر از کامنت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.