گردهمایی رونیکس | فرصت طلایی، مجالی برای بررسی خط‌ مشی رونیکس

همایش مدیران و سرپرستان رونیکس
  • دقیقه 10
  • 191
  • 0

به قلم فرناز اصلاح

26 مهر 1403

پنج‌شنبه 12 مهر ماه 1403، هتل بین‌المللی اسپیناس واقع در بلوار کشاورز، میزبان گردهمایی مدیران و سرپرستان رونیکس بود؛ همکارانی که از سراسر کشور به همایش دعوت شدند.

سبک و سیاق این همایش، شبیه نشست‌های معمول مجموعه‌های بزرگ و کوچک صنعتی نبود؛ بلکه فرصتی طلایی را برای هم‌صدایی دوباره همکاران فراهم آورد تا با مرور خط مشی رونیکس، هدف واحد تمام مجموعه را یادآور شوند؛ هدفی که از مدیرعامل به‌عنوان راس هرم سازمان تا همکاران دورترین شعب رونیکس به آن ایمان دارند. اما در همایش رونیکس|فرصت طلایی چه گذشت؟

رونیکس را بخوانید.

یاد تو آرامش‌بخش دل‌هاست

همایش رأس ساعت 8:30 صبح با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد تا نشست شکل رسمی به خود بگیرد. انتخاب هوشمندانه سوره وَالْعَصْر برای حضار یادآور موضوع اصلی همایش بود.

سپس ویدئویی از پدر معنوی رونیکس، مرحوم حاج محمدجواد رامخو پخش شد که فرزندان خود را به راستی، درستی، صداقت و ارائه محصول باکیفیت به مشتری توصیه می‌کرد. تماشای ویدئو حضار و برادران رامخو را متاثر کرد.

مدعوین همایش

پس از آن، مانیفست آغازین همایش پخش شد تا مدعوین بیشتر در حال و هوای موضوع اصلی برگزاری گردهمایی قرار بگیرند که در مورد فرصت طلایی بود. مانیفست این‌گونه آغاز شد:

« لحظاتی توی زندگی پیش میان که با هیچ زمانی قابل مقایسه نیستن.

زمان‌هایی‌که تمام شرایط و اتفاقات توی یک نقطه تلاقی می‌کنن؛ دست به دست هم می‌دن تا مرزها تسلیم رویاها بشن .. لحظاتی‌که یه انتخاب می‌تونه مسیر زندگی رو عوض کنه.

فرصت‌های طلایی کمیابن؛ اما برای همه پیش میان. فقط شاید غرق روزمرگی‌هامون بشیم و اونا رو نبینیم.»

متن مانیفست رونیکس فرصت طلایی

امروز برای شما به اینجا آمده‌ام

محمدرضا رامخو، مدیرعامل و بنیان‌گذار رونیکس، جملات خود را با یک پرسش کوبنده آغاز کرد: «بچه‌ها فکر می‌کنید چرا امروز و اینجا دور هم جمع شدیم؟ لطفا ساکت نباشید. من به دنبال مستمع نیستم.» حضار شروع به پاسخ‌دادن کردند: آموزش، اهداف رونیکس، فرصت‌شناسی و … هریک از مدیران و مدعوین همایش، دلیلی را برای این گردهمایی بیان کردند.

«من امروز برای شما به اینجا آمدم. امروز آمدم تا برای شما خوب بخواهم.» روایت محمدرضا رامخو از توصیه ‌پدرش مرحوم حاج محمدجواد رامخو در مورد خوب‌خواستن برای دیگران، بارها در سخن‌رانی‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بازگو شده است. وی ادامه داد: «امروز فرصت طلایی برای من و تمام پرسنل رونیکس است تا نیت کنیم و برای همه خوب بخواهیم؛ چراکه با خوب‌خواستن برای دیگران، خودمان هم شامل لطف خداوند می‌شویم و اتفاقات بزرگی در زندگیمان می‌افتد. اصل و نیت در کنار تخصص، شاکله هر سازمانی است. هدف مجموعه رونیکس، خوب‌خواستن برای دیگران است»

محمدرضا رامخو

اول زندگی سالم، بعد کاسبی

محمدرضا رامخو ادامه داد: «اگر درست زندگی کنید، هدفتان فقط منفعت شخصی نباشد و دیگران را هم در نظر بگیرید، یعنی بدون چشم‌داشت تلاش کنید و زندگی سالمی داشته باشید، همه چیز برای شما می‌آید. برکت، پول، فراوانی، سلامتی، موفقیت و … همه در گروی درست ‌زندگی ‌کردن است. پس اول زندگی سالم، بعد کاسبی!»

فرصت طلایی برای همه

مدیرعامل رونیکس یادآور شد که از سال 74 و به‌عنوان یک فروشنده وارد بازار ابزار شده و اکنون حدود 30 سال است که در این صنف فعالیت می‌کند.

او ادامه داد: «من در دانشگاه بازار بزرگ شدم و قد کشیدم. امروز برای من و تمام همکاران، فرصت طلایی پیش آمده تا در باند پرواز رونیکس، با صبر و پشتکار و در کنار همدیگر به سوی اهدافمان حرکت کنیم.»

گزارشی از حضور درخشان رونیکس در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ابزارآلات صنعت اهواز  

صبر و اعتماد به استاد، سمعاً و طاعتا

محمدرضا رامخو با یادآوری روزهای شاگردی در مغازه حاج آقا نوروزی در کوچه میرزایی گفت: «کارم را در بازار ابزار با پشت میزنشینی یا فروشندگی شروع نکردم. کار من تی‌کشیدن، چای‌ریختن و … بود. من با زیر پا گذاشتن غرورم و اطاعت از استاد، مسیر پیشرفتم را هموار کردم. بعد از ساعت کاری هم تا 11 شب روی سیستم حسابداری داس کار می‌کردم.

اعتماد به استاد

همان روزها فرصت طلایی خودسازی من بود. همیشه به حرف‌های حاج آقا نوروزی با جان و دل گوش می‌کردم؛ چون به استادم ایمان داشتم. شما هم وقتی مسیرتان را انتخاب کردید، به استادتان اعتماد کنید. هیچ موفقیتی یک‌شبه حاصل نمی‌شود. باید صبر کنید. شاید صبر بزرگ‌ترین درد روزگار باشد؛ اما ثمره آن شیرین است.»

فارغ‌التحصیلان دانشگاه بازار  

از لذت کار تا خلق اثر

از دیدگاه رضا رامخو، انتخاب درست مسیر و لذت‌بردن از کار، باعث می‌شود که هر فرد بتواند اثری منحصربه‌فرد از خود به‌جای بگذارد. مدیرعامل رونیکس تاکید کرد که پول همه چیز نیست؛ بلکه خوشحالی و لذت‌بردن از کار باعث می‌شود که احساس بهتری نسبت به خود و دنیای اطرافتان داشته باشید.

عاشق ایران و صنف ابزارم

محمدرضا رامخو با یادآوری این نکته که در ابتدا کار خود را در بازار ابزار به‌عنوان شاگردمغازه شروع کرده، تاکید کرد یک فروشنده است و هر چه دارد، از دانشگاه بازار ابزار و شاگردی حاج آقا نوروزی است. او ادامه داد: «من عاشق ایران و جوانان ایرانی هستم. عاشق صنف ابزارم و هر چه دارم از ایران است. هرگز گذشته‌ام را فراموش نمی‌کنم. گذشته و حال و آینده من، عشق به ایران و خدمت به صنف ابزار است.»

«در این دوران رکود اقتصادی و تعدیل، رضا رامخو و مجموعه رونیکس باید به جای فکرکردن به منفعت شخصی خود، دیگران را هم در نظر بگیرد؛ از حاشیه سود خود بگذرد و هدفش حمایت از بازار و مشتری باشد.»

او در ادامه، به حضور رونیکس در بازارهای بین‌المللی نیز پرداخت.

فروش بین‌المللی و توسعه صادرات، نقطه شروع پرواز ماست

«امروز و با تلاش جمعی مدیران و تک‌تک همکاران رونیکس به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به 95 کشور جهان ابزار صادر می‌کنیم. در سطح ایران و کشورهای مختلف برندآگاهی انجام شده اما این برای ما کافی نیست و تازه آغاز ماجرا است. این نقطۀ شروع پرواز ما است. من به همایش 1000 مشتری فکر می‌کنم.»

بزرگ‌ترین دردسر کارفرما تیم‌سازی است

در حین همایش، محمدرضا رامخو از معاونان و مدیران ارشد خود خواست تا روی استیج بیایند. مدیران واحدهای مختلف رونیکس داستانی شنیدنی داشتند. از دختر جوانی که با پشتکار خستگی‌ناپذیر و حمایت مدیرعامل مجموعه، سال‌ها در رونیکس و صنف مردانه ابزار رشد کرده و به جایگاه مدیریت ارشد سازمان رسیده بود تا مدیران فروش، صادرات و خدمات پس از فروش که سلسله مراتب سازمانی را از پایین‌ترین رده‌ها، قدم به قدم و با تلاش مستمر و اعتماد به استاد خود طی کرده بودند.

مدیران و سرپرستان رونیکس

معاونت‌ها و مدیران منابع انسانی، زیرساخت و شبکه، طرح و برنامه، امور مالی، ارتباطات و برند، سیستم‌ها و روش‌ها و … همگی کنار هم در طول سال‌های رشد رونیکس، در مسیر پیشرفت قرار گرفتند. ثبات و قدمت نیروها در کنار صبر و اشتیاق همیشگی به یادگیری در طی این مسیر تاثیر به‌سزایی دارد. مدیرعامل رونیکس ادامه داد: «فرماندهان قَدَری دارم. رضا رامخو به منابع انسانی خودش افتخار می‌کند. خون دل‌ها خوردم تا همکاران رونیکس دور هم جمع شدند. بزرگ‌ترین دردسر کارفرما، تیم‌سازی است.»

نیروی انسانی متخصص، نقطه ثقل موفقیت‌های رونیکس

از دیدگاه مدیرعامل رونیکس، نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر سازمان است. برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد، باید مدیر منابع انسانی متعهد و متخصص را انتخاب کنید.

محمدرضا رامخو در این باره گفت: «نیروی انسانی متبحر، عاشق و متعهد در تمام تیم‌ها و هر جایگاه و عنوان شغلی، مهم‌ترین عامل دستیابی رونیکس به جایگاه فعلی است. جذب و نگهداشت نیروی انسانی هم برعهده مدیریت و همکاران واحد منابع انسانی است که باید به بهترین شکل انجام شود. من به وجود همکارانم افتخار می‌کنم. بازار را میدان جنگ می‌بینم و اعتماد به نیروی انسانی متخصص و عاشق را مهم‌ترین دلیل پیشرفت مجموعه می‌دانم. من و همکارانم در واحدهای مختلف رونیکس هدف واحدی داریم و در کنار هم به این هدف می‌رسیم.»

نیروی انسانی رونیکس

ضرورت آموزش و جانشین‌پروری

مدیرعامل رونیکس با تاکید بر لزوم آموزش نیروها و جانشین‌پروری یادآور شد که باید استعدادهای کارکنان شناسایی شده و آن‌ها را برای نقش‌های کلیدی آینده آماده کرد؛ چراکه این اقدام موجب پایداری سازمان و کاهش ریسک در زمان تغییرات مدیریتی می‌شود.

ارتقای دانش و مهارت‌های فنی کارشناسان، هدف واحد آموزش رونیکس 

جانشین‌پروری نه تنها به توسعه مهارت‌ها و افزایش توانمندی‌های همکاران رونیکس کمک می‌کند، بلکه با ترسیم یک مسیر پیشرفت مشخص، انگیزه و اشتیاق کارکنان را هم بیشتر می‌کند. محمدرضا رامخو تاکید کرد که موفقیت برنامه‌های جانشین‌پروری در رونیکس در گروی ارزیابی عملکرد مستمر توسط تیم سیستم‌ها و روش‌ها، آموزش‌های هدفمند در هر واحد و ایجاد فرصت‌های رشد و پیشرفت شغلی است تا پرسنل تمام سطوح سازمانی به‌تدریج و با آمادگی کامل مسئولیت‌های جدید را برعهده بگیرند.

رابطه توسعه فردی و توسعه سازمانی

رضا رامخو ادامه داد: «رونیکسی‌ها غرور ندارند. هیچ مدیر و سرپرستی پشت میز نشین نیست. هر موقع لازم باشد، همه دست به کار می‌شوند تا کارها به بهترین شکل انجام شود. همکاران رونیکس، در درجه اول برروی توسعه فردی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. با رشد شخصیت هر فرد، هریک از حلقه‌های زنجیر نیروی انسانی رونیکس از عملکرد و زندگی شخصیشان رضایت بیشتری پیدا می‌کنند؛ حال دلشان خوب می‌شود و در سازمان نیز تاثیرگذارتر عمل می‌کنند. توجه به توسعه فردی، در کنار احترام به دیگر همکاران و تلاش و پشتکار، به تقویت عملکرد پرسنل و نهایتاً توسعه سازمان می‌انجامد. این فرهنگ سازمانی رونیکس است.»

نیت کارآفرین

قلب و نیت کارآفرین، خط مشی و شاکله سازمان است

از دیدگاه محمدرضا رامخو، نیت هر کارآفرین سرآغاز مسیر موفقیت او است. نیت و قلب رهبر سازمان، شاکله و شالوده مجموعه او را پایه‌ریزی می‌کند. تمام استراتژی‌ها، فرآیندها، تارگت‌گذاری‌ها و جذب نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف، از رهبر سازمان سرچشمه می‌گیرد. مدیر مجموعه، با تعیین موارد فوق، خط مشی و شاکله سازمان را ترسیم می‌کند تا به هدف نهایی برسد.

هدف تیم رونیکس نیز از تمام فعالیت‌های خود، خوب خواستن برای دیگران است. اگر هرکسی این هدف را داشته باشد، در کنار خیر رساندن به دیگران، خودش هم رشد می‌کند. از دیدگاه تیم رونیکس، مشتری پادشاه است. بنابراین، تمام بخش‌های سازمان به سمت و سویی سوق پیدا می‌کنند که محصولات با بالاترین کیفیت و تنوع به دست مصرف‌کنندگان برسد.

برای دیگران خوب بخواهید

در حین برگزاری همایش، مهندس حمیدرضا رامخو، معاونت فنی و فناوری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره رونیکس که در تمام مدت برگزاری مراسم، به‌صورت آنلاین در همایش حضور داشت، از طریق تماس ویدئویی با حضار صحبت کرد.

برای دیگران خوب بخواهید

او با یادآوری روزهای شاگردی در مغازه حاج آقا نوروزی در کنار برادران خود و مسیری که در طول سال‌های رشد و موفقیت رونیکس در کنار همکارنش طی کرده، گفت: «برای آموزش، جانشین‌پروری و تفویض اختیار تلاش کنید. پدرم مرحوم محمدجواد رامخو همیشه تاکید می‌کرد که برای دیگران خوب بخواهید. شما هم اگر می‌خواهید موفق شوید، باید برای رشد و پیشرفت همکارانتان از هیچ تلاشی دریغ نکنید. طاقت دیدن موفقیت‌های همکارانتان را داشته باشید. مطمئناً خداوند پاسخ نیت شما را به زندگی‌تان برمی‌گرداند.»

هرم رشد رونیکس، از کوهپایه تا قله

محمدرضا رامخو با بیان این نکته که تیم رونیکس در طی سال‌های فعالیت خود رشد و پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده، خاطر نشان کرد که در هرم رشد رونیکس، اکنون در کوهپایه ایستاده‌ایم و تا قله فاصله داریم. برای رسیدن به قله، از همان اول نباید فقط به هدف نهایی توجه کنیم. بلکه با تقسیم کار به اهداف کوچک‌تر و قابل دسترس، قدم به قدم پیش می‌رویم.

هرم رشد رونیکس

او ادامه داد: «مدیران ارشد من صف اول نیروی انسانی و فرماندهان اول رونیکس هستند. سابقه مدیریتی هم حاشیه امنیت نمی‌آورد؛ بلکه درستی و صداقت مهم است. جانشین‌پروری باید در تمام سطوح سازمانی انجام شود. پرسنل باید آموزش ببینند و عملکرد آن‌ها نظارت و کنترل شود. همت و تلاش پرسنل، نظارت و کنترل دقیق سیستم‌ها و روش‌ها بر عملکرد هر تیم و واحد و تصمیمات هیئت مدیره، سه رأس هرم رشد رونیکس را تشکیل می‌دهند.»

رضایت از وضعیت موجود، مساوی با شکست است

یکی دیگر از مواردی که محمدرضا رامخو در تبیین خط مشی رونیکس همواره به آن توجه دارد، ترسیم چشم‌اندازهای تازه برای مجموعه‌ است. از دیدگاه رامخو، رضایت از وضعیت موجود، مساوی با شکست است.

رامخو ادامه داد: «خط مشی رونیکس به گونه‌ای ترسیم شده که به زودی به جایگاه یکی از 5 برند برتر دنیا دست پیدا می‌کنیم.»

مسیر پیشرفت

در طی همایش، محسن رامخو، قائم مقام مدیر عامل و عضو هیئت مدیره روی استیج آمد و با فلاش‌بک به سال‌های جوانی و دوران کنکور، صحبت‌های خود را آغاز کرد. او تصریح کرد که تاثیرگذارترین فرد زندگی‌اش، برادر بزرگ‌ترش محمدرضا رامخو بوده و هست. از سال‌های دانشجویی گفت که در کنار کلاس و دانشگاه، به توصیه‌های پدرش و راهنمایی‌های برادر بزرگ‌تر، وارد بازار شده و کار خود را از مرکزی‌ترین قسمت بازار ابزار ایران شروع کرده است.

محسن رامخو ادامه داد: «بعد از گذشت چند ماه از ورودم به بازار متوجه شدم که به ارتباط برقرار کردن با دیگران علاقه دارم. من مسیرم را پیدا کرده بودم. به نظر من اولین قدم برای رشد، انتخاب درست مسیر است. پس از انتخاب مسیر و اطمینان از درست‌بودن انتخاب، باید به مسیر اعتماد کرد. باید خودتان را به مسیر بسپارید؛ تاب‌آوری بالایی داشته باشید و همیشه تلاش کنید تا بیشتر یاد بگیرید. در این راه، منیّتی وجود ندارد. من هیچ وقت حساب نمی‌کردم که چقدر فروختم یا سود کردم. رضایت استادم و برادر بزرگ‌ترم همیشه معیار کار من بود.»

استراتژی متناسب با شرایط بازار ابزار، نقشه راه پیشرفت رونیکس؛ گفت‌وگو با محسن رامخو قائم مقام شرکت رونیکس  

این آغاز ماجرا است

محسن رامخو گفت: «هیچ وقت از موفقیت‌ها سرمست نشوید. با شکست‌ها هم ناامید نشوید. ما برادران رامخو خیلی بیشتر از سنمان شکست خوردیم؛ اما ناامید نشدیم. از شکست‌ها درس گرفتیم و هر بار قوی‌تر به مسیرمان ادامه دادیم. به دستاوردهایمان هم غره نشدیم.»

از نظر من، رضایت از شرایط موجود، نقطه پایان موفقیت شما است. راضی‌بودن به وضعیت فعلی، حتی اگر هم ایده‌آل هم باشد، یعنی شما دیگر رویایی ندارید. رویاهای رونیکس، پایان‌ناپذیر هستند و تمام موفقیت‌هایی که تا امروز به دست آورده‌ایم، تازه آغار ماجرا است.»

عکس یادگاری مدیران و سرپرستان رونیکس

قاب آخر، لحظه ماندگار

پایان همایش، با عکس دست‌جمعی هیئت مدیره، مدیران و سرپرستان رونیکس، همراه با سایر مدعوین روی استیج سالن پاسارگاد هتل بین‌المللی اسپیناس ماندگار شد؛ قاب عکسی که به آلبوم رنگارنگ خاطرات رونیکس در طول سال‌ها فعالیت اضافه می‌شود. لحظه‌ای ماندگار از تلاش‌ها، اشک‌ها و لبخندها، شکست‌ها و پیروزی‌ها، موفقیت‌ها و رویاهای بی‌پایان تیم رونیکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.