فوت‌ و فن‌های برشکاری و جوشکاری لوله سیاه

فوت‌ و فن‌های برشکاری و جوشکاری لوله سیاه
  • دقیقه 4
  • 152
  • 0

به قلم فرناز اصلاح

25 مهر 1403

این مقاله با همکاری شرکت رونیکس و آچاره، جهت آگاه‌سازی متخصصان و تعمیرکاران در مورد فوت و فن‌های برشکاری و جوشکاری لوله سیاه نگارش و تنظیم شده است.

از لوله‌کشی گاز هنگام ساخت و تعمیر ساختمان‌های مسکونی و اداری تا کاربردهایی مانند پتروشیمی و صنایع نفت و گاز، لوله سیاه فولادی از مهم‌ترین لوله‌های فلزی پرتقاضا در مصارف مختلف است. لوله سیاه طی فرآیندهای برشکاری و جوشکاری به ابعاد و اشکال مورد نیاز در صنایع مختلف تبدیل می‌شود. در این نوشتار از مجله رونیکس، فوت و فن‌های برش‌کاری و جوشکاری لوله سیاه را از دیدگاه متخصص شرکت آچاره بیان می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید.

برش و کونیک‌کاری لوله سیاه

برای اینکه لوله را به اندازه و ابعاد مورد نیاز در آورید، لازم است آن را برش بزنید. برای برش لوله می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. به منظور دقت بیشتر و ایمنی بالاتر در هنگام برش لوله، توصیه می‌شود از دستگاه پروفیل‌بر استفاده کنید.

برش لوله با پروفیل بر رونیکس

موقع انتخاب پروفیل‌بر، به مشخصاتی مانند کیفیت ساخت بدنه، ویژگی‌های موتور دستگاه، قطر صفحه برشی و حداکثر ظرفیت برشکاری دستگاه دقت کنید. رونیکس مدل‌های متنوع پروفیل‌بر را متناسب با کاربری‌های مختلف تولید می‌کند.

بعد از اینکه لوله را با کمک دستگاه پروفیل‌بر به ابعاد مورد نظرتان برش‌زدید، محل برش را به وسیله مینی فرز، کونیک‌کاری کنید.

کونیک‌کاری لوله با مینی فرز رونیکس

وقتی لوله را به درستی و کامل کونیک کردید، نوبت به برس‌کاری محل کونیک می‌رسد. می‌توانید با کمک یک فرچه معمولی، محل کونیک‌شده را از پلیسه پاک کنید تا در ادامه بتوانید آن را جوشکاری کنید.

مینی فرزهای رونیکس در یک نگاه

چهارخال کردن لوله

پس از برش و کونیک‌کاری لوله سیاه، جهت ایجاد استحکام در محل اتصال و کیفیت جوش نهایی بالاتر، نوبت به چهارخال کردن لوله با اینورتر می‌رسد.

خال‌جوش‌کردن لوله

بعد از اینکه خال‌جوش‌ها را در نقاط مناسب لوله‌ها ایجاد کردید، تمام قسمت‌های دور هر دو لوله را جوشکاری کنید.

جوشکاری لوله درزدار با اینورتر

با اتمام جوشکاری، از فرچه‌ای استفاده‌کنید که پشت آن گِل‌زن دارد. بخش‌های گلِ جوش را به وسیله گل‌زن جدا کنید. سپس روی محل جوشکاری‌شده را با فرچه تمیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که محل جوش، کاملاً آب‌بندی شده است.

درآمد جوشکاری در ایران چقدر است؟

جداکردن گل‌جوش به وسیله گِل‌زن

توجه به مشخصات اینورتر جوشکاری تاثیر به‌سزایی در نتیجه کار شما دارد. قابلیت جوشکاری بی‌وقفه با الکترود پنج، سبک‌وزن بودن دستگاه و امکان انتقال و جابه‌جایی آن در موقعیت‌های کاری مختلف، کیفیت بالای جوشکاری و جوش نفوذی باکیفیت، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که هنگام انتخاب دستگاه جوش اینورتر باید به آن‌ها توجه کنید. رونیکس به عنوان برندی با تفکر جهانی، مدل‌های متنوع اینورتر جوشکاری را متناسب با نیازهای شما تولید می‌کند.

اینورترهای جوشکاری رونیکس در یک نگاه

سخن آخر

در این نوشتار از مجله رونیکس، چند مورد از ترفندهای برشکاری و جوشکاری لوله سیاه را از دیدگاه متخصص شرکت آچاره بیان کردیم. توجه به این نکات باعث می‌شود تا نهایتاً از کار خود نتیجه بهتری بگیرید. امیدواریم مطالعه این نوشتار برای شما مفید باشد.

می‌توانید با تماشای ویدئوی « فوت‌ و فن‌های برشکاری و جوشکاری لوله سیاه» که با همکاری شرکت آچاره تهیه و تنظیم شده است، مراحل جوشکاری و برشکاری لوله را به صورت تصویری دنبال کنید.

اگر پرسش یا پیشنهادی دارید، با ما از طریق کامنت در همین صفحه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

لوله‌های فلزی چند دسته هستند؟
لوله‌های فلزی به دو دسته لوله درزدار و لوله بدون درز مانند لوله مانیسمان تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای انتخاب مینی فرز باید به چه مشخصاتی توجه شود؟
منبع تغذیه مینی فرز، توان موتور، بلند یا کوتاه‌بودن دسته اصلی، وجود دسته جانبی، قطر صفحه برش، اعتبار برند تولیدکننده محصول و خدمات پس از فروش، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید موقع انتخاب مینی فرز به آن‌ها توجه داشته باشید.

اینورترهای جوشکاری رونیکس چند ماه گارانتی دارند؟
دستگاه‌های جوش اینورتر رونیکس، با گارانتی 40 ماهه رونیکس سرویس به بازار ابزار ایران عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.