- دقیقه 11
- 121
- 0
به قلم بهار سرلک
17 آبان 1403
در تقویم ایران هجدهم آبان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است. برای آگاهیرسانی درباره اهمیت نقشی که کیفیت در پیشرفت سازمان و کشور و هم در بهرهوری این دو دارد، این روز را به عنوان روز کیفیت گرامی میداریم.
مفهوم کیفیت
برای پیشرفت در هر کسب و کاری باید کیفیت را در هر مرحله از کار پیاده کرد. هر کالا، خدمت، فرایند، وظیفه، فعالیتی که اجرا میشود یا تصمیمی که در سازمان گرفته میشود را میتوان از لحاظ کیفی سنجید.
کیفیت به این معنی است که کالا یا خدمت شما براساس استانداردهای تعیینشده تهیه و ارائه شدهاند. این استانداردها با توجه به نیازها و خواستههای مشتریان تدوین میشوند.
کیفیت نقش مهمی در رشد و عملکرد سازمان ایفا میکند. همچنین، در رقابت کردن برای حفظ و ارتباط با مشتری، عامل خوبی به شمار میرود. کیفیت فقط به محصول نهایی مربوط نیست، به روند تولید، سیستمها و افرادی مربوط میشود که برای تولید یک محصول یا ارائه خدمت کار میکنند.
در همین راستا، مدیریت کنترل به این معنی است که پیوسته در پی سرآمدی باشید، اطمینان حاصل کنید که کارها و برنامههای سازمان با اهدافتان سازگار است، وضعیت شرکت به یک شکل نمیماند، بلکه مدام ارتقا مییابد و رقبا را پشت سر میگذارد.
تاریخچه روز جهانی کیفیت
از یازدهم تا پانزدهم نوامبر، هفته جهانی کیفیت نامگذاری شده است که در تقویم ایران، هجدهم آبان روز ملی کیفیت ثبت شده است.
ماجرای نامگذاری این روز به 1990 باز میگردد که کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا به اهمیت مدیریت کیفیت پی بردند. این روز به منظور تأکید بر اهمیت نقش کیفیت در زندگی روزمره و طیف وسیع صنایع و کسب و کار که کیفیت را در محصولات و خدماتشان لحاظ میکنند، گرامی داشته میشود.
ایدۀ نامگذاری چنین روزی در اصل در اتحادیۀ دانشمندان و مهندسان ژاپنی در دهۀ 1960 شکل گرفت. آنها کمیتۀ کیفیت تشکیل دادند تا مشکلات کاری را شناسایی، تحلیل و حل کنند و راهکارهای خود را به منظور بهبود عملکرد کسب و کار به مدیریت ارائه دهند.
به این دلیل که ژاپن در آن دوره تازه جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته بود و کسب و کارهای ژاپنی بیش از پیش در حال رشد بودند، این اتحادیه نیاز به تمرکز بر کیفیت را درک کرد؛ در نتیجه، کیفیت و مرغوبیت کالا و خدمات، نشاندهندۀ تمایز برند بود. در نهایت نیز مدیریت کیفیت بود که باعث شد معجزۀ اقتصادی پس از جنگ ژاپن شکل بگیرد.
بیشتر بخوانید: به بهانۀ روز جهانی استاندارد؛ ابزار استاندارد؛ کلید ارتقای کیفیت در صنعت
در دهۀ 1980 برنامههای کیفی دیگری نیز ثبت شد. بعضی از آنها شامل ISO 9000 و شش سیگما میشدند. به طور مثال، ISO در واقع سازمان بینالمللی استانداردسازی است که مسئولیت پیادهسازی مدیریت کیفیت را در کسبوکارهای تمام اصناف بر عهده دارد.
براساس استاندارد ایزو 9000، هر سازمانی اهداف و فرصتهای جدید را به درستی درک میکند، ریسکهای زمینۀ فعالیتش را شناسایی و به آنها رسیدگی میکند، سازمان را به رعایت قانون و استانداردها ملزم میسازد و در نهایت، راندمان و بازدهی سازمان را بهینه و افزایش میدهد. تمامی این موارد در بالا بردن رضایت مشتری بسیار تأثیرگذار است.
گرامیداشت روز کیفیت
گرامیداشت این روز اهمیت نقش کیفیت را در کاری که افراد و سازمانها انجام میدهند، یادآوری میکند. این روز از بهبود، امنسازی، اعتمادسازی، رضایتمندی بیشتر مصرفکنندهها و شکلدهی فرهنگ بهینهسازی مستمر صحبت میکند.
روز جهانی کیفیت به معنی تقدیر از زحمات و تلاش کسانی است که برای ارتقای استانداردهای کیفی میکوشند. گرامیداشت چنین روزی کسب و کارها را تشویق میکند سیستمهای مدیریت کیفیت قویتری را پیاده کنند که منجر به بهرهوری بیشتر، هزینههای کمتر و اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان میشود.
بیشتر بخوانید: انبردست باکیفیت چه ویژگیهایی دارد؟
نقش کیفیت در زندگی روزمره
هر شخصی، هر فعالیت، هر تلاش، هر کنش و هر چیزی براساس یک هدف وجود دارد و عمل میکند. بدون هدف هیچ نتیجهای وجود نخواهد داشت، هیچ محصول و خدمت و در کل زندگیای وجود نخواهد داشت. هر انسانی باید برای زندگی کردن هدف داشته باشد.
یک موتورسیکلت را در نظر بگیرید؛ هدف از ساخت و عرضۀ این موتورسیکلت به بازار چه بوده؟ شاید بتوان گفت راحتی، امنیت، مصرف سوخت پایین، هزینۀ کم، به روز بودن و غیره. تصور کنید در ساخت این موتورسیکلت یک یا همگی این موارد رعایت شده و میتوانیم بگوییم آن محصول باکیفیت، موتور باکیفیت یا موتورسیکلت استانداردی است.
سرویس تحویل در منزل را تصور کنید؛ هدف از ارائه این خدمت چیست؟ احتمالاً بشود گفت به موقع رساندن و صحیح و سالم رساندن سفارش به محل مورد نظر. اگر این سرویس بتواند به یک یا هر دو هدف گفته شده دست پیدا کند، میتوانیم بگوییم خدماتی باکیفیت دارد.
میتوان گفت کیفیت یک نتیجه است؛ ویژگی یک محصول، خدمت یا خصوصیات یک شخص. در واقع استانداردی است که براساس آن میتوان یک چیز را با چیز مشابه خودش مقایسه کرد.
چرا کیفیت حرف اول را میزند؟
کسب و کارها و صنایع تولیدی باید هر کاری از دستشان برمیآید انجام دهند تا پا به پای رقبایشان پیش بروند. ارائۀ محصولات و خدمات مرغوب آنقدر مهم است که به تقویت ارزش برند و شناخت آن، حفظ حامیان مالی، افزایش سوددهی و … کمک میکند و باعث رشد و پیشرفت کارکنان و خود سازمان میشود؛ همۀ اینها در نهایت به رضایت بیشتر مشتری منجر میشود.
در این بخش این موضوع را بررسی میکنیم که چگونه کیفیت روی رضایتمندی مصرفکننده، شهرت برند و رشد همهجانبه تأثیرگذار است.
- رضایت مصرفکننده: مصرفکننده انتظار دارد محصولات و خدماتی که دریافت میکند نیازها و خواستههایش را برآورده کنند. در بازار رقابتی امروز، چون راههای کسب اطلاعات و تهیه کالا و خدمات پیشرفت کرده و انسان راحتتر میتواند محصول مورد نظرش را تهیه کند، مصرفکننده برای خرید کردن سختگیرتر شده است. بدون کیفیت، مصرفکننده از کالا یا خدمات آن برند ناراضی میشود و سراغ گزینههای دیگر میرود. کیفیت بالا کمک میکند مشتریِ شانسی به مشتری وفادار تبدیل شود و برای تهیه ملزومات دیگر حرفه و زندگیاش سراغ برند شما بیاید و به دیگران نیز توصیه کند محصولات برند شما را تهیه کنند.
- شهرت برند: شهرت برند به کیفیت محصولات و خدماتش به شدت وابسته است. کیفیت پایین به تصویر برند ضربه میزند و در نهایت اعتماد مصرفکننده را از بین میبرد.
- صرفهجویی در هزینهها: سرمایهگذاری روی کیفیت در مرحلۀ اول تولید کمک میکند سازمان در مراحل بعدی اشتباه نکند، برای دوبارهکاری بودجهای را در نظر نگیرد و لازم نباشد نقصهای محصول را اصلاح کند. طبق آمار و ارقام، هر چه مدیریت کیفیت بهتر باشد و محصولات باکیفیتتری را عرضه کنید، مشتریان بیشتری را به برند خود جذب خواهید کرد و در نهایت درآمد بیشتری خواهید داشت. این نتیجۀ ساخت برندی خوشنام از طریق عرضۀ محصولات مرغوب و باکیفیت است.
بیشتر بخوانید: ابزار باکیفیت رونیکس: همراه همیشگی کارگران ایرانی
- مزیت رقابتی: کشب و کارهایی که کیفیت را در اولویت قرار میدهند میتوانند خودشان را از بقیۀ رقبا جدا بدانند و برگ برندۀ بازار را در دست داشته باشند.
- افزایش انگیزۀ کارکنان: کیفیت محصول، مثل داشتن استانداردهای کیفی، ساختار ارتباطی، مسئولیت و وظایف شفاف و تعریفشدۀ تمام واحدهای سازمان را تضمین میکند. این موضوع روحیۀ کارکنان را بالا میبرد، عملکردشان را بهینه و کارآمدیشان را بهتر میکند. اگر کارکنان یک سازمان بدانند روی تکتک محصولات کنترل کیفی صورت میگیرد، با انگیزۀ حفظ کیفیت بالا به کار خود ادامه میدهند. به این ترتیب، خطای انسانی کاهش مییابد و اعتبار کمپانی بیشتر میشود.
- رشد همهجانبه: در نهایت اینکه کیفیت محرک اصلی کسب و کار به سوی رشد و ترقی است. سازمانهایی که به طور پیوسته محصولات و خدمات با کیفیت عرضه میکنند به احتمال قوی به رشد و بهرهوری بلندمدت دست پیدا میکنند.
تا این بخش از مقاله درباره کیفیت و اهمیت آن در زندگی خواندید. در بخش بعدی قصد داریم راهنمای کامل تشخیص ابزارآلات باکیفیت را توضیح دهیم تا با آگاهی بیشتر برای خرید ابزارآلات اقدام کنید.
اما چرا باید کیفیت ابزارآلات برای ما مهم باشد؟ استفاده از ابزار مرغوب و با کیفیت مزایایی برای کار و نتیجۀ نهایی دارد که در اینجا آنها را بررسی میکنیم:
- افزایش راندمان و کارآیی: پای هر پروژهای که به میان میآید، زمان نقش اصلی را بازی میکند. اگر ابزاری ناکارآمد و بیکیفیت داشته باشید، زمان هدر میرود و به تأخیر در تحویل پروژه و افزایش هزینهها منجر میشود. برای مثال، دریل پیچگوشتی چکشی شارژی 8905K رونیکس با موتور قدرتمند و باتری 20 ولتی کمک میکند دریلکاری را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به دریل کمکیفیتتر تمام کنید.
ابزار باکیفیت اساساً برای کاربریهای سنگین ساخته شدهاند. این ابزارآلات که با مواد مقاوم ساخته شدهاند، در شرایط سخت آبوهوایی دوام میآورند و استفادۀ مداوم آنها را خراب نمیکند یا باعث شکسته شدن قطعاتشان نمیشود.
نکته دیگر اینکه ابزارهای اندازهگیری باکیفیت مثل متر دیجیتال و تراز لیزری مدل RH-9503G رونیکس به افزایش دقت کمک میکنند و سرعت اندازهگیری ابعاد را بالا میبرند. این ابزارها کمک میکنند طی چند ثانیه اندازهگیریهای دقیق انجام شود، به محاسبات دستی نیاز نباشد و در نهایت احتمال خطا را کاهش میدهند.
- افزایش ایمنی: با تهیه ابزار با کیفیت، ایمنی خود، کارکنان و کل پروژه را تضمین میکنید. ابزارهای با کیفیت با ویژگیهای ایمنی داخلی، ریسک وقوع سانحه و جراحتهای سنگین را پایین میآورند. برای مثال، ویژگیهای ایمنی پیشرفته روی فارسیبر مدل 5303 رونیکس پیاده شده است. این دستگاه مجهز به گارد محافظ تیغه است که اجازه نمیدهد تیغه در هنگام کار حرکت کند.
یا مثال دیگر، استفاده از اهرم خودقفلشونده و ضد لگد در جک دندهای RH-4948 رونیکس است که از بروز صدمات احتمالی جلوگیری میکند. علاوه بر اینها، احتمال اینکه ابزار با کیفیت به درستی کار نکند یا هنگام کار بشکند، بسیار پایین است و همین مسئله وقوع حادثه به دلیل خرابی دستگاه را پایین میآورد.
- صرفهجویی در هزینهها و بازگشت سرمایه: اول از همه باید گفت ابزار با کیفیت دوام بیشتری دارند و قابل اعتمادترند، به این معنی که عمر طولانیتری دارند و هزینههای تعمیر و نگهداریشان پایین است. از طرف دیگر، احتمال خرابی یا شکسته شدن ابزار بیکیفیت بیشتر است و همین موضوع به افزایش هزینهها برای تعمیر و نگهداشتشان منجر میشود.
- تأثیر بر ماندگاری و دوام پروژهها: ماندگاری و دوام پروژههایی که انجام میدهید، عوامل مهمی در نشان دادن موفقیت و ارزش آنها هستند. با تهیه ابزار با کیفیت مطمئن هستید پروژههایتان ماندگارند و با گذشت زمان ارزش خود را بیشتر نشان میدهند.
برای مثال، بتنکن رونیکس مدل 2742 با موتور قدرتمند 1350 واتی و محفظۀ منیزیومی ریختهگریشده که وزن سبک دارد، دستگاه را خنک میکند و توان آن را افزایش میدهد، به شما کمک میکند از پسِ فعالیتهای طولانیمدت و استفادۀ مداوم بربیایید. با این ابزار مطمئن خواهید بود که پروژهتان بیعیب و نقص پیش میرود و کار شما تا سالهای سال دوام خواهد داشت.
آموزش نحوۀ تشخیص ابزارآلات باکیفیت
طبق بخش قبل، انتخاب ابزار باکیفیت برای اطمینان از دوام، کارکرد و کارآییشان مهم است. در این بخش میخواهیم نکات اصلی انتخاب ابزار باکیفیت را توضیح دهیم.
مواد و دوام
یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید ابزارآلات با کیفیت در نظر بگیرید، موادی است که در ساخت آن به کار رفته است. موادی که با گذشت زمان فرسوده و مستهلک نمیشوند و در برابر ضربه مقاومند. به این ترتیب مطمئن میشوید که ابزارتان برای استفادۀ مداوم دوام کافی را دارد و عمرش طولانی است.
علاوه بر این، به اجزا و ساختار ابزار توجه کنید. به استحکام، پوشش رویی و دسته یا دستگیره ارگونومیک آن توجه کنید. معمولاً ابزارهای خوشساخت خراب نمیشوند یا حین استفاده، باعث بروز سانحه نمیشوند.
قیمت در برابر ارزش
برای خرید یک محصول باید به بودجه خود نیز توجه کنید، اما نباید قیمت روی تصمیم شما تأثیر بگذارد. ابزار ارزان وسوسهانگیز است، اما معمولاً کیفیت و دوام لازم را ندارند. از طرفی، تهیۀ ابزار گرانقیمت برای انجام کارهای سبک، لازم و ضروری نیست.
به جای آن، روی ارزشی که یک ابزار عرضه میکند تمرکز کنید. کیفیت، دوام، عملکرد و برطرف کردن نیازهایتان را در نظر بگیرید. بین بودجه و کیفیت تعادل ایجاد کنید تا محصولی که تهیه میکنید، ارزش و عمر بیشتری داشته باشد.
ضمانتنامه و خدمات پس از فروش
ضمانتنامۀ معتبر و خدمات پس از فروش خوب نشاندهندۀ اطمینان سازنده از محصولاتش است. به دنبال ابزاری باشید که گارانتی یا وارانتی دارند، به این ترتیب مطمئنید میتوانید آنها را برای تعمیر به خود سازنده بسپارید یا اگر خراب شد، قطعهای از آن را عوض کنید.
همچنین سطح دسترسی و پاسخگویی خدمات پس از فروش برند را نیز بررسی کنید. خدمات پس از فروشِ پاسخگو و مسئول کمک میکند کاربر مشکل و دغدغههای مربوط به ابزار را حل کند و تجربۀ کاربری او را بهبود ببخشد.
بیشتر بخوانید: رابطۀ مستقیم کیفیت رونیکس با نیروی انسانی
اعتبار برند
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید اعتبار و خوشنامی برند سازندۀ ابزار است. برندهای شناختهشده در تولید ابزارآلات مطمئن و با کیفیت و قابل اعتماد سابقه دارند و محصولات باکیفیتی عرضه میکنند. درباره برندهای مختلف تحقیق کنید، نظرات کاربران را بخوانید و از منابع معتبر مشاوره بگیرید تا از شهرت و اعتبارشان مطمئن شوید.
برندهای مشهور و باقدمتِ تولید ابزار معمولاً برای تحقیق و توسعۀ محصول خود سرمایهگذاری میکنند و به این طریق مطمئن میشوند که ابزارشان مبتکرانه و بادوام است و نیازهای کاربر را رفع میکند. انتخاب ابزار از برندهای خوشنام باعث میشود خیالتان از خریدتان راحت باشد.
با در نظر گرفتن مواردی که گفتیم، میتوانید برای خرید ابزار باکیفیت آگاهانه تصمیم بگیرید.
کیفیت رونیکس اتفاقی نیست!
برند رونیکس با تولید و عرضۀ 2500 ابزار به بازار ایران، کیفیت را رکن اول و اصلی فعالیت خود قرار داده و در این مسیر همیشه به دنبال کسب رضایت مصرفکننده از محصول خود بوده است. رونیکس که با تفکری جهانی قدم به میدان تولید ابزارآلات گذاشته و سالهاست در این حوزه فعالیت میکند، توانسته است مفهوم جدیدی از کیفیت را برای مصرفکنندگان ابزارآلات تعریف کند.
تمام محصولات رونیکس بر اساس استانداردهای معتبر جهانی طراحی و ساخته میشوند. رونیکس در مرحلۀ نخست فرآیند کیفی، ایدۀ اولیۀ خلق محصول را شکل میدهد. برای انجام این کار از تحقیق در بازار و نیازسنجی مصرفکنندگان شروع میکند و از بازخوردهای مشتریان به خدمات پس از فروش و درخواست مصرفکننده آگاه میشود.
کیفیت مواد اولیه، اجزا و قطعات و کنار همگذاری آنها در داخل دستگاه، بهبودهای احتمالی و اقدامات پیشگیرانه در طول فرآیند ساخت ابزار و آزمونهای کیفی از جمله مواردی هستند که رونیکس در ساختار تکنیکی محصول در نظر میگیرد.
کیفیت در بخش مشخصات ظاهری بر روی شکل و ظاهر کالا، رنگ و سیستم پنتون رنگ، تصویر و لوگوی برند، نوع بستهبندی کاربرپسند، موقعیت جغرافیایی عرضه و فروش محصول، نوع کاربری صنعتی یا عمومی ابزار و غیره پیاده میشود.
رونیکس آخرین ابزاری که میخرید
رونیکس به واسطۀ ارکانهایی مانند قیمتگذاری منصفانه و خدمات پس از فروش منحصربهفرد، رضایت مصرفکننده را در اولویت قرار داده است. تنوع محصولات رونیکس باعث شده از کاربر خانگی تا کاربر حرفهای و مشغول در کارگاهها و صنایع از تهیۀ ابزارآلات این برند راضی باشند.
وسعت بانک قطعات ابزار رونیکس به 36000 نوع قطعه میرسد و همین موضوع ارائه خدمات پس از فروش رونیکس را منحصر به فرد کرده و تعریف تازهای از کیفیت این نوع خدمات را در ذهن مصرفکنندگان جا انداخته است.
هدف رونیکس ساخت و عرضۀ ابزارآلات باکیفیت و متنوعی است که همراه همیشگی و مطمئن صنعتگران و کارگران زحمتکش باشد. رونیکس به این طریق تلاش میکند تجربۀ لذتبخش استفاده از ابزار باکیفیت را برای طیف گستردۀ کاربران خود ارتقا ببخشد؛ چراکه کیفیت، کسب و کار رونیکس است.
تجربیات کاربری موفق در استفاده از ابزارآلات و همچنین بانک جامع قطعات رونیکس در ایران و سراسر جهان نشاندهندۀ این واقعیت است که کیفیت رونیکس اتفاقی نیست و براساس همین کیفیت رونیکس آخرین ابزاری است که میخرید!