- دقیقه 6
- 7673
- 0
به قلم نازنین شجاع حیدری
12 اردیبهشت 1401
یکی از اصول نگهداری صحیح از دوچرخه، آچارکشی درست و به موقع آن است. بهتر است یک ماه پس از خرید دوچرخه برای آچار کشی اقدام نمایید. آچارکشی کار سختی نیست اما باید با دقت و اصولی انجام شود تا آسیبی به دوچرخه وارد نشود. در این مقاله، که با کمک جناب خلدی، تکنسین شرکت انرژی موتور، تهیه شده؛ گام به گام برای آموزش آچارکشی اصولی دوچرخه همراه شما خواهیم بود.
برای آچارکشی دوچرخه به چه ابزاری نیاز داریم؟
- آچار آلن
- پیچگوشتی دوسو
- آچار جغجغهای
- آچار فرانسه
به صورت کلی، آچارهای آلن، از مهمترین ابزار برای تعمیر، نگهداری و مونتاژ دوچرخه می باشند. آچارهای آلن چاقویی، دارای چند آچار آلن با سایزهای مختلف میباشند که برای سایزهای مختلف پیچ مناسب میباشند و همانطور که از نامشان پیداست، مانند چاقوهای مسافرتی از بغل باز میشوند. معمولاً سایز 4 و 5 آچار های آلن برای اکثر کارها مناسب میباشند. علاوه بر سایز های مختلف آچار آلن، که از ضروریترین ابزار مورد نیاز هر دوچرخهسواری هستند، پیچگوشتی های دو سو و آچارهای جغجغهای نیز برای آچارکشی دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرند.
اولین گام آچارکشی دوچرخه
همانطور که پیشتر در مقالهی “راهنمای جامع مونتاژ دوچرخه” اشاره کردیم، کُرپی دوچرخه، قطعه ای است که فرمان دوچرخه را به دوشاخ متصل میکند. این قطعه به علت محل قرارگیری اش از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین جهت آچارکشی را از این بخش شروع میکنیم. مجموعه 24 عددی پیچگوشتی جغجغهای و سری بکس رونیکس مدل RH-2715 با قابلیت چپگرد و راستگرد و امکان قفل شدن و تبدیل برای دسترسی آسانتر به پیچ های دور از دسترس، می توانند برای این کار ابزار مناسبی باشند.
باید توجه داشته باشید که برای سفت کردن پیچ کُرپی و پیچ های گلدانی (پیچ های قسمت بالای کرپی) باید بین 4 تا 6 نیوتن متر نیرو وارد کنیم و آنها را زیاد سفت نکنیم زیرا این کار موجب آسیب رسیدن به پیچ و مهره های کرپی میشود.
پس از سفت کردن پیچ های کرپی و گلدانی نوبت به پیچ ترمز ها و شیفتر ها میرسد.شیفتر ها یا همان دسته دنده ها اهرم هایی هستند که به وسیله آنها میتوان دنده را تعویض کرد.
بیشتر بخوانید: پنچرگیری دوچرخه به سریعترین و سادهترین راه ممکن
آچارکشی طبق قامه و پدال به زبان ساده
برای آچارکشی طبق قامه ابتدا درپوش قامه را که برای جلوگیری از ورود آب به پیچ مرکزی تنه و زنگ زدگی تعبیه شده، به وسیله پیچ گوشتی دوسو برداریم. حالا نوبت به آچارکشی پیچ مرکزی میرسد؛ بعضی از این پیچ ها آلنی هستند و بعضی دیگر با آچار جغجغه ای به اندازه 14 آچارکش میشوند. ست جغجغهای 2624-RH رونیکس میتواند برای سفت کردن این پیچ ها مورد استفاده قرار گیرد.
دردوچرخه هایی که ازتوپی تنه های معمولی استفاده می کنند پیچ (هزارخار)سمت راست وچپ توپی تنه باید اچارکشی شود.
آچارکشی پیچ های دو سمت پرس فیت (مربوط به توپی تنه های رزوه ایی) روی تنه برای دوچرخه های رده های بالا حائز اهمیت است و در انتها حتما دوپیچی که روی قامه به شفت متصل می شوند را چک، و درصورت نیاز سفت کنید.
نکته : توپی تنه های پرس فیتی که رزوه ایی نیستند(روی تنه به وسیله اچارمربوطه فیکس شده اند) نیاز به آچارکشی ندارند و فقط باید ازفیکس بودن درپوش سمت راست وچپ اطمینان حاصل کنید. |
برای اچارکشی پدال های سمت راست وچپ به وسیله اچار۱۵ تخت(رونیکس) می توان ازسفت بودن پدال ها روی هر دو سمت قامه اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید بسته وباز شدن پدال های سمت راست وچپ باهم متفاوت هستند.
(مطابق توضیحات داخل ویدئو)
آچارکشی پیچهای گوشوارهای، شانژمان، روتور و کالیپر در آخرین مرحله
بعد از طبق قامه و طبق عوض کن نوبت به شانژمان عقب، گوشواره ی عقب و خودروی عقب میرسد. خودرو به دو شکل وجود دارد: خودرو های رزوه ای و خودرو های کشویی. در سری های جدید دوچرخه، خودرو ها اکثرا به صورت کشویی هستند که به وسیله درپوش مربوطه فیکس شده و سر جای خود قرار میگیرند. برای آچارکشی خودروی عقب، به راحتی و با تکان دادن سینی های کوچک و بزرگ میتوانیم متوجه لق بودن خودرو بشویم. و درصورت لق بودن سینی ها، درپوش خودرو را آچارکشی نماییم.
از جمله پیچ هایی که باید چک شوند: پیچ های قرقره ای روی تیغهی شانژمان، پیچ گوشواره و ضامن عقب هستند. به وسیله جعبه ست بکس و جغجغهای RH-2715 میتوانیم آچارکشی شانژمان عقب را انجام دهیم. روتور ها به دو دسته تقسیم میشوند: روتورهای six bolts و روتور های center lock که برای آچارکشی روتور جلو و عقب (دیسک جلو عقب) six bolt میتوانیم از ست جغجغه ای یا ست آلن چاقویی استفاده کنیم. برای آچارکشی روتور های center lock از آچار دیسک یا (center lock) استفاده نمایید.
هنگام آچارکشی روتورهای جلو و عقب توجه داشته باشید که دست خود را روی روتور یا لبه ها نگذارید. زیرا روتور شی تیزی بوده و ممکن است باعث ایجاد جراحت روی دست شما گردد و یا چربی دست شما به روتور منتقل شود که این امر به مرور باعث خرابی پد های ترمز میگردد. |
آچارکشی میل توپی عقب و پیچ های مربوطه، نیاز به تخصص بیشتری دارد. برای این کار بهتر است با یک کارشناس مشورت داشته باشید.
برای آچارکشی پیچ های کالیپر و تنظیم دقیق سیستم ترمز جلو و عقب میتوانیم از ست جغجغه ای رونیکس کمک بگیریم. ابتدا باید پیچ دو سمت کالیپر را شل کنیم. سپس کالیپر ترمز را دقیقا در وسط روتور یا دیسک تنظیم کنیم که روتور یا دیسک به ترمز ها برخورد نکند و فاصله لنت راست چپ به یک اندازه باشد، در انتها پیچ دو سمت کالیپر را به یک اندازه سفت می کنیم.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع مونتاژ دوچرخه در 5 مرحله +تصویر و ویدیو
به نقل از سایت دوچرخستان درباره آچارکشی اصولی دوچرخه میتوان گفت:
“آچارکشی دنده دوچرخه، یک کار اساسی برای هر دوچرخهسوار است که با استفاده صحیح از آن، میتوان به بهبود عملکرد و لذت بیشتر در سفرهای دوچرخهسواری دست یافت. در نهایت، آچارکشی دنده دوچرخه یک فرآیند مهم است که به سواری بهتر و صحیح تر در طول مسیر کمک می کند. با استفاده از این روش ها، می توانید دنده دوچرخه خود را بطور دقیق تغییر دهید و سرعت و دنده مناسبی برای مسیر خود انتخاب کنید. تمرین و تجربه بیشتر می تواند به شما کمک کند تا با آچارکشی دنده دوچرخه بهتر آشنا شوید و به بهترین نتیجه رسید.”
جمعبندی
یک ماه پس از خرید دوچرخه زمان مناسبی برای آچارکشی دوچرخه است. آچارکشی، از جمله اقدامات مربوط به نگهداری دوچرخه است که انجام به موقع آن تاثیر بسزایی در عملکرد درست دوچرخه دارد. آچارکشی را میتوان به وسیله آچار آلن جغجغهای، آچار آلن و پیچگوشتی دو سو انجام داد.
ویدیو ” آموزش آچارکشی دوچرخه” را تماشا کنید:
مشاور و تکنسین شرکت انرژی موتور : یحیی خلدی