- دقیقه 4
- 1962
- 0
به قلم آیدین طلایی
28 شهریور 1403
این مقاله با همکاری شرکت رونیکس و آچاره، جهت آگاهسازی متخصصان و تعمیرکاران در مورد فوت و فنها و نکات شارژ کولر ماشین نگارش و تنظیم شده است.
سرویس کولر ماشین یکی از اصلیترین دغدغههای رانندگان است. فارغ از بروز مشکلاتی مانند خرابشدن کمپرسور یا شیر انبساط کولر، یکی از عمدهترین مشکلات کولر ماشین، تمام شدن گاز کولر است که باعث میشود کولر رفتهرفته سرمای خود را از دست دهد تا جاییکه حتی باد گرم بزند. اگر کولر خودرو نشتی نداشته باشد، با شارژ گاز کولر ماشین، این مشکل رفع میشود. مانند هر کار دیگری شارژ گاز کولر ماشین، فوتوفنهای خاص خود را دارد.
به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم نکات شارژ کولر ماشین را از زبان یکی از متخصصین آچاره بیان کنیم.
رونیکس را بخوانید.
نکات شارژ کولر ماشین
پیش از معرفی نکات شارژ کولر ماشین، باید این نکته را ذکر کنیم که برای شارژ کولر، ماشین باید روشن باشد و بعد شارژ کردن گاز کولر انجام شود. همچنین برای نشتیابی و ایجاد فشار در سیکل کولر باید از گاز ازت استفاده شود. در ادامه به مهمترین نکات شارژ کولر ماشین میپردازیم:
بیشتر بخوانید:“چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟“
عدم استفاده از کمپرسور یخچال برای وکیوم کردن کولر خودرو
بعد از نشتیابی، مهمترین بخش قبل از شارژ گاز کولر وکیوم کردن است که متأسفانه بیشتر تعمیرکاران برای وکیوم کردن از کمپرسورهای یخچال استفاده میکنند که این کار کاملاً اشتباه است؛ چراکه این نوع از کمپرسورها به اندازه کافی توانایی تخلیه رطوبت داخل مدار را ندارند.
استفاده از پمپ وکیوم برای تخلیه کامل رطوبت داخل مدار
کار کمپرسور ایجاد فشار و کمپرسکردن است و نه وکیوم. برای وکیوم کردن، حتماً باید از پمپهای وکیوم استفاده کرد تا رطوبت داخل مدار به صورت کامل تخلیه شود. علت اصلی وکیوم کردن، خارج کردن رطوبت مدار کولر است. وکیوم کردن با ایجاد خلاء، نقطه جوش آب را پایین میآورد، تا رطوبت موجود در مدار تبخیر شده و از مدار خارج شود.
همچنین این نکته را فراموش نکنید که معمولا باید هر 1 ماه یکبار، روغن پمپ وکیوم عوض شود. در غیر این صورت به خاطر جذب رطوبت امکان فاسدشدن آن زیاد است.
بیشتر بخوانید:“آموزش ۰ تا ۱۰۰ سرویس کولر ماشین“
استفاده از گیج برای چک کردن سیکل کولر
در عملیات شارژ، برای چککردن و کنترل مدار گاز کولر باید از گیج استفاده کنیم. در حقیقت این گیج رابطی است بین کپسول گاز و پمپ وکیوم با مدار کولر. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر تنها از گیج برای شارژ گاز استفاده کنیم، با توجه به متغیر بودن فشار گاز در دماهای مختلف شارژ به درستی انجام نمیشود؛ چراکه مقدار شارژ به درستی تنظیم نمیشود و همین امر باعث بازده پایین کولر در دماهای مختلف میشود.
استفاده از ترازوی دیجیتال برای شارژ استاندارد با توجه به وزن اعلامی تولیدکننده خودرو
پس از وکیومکردن، شارژ گاز حتماً باید به وسیله ترازو انجام شود. شارژ باید طبق وزن اعلامی از سمت شرکت سازنده به وسیله ترازو انجام شود تا کولر در دماهای مختلف بیشترین بازده را داشته باشد.
سخن آخر
در این نوشتار رونیکس، به معرفی نکات شارژ کولر ماشین پرداختیم؛ فوت و فنهایی که باعث بهبود کیفیت خنکای کولر ماشین میشود. امیدواریم مطالعه این نوشتار برای شما مفید باشد.
میتوانید با تماشای ویدئوی « فوت و فنهای شارژ گاز کولر ماشین» که با همکاری شرکت آچاره تهیه و تنظیم شده است، مهمترین نکات شارژ کولر ماشین را به صورت تصویری دنبال کنید. همچنین سوالات و نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
1.نشانههای نیاز به شارژ گاز کولر ماشین چیست؟
عدم خنککنندگی کافی، خروج باد گرم، یخ بستن سطح کمپرسور و درگیر نشدن کلاچ کمپرسور از مهمترین نشانههای تمام شدن گاز کولر ماشین است.
2.علت کم شدن گاز کولر خودرو چیست؟
مهمترین علت کم شدن گاز کولر ماشین، خرابی کمپرسور کولر یا بروز نشتی در قسمتهای مختلف سیستم خنککننده است.
3.آیا باید روغن پمپ وکیوم را تعویض کرد؟
بله، به دلیل جذب رطوبت در پمپ وکیوم امکان فاسد شدن روغن پمپ وکیوم زیاد است، پس باید هر 1 ماه یکبار، روغن پمپ وکیوم عوض شود.