- دقیقه 5
- 6686
- 2 نظر
به قلم سمیرا عسگری
4 مرداد 1400
امروزه در کمتر منزلی یکی از انواع ابزارآلات برقی یافت نمیشود. ابزارآلات برقی سرعت روند فعالیت را افزایش داده و به کاربران برای صرف جویی در زمان و هزینهها کمک میکنند. یکی از انواع ابزارآلات برقی که کاربرد بسیاری داشته و در عموم منازل، کارگاهها، کارخانهها و… مورد استفاده قرار میگیرند، دریلها هستند.
در این میان دریلهای رونیکس جزء دسته ابزارآلات برقی با کیفیت مطلوبی هستند که این ویژگی پس از بهره گیری از طراحی منحصربفرد متخصصان این برند، مرهون استفاده از قطعات دریل رونیکس است.
دریلها با توانهای گوناگون، در ابعاد مختلف و متناسب با حجم کارهای مختلف تولید میشوند که کیفیت هر یک از پارامترهای آنان با قطعات بکار رفته در ساختارشان ارتباط مستقیم دارد. هر چه کیفیت قطعه بیشتر بوده و از مواد اولیه با کیفیتتری با طراحی مهندسی شده، ساخته شده باشد بالطبع ابزار قدرت بیشتری داشته و طول عمر مفید بیشتری نیز خواهد داشت.
قطعات دریل رونیکس مجموعهای از قطعات پرمصرف و پر فروش این برند هستند که از بهترین متریالهای موجود تهیه شده و علاوه بر تبدیل دریلهای رونیکس به یکی از نمونههای خوب بازار، برای تعمیر سایر ابزارآلات برقی مشابه نیز مورد استفاده قرار گرفته و به سادگی جایگزین قطعات مصرفی میشوند.
ساختمان دریل
دریل های رونیکس از کنار هم قرار گرفتن یک مجموعه از قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی کاربرد هر یک از این قطعات خواهیم پرداخت.
قطعات مکانیکی دریل
قاب
قاب ها عموماً از پلاستیک های صنعتی مخصوص و مقاوم و در عین حال سبک ساخته می شوند. کلیه قطعات دریل رونیکس در مجموعه قاب قرار گرفته و تنها قسمت شفت انتهایی گیربکس از قاب خارج میشود تا به سه نظام و مته متصل بشود. تمام طراحی های ظاهری اعم از برندینگ و رنگ محصول بر روی قاب انجام شده و هویت ظاهری محصول و برند آن را تشکیل میدهند.
سه نظام
سه نظام یکی از مهمترین قطعات دریل رونیکس است که خود از قطعات فولادی متحرک تشکیل شده و وظیفه اصلی آن تثبیت موقعیت مته های معمولی یا مته های فولادی برای ایجاد سوراخ در بدنه مصنوعات چوبی ، فلزی و یا سیمانی است.
سه نظام ها به دو دسته سه نظام های آچاری و اتوماتیک تقسیم میشوند که تفاوت اصلی آنها در استفاده و عدم استفاده از آچار برای اتصال مته است. برای اتصال مته به سه نظام های آچاری نیاز به آچار خواهید داشت در حالی که برای استفاده از سه نظام های اتوماتیک نیازی به آچار نیست.
میزان قطر متهای که میتوان به سهنظام وصل کرد، عامل بسیار تعیینکنندهای در انتخاب این قطعه است اما فکهای یک سه نظام مهمترین بخش این قطعه هستند که باید از کیفیت و طول عمر بالا و مقاومتی حداکثری در برابر خوردگی برخوردار باشند.
علاوه بر این سهنظامهای رونیکس در قسمت فک خود دارای طراحی کاملا مهندسی شده و استاندارد هستند که فاقد هرگونه لقی بوده و از انحراف مته جلوگیری میکنند.
میله عمق سنج را به نقل از نفتاب بخوانید:
عمق سوراخ های ایجاد شده توسط دریل، برای بهتر انجام شدن کار، با اهمیت است. میله یا تراز عمق سنج یک میله مدرج است و اندازهگیری عمق سوراخها با این میله انجام میشود. با این قطعه از دریل، میتوان فهمید تا چه عمقی نیاز به سوراخ کردن است.
مجموعه گیربکس
این مجموعه از تعدادی چرخ دنده تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن کاهش سرعت زیاد موتور یونیورسال و افزایش قدرت گشتاور در سه نظام است.
به عبارتی دیگر در موتور یونیورسال سرعت بسیار زیاد (معمولاً بین ۲۰ الى ۲۷ هزار دور در دقیقه) است و بدیهی است این سرعت با قدرت اندکی که داراست عملا نمی تواند در سوراخکاری مورد استفاده قرار گیرد.
مجموعا گیربکس این سرعت را تا حدود ۱۵۰۰ دور در دقیقه کاهش داده و قدرت گشتاور را در سه نظام و مته افزایش می دهد. در محصولات رونیکس گیربکس هایی با دنده ها و شفت های سخت کاری شده و مکانیزم ترکمتر دقیق استفاده می شود.
قطعات الکتریکی دریل
کلید اصلی
یکی از قطعات دریل رونیکس کلید است. این کلید دارای دو حالت قطع و وصل میباشد که البته با وارد نمودن فشار بر کلید به حالت وصل در آمده و با رها نمودن کلید مجددا به حالت قطع باز میگردد. میتوان گفت در دریل ها همواره از شستی فشاری استفاده می شود و بر حسب اشتباهی رایج و مرسوم، آن را کلید مینامند.
کلیدهای ضدغبار رونیکس از مواد اولیه مرغوب و استاندارد تولید شده و از تحمل جریانی بالایی برخوردار هستند. به علاوه مسی بودن جنس قطعه پلاتین این کلیدها موجب افزایش طول عمر مفید قطعه و افزایش کیفیت عملکرد آنها شده است.
موتور یونیورسال
اصلی ترین جزء مدار الکتریکی دریل و سایر وسایل برقی صنعتی را موتور آن ها تشکیل می دهد. موتور مهم ترین قطعه از قطعات انواع دریل رونیکس است. این موتور عمدتا از نوع یونیورسال است زیرا از یک سو دارای وزن کم و از سوی دیگر دارای سرعت بسیار زیاد است و همچنین دارای عمر مفید نسبتاً مطلوبی نیز میباشد.
با اتصال برق به وسایل برقی و عبور جریان الکتریکی از بالشتک های موتور یونیورسال و آرمیچر، دو میدان مغناطیسی در تقابل با یکدیگر شکل می گیرد که در نهایت به چرخش آرمیچر منجر میشود. در حال چرخش با درگیر شدن قسمت انتهایی آرمیچر با مجموعه گیربکس، چرخ دنده ها به چرخش در میآیند و سرعت زیاد آن به سرعت کم اما با قدرت گشتاور زیاد تبدیل میشود. گیربکس نیز سه نظام و در نهایت مته را به چرخش در می آورد.
بیشتر بخوانید: بررسی و رفع مشکل فشار آب آپارتمان
آرمیچر
آرمیچر یکی از اجزای اصلی تشکیلدهنده موتور و از مهم ترین قطعات دریل رونیکس است که خود از اجزایی نظیر هسته آرمیچر، سیم پیچ آرمیچر، کلکتور، محور، پروانه خنککننده و… تشکیل میشود.
همانطور که توضیح داده شد چرخش آرمیچر در نهایت به چرخش مته میانجامد و متاسفانه این قطعه همواره در معرض آسیب است و در اکثر موارد جرقه زنی شدید موتور دریل و یا سایر وسایل برقی صنعتی از بروز عیب در آرمیچر شکل میگیرد.
بروز عیب در آرمیچر، شدت جرقه ها در زیر زغال ها را افزایش داده و موتور را سريعاً بطور بسیار جدی و شدید گرم میکند. به موازات افزایش دما در موتور ، قدرت دستگاه شدیدا کاهش یافته و زیر فشار فعالیت متوقف می شود. آرمیچرهای رونیکس از مجموعه قطعات دریل رونیکس اما در جهت دستیابی به توان واقعی و حداکثر قدرت، دارای سیم پیچ مسی با بالاترین درجه خلوص مس هستند.
به علاوه این قطعه یدکی دارای شفت فولادی با استحکام مکانیکی بالا بوده و بر روی سیمپیچ، زیر هسته فلزی و دور گلویی آن به طور کامل لاکگیری شده تا از ورود آسیب به آرمیچر جلوگیری شود.
آیا محصولی از رونیکس وجود دارد که در آرمیچر آن بجای مس از سایر عناصر و آلیاژها نظیر آلومینیوم استفاده شده باشد؟؟؟؟
اگر چنین محصولی وجود دارد، دلیل استفاده از آلیاژی بغیر از مس رو توضیح دهید؟؟؟ که آیا بخاطر پایین آمدن قیمت نهایی است؟؟
یا مزایای دیگری دارد؟
[…] بیشتر بخوانید:آشنایی با قطعات دریل رونیکس […]