- دقیقه 8
- 12707
- 14 نظر
به قلم نازنین شجاع حیدری
5 اردیبهشت 1401
در ابتدا بهتر است بدانیم که انجام هرکاری با ابزار مناسب بسیار آسانتر خواهد بود. برای مونتاژ دوچرخه، تعمیر و نگهداری دوچرخه، نیازی به مجموعه وسیعی از ابزارهای تخصصی دوچرخه ندارید. اکثر کارهای ضروری را میتوان با چند ابزار استاندارد با کیفیت انجام داد. اگر تا به حال تجربه کار با ابزار را نداشتهاید، نگران نباشید. ما در این مقاله، گام به گام همراه شما هستیم.
مهمترین ابزاری که برای مونتاژ و تعمیر هرنوع دوچرخه ای به آن نیاز دارید، آچار آلن چاقویی، شامل آچارهای چهار، پنج و شش میلیمتری است. همچنین به یک آچار فرانسه یا یک آچار یک سر تخت 15 میلیمتری، یک قیچی، سیم چین و یک تلمبه دوچرخه نیاز خواهید داشت.
اگر قصد مونتاژ دوچرخه کوهستان را دارید، باید یک پمپ دوشاخ نیز داشته باشید..
اگر دوچرخههای مخصوص بچهها را مونتاژ میکنید، داشتن یک آچار یک سر تخت 13 و 17 میلیمتری نیز مناسب است.
بیشتر بخوانید:اینورتر جوشکاری چیست؟
1- ابزار مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه
اولین قدم، بیرون آوردن دوچرخه از جعبه است. تمام فوم و بستهبندیها را از دوچرخه جدا کنید.
هنگام جدا کردن فوم و بستهبندی دوچرخه، مراقب باشید که کابلها را قطع نکنید و مطمئن شوید که تمام جعبه را بررسی کرده و چیزی را داخل جعبه جا نگذاشتهاید.
محافظهای پلاستیکی را از چرخ جدا میکنیم. دقت کنید که صفحه دیسک را با انگشتان خود لمس نکنید. زیرا چربی موجود روی پوست شما میتواند صفحه دیسک را آلوده کرده و منجر به سر و صدای زیاد یا کاهش عملکرد ترمز شود.
بیشتر بخوانید:موتور براش چیست؟
2- نصب فرمان دوچرخه در کمترین زمان
فرمان دوچرخه را باید در جهت درست روی دوشاخ دوچرخه نصب کرد. کرپی قطعهای است که عمل اتصال فرمان و دوشاخ دوچرخه را انجام میدهد. قبل از نصب فرمان باید از قرار گرفتن کرپی و دوشاخ در جهت صحیح اطمینان حاصل کنیم. کرپی در قسمت جلوی دوچرخه قرار میگیرد و کالیپرهای دیسک ترمز نیز در پشت دوشاخ قرار دارند. توجه داشته باشید که کابلهای ترمز پیچ نخورده باشند زیرا در این صورت هنگام ترمز گرفتن دچار مشکل خواهید شد. ترمزها در جلوی دو شاخ قرار میگیرند.
صفحه جلوی کرپی(faceplate) را باز کنید. فرمان را در کرپی قرار دهید و صفحهای را که پیشتر برداشته بودید، روی دسته فرمان قرار داده و پیچهای آن را سفت کنید. هیچ پیچی را تا انتها سفت نکنید؛ این موضوع باعث آسیب دیدن پیچ و مهرههای روی کرپی میشود.
بیشتر بخوانید: صفر تا صد تیوب لس کردن لاستیک دوچرخه و پنچرگیری آن
3- نصب پایه (لوله) زین دوچرخه به زبان ساده
به نوشته سایت رووبایک انواع زین دوچرخه شامل:
“انواع زین دوچرخه
تنوع انواع مختلف زین های دوچرخه بسیار زیاد است و بر اساس کاربرد، نوع دوچرخه سواری و همچنین نوع طراحی زین های دوچرخه در دسته بندی های مختلف جای میگیرند که در ادامه با انواع مختلف زین دوچرخه بیشتر آشنا خواهیم شد.
زین دوچرخه پهن
زین های پهن عرض بیشتری نسبت به زین های معمولی و باریک دارند و معمولا عرض آنها بیشتر از 20 سانتی متر می باشد.
زین دوچرخه پهن برای دوچرخه سوارانی که عادت دارند بیشتر تایم رکاب زدن را بر روی دوچرخه بنشینند مناسب می باشد .
از ویژگی های زین پهن میتوان به ارتفاع آنها اشاره نمود که معمولا ارتفاعشان زیاد است و نسبت به سایر زین ها نرمی و راحتی بیشتری برای دوچرخه سوار به ارمغان می آورند.
از کاربرد های زین های پهن میتوان به استفاده برای دوچرخه های ثابت، بانوان، افراد سنگین وزن و تمامی افرادی که به دنبال یک زین نرم و راحت هستند اشاره نمود.
زین دوچرخه باریک
زین های باریک نسبت به زین های دوچرخه معمولی عرض کمتری دارند و عرض آنها کمتر از 15 سانتی متر میباشد .
این مدل زین ها بیشتر برای دوچرخه سوارانی که عادت به ایستاده رکاب زدن دارند مناسب می باشد.
زین های باریک معمولا کشیده تر بوده و ارتفاع کمتری دارند و درجه سفتی آنها نسبت به سایر زین ها بیشتر است.
از کاربرد های زین های باریک میتوان به استفاده برای دوچرخه سواران کورسی اشاره نمود که این دوچرخه سواران با توجه به این که عادت به نشستن بر روی صندلی دوچرخه ندارند تمایل دارند از زین های باریک استفاده کنند که خیلی دست و پا گیر نباشد.
زین کورسی
زین های کورسی از جمله زین های دوچرخه باریک هستند که برای دوچرخه سواری در مسافت های طولانی مناسب می باشند و عرض آنها معمولا کمتر از 12 سانتی متر است.
از ویژگی های زین های کورسی میتوان به نحوه نصب آنها اشاره نمود که فاقد قفل می باشند و بر روی لوله زین های مخصوص به خود نصب میشوند و همچنین ارتفاع آنها کم است و به صورت قابدار طراحی شده اند که استقامت بالاتری داشته باشند.”
برای نصب لوله زین، ابتدا بست زین را باز کنید.
چند سانتیمتر از پایین لوله زین را به مقداری گریس آغشته کنید. اگر فریم دوچرخه شما کربنی است باید به جای گریس از خمیر فیبر کربن استفاده کنید. بعد از این کار لوله زین به آسانی در فریم جا میگیرد. معمولا روی لوله زین نوشتهای با عنوان ” Min Insert” وجود دارد که نشانگر حداقل میزانی است که لوله باید داخل فریم جا برود. بعد از گذاشتن لوله در فریم، بست را به سمت فریم ببندید. برای محکم کردن لوله زین در فریم از آچار آلن استفاده کنید.
در این روش، آچار را تا زمانی بپیچانید که رد آن روی کف دستتان باقی بماند. روش دیگری برای چفت کردن پایه زین، استفاده از آچار ترکمتر است. برای این کار، آچار ترکمتر را بر اساس میزان نیوتن متر درج شده روی لوله زین، تنظیم کنید.
بیشتر بخوانید:از دور موتور در ابزارآلات چه می دانید؟
4- نصب چرخ جلو به آسانترین روش ممکن
برای نصب چرخ جلو (Front wheel installation) ابتدا دوچرخه را برعکس، به طوری که چرخها رو به بالا باشند، روی زمین قرار دهید. سپس چرخ جلو را داخل دوشاخ قرار دهید. حالا باید توپی، بخشی که رکابهای دوچرخه دو طرف آن نصب میشوند، را نصب کنید. اگر پیچ توپی دوچرخه شما از نوع ساده است برای نصب آن تنها کافیست پیچ را به صورت مستقیم از داخل توپی چرخ عبور دهید و در نهایت آنرا در دو طرف شاخ پیچ کنید.
اما اگر پیچ توپی از نوع ضامن دار است؛ پیچ و یک فنر را بردارید و توپی را از سمت دیسک دوچرخه وارد کنید و سپس از سمت دیگر ابتدا فنر را وارد کنید و سپس پیچ را سفت کنید. در مرحله بعد باید ترمز دیسکی را داخل کالیپر قرار دهید. سپس پیچ سمت راست را سفت کنید تا ضامن محکم شود.
بیشتر بخوانید: پنچرگیری دوچرخه به سریعترین و سادهترین راه ممکن
5- نصب رکابها/ Pedals installation
شیارهایی روی مهرههای رکاب دوچرخه وجود دارد که در جهتهای مختلف قرار گرفته و باید در سمت خاصی از دوچرخه حرکت کنند. رکاب چپ زیر پای چپ شما و رکاب سمت راست زیر پای راست شما قرار میگیرد. پدال سمت چپ ابتدا با دست در خلاف جهت عقربههای ساعت تنظیم شده، سپس از آچار یک سر تخت استفاده کرده و آن را محکم میکنیم.
رکاب سمت راست، مخالف رکاب سمت چپ، در جهت عقربههای ساعت تظیم میشود و در نهایت با آچار 15 میلیمتری یک سر تخت محکم میشود.
به نقل از سایت پورت لاین درباره مونتاژ دوچرخه میتوان گفت:
“بستن پنجهرکاب دوچرخه کودک
یکی از حساسترین بخشهای مونتاژ چرخ توجه به این نکته است که طرف داخلی پنجهرکابها را نگاه کنید، پنجه رکاب سمت راست با علامت R و پنجه رکاب سمت چپ با L مشخص شده است. پس از بررسی و تعیین جهت آنها، پنجه رکاب را روی طبق قامه بگذارید و با آچار ۱۴ در جهت عقربههای ساعت محکم کنید. نگنه مهم این است که جهت بستن پنجه رکاب سمت راست، پیچش به سمت جلو یعنی مخالف عقربههای ساعت است ولی پنجهرکاب سمت چپ، مطابق با پیچهای عادی، در جهت عقربههای ساعت محکم میشود.”
جمعبندی
با شناخت ابزار مناسب هر کاری، انجام آن آسانتر خواهد بود. اگر دوچرخه سواری را به تازگی شروع کردهاید، باید در نظر داشته باشید که تعمیر و نگهداری مناسب از دوچرخه امری ضروری است و بدون نیاز به دانش ابزاری گسترده هم میتوان به راحتی بسیاری از مشکلات دوچرخه را برطرف نمود یا از آن جلوگیری و در زمان و هزینه صرفهجویی کرد. برای مطالعه مقالات بیشتر در این باره به مجلهرونیکس سر بزنید.
سلام ممنون از اطلاعات کاملتون چه نوع جنس برای بدنه دوچرخه پیشنهاد میکنید؟
همراه گرامی سلام. بدنه دوچرخه در برندهای مختلف از فولاد، آلومینیوم یا کربن، منیزیوم و تیتانیوم و … ساخته میشود که هر مدام کاربردها و مزایای خاص خود را دارند.
برا سبک تر شدن بدنه دوچرخه چه نوع جنس یا مدلی تهیه کنیم؟
همراه گرامی سلام. میتوانید از مدلهایی با بدنه آلومینیومی یا فیبر کربنی استفاده کنید.
مرسی از این نوشته خوبتنون معلومه که یه تیم قوی پشت این مقالات قرار داره من با خوندن همین نوشته کارم راه افتاد یکی از نکات مثبت این نوشته وجود عکس برای یادگیری بهتر و از اون مهم تر وجود ویدئو آموزشی برای انجام دقیق تر و بهتر این کار بود مرسی خسته نباشید
برای کوه و شیب بهترین مدل لاستیک دوچرخه کدوم مدله؟ بعد در کل بهترین برند تایر دو چرخه کدومه از نظر من ایرادی نداره که آدم یه بار یه پول بیشتری بده برای خرید یه محصولی ولی بعد هم بیشتر عمر کنه براش هم سالم تر بمونه هم کارشو بهتر انجام بده
همراه گرامی سلام. انتخاب برند لاستیک بر عهده شما است. هنگام انتخاب لاستیک دوچرخه برای کوه و شیب باید به فاکتورهایی مانند والف تیوب، آج وارونه در لاستیک، عرض، ضخامت و قطر لاستیک و … توجه کنید.
سلام برای مونتاژ دو چرخه به جز ابزار هایی که معرفی کردین به ابزار دیگه ای نیاز نداریم یعنی مثلا اگه مدل بدنه یا مدل زین یا چرخی که می خوایم برای دوچرخه بندازیم متفاوت باشه آیا به ابزار متفاوتی نیاز پیدا میکنیم یا خیر البته که یه سری لوازم جانبی جداگانه ای نیاز داریم مثل تلمبه یا روغن دان برای روغن کاری زنجیر چرخ
همراه گرامی سلام. در این مقاله بهطور جامع، به مهمترین ابزارهای مونتاژ دوچرخه اشاره شده است. برای نصب زین دوچرخه نیز میتوانید از آچار فرانسه و آچار آلن استفاده کنید.
سلام وقت بخیر
اگر چرخ جلو برای حمل دوچرخه باز کنیم
این تکرار باز و بسته کردن چرخ ، تاثیری روی عمر دوچرخه میذاره ؟ آیا باعث خراب شدن دیسک یا هر چیز دیگه ای میشه ؟
همراه گرامی سلام. جهت جلوگیری از استهلاک قطعات، فقط در مواقع ضروری این کار را انجام دهید.
اگر دنده دوچره با مشکل مواجه شه و خودش خالی شه گهگاه میشه درستش کرد یا باید عوض کرد جعبه دنده رو؟
همراه گرامی سلام. در اکثر موارد با اقداماتی مانند روانکاری زنجیر و چرخدنده، تنظیم کابل دندهها یا بررسی مکانیزم داخل جعبه دنده میتوانید مشکل را رفع کنید. در غیر این صورت، جعبه دنده نیاز به تعویض دارد.
سلام وقتتون بخیر متأسفانه لوله زین دوخرچه از زین جدا شد و داخل فریم دوچرخه افتاد راه حلی هست که لوله زین رو خارج کرد ؟