چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

به قلم آیدین طلائی

20 فروردین 1402

جک ماشین در بلندکردن ماشین‌آلات و اجسام بزرگ کاربرد دارد؛ در این بین جک‌های روغنی یا هیدرولیکی قدرت بیشتری نسبت به دیگر انواع جک داشته و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مثل خودرو و ساخت‌و‌ساز دارند.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که جک‌های روغنی دارند، وجود هوا در مخزن هیدرولیک آن‌ها است. این مساله می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و… اتفاق بیفتد. در این نوشتار مجله رونیکس، قصد داریم طرز هواگیری جک روغنی را به زبانی‌ ساده آموزش دهیم.

رونیکس را بخوانید.

در جک‌های روغنی، از روغن هیدرولیک برای بلندکردن بار یا وسیله نقلیه استفاده می‌شود. در ساختار داخلی این دستگاه، دو مخزن کوچک و بزرگ با سطح مقطع مختلف قرار دارد. زمانی‌که کاربر به‌کمک اهرم قرار گرفته در دستگاه به جک نیرو وارد می‌کند، روغن هیدرولیک موجود در مخزن کوچک، به مخزن بزرگ منتقل شده و به پیستون‌های این مخزن فشار وارد می‌کند تا باعث بلند شدن بار یا وسیله نقلیه مورد نظر شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر جک پارکینگ + عیب یابی | آموزش تعمیر ۷ مشکل اصلی جک درب پارکینگ

چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟
چگونه را هواگیری جک روغنی

برند رونیکس، انواع مختلفی از جک‌های روغنی را به بازار ابزار ایران عرضه کرده است. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف این ابزار، کلیک کنید.

تمام جک‌های روغنی، دارای مخزن روغن هیدرولیک هستند که روی این مخزن یک پیچ هواگیری برای تخلیه هوای آن وجود دارد. روغن هیدرولیک، ماده‌ای بدون تراکم است تا بتواند نیروی ایجاد شده در جک را منتقل کند. از طرفی دیگر، مولکول هوا تراکم زیادی دارد. به همین ‌دلیل زمانی‌که در مخزن روغن هیدرولیک، هوا وجود داشته باشد، فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نمی‌شود و روغن به‌راحتی نمی‌تواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما باید هرچندوقت یک‌بار از نبود هوا در جک روغنی اطمینان حاصل کنیم. در ادامه قصد داریم تا به نحوه هواگیری جک روغنی بپردازیم.

طرز هواگیری جک روغنی

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید

در این نوشتار، جک روغنی مورد استفاده از نوع پیچ هواگیری است. هرچند برای آسان شدن هواگیری، در بعضی از جک‌های روغنی به جای پیچ از شیر هواگیری استفاده شده است. برای هواگیری جک روغنی، به‌ترتیب زیر عمل می‌کنیم:

پیش از شروع کار، ابتدا از محکم بودن پیچ هواگیری جک مطمئن شوید. سپس جک را به زیر یک وسیله نه‌چندان سنگین برده و تا جایی‌که می‌توانید آن وسیله را بالا ببرید، تا جک تحت فشار نسبی قرار بگیرد.

اگر در زمان هواگیری، جک تحت فشار نباشد، ممکن است هوا به‌طور کامل خارج نشده و فرآیند هواگیری به‌درستی انجام نگیرد. البته این به معنای فشار زیاد آوردن به جک نیست؛ چرا که بلند کردن بار زیاد در زمان باز بودن پیچ هواگیری می‌تواند به دستگاه آسیب بزند.

جک روغنی رونیکس
جک روغنی رونیکس

بیشتر بخوانید: جک سوسماری چیست؟

پیچ هواگیری را باز کنید

در زمانی که جک تحت بار نسبی است، به‌کمک آچار، پیچ هواگیری را کمی شل کنید، تا مخلوط هوا و روغن به آرامی خارج شود. پیچ را تا زمانی‌که هوا به‌طور کامل خارج شود، باز می‌گذاریم. بعد از خارج شدن کامل هوا و خروج یک دست روغن، پیچ هواگیری را کاملا محکم کرده و جک را پایین بیاورید. برای اطمینان از هواگیری کامل جک روغنی، مراحل بالا را چندمرتبه تکرار کنید.

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید
فشار نسبی بر روی جک روغنی

بیشتر بخوانید:
«آموزش قدم به قدم پنچرگیری خودرو با ابزارآلات مکانیکی رونیکس»
«جک سوسماری چیست؟»

علت بالا نرفتن جک روغنی چیست

اگر جک روغنی بالا نرود، ممکن است چند دلیل داشته باشد. در ادامه، به این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • نقص در روغن

ممکن است سطح روغن در جک کاهش یابد یا روغن به‌دلیل ناقص بودن یا آلوده بودن، قادر به عملکرد صحیح نباشد. در این صورت، نیاز به تعویض یا تصفیه روغن است. حل مشکل بالا نرفتن جک روغنی به احتمال زیاد با تعویض روغن حل خواهد شد.

  • ترکیب هوا در سیستم

حضور هوا در سیستم می‌تواند باعث مشکلات در عملکرد جک شود. برای حل مشکل بالا نرفتن جک روغنی، معمولاً نیاز به انجام عملیات تخلیه هوا دارید.

  • سیستم هیدرولیک خراب

قطعات یا سیستم هیدرولیک جک ممکن است خراب شده باشد. در این صورت، تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده ممکن باعث حل مشکل بالا نرفتن جک روغنی می‌شود.

بیشتر بخوانید:نحوه‌ کار با تراز لیزری

به نقل از سایت همیار مکانیک کوشا درباره می‌توان گفت:

“شناخت عملکرد جک روغنی و نقش آن در سیستم اجرایی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، گام بلندی برای شروع هواگیری جک روغنی درون این دستگاه‌ها است. این جک‌ها عملکرد بسیار آسانی دارند؛ اما در عین سادگی مسئولیت‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که به افزایش راندمان کاری بالابرها کمک می‌کند.

وجود هوا درون جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی باعث افزایش سرعت فرایند اکسیداسیون روغن و عدم کنترل صحیح حرکت جک و عملکرد اسفنجی این قطعه می‌شود. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود، بر روی درپوش انتهایی یک پورت تخلیه اضطراری و بوش راهنمای قرار دارد که توسط یک پیچ بسته شده‌اند. به‌طورکلی اصلی‌ترین الگوریتم مورد استفاده در جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی ضرورت عدم متراکم بودن روغن است تا بتواند به روغن موجود در آن نیروی مناسب را وارد کند.”

رونیکس را می‌شناسید

در این نوشتار نحوه هواگیری جک روغنی را به زبانی ساده آموزش دادیم. شرکت رونیکس به‌عنوان بزرگترین برند بازار ابزار ایران، انواع جک‌های ماشین شامل جک‌های روغنی و سوسماری را در ابعاد و وزن‌های مختلفی تولید کرده تا کاربران مختلف بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. برای خرید هریک از این ابزار می‌توانید به عاملین فروش ما در سراسر کشور مراجعه کنید.

سوالات متداول:

دلیل وجود هوا در جک‌های روغنی چیست؟
وجود هوا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و … اتفاق بیفتد.

هوا در جک روغنی می‌تواند چه مشکلی ایجاد کند؟
وجود هوا در مخزن روغن هیدرولیک، باعث می‌شود فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نشود و روغن به‌راحتی ‌نتواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما هرچندوقت یک‌بار جک روغنی را هواگیری کنید.

برای درک بهتر دلایل روغن کاری منظم جک ها خوب است نیم نگاهی به تعریف جک های روغنی در سایت صدرا شیمی بندازید: “جک های روغنی تجهیزات صنعتی هستند که بر اساس روغن هیدرولیک عمل می کنند و اشیا را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهند. جک های هیدرولیکی ابزارهای مناسبی برای حمل و نقل وسایل سنگین هستند. در انبارها، صنایع، پالایشگاه، موقعیت حفاری زمین، تعمیرگاه خودروهای سنگین، اسکله و بنادر از انواع جک های هیدرولیکی یا جک های روغنی استفاده می شود.

عملکرد جک های روغنی بر اساس روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک با یک فشار از طریق یک پیستون به مخزن وارد می شود و بر همان اساس می تواند جک را به سمت بالا حرکت دهد. با تخلیه روغن هیدرولیکی، جک به سمت پایین به حالت عادی باز می‌گردد. از آنجایی که حمل و نقل وسایل سنگین با تجهیزات ایمن و کارآمد در بسیاری صنایع اهمیت دارد، طراحی و تولید جک های روغنی یک حرفه ای تخصصی در صنعت محسوب می شود.

روغن هیدرولیک جزء اصلی جک های روغنی هستند. شناسایی انواع این روغن ها می تواند به عملکرد بهتر جک هیدرولیکی کمک کند.”

38 پاسخ به “چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟”

  1. علی میرزایی گفت:

    سلام جک ماشین من زیر ماشین بالا نمیره .
    چطوری .بالاش ببرم . زیر ماشین نباشه بالا میره

    • برند گفت:

      جک زمانی کار می‌کند که وزن ماشین روی آن عمل کند. وقتی جک زیر ماشین نباشد هرز می‌چرخد. در مورد مشکل شما، یا جک خراب است، یا از آن بد استفاده می‌کنید. جک را دقیقا در جای مناسب قرار دهید یا از یک تکنسین خبره کمک بگیرید.

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، توصیه می‌کنیم به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

      • محمد گفت:

        ولی دمتون گرم خیلی قشنگ راهنمایی می کنن هرکی مشکل داره می گه بر پیش تعمیر کار،اگه طرف پول داشت یکی نو می خرید نه اینکه بره پیش تعمیر کار دوبرابر پول جک وازت می گیرن ۱ماه هم کار نمی کنه

    • غلامرضا گفت:

      باید هواگبگیریش کنی، یه دلیل دیگه هم روغن خیلی صفت مثل چهل و پنجاه نباید ریخت توی جک،

  2. حجت الله اسدی گفت:

    سلام پیج هواگیری جک من یکم مشکل پیدا کرده برای همین نمیدونم کارایی قبلو داره یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛ توصیه می‌کنیم دستگاه خود را برای عیب‌یابی به یک تعمیرگاه معتبر ببرید.

  3. محمد صادق بهادری گفت:

    به نظر شما مهمترین علت بالا نرفتن جک روغنی چی میتونه باشه من خیلی با این مورد مشکل دارم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی؛ دلایل زیادی موجب بالا نرفتن جک روغنی می‌شود؛ از جمله: ایراد در سیستم هیدرولیک، کاهش قدرت و سرعت سیلندر و … . هنگام عیب‌یابی سیستم‌های هیدرولیک باید اجزای اصلی شامل فیلتر، پمپ، شیر فشارشکن و شیر کنترل را بررسی و در صورت وجود ایراد، سرویس کنید. در صورت عدم ایراد در سیستم هیدرولیک، پکینگ های سیلندر را تست کنید.

  4. ناشناس گفت:

    جک رفته بالا حالا پایین نمیاد
    اشکال نداره تحت فشار قرار بدم

    • رونیکس گفت:

      ممکن است ایجاد مشکل یا خرابی در قطعات جک موجب این ایراد شده باشد. توصیه می‌کنیم جک را به تعمیرگاه ببرید.

  5. ناشناس گفت:

    جک من 6تن از پیچ پایینشروغن می‌ره چیکار کنم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. نقص و اشکال در سیستم لوله‌ها، نشتی پمپ هیدرولیک و پارگی پکینگ از مهم‌ترین دلایل احتمالی نشتی جک هستند.

  6. نیما گفت:

    هواگیری جک روغنی چقدر زمان می‌برد؟ اگه زیاد طول بکشه یعنی داریم اشتباه انجام می دیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انجام اصولی این کار، زمان‌بر نیست و در این مقاله تلاش کردیم تا به زبانی ساده هواگیری جک را توضیح دهیم تا به راحتی بتوانید این کار را انجام دهید. 

  7. نادر گفت:

    راستش من خیلی با ابزارآلات حرفه‌ای آشنایی نداشتم ولی خودم دلم می‌خواست جک روغنی‌مون رو که توی گاراژ خاک می‌خورد دوباره به کار بندازم. دستورالعمل‌های این مقاله خیلی ساده و قابل فهم بود. من که فکر نمی‌کردم بتونم، ولی با این راهنما تونستم جک رو مثل روز اولش کار بندازم. اگه کسی مثل من تازه‌کاره و دنبال یه راهنمای مفید می‌گرده، حتماً اینو امتحان کنه.

  8. اهورا گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه یک سوال داشتم شما تو مقاله فرمودین بهتره هر چند وقت یک بار جک روغنی هوا گیری شود خب میخواستم بپرسم اگه هوا کشیده باشه جک از کجا باید متوجه بشیم؟ نشونش چیه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر جک خوب کار نمی‌کند یا درست بالا و پایین نمی‌رود، در حین حرکت جک صدای خروج هوا را می‌شنوید، یعنی جک هوا گرفته باید به فکر هواگیری آن باشید. 

  9. ولی اله گفت:

    سلام وقط بخیر.جک ماشین داخل ماشین بوده بیرون اوردم که ماشین روجک بزنم ولی پیستون جک گیرپاج کرده بودنه بالا.نه پایین میامد.خودم درست کردم.الان ازگیرپاجی درامده بالاوپاین میره.میشه الان استفاده کرد.خطری نداره.ممنون..

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. توصیه می‌کنیم به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا جک را مجدداً بررسی کند.

  10. مجتبی گفت:

    سلام وخسته نباشید .
    من یک جک لوله خم کن دستی دارم که چندسالی هست استفاده نکردم روغن داخل آن بطور کامل تخلیه شده برای رااندازی دوباره آن از چه روغنی باید استفاده کنم واقدامات راه اندازی وهواگیری آن به چه صورت است

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی احتمالاً منظور شما از لوله خم کن دستی، لوله خم کن هیدرولیک است. جهت راه اندازی و روغن‌کاری دستگاه با روغن مناسب آن، دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید.

  11. ناشناس گفت:

    فقط تعمیر گاه ببرین 😝😝😝😝

  12. رضا سلوکی گفت:

    از کجا بفهمیم جک ما نیاز به هوا گیری دارد؟بهتر است به تعمیر گاه ببریم یا خودمان انجام دهیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر جک نیاز به هواگیری داشته باشد، بالا و پایین‌رفتن آن به‌طور منظم و نرم انجام نمی‌شود و روغن به‌راحتی داخل سیلندر حرکت نمی‌کند. اگر دست به آچار هستید، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. در غیر این صورت، توصیه می‌کنیم به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  13. یوسفی گفت:

    سلام خسته نباشید، یه تعداد جک پنج تن دارم که همینطور معمولی که جک میزنم بالا میاد اما وقتی که زیر بار میزارم و فشار روش هست به هیچ وجه بالا نمیاد علت خرابی کجاس ،ممنون میشم جواب رو به شماره همراه ۰۹۱۳۲۰۱۴۸۳۱ ارسال کنی ممنونم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. شما می‌توانید با واحد امور مشتریان با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید. کارشناسان ما شما را راهنمایی می‌کنند.

  14. کیومرث همتی گفت:

    سلام علیکم
    برای تعویض روغن جک شیش تن از چه روغنی استفاده کنم ؟ مچکرم

  15. حسین گفت:

    ببخشید محل قرار گیری جک روغنی زیر ماشین با جایی که باید جک دستی رو می ذاشتیم فرقی میکنه؟ چون نوشتین که باید حتما وزن ماشین رو جک روغنی باشه تا کار کنه اینو می پرسم

  16. سعید گفت:

    امکان داره در صورت ضربه خوردن جک روغنی مخزنش سوراخ بشه و نشتی بده؟ جک تو گاراژ ما پریروز ها افتاد توی چال و ظاهرش اینطوری بود که طوریش نشده ولی خب امروز که اومدم باهاش کار کنم احساس کردم مثل قبل نیست و وقتی کارم باهاش تموم شد دیدم که زیرش یکم روغن ریخته برای عیب یابی و تعمیرش باید چیکار کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. در صورت ضربه‌خوردن و نشتی جک، ترجیحاً آن را به جای تعمیر، تعویض کنید.

  17. ابولفظا گفت:

    به تعمیرگاه ببریدیانوبخریدکهنه رابه ضایعاتی بدهیدراهنمایی کامل کردم دیرآومدی زودمیخوای بری

  18. ناشناس گفت:

    سلام جک ۲۰تون دارم هرچی دسته میزنم عمل نمیکنه یعنی اصلا بالا نمی‌بره

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی. بالا نرفتن جک روغنی چند دلیل دارد، مثل نقص روغن، خرابی سیستم هیدرولیک، وجود هوا در سیستم. این موارد را بررسی کنید.
      با تشکر از کامنت شما.

  19. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید جک سه ونیم تن دارم که وقتي زیر ماشین می زنم میر بالا خودبه‌خود مياد پایین لطفا بگید علت چیست سپاسگزارم

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی؛
      دلایل مختلفی باعث پایین آمدن جک می‌شوند. برای مثال نشتی روغن در سیستم هیدرولیک، هوا در سیستم هیدرولیک و خرابی یا سایش واشرها می‌تواند باعث مشکل در جک شود.
      با تشکر از کامنت شما

  20. حسین مصطفوی گفت:

    با تشکر مقاله بسیار مفید است لطفا یک سؤال دارم که چگونه می توان اورنگی جک را راحتتر عوض کرد؟ با تشکر حسین مصطفوی

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی ضمن عرض سلام؛ برای تعویض اورینگ جک لازم است ابتدا جک را در سطح صاف و همواری قرار دهید و دور اورینگ را تمیز کنید. همچنین، مطمئن شوید که فشار هیدرولیک جک، تخلیه شده باشد. سپس اورینگ قدیمی را با قلاب بردارید؛ اورینگ جدید را با کمی روغن جایگرین کنید. نهایتاً هم چک کنید که اورینگ درست در جای خود قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.