۰ تا ۱۰۰ آموزش عیب یابی چکش تخریب | راه حل ۱۲ مشکل رایج چکش های تخریب

چکش تخریب رونیکس
  • دقیقه 13
  • 115
  • 0

به قلم فاطمه جوزی

25 آبان 1403

در میانه‌ یک پروژه‌ی مهم هستید که چکش تخریب در دستتان می‌‌لرزد و ناگهان… سکوت! یا شاید صدایی غیرعادی از آن بلند می‌شود که مو به تنتان سیخ می‌کند. آشنا به نظر می‌رسد؟ اگر تا به حال با خرابی غیرمنتظره‌ چکش تخریب دست و پنجه نرم کرده‌اید؟ پس عیب یابی چکش تخریب به شما کمک بزرگی می‌کند.

چکش تخریب گاهی ناز می‌کند و نیاز به توجه ویژه دارد. اما چطور می‌توانیم مشکلات این ابزار حیاتی را تشخیص بدهیم و رفع کنیم؟

در این راهنمای جامع قصد داریم با آموزش عیب یابی چکش تخریب شما را با ۱۲ مشکل رایج این چکش‌ها آشنا کنیم و راهکارهای عملی برای رفع آن‌ها ارائه دهیم. هر آنچه برای حل مشکلات چکش تخریب نیاز دارید، از ضربه‌های ضعیف گرفته تا گرم شدن بیش از حد، در این مقاله گفته شده است.

رونیکس را بخوانید.

آموزش پیدا کردن و رفع مشکلات چکش تخریب

در ادامه این راهنمای جامع، روش‌های عیب‌یابی چکش تخریب را قدم به قدم معرفی می‌کنیم.

۱. عیب‌یابی چکش تخریب: ضربه نمی‌زند یا ضعیف است

مشکل: چکش تخریب گاهی از انجام وظیفه اصلی خود، یعنی ضربه زدن به سطوح سخت، باز می‌ماند. این مشکل احتمالاً دو علت دارد: مشکلات مکانیکی و مشکلات برقی.

  • مشکلات مکانیکی شامل شل‌شدن بدنه و اتصالات، آسیب‌دیدن قطعات داخلی مانند میل‌لنگ یا پیستون، خرابی در سیستم ضربه‌زنی (فنر، ضربه‌گیر، چکش) و کثیف‌شدن یا فرسودگی قطعات داخلی است.
  • مشکلات برقی شامل نقص در موتور، مشکلات سیم‌کشی و خرابی کلید برق است.
چکش تخریب 2811 رونیکس

حل مشکلات چکش تخریب؛ ضربه نزدن یا ضعیف بودن

  1. اورینگ‌ها را بررسی و در صورت فرسودگی تعویض کنید تا از کاهش فشار جلوگیری شود.
  2. دستگاه را از نظر آسیب‌های ظاهری ناشی از ضربه یا سقوط بررسی کنید.
  3. ذغال‌های کربنی را چک کنید و اگر ساییده شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید تا موتور قدرت کافی تولید کند.
  4. حلقه، پیستون و ضربه‌زن را از نظر آسیب یا فرسودگی بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  5. کلید برق دستگاه را ببینید و در صورت خرابی به سراغ تعویض آن بروید.
  6. گریس قدیمی و فرسوده را شناسایی و پاک کنید تا مانع حرکت روان قطعات نشود.
  7. تمام قطعات معیوب شناسایی شده را با قطعات نو و با کیفیت جایگزین کنید.
  8. مکانیزم ضربه را با گریس پمپ تازه و مناسب روان‌کاری کنید تا چکش عملکرد بهتری داشته باشد.

در مورد گریس بیشتر بدانید: گریس پمپ و راه حل روان سازی دنده‌ها

۲. مشکل رایج چکش تخریب: مته در جای خود قفل نمی‌شود

عیب‌یابی چکش تخریب: اگر مته چکش تخریب در جای خود محکم نمی‌شود، احتمالاً مشکل از نگهدارنده، ساچمه یا مجموعه نگهدارنده‌ی مته است.

حل مشکلات چکش تخریب؛ قفل نشدن مته در جای خود

  1. ابتدا نگهدارنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم است و درست عمل می‌کند.
  2. ساچمه‌ها را از نظر ساییدگی یا آسیب چک کنید؛ ساچمه‌های معیوب نمی‌توانند مته را محکم نگه دارند.
  3. مجموعه نگهدارنده مته را نیز بررسی کنید تا از عدم وجود ترک یا فرسودگی مطمئن شوید.
  4. قطعات آسیب‌دیده را تعویض کرده و مکانیزم قفل را تمیز کنید.

حتماً بخوانید: راهنمای کامل خرید چکش

قلم نوک پهن پنج شیار RH-5021رونیکس

۳. عیب‌یابی چکش تخریب: دستگاه لرزش شدیدی دارد

مشکل: لرزش بیش از حد اغلب ناشی از عدم تعادل در قطعات متحرک یا لقی در اتصالات است.

عیب‌یابی چکش تخریب؛ لرزش شدید دستگاه

  1. ابتدا پیستون و ضربه‌زن را بررسی کنید تا از عدم وجود آسیب یا فرسودگی غیرعادی مطمئن شوید.
  2. سیستم ضد لرزش دستگاه را چک کنید؛ فنرها یا لاستیک‌های ضد لرزش ممکن است فرسوده شده باشند.
  3. اتصالات و پیچ‌های دستگاه را از نظر شل بودن بررسی کنید. برای رفع این مشکل، قطعات معیوب را تعویض، اتصالات را محکم و سیستم ضد لرزش را در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
  4. بلبرینگ‌ها را نیز بررسی کنید؛ بلبرینگ‌های معیوب صدای غیرعادی ایجاد می‌کنند و باید تعویض شوند.
  5. در صورت تداوم مشکل، گیربکس را از نظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  6. فنرها و ضربه‌گیرهای سیستم ضربه‌زنی را در صورت نیاز تغییر دهید.
  7. قطعات متحرک را روغن‌کاری کنید.

آشنایی با نوع دیگر چکش تخریب: چکش تخریب بتن را بیشتر بشناسید.

حل مشکلات چکش تخریب

۴. عیب یابی چکش تخریب: روغن نشت می‌کند

مشکل: نشت روغن در چکش تخریب نه تنها عملکرد دستگاه را مختل می‌کند، بلکه خطرناک است. این مشکل اغلب ناشی از خرابی واشرها، اورینگ‌ها یا آب‌بندها است.

عیب‌یابی چکش تخریب؛ نشت روغن

  1. دستگاه را کاملاً تمیز کرده و محل دقیق نشت را شناسایی کنید.
  2. تمام واشرها را بررسی کرده و موارد فرسوده یا آسیب‌دیده را تعویض کنید.
  3. به دنبال ترک یا آسیب در پوسته دستگاه باشید. برای رفع این مشکل، واشرها یا اورینگ‌های معیوب را تعویض کنید.
  4. از روغن مناسب و توصیه‌شده توسط سازنده استفاده کنید و آن را به میزان صحیح پر کنید.
  5. در صورت مشاهده آسیب فیزیکی، دستگاه را به تعمیرکار متخصص نشان دهید.
  6. پس از تعمیرات، دستگاه را روشن کرده و عملکرد آن را برای اطمینان از رفع نشتی بررسی کنید.
روش های عیب یابی چکش تخریب

۵. عیب‌یابی چکش تخریب: موتور جرقه می‌زند

مشکل: جرقه‌های بیش از حد از موتور چکش تخریب نشان‌دهنده مشکلات الکتریکی است.

عیب‌یابی چکش تخریب؛ جرقه‌زنی موتور

  1. ابتدا ذغال‌های کربنی را بررسی کنید؛ اگر بیش از حد ساییده شده باشند، باعث جرقه‌زنی می‌شوند.
  2. آرمیچر را از نظر سوختگی یا آسیب چک کنید.
  3. درپوش‌ها و سیم‌پیچ میدان را نیز نگاه بیندازید.
  4. اتصالات الکتریکی را نیز بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
  5. اگر آرمیچر آسیب دیده است، نیاز به تعویض دارد.
  6. ذغال‌های فرسوده را تعویض کنید.
زغال چکش تخریب برقی 2816L رونیکس

۶. مشکل چکش تخریب: دستگاه صدای سایش یا جیغ می‌دهد

عیب‌یابی چکش تخریب: اگر چکش تخریب صدای سایش یا جیغ می‌دهد، نشان‌دهنده اصطکاک غیرعادی بین قطعات متحرک است.

حل مشکلات چکش تخریب؛ صدای سایش یا جیغ

  1.  ابتدا یاتاقان‌ها را بررسی کنید؛ یاتاقان‌های فرسوده یا خشک چنین صدایی ایجاد می‌کنند.
  2. مکانیزم ضربه و گیربکس را تمیز کنید و مجدداً روانکاری نمایید.
  3. به گیربکس هم نگاهی بیندازید تا از سالم بودن چرخ‌دنده‌ها مطمئن شوید.
  4. اگر چرخ‌دنده‌ها آسیب دیده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.
  5. پس از تعمیر، اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات متحرک به درستی روانکاری شده‌اند.

حتماً بخوانید: ویژگی بهترین چکش تخریب + معرفی ۷ مدل از بهترین برند چکش تخریب‌ در سال ۱۴۰۳

۷. عیب‌یابی چکش تخریب: بوی سوختگی زیاد

مشکل: در حین کار با چکش تخریب، بوی سوختگی استشمام می‌شود.

حل مشکلات چکش تخریب؛ بوی سوختگی

  1. فوراً دستگاه را خاموش کنید.
  2. سیم‌کشی را بررسی و سیم‌های آسیب‌دیده یا اتصالات نامناسب را تعمیر یا تعویض کنید.
  3. بعد از آن، موتور را چک کنید. اگر موتور بیش از حد داغ شده یا دچار اتصالی شده است، به تعمیر یا تعویض نیاز دارد.
  4. از تهویه مناسب دستگاه مطمئن شوید تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.
آموزش پیدا کردن و رفع مشکلات چکش تخریب

۸. مشکل رایج چکش‌های تخریب: عدم روشن شدن دستگاه

عیب‌یابی چکش تخریب: چکش تخریب روشن نمی‌شود یا بلافاصله پس از روشن شدن خاموش می‌شود.

حل مشکلات چکش تخریب؛ روشن نشدن دستگاه

  1. ابتدا منبع برق و کابل را بازبینی کنید و از سلامت پریز و دوشاخه مطمئن شوید.
  2. در گام بعد، کلید روشن/ خاموش را آزمایش کنید. در صورت خرابی، آن را جایگزین کنید.
  3. زغال‌ها را هم بازبینی کنید؛ فرسودگی آن‌ها مانع روشن شدن دستگاه می‌شود.
  4. در صورت لزوم، زغال‌های جدید را جایگزین کنید.
  5. اگر مشکل پابرجاست، احتمالاً موتور یا قطعات الکترونیکی نیازمند بررسی متخصص هستند.

۹. عیب‌یابی چکش تخریب: پیچ‌ها و بدنه شل شده‌اند

مشکل: پیچ‌ها و اتصالات بدنه چکش تخریب شل شده‌اند که منجر به کاهش کارایی و ایمنی دستگاه می‌شود.

حل مشکلات چکش تخریب؛ شل شدن پیچ‌ها و بدنه

  1. بازرسی منظم: اتصالات را هفتگی یا پس از استفاده طولانی، بررسی و پیچ‌های شل را محکم کنید. به سراغ آچار گشتاور سنج بروید.
آچار گشتاورسنج رونیکس
  • استفاده از چسب قفل‌کننده: برای پیچ‌هایی که مستعد شل شدن هستند، چسب قفل‌کننده رزوه به کار ببرید.
  • تعویض پیچ‌های معیوب: پیچ‌های آسیب‌دیده را با نمونه‌های باکیفیت جایگزین کنید.
  • بررسی واشرها: از وجود و عملکرد صحیح واشرهای فنری یا قفلی مطمئن شوید.
  • کاهش لرزش: سیستم ضد لرزش را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کنید.
  • استفاده صحیح: از اعمال فشار بیش از حد به دستگاه خودداری کنید.
  • نگهداری مناسب: دستگاه را در محیطی خشک و تمیز نگه دارید.
  • بازرسی تخصصی: دستگاه را هر شش ماه، به متخصص بسپارید.
چکش تخریب 2806 رونیکس

۱۰. عیب‌یابی مشکلات ناشی از نوسان برق در چکش تخریب

مشکل: این مشکل خود را به صورت‌های مختلفی نشان می‌دهد:

  1. کاهش قدرت و کارایی دستگاه یکی از نشانه‌های بارز است؛ چکش تخریب دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست و برای شکستن سطوح سخت به تلاش بیشتری نیاز دارد.
  2. در موارد شدیدتر، دستگاه ممکن است اصلاً کار نکند و هنگام روشن کردن هیچ واکنشی نشان ندهد.
  3. صدای غیر عادی، مانند وزوز یا تق‌تق‌های نامنظم نیز می‌تواند نشانه‌ای از آسیب ناشی از نوسان برق باشد.
  4. اگر بوی سوختگی از دستگاه استشمام کنید، شاید آسیب جدی به قطعات الکتریکی وارد شده باشد.

حل مشکلات چکش تخریب؛ نوسان برق

  1. سیم برق و کابل دستگاه: ابتدا، سیم برق و کابل دستگاه را به طور کامل بررسی کنید. به دنبال هرگونه پارگی، ترک یا فرسودگی در روکش سیم باشید. در صورت مشاهده آسیب، حتماً سیم را تعویض کنید.
  2. فیوز دستگاه: در مرحله بعد، فیوز دستگاه را چک کنید. اگر فیوز سوخته است، آن را با یک فیوز مشابه و استاندارد جایگزین کنید. هرگز از فیوز با آمپر بالاتر استفاده نکنید، زیرا این کار ایمنی دستگاه را به خطر می‌اندازد.
  3. موتور: بررسی موتور گام بعدی است؛ از یک متخصص بخواهید سیم‌پیچ‌های موتور را از نظر آثار سوختگی یا آسیب بررسی کند. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، باید به سراغ تعویض موتور بروید.
  4. مدار الکتریکی دستگاه: در نهایت، مدار الکتریکی دستگاه را توسط یک تکنسین برق بررسی کنید. اتصالات شل یا قطعات آسیب‌دیده باید شناسایی و تعمیر شوند.

برای آشنایی با اجزای داخلی چکش تخریب 2802 رونیکس این عکس اینفوگرافی را مطالعه کنید.

چکش تخریب 2801 رونیکس

۱۱. عیب‌یابی گرم شدن زیاد چکش تخریب

گرم شدن بیش از حد چکش تخریب یکی از مشکلات شایع این دستگاه است که ناشی از عوامل متعددی است. این مشکل را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

  • مشکلات مربوط به موتور: اتصال کوتاه در سیم‌پیچ موتور آن را بیش از حد گرم می‌کند و حتی می‌سوزاند. همچنین، بلبرینگ‌های فرسوده باعث افزایش اصطکاک و گرمای موتور می‌شوند. آسیب آرمیچر نیز جریان برق را مختل می‌کند و دمای دستگاه را بالا می‌برد.
  • مشکلات سیستم گیربکس: کمبود روغن یا گریس در گیربکس، روان‌کاری را مختل کرده و اصطکاک را افزایش می‌دهد. قطعات فرسوده گیربکس نیز باعث افزایش اصطکاک و تولید گرمای اضافی می‌شوند.
  • مشکلات مربوط به سیستم قلم: مشکلاتی مانند گیر کردن قلم در سه‌نظام یا استفاده از قلم نامناسب، فشار بر موتور و گیربکس را افزایش می‌دهد و دمای دستگاه را بالا می‌برد.
  • مشکلات مربوط به عوامل کاربری: استفاده طولانی و بدون وقفه از دستگاه، اعمال فشار بیش از حد هنگام کار و استفاده در محیط‌های نامناسب (مثل جاهای گرم و مرطوب) روی گرم شدن بیش از حد چکش تخریب تأثیر دارد.
چکش تخریب 2830 رونیکس

رفع مشکلات چکش تخریب؛ گرم شدن شدید دستگاه

برای رفع مشکل گرم شدن زیاد چکش تخریب، اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. بررسی و تعمیر موتور:

  • سیم‌پیچ موتور را از نظر اتصال کوتاه بررسی کنید. در صورت مشاهده مشکل، برای تعمیر یا تعویض به متخصص مراجعه کنید.
  • بلبرینگ‌ها و آرمیچر را چک کرده و در صورت فرسودگی تعویض کنید.

۲. رسیدگی به سیستم گیربکس:

  • سطح روغن و گریس را چک کرده و در صورت نیاز، آن‌ها را تا حد مناسب پر کنید.
  • قطعات گیربکس را از نظر فرسودگی بررسی کرده و قطعات معیوب را تعویض کنید.

۳. بهبود عملکرد سیستم قلم:

  • اطمینان حاصل کنید که قلم در سه‌نظام گیر نکرده باشد.

۴. اصلاح روش‌های کاربری:

  • از دستگاه به صورت متناوب استفاده کنید و بین استفاده‌ها به آن استراحت دهید.
  • فشار وارده بر دستگاه را در حد استاندارد نگه دارید و از اعمال فشار بیش از حد خودداری کنید.

بیشتر بدانید: تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب 2816LV رونیکس

۱۲. عیب‌یابی ورود آب به چکش تخریب

مشکل: این مسئله زمانی پیش می‌آید که از دستگاه در مناطق با رطوبت بالا یا در هوای بارانی استفاده می‌شود. رطوبت می‌تواند باعث زنگ‌زدگی قطعات فلزی، اتصال کوتاه در مدارهای الکتریکی و حتی سوختن موتور شود. همچنین، حضور آب در دستگاه کارایی آن را به شدت کاهش می‌دهد و در صورت عدم رسیدگی سریع، منجر به خرابی کامل و غیرقابل تعمیر دستگاه می‌شود.

حل مشکلات چکش تخریب؛ ورود آب به چکش

برای رفع مشکل ورود آب به چکش تخریب، اقدامات زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:

  1. ایمنی اول: بلافاصله چکش تخریب را از منبع برق جدا کنید. این اقدام از بروز خطرات احتمالی مانند برق‌گرفتگی یا آسیب بیشتر به دستگاه جلوگیری می‌کند.
  2. خشک‌ کردن سطحی: با یک پارچه تمیز و خشک، تمام سطح بیرونی چکش تخریب را به دقت پاک کنید.
  3. بررسی اتصالات: تمام پیچ‌ها و اتصالات دستگاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه شل‌شدگی یا خوردگی، آن‌ها را محکم کنید.
  4. خشک ‌کردن داخلی: با استفاده از یک سشوار در حالت هوای گرم، به آرامی هوای گرم را به داخل موتور و سایر قسمت‌های دستگاه هدایت کنید. سشوار را خیلی نزدیک به دستگاه نگیرید.
  5. خشک‌کردن کامل: چکش تخریب را در مکان گرم و خشک قرار دهید. می‌توانید از یک فن برای گردش هوا استفاده کنید. این مرحله را حداقل به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه دهید تا تمام رطوبت از بین برود.
  6. بررسی نهایی: قبل از استفاده مجدد، دستگاه را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه علامت خوردگی یا آسیب، از یک متخصص کمک بگیرید.
  7. پیشگیری: برای جلوگیری از تکرار این مشکل، در شرایط مرطوب یا بارانی از پوشش‌های مخصوص ضد آب برای چکش تخریب استفاده کنید.

سخن آخر

چکش تخریب، ابزاری قدرتمند و ضروری در صنعت ساخت‌وساز است، اما مانند هر دستگاه مکانیکی دیگری، ممکن است دچار مشکلاتی شود. در این راهنمای جامع، ۱۲ مورد از روش‌های عیب‌یابی چکش تخریب، از ضربه‌های ضعیف گرفته تا گرم شدن بیش از حد و ورود آب به دستگاه را بررسی کردیم. بعد از آن، آموزش پیدا کردن و رفع مشکلات چکش تخریب را ارائه دادیم تا در تشخیص و رفع این مسائل به شما کمک کنیم.

سوالات متداول

چرا چکش تخریب ضربه نمی‌زند یا ضربه‌هایش ضعیف است؟
این مشکل ناشی از عوامل مختلف از جمله فرسودگی اورینگ‌ها، ساییدگی ذغال‌های کربنی، آسیب به پیستون یا ضربه‌زن یا مشکلات الکتریکی است.

چکش تخریب بیش از حد گرم می‌شود. باید چه کار بکنم؟
بررسی و تعمیر موتور، چک کردن سطح روغن و گریس گیربکس، اطمینان از عدم گیر کردن قلم در سه‌نظام و استفاده متناوب از دستگاه با زمان‌های استراحت کافی ممکن است به کاهش این مشکل کمک کند.

چگونه می‌توانم از ورود آب به چکش تخریب جلوگیری کنم؟
برای جلوگیری از ورود آب، در شرایط مرطوب یا بارانی از پوشش‌های مخصوص ضد آب استفاده کنید. اگر آب وارد دستگاه شد، فوراً آن را از برق جدا کنید و با استفاده از سشوار به آرامی داخل دستگاه را خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.