- دقیقه 7
- 36476
- 33 نظر
به قلم آیدین طلایی
3 تیر 1402
برای بالارفتن عمر موتورسیکلتی که به تازگی خریداری کردهاید، باید یک سری مراحل را انجام دهید. یکی از این مراحل که معمولا در موتورسیکلتهای صفر کیلومتر انجام میشود، آچار کشی یا آب بندی موتور است.
شاید با پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسایل نقلیه، عده زیادی فکر کنند که دیگر نیازی به آببندی نیست، اما این کار، استهلاک دستگاه را در درازمدت کاهش میدهد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به شما اموزش آب بندی موتور را توضیح دهیم.
رونیکس را بخوانید.
چرا باید آب بندی موتور انجام شود؟
به تمامی کارهایی که برای بررسی کلیه قطعات وسیله نقلیه صفر انجام میشود تا از بروز آسیب و خطرهای احتمالی جلوگیری کند، آچار کشی یا آب بندی میگویند. در حقیقت آب بندی مانند یک چک لیست است؛ چک لیستی برای اطمینان از سالم بودن و عملکرد درست تمام قطعات وسیله نقلیه.
بیشتر بخوانید: بررسی لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت | ۱۱ ابزار ضروری برای تعمیر موتور سیکلت
در کارخانههای تولیدکننده وسایل نقلیه، بعد از مونتاژ کامل محصول، قطعات کاملا به هم چفت میشوند؛ اما پس از روشنشدن و استفاده از دستگاه در چند روز اول، به دلیل لرزش و تنش زیاد انجین، پیچ و مهرهها دچار سائیدگی میشوند. این مساله رفتهرفته پیچ و مهرهها را شل میکند. از طرفی هم به دلیل حجم بالای خط تولید، ممکن است در زمان مونتاژ بعضی موارد به صورت صحیح انجام نشود. اگر این قطعات بهدرستی در جای خود قرار نگیرند، به مرور دچار شکستگی یا ترک میشوند. در نهایت قطعه مورد نظر از بین میرود و انجین آسیبهای جدی میبیند.
همین طور به نقل از سایت بیمه دات کام میتوان اضافه کرد:
اهمیت این کار در این است که هنگامی که قطعات مختلف در موتورسیکلت با هم کار میکنند و سایشی ندارند، بهترین عملکرد خود را دارند.
احتمالا افراد زیادی به این فکر میکنند که قطعات به صورت ماشینی و رایانهای تولید میشوند پس همه چیز باید درست باشد. توجه داشته باشید با وجود همه اینها باز هم یک سری ناهمواریها و برادههای خیلی کوچک روی قطعات وجود دارد که با کار کرد موتور و سایش این قطعات ممکن است موجب آسیب به موتورسیکلت شود.
به همین دلیل، باید در حدود 1000 کیلومتر کارکرد اولیه موتور، مراحل آب بندی موتور صفر انجام شود. این آب بندی در قسمت ظاهری، سیستم برقی و قسمت انجین دستگاه است و میتواند به صورت سطحی یا کامل انجام شود. برای باز و بسته کردن انواع پیچ، میتوانید از آچار رونیکس استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل آچار کشی موتور سیکلت
در زمان آب بندی موتور باید چه قطعاتی چک شوند؟
هنگام آب بندی باید تمام قطعاتی که دچار سائیدگی و اصطکاک هستند، بررسی شوند. مهمترین قسمت، انجین موتورسیکلت و روغن آن است. اکثر افراد فکر میکنند که روغن کارخانه را میتوان تا 5000 کیلومتر یا بیشتر هم تعویض نکرد؛ اما چرخدندهها و قطعات داخل انجین، در اثر سائیدگیهای روزهای اول، برادهها و خردههای آهن زیادی را به داخل آن میریزند. اکثر موتورسیکلتها دارای فیلتر روغن نیستند. پس این برادهها میتوانند آسیبهای زیادی به سیستم انجین وارد کند و باعث عملکرد بد آن شود. بنابراین، در زمان آب بندی موتور حتما روغن موتور را تعویض کنید.
.نکته: برای شناسایی قطعاتی که قرار است آب بندی شوند، به دقت و دانش فنی نیاز دارید. در صورت نیاز، از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید |
برای باز و بستهکردن پیچهای گیج روغن، میتوانید از آچار فرانسه رونیکس استفاده کنید.
برای آب بندی موتور باید قطعات مختلف موتورسیکلت را بررسی کنید تا خیالتان از بابت سلامت هر کدام راحت شود. در ادامه به هرکدام از آنها میپردازیم:
فرمان | چککردن عملکرد اتصالات مجموعه فرمان |
سیستم برق | بررسی عملکرد لامپهای جلو، لامپ های ترمز عقب و لامپهای داخل کیلومتر، راهنما و مدار بوق بررسی عملکرد سیستم دینام، سیم شارژ و باتری |
روغن انجین | تعویض کامل روغن انجین |
هندل/استارت | بررسی عملکرد مناسب و لقنبودن هندل در موتورسیکلتهای هندلی، بررسی استارت دستگاه در موتورسیکلتهای استارتی |
ترمز | بررسی و رگلاژ سیستم ترمز و متعلقات آن |
دسته گاز | رگلاژ سیم گاز |
تایرها | تنظیم فشار باد تایرها، دارا بودن عمق عاج مناسب، عدم وجود بریدگی و ترک |
بوق | چککردن عملکرد صحیح بوق |
کلاچ | کنترل و تنظیم کابل کلاچ، بررسی عملکرد نرم کلاچ |
زنجیر | بررسی لقی مناسب زنجیر، روغنکاری زنجیر |
جک موتور | بررسی عملکرد مناسب جک موتور |
آب بندی موتور چگونه انجام میشود؟
قبل از شروع آموزش آب بندی موتور، به این نکته توجه کنید که باید موتور سیکلت را خاموش کرده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. قطعاتی مانند وسایل روشنایی، تایرها و… که نیاز به آب بندی ندارند را چک کنید تا از سلامت و عملکرد درست آنها مطمئن شوید. سپس پیچ و مهره قطعات دیگر را با دقت و بدون فشار زیاد بررسی کنید. هر پیچ و مهرهای مطابق استاندارد شرکت تولیدکننده آن، گشتاور مناسبی دارد که براساس آن سفت و محکم میشود.
بیشتر بخوانید: بهترین روش تمیز کردن موتور سیکلت + معرفی ابزار مورد نیاز
در زمان بررسی پیچ و مهرهها در صورت شل بودن، آنها را محکم کنید. اگر پیچها خیلی سفت بودند، آنها را کمی شل کنید؛ چراکه بیش از حد سفتبودن آن میتواند باعث بریدن یا خردشدن پیچ و مهرهها شود. رونیکس تولیدکننده انواع آچار تخت برای باز و بستهکردن انواع پیچها است. درانتها پیشنهاد میشود که پس از تعمیر، موتورسیکلت را تست کنید تا مطمئن شوید که همه قطعات بهدرستی نصب شدهاند و موتورسیکلت خوب کار میکند.
برای آب بندی موتورسیکلت موارد زیر را فراموش نکنید:
پس از خرید موتورسیکلت صفر، به دلیل آنکه موتور زیاد کار نکرده است، باید قبل از عملیات آببندی، در حین این عملیات و بعد از آن به نکات زیادی توجه کرد. در ادامه به برخی از مهمترین این نکات نکات آموزش آب بندی موتور میپردازیم:
- هنگامی که موتورسیکلت را برای اولین بار میخواهید روشن کنید، به مدت یک تا دو دقیقه اجازه بدهید در حالت درجا کار کند تا قطعات داخل موتور کاملا روغنکاری شوند.
- در دوره آببندی، مقدار زیادی از روغن، جذب قطعات داخلی انجین میشود و ممکن است سطح روانکنندگی را پایین بیاورد. به همین دلیل در فواصل زمانی کوتاه میزان روغن را بررسی کنید و در صورت کمبودن، روغن به آن اضافه کنید. در صورتی که سطح روغن چند بار دیگر هم کم شد، حتما به نمایندگی یا متخصص مکانیکی مراجعه کنید تا علت کمشدن روغن مشخص شود.
- در دوره آببندی به صورت دو نفره سوار موتورسیکلت نشوید و بار اضافه به آن وارد نکنید.
- سعی کنید در ۵۰۰ کیلومتر اول، دور موتور سیکلت از ۲۰۰۰ دور در دقیقه بالاتر نرود.
- در 500 کیلومتر اول، دمای موتور را بیش از حد بالا نبرید. علائمی مانند قرمزشدن ابتدای لوله اگزوز یا گرمشدن پای موتورسوار، نشانه گرمشدن زیاد انجین موتور است. در صورت بروز این مساله، به نمایندگی یا تکنسین مکانیکی مراجعه کنید تا علت آن را بررسی کنند.
- سعی کنید سرعت موتور سیکلت را به صورت مداوم تغییر دهید.
- تا حد امکان از دادن دنده مرده خودداری کنید و با بالابردن دور انجین به موتورسیکلت فشار زیاد نیاورید.
- اگر با سه بار هندل زدن موتورسیکلت روشن نشد، سیستم برق و سوخت را چک کنید و از هندلزدن بیش از اندازه خودداری کنید.
- هندل را یک مرتبه رها نکنید؛ بلکه با هر بار پایین آوردن هندل، با فشار کم پا آن را به جای خودش برگردانید.
- در زمان تعویض روغن از روغنهای مرغوب استفاده کنید.
- در دوران آببندی، از روغن موتورهایی با تاریخ تولید بیش از یک سال و نیم قبل استفاده نکنید.
بیشتر بخوانید:
«آموزش گام به گام تعویض روغن موتور و فیلتر روغن موتورسیلکت به زبان ساده + عکس و فیلم»
«صفر تا صد تعویض لنت ترمز خودرو»
تا قبل از آب بندی، فشار زیادی به موتور وارد نکنید.
در این نوشتار رونیکس، راهنمای کاملی از آموزش آب بندی موتورسیکلت را به شما آموزش دادیم. برخلاف تصور عموم، آببندی موتور کار سادهای نیست و به دقت زیادی نیاز دارد. آب بندی موتور مانند یک چکلیست برای اطمینان از سالمبودن و عملکرد صحیح دستگاه است. شاید در روزهای اول علاقه زیادی به تکچرخزدن یا بیرونرفتن با دوستانتان داشته باشید؛ اما برای جلوگیری از خرابشدن و صرف هزینه زیاد برای موتور، سعی کنید تا پیش از عملیات آب بندی، فشار کمتری به موتور بیاورید. به این ترتیب، موتورسیکلت آسیب نمیبیند و طول عمر آن نیز بیشتر میشود. آیا تا به حال تجربه آب بندی موتور را داشتهاید؟ سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
سایر روش های نگهداری از موتور سیکلت به نقل از سایت کیان باتری به شرح زیر است:
“موارد تعمیر و نگهداری موتورسیکلت
با کمک این چک لیست، میتوانید به صورت مرتب وضعیت موتورسیکلت خود را ارزیابی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
دور تا دورِ موتورسیکلت را از نظر ظاهری چک کنید
باتری را چک کنید.
رینگها و تایرها را چک کنید
چک کردن زنجیر
چک کردن ترمزها”
سوالات متداول
آیا موتورسیکلتی که انجین آن تعمیر شده است نیز باید آب بندی شود؟
بله؛ این موتور درست مانند موتورسیلکت صفر کیلومتر و حتی بیشتر از آن نیاز به آب بندی و آچارکشی دارد.
چند کیلومتر پس از کارکرد موتور سیکلت میتوان دو ترک سوار شد؟
بهتر است تا طی مسافت 1000 کیلومتر این کار را انجام ندهید.
کاربردی و مفید بود. دست شما درد نکنه
عالی بود ممنون .
خیلی مفید بود، تشکر
خیلی خوب بود متشکرم
سالها قبل یه موتور دست دوم خریدم. صاحب قبلیش چنان اینو حرفه ای آب بندی کرده بود که تا چندین سال بدون هیچ مشکل و خرابی کار کرد. همین الان هم که مدتهاست ازش استفاده نمیکنم انجینش کاملا سالمه. و در طول مدت استفاه فقط وسایل مصرفیش رو تعویض کردم.
موتور داریم تا موتور
آب بندی برای این موتورسیکلت های چینی و ایرانی بله صدق میکنه ولی برای موتورهای آمریکایی، و ایتالیایی و خصوصا ژاپنی ها معنا نداره
موتورهای چهار زمانه ی ژاپن نظیر سی جی و سی دی آی ۱۲۵ سی سی و حجم های بالاتر مثلا سی بی آر ۶۰۰ سی سی که خودم داشتم، این نوع از موتورها به جهت کیفیت ساخت قطعات بسیار بالا آب بندی دیگه معنا نداره.
موتور من مدتها اب بندی نشده بود الان تازه خودم یاد گرفتم درست و حسابی اب بندیش کنم. بنظرتون نیاز هست یدور بره سرویس؟
همراه گرامی؛ با توجه به اینکه مدت زیادی از آببندی نشدن موتور شما گذشته، توصیه میکنیم حتما ان را سرویس ببرید.
سلام موتور من تعمییر بوده،در حال آب بندی هست و دو ترک سوار کردم میخواستم ببینم موتور بازم هم با این حال که دو ترک سوار کردم ولی دور موتور پایین بوده آب بندی ادامه میده یا دیگه نمیشه ؟!
همراه گرامی سلام. حداکثر وزن قابل تحمل موتورسیکلت در دفترچه راهنمای آن قید شده است. میتوانید به دفترچه راهنما مراجعه و طبق توصیه شرکت سازنده موتور سیکلت اقدام کنید.
سلام من موتورم و صفر گرفتم 600تا باش کار کردم به تعمیر گاه بردمش برای آب بندی گفت باید متور رو کلا بیاریم پاید روغن کاری بشه راست میگه ؟
همراه گرامی سلام. اگر به تعمیرگاه معتبر مراجعه کردهاید، مطابق نظر تکنسین عمل کنید.
ازکجا بفهمیم که موتور نیاز به آب بندی دارد؟
همراه گرامی سلام. تمام موتورهای صفر کیلومتر پس از طی 1000 کیلومتر نیاز به آببندی دارند و پس از آن، هر 5000 کیلومتر یکبار نیاز به سرویس دوره ای دارند.
من یه هوندا دسته دوم گرفتم از یکی موتور 5 ماه تو پارکینگ خوابیده بوده الان خودم دوباره آب بندیش کنم یا ببرم سرویس اصلا
همراه گرامی سلام. با توجه به اینکه موتورسیکلت را دست دوم خریداری کردهاید، توصیه میکنیم آن را به سرویس ببرید.
بعد از آب بندی موتورسیکلت، چه نگهداریهایی لازمه انجام بدم؟ همین آب بندی خالی کافیه؟ نباید دوره ای تکرار شه مثلا
همراه گرامی سلام. هر 5000 کیلومتر یکبار لازم است سرویسهای دورهای را انجام دهید.
خب راستش من درباره آب بندی موتور یا ماشین نو قبلا شنیده بودم که آره اگر ماشین یا موتور نو خریدی باید آب بندی بشه و اینا ولی خب فکر میکردم صرفا اینه که سوار شی بری تو خیابون دور بزنی نمی دونستم که همچین نکات ریزی داره باید حتما رعایت بشه تا موتور به روش صحیح آب بندی بشه
سلام از کجا متوجه بشیم که موتورمون نیاز به آببندی داره ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .
همراه گرامی سلام. بعد از 1000 کیلومتر اول، باید موتورسیکلت صفر را آببندی کنید.
سلام خوبید خسته نباشین.
موتور گرفتم 1000و خورده ای رفته از کجا بدونم اب بندیش کرده یا ن؟
همراه گرامی سلام. قبل از خرید میتوانید از فروشنده بپرسید یا از نظر کارشناس مجرب استفاده کنید.
موتور هندا تاچه سرعتی باید برونی تاابندی بشه دنذه یک تا چهار لطفا توضیح میدین
همراه گرامی سلام. بهطور کلی، آببندی مربوط به 1000 کیلومتر اول است. با این وجود، پیشنهاد میکنیم دفترچه راهنمای موتور خود را مطالعه کنید.
سلام چند کیلومتر یک بار روغن تعویض کنیم؟
مخاطب گرامی
با تشکر از پیام شما
به طور کلی بهتر است روغن موتور را هر ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
سلام من هفته قبل دینو طرح باکسر گرفتم تا الان ۷۰ کیلومتر مسافت باهاش رفتم سرعتم بیشتر ۵۰ تا نرفته ولی دو پشته باهاش رفتم به نظرت مشکلی پیش میاد براش؟
همراه گرامی سلام. توصیه میکنیم حداقل تا 1000 کیلومتر اول احتیاط کنید.
لازمه که دوچرخه های دنده ای که به صورت نو خریداری میشن هم آب بندی بشن؟ بعد روش آب بندی این دو چرخه ها هم مشابه همین روش برای موتوره یا نه باید حتما مکانیک و متخصص انجامش بده؟
همراه گرامی سلام. آچارکشی و سرویس اولیه دوچرخه باید توسط تکنسین باتجربه و ماهر انجام شود. این شخص، تایرها، زنجیر، دندهها و ترمزها را بررسی کرده و در صورت نیاز، قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را تعویض میکند.
سلام من یه ۱۵۰احسان گرفتم ۲۰۰تا باهاش رفتم ولی الان از جای لیور دنده روغن میده دلیلش چیه؟؟
همراه گرامی سلام. شما باید به مکانیکی یا تعمیرگاه معتبری مراجعه کنید تا علت نشتی روغن از لیور را بررسی و مشکل را برطرف کند.