- دقیقه 10
- 3207
- 4 نظر
به قلم آیدین طلایی
12 اردیبهشت 1402
اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی که از تاریخ 7 تا 10 اردیبهشت 1402 در سالن “پروین اعتصامی” نمایشگاه بینالمللی تبریز برگزار شد، با استقبال بینظیر مخاطبان به پایان رسید. در آخرین روز این نمایشگاه، جناب آقای حمیدرضا نیکوکار، مدیر واحد ارتباطات و برند رونیکس، گپ و گفتی دوستانه با جناب آقای محمدرضا رامخو، مدیرعامل شرکت رونیکس و جناب آقای مهدی نوروزعلی، مدیر مسئول مجله تخصصی ابزار و یراق صدرا، به عنوان یکی از بانیان برگزاری نمایشگاه ابزار تبریز داشت.
رونیکس را بخوانید.
حدود ساعت ده صبح بود که محمدرضا رامخو و مهدی نوروزعلی به غرفه رونیکس در نمایشگاه تبریز وارد شدند. بعد از آمادهشدن همه چیز و قراردادن دوربینها گفتوگو آغاز شد. اما این گفتوگو با مصاحبههای معمول تفاوتهای بسیاری داشت.
فکر نمیکردیم نمایشگاهی با این عظمت برگزار شود
حمیدرضا نیکوکار:
«آقای نوروزعلی لطفا کمی از نمایشگاه ابزار تبریز و دلیل برگزاری آن بگویید.»
مهدی نوروزعلی:
«مدتها بود که هدف ما برگزاری چنین نمایشگاهی بود. ابزار به عنوان یک صنف پرقدرت نیاز داشت که نمایشگاهی تخصصی داشته باشد. پارسال بود که با آقای آیدین نیکگوهر رئیس اتحادیه ابزار صنعتی و ساختمانی و یراقآلات تبریز، تصمیم گرفتیم که این کار را در تبریز انجام دهیم. تبریز هم به عنوان دومین شهر صنعتی ایران، پتانسیل این کار را داشت و ابزارفروشان و همکاران زیادی در این شهر حضور داشتند.
نزدیک به دو ماه پیش بود که مجوز این نمایشگاه را گرفتیم. زمان بسیار کمی برای تبلیغات داشتیم و نگران بازخوردها بودیم. به خصوص که برای اولین بار بود که چنین نمایشگاهی برگزار میشد و چالشهای بسیار زیادی داشت. فکر نمیکردیم نمایشگاهی با این عظمت برگزار شود. اما به لطف خدا توانستیم این نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم.
نمایشگاه صنعت و ساختمان زیاد برگزار میشد اما در این نمایشگاهها ابزار همیشه در حاشیه بود. صنف ابزار به چنین نمایشگاهی نیاز داشت. این نمایشگاه واقعا تخصصی بود و استقبال از آن در حدی بود که در روز اول تمام فرمهایی که برای کل نمایشگاه چاپ کرده بودیم، تمام شد. میزان بازدید از نمایشگاه بسیار بالا بود و همه بازدیدکنندهها به این نکته اذعان دارند.»
از سراسر ایران برای بازدید از غرفههای این نمایشگاه آمده بودند
حمیدرضا نیکوکار:
«آیا برگزاری این نمایشگاه میتواند باعث رونق صنف ابزار شود؟»
مهدی نوروزعلی:
«قطعا، خداراشکر لطف خدا و کمک دوستان بود که به این میزان از استقبال رسیدیم. از سراسر ایران برای بازدید از غرفههای این نمایشگاه آمده بودند. این میزان بازدید قطعا در رونق صنف ابزار تاثیرگذار خواهد بود.»
حمیدرضا نیکوکار:
«آیا این نمایشگاه گواه این بود که ابزار میتواند برای مردم جذابیت داشته باشد؟»
مهدی نوروزعلی:
«قطعا همینطور است. ما مجله صدرا را به نقاط مختلف کشور ارسال میکنیم. چند نفر از مخاطبان صدرا به ما گفتند که ما عکسهایی که از ابزار در مجله شما منتشر میشود را میبریم و به دیوار میزنیم. اینها همه نشان از علاقه وافر مردم به دنیای ابزار دارد.»
برای اطلاع از روز اول نمایشگاه بین المللی ابزار تبریز این مطلب را بخوانید.
ارتباطات؛ هدف اصلی نمایشگاه ابزار تبریز
حمیدرضا نیکوکار:
«در این سالها خیلی کم به ابزار توجه شده. ما در ایران تنها یک مجله تخصصی داریم و آن هم مجله صدرا است. نداشتن رقیب مساله خوبی نیست؛ چرا که رقبا هستند که باعث ارتقای هر سازمانی میشوند. به همت شما و اتحادیه ابزار صنعتی و ساختمانی و یراقآلات تبریز یک رسانه جدید ایجاد شد و آن هم برگزاری نمایشگاه و دیدار رودررو با مردم است؛ از همنفسشدن و همقدمشدن تا شنیدن ایرادها و انتقادها که باعث سازندگی بیشتر هر سازمانی میشود.»
مهدی نوروزعلی:
«شاید در نگاه اول، هدف از این نمایشگاهها فروش باشد، اما به نظرم بهترین نکته این نمایشگاه ارتباط است. در این نمایشگاه بیشتر از فروش ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان ابزار بود که به چشم میخورد. بزرگانی مثل حاج مهدی علمایی از بزرگان بازار ابزار مشهد یا برادران بختوری و جناب آقای جلیل حاتمی از بزرگان بازار ابزار تبریز و خیلی از بزرگان بازار ابزار از سراسر کشور برای دیدن تولیدکنندگان صنف ابزار در این نمایشگاه آمده بودند.»
در این نمایشگاه رفاقت بود، نه رقابت
حمیدرضا نیکوکار:
«این ارتباط باعث اتحاد هم میشود. برای اولین بار بود که همصنفیها و بقیه برندها در کنار هم بودند و هیچ حس رقابتی نبود و تنها رفاقت بین آنها بود.»
مهدی نوروزعلی:
«دقیقا زمانی که پیش آقارضا (مدیرعامل شرکت رونیکس) بودم، میدیدم که با شرکتهای دیگری که در این نمایشگاه حضور داشتند، گپوگفت میکردند و درباره ترخیص کالاها از گمرک و مشکلات بالا رفتن قیمت دلار در بازار گفتوگو میکردند و به آنها مشاوره میدادند و راهنماییشان میکردند. این یعنی ارتباط و رفاقت.»
ارتباطات با همصنفیها، مهمترین چالش محمدرضا رامخو
حمیدرضا نیکوکار:
«آقای رامخو، از آخرین نمایشگاهی که رونیکس برگزار کرده، حدود ده سال میگذرد. در این نمایشگاه همراه مخاطبان خودتان از مصرفکننده نهایی تا کاربران صنعتی و حرفهای بودید. همچنین با همکاران و برندهای دیگر هم دیدار کردید. امروز روز آخر نمایشگاه است. به عنوان یک کارآفرین، به نظر شما این نمایشگاه میتواند نقطه عطف و شروعی برای ارتقا دادن این رسانه ارتباطی به کمک مجله صدرا باشد؟»
محمدرضا رامخو:
«من یک فلش بک میزنم به نیت و اصل انجام یک کار یا در مورد موضوع صحبت ما. حدود یک سال پیش آقای نوروزعلی به دفتر ما آمدند. من همیشه یک چالشی در رونیکس داشتم و آن مساله ارتباطات بود. اینکه چطور میتوانم با همصنفیها، مغازهدارها، خردهفروشها، عمدهفروشها، تجار و از همه مهمتر بزرگترهای صنف ارتباط برقرار کنم.
که چطور به پیشکسوتهای صنف خودم که اساتید ما هستند، ادای احترام کنم. به آنهایی که زحمت کشیدند تا رونیکس و برندهای دیگر بتوانند به این جایگاه برسند و چطور رضا رامخوها بتوانند رشد کنند. همینطور چطور میتوانم با مغازهداران تمام کشور ارتباط برقرار کنم.
بالاخره هر کدام از آنها توقع دارند و میگویند که رضا رامخویی که یک روز واسطه بوده و شاگردی مغازه میکرده و با ما در ارتباط بوده، چرا از شرکت خود بیرون نمیآید و پشت میزش نشسته است؟
من قبلا هم گفتم. من مدیر پشت میزنشین نیستم و مدیر پشت میزنشین هم جایی در شرکت من ندارد. اما این ارتباط یک نیاز نهفتهای در رضا رامخو بود تا برای برقراری ارتباط با صنف ابزار چه کنم.»
برای شرکت در نمایشگاه به جای فروش، تنها به ارتباط فکر میکردم
محمدرضا رامخو:
«زمانی که شما (مهدی نوروزعلی) به دفتر من آمدید و گفتید که میخواهیم نمایشگاه برگزار کنیم، گفتم این نمایشگاه میتواند یک وسیله برای آن ارتباط باشد.
اول به سود و فروش ابزار و محصولاتم فکر نکردم و فقط به ارتباط فکر کردم. اول به این فکر کردم که چطور میشود که رونق کسبوکاری را در صنف ابزار ایجاد کنیم. یکی از بهترین راهها برگزاری نمایشگاه است. با آقا مهدی صحبت کردیم که چطور این نمایشگاه به نحو احسنت انجام شود؛ چراکه اولین نمایشگاهی بود که صنف ابزار داشت روی آن کار میکرد.»
صنف ابزار از تمام اصناف قویتر و اصیلتر است
محمدرضا رامخو:
«این اولین نمایشگاه بود. انشاالله در نمایشگاههای آینده و با حضور برندهای دیگر، علاوهبر بالا بردن کیفیت نمایشگاه، بتوانیم صنف ابزار را متحدتر کنیم و به تمام جامعه و اصناف دیگر بشناسانیم. چراکه صنف ابزار یک سروگردن از تمام اصناف قویتر و اصیلتر است. این اصالت را از بزرگترها به ارث بردیم و حالا متشکر ایشان هستیم. اینکار را باید با قدرت تمام انجام دهیم که بهترین راه آن برگزاری نمایشگاه است.»
حمایت برندهایی مثل رونیکس در دیدهشدن این نمایشگاه موثر بود
مهدی نوروزعلی:
«حمایت برندها خیلی مهم بود. شرکتهایی مثل رونیکس که به این نمایشگاه آمدند و پشت این نمایشگاه بودند و هزینه کردند، خیلی در دیده شدن این نمایشگاه نقش داشتند.»
حمیدرضا نیکوکار:
«آیا حضور در این نمایشگاه سودمند بوده و آیا شهرهای دیگر برای ارتباط با شما علاقه نشان دادند؟»
مهدی نوروزعلی:
«در همین نمایشگاه با ابزارفروشان صحبت میکردیم. آنها به ما میگفتند که آیا در شهر ما هم نمایشگاه برگزار میکنید؟ همه دوست داشتند در شهرشان این اتفاق بیفتد. بحث شخصیت صنف ابزار است. در روز افتتاحیه خیلی از مسئولان استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز آمده بودند که تنها یک روبان پاره کنند و بروند. اما با دیدن غرفهها ساعتها در نمایشگاه حضور داشتند و حتی فردای آن روز هم آمدند که به نمایشگاه سر بزنند.»
لمس تنوع بینظیر محصولات رونیکس در نمایشگاه ابزار تبریز
حمیدرضا نیکوکار:
«سالهاست که صنف ابزار مظلوم واقع شده.
یکی از ارکان اصلی ما در رونیکس تنوع است. ما در تبلیغات، کاتالوگ، بروشور، ویدیوها و سایت از تنوع محصولات رونیکس گفتهایم. اما خیلی از مشتریان که در این نمایشگاه آمده بودند، تازه بعد از دیدن غرفه رونیکس در نمایشگاه و از نزدیک لمس کردن آن بود که این تنوع را باور کردند.»
ابزار باید قابل لمس باشد
مهدی نوروزعلی:
«کار ما تبلیغات است و برای کسب درآمد این کار را انجام میدهیم. این روزها بازار کسبوکار آنلاین بسیار پررونق است. اما با وجود استقبال از فروش آنلاین در تمام اصناف، چرا این اتفاق در فروش ابزار نمیافتد؟ چون ابزار باید قابل لمس باشد. یک نفر که دریل میخواهد، حتما از بازار آن را خریداری میکند. به قول شما تنوع را ببیند و لمس کند.»
حمیدرضا نیکوکار:
«راه رفتن در بازار ابزار لذت دیگهای دارد.»
مهدی نوروزعلی:
«علاوه بر ارتباط بهتر، مردم به نمایشگاهها میآیند تا ابزار را ببینند و لمسش کنند. یک بنا یا آهنگر سی سال یا بیست سال است که از ابزار یک برند استفاده میکند. با این وجود اگر بخواهد ابزاری بخرد، به مغازه میرود تا آن را روشن کند و صدایش را بشنود. این نمایشگاه برای این است که مردم تنوع ابزار را ببینند. در حال حاضر تکنولوژی ابزار در حال پیشرفت است و مردم دوست دارند که به نمایشگاهها بیایند و از تازههای ابزار باخبر بشوند.»
نقش نمایشگاهها در رونق کسبوکار اصناف
حمیدرضا نیکوکار:
«آقا رامخو شما همیشه جزو کارآفرینان پیشرو بودید و افقهای جدیدی را ایجاد کردید؛ مثل تبلیغات تلویزیون که رسانه جدیدی برای رونیکس و کل صنف ابزار بود و باعث رشد آن شد. ما این نکته را طبق گزارشها و تحقیقهای بازار داریم. حتی خاطرم هست که بعد از شروع تبلیغات رونیکس در تلویزیون یکبار با شما در بازار راه میرفتیم و خودتان گفتید که چقدر مغازه جدید ایجاد شده و رونق جدیدی به راه افتاده. حتی مابقی همکاران و دوستان عزیز در صنف ابزار وارد تلویزیون شدند. شما در رفتار کاریتان هیچ زمانی وارد زمینی نشدید که برنده نشوید. کمی بیشتر درباره برگزاری نمایشگاههای دیگری که قصد دارید شرکت کنید، بگویید؟»
محمدرضا رامخو:
«من اصلا برند محور نمیخواهم صحبت کنم. میخواهم مطلبی که تجربه کردم را با دوستان همصنفی خودم به اشتراک بگذارم تا انشا الله تمام برندها در نمایشگاههای بعدی شرکت کنند و بتوانیم سطح صنف را بالاتر ببریم.
اگر بخواهیم رونق کسبوکار صنف ابزار را بخشبندی کنیم، به مخاطب هدف گوناگونی برخورد میکنیم. عمدهفروش، خردهفروش، مغازهدارها و برندهای محترم، تبلیغات آنلاین و آفلاین، وسایل نقلیه و هتلها، رستورانها، تامینکنندهها و تهیهکنندگانی که غرفه تولید میکنند، چاپخانههایی که بروشورها و کاتالوگها را چاپ میکنند و از همه مهمتر خود شهر و مردم آن شهر. ببینید یک نمایشگاه باعث رونق کسبوکار در این حجم شده. زمانی که هدف شما رونق کسبوکار در یک جامعه هدف باشد، حتما خدا، انسان و طبیعت به شما کمک میکند.»
اگر ابزار نباشد، هیچ تولیدی انجام نمیشود
رامخو ادامه داد:
«من خیلی دوست دارم که نمایشگاه بعدی همه برندها شرکت کنند. امیدوارم روزی برسد که آقا مهدی نمایشگاه سی هزار متری برگزار کند. این کار پیامدهای خیلی خوبی دارد. اولین پیامد آن مسئولینی هستند که صنف ما را متوسط میدانند و آشنایی با آن ندارند. این نمایشگاهها باعث میشود که صدای ما را بشنوند. صنف ما بسیار پرقدرت است و بعنوان صنف مادر شناخته میشود. اگر نباشد هیچ تولیدی انجام نمیشود. هر چیزی در این دنیا برای تولید به ابزار احتیاج دارد. ما تاجران و همصنفیها باید باعث رونق این کسبوکار شویم.
میدان برای رشد باز است و هر کسی میتواند به حد توانایی خود تاثیرگذار باشد تا باعث پیشرفت محیط پیرامون خود شود. آقای نوروزعلی شما مسئول و متولی برگزاری این کار هستید. شما باید پیگیر این کار باشید چرا که قطعا همه استانها توانایی و پتانسیل برگزاری نمایشگاه را دارند، اما بالاخره یک سری محدودیتها داریم و باید شهرها را اولویتبندی کنیم که کدام استانها تشنهتر هستند و میتوانیم جامعه و مخاطب هدف بیشتری را جذب کنیم. انشاالله در نمایشگاه بعدی صد برند تولیدکننده ابزار داشته باشیم و بتوانیم نمایشگاه پرقدرتتری را برگزار کنیم.»
حضور برندها در این نمایشگاه، برای ما دلگرمکننده بود
حمیدرضا نیکوکار:
«آقای نوروزعلی در پایان اگر سخنی دارید، بفرمایید.»
مهدی نوروزعلی:
«تشکر میکنم از همه همکارانی که از کل ایران آمدند. حضور برندهایی که اعتماد کردند و به ما اعتبار دادند، برای همه ما دلگرمکننده بود. به همکارانم میگویم که یک چیزی هست که از هر سودی بهتر است. در این نمایشگاه هر کس که من را دید گفت خدا پدرت را بیامرزد. همین یک جمله برای من بس است.»
بزرگان صنف ابزار، شناسنامه و اساتید بازار ابزار هستند
حمیدرضا نیکوکار:
«در این چند روز من کنار آقای رامخو بودم. در گفتوگو با همصنفیها فقط یک سری حرفهای دوستانه بود و از خاطرات گذشته یاد شد و درباره فروش و دیگر موضوعات تخصصی صنف ابزار صحبتی به میان نیامد. تمام دیدارهایی که داشتند به همین شکل بود. آقا رضا در پایان اگر نکته دیگری دارید، بفرمایید.»
محمدرضا رامخو:
«اول از همه جا دارد که از بزرگترهای صنف ابزار همه استانها که شناسنامه و اساتید بازار ابزار هستند، تشکر کنم که با همه مشغلهای که داشتند، واقعا سنگ تمام گذاشتند. این بزرگان رنج سفر را تحمل کردند و به این نمایشگاه آمدند. من از تمام آنها تشکر میکنم و دستشان را میبوسم.
همینطور از تمام مغازهداران عزیز تشکر میکنم. اگر این مغازهدارها نباشند، صنف ابزاری هم وجود ندارد. زحمت کشیدند و اینهمه راه را به همراه خانواده خود آمدند.
واقعا به شما میگویم که من از این نمایشگاه انرژی گرفتم، اما نه از بابت فروش چرا که فروش در آینده میآید. دست یکایک عزیزان را میبوسم. خیلی ممنون آنها هستم و امیدوارم که نمایشگاه بعدی پر رونقتر و با حضور برندهای بیشتری برگزار شود.»
سلام
وقت بخیر
مصاحبه جالبی بود
فقط ی نکته داشت که اشتباه عرض شد
فقط مجله صدرا نیست که تو صنف ابزار مشغول هست
بلکه مجله ماهان هم با ۱۱ سال سابقه فعالیت در زمینه تبلیغات صنف ابزار حضور دارد
و البته هرچند افتخار همکاری با برند رونیکس نداشته
اما سایر برندها و پخش کنندگان ابزارآلات در مجله ماهان تبلیغات خود را بصورت ماهانه انجام میدهند
باتشکر فراوان
سلام
سپاس از کامنت و اطلاع رسانی درستتون
به امید همکاری با مجله ماهان در آینده ای نزدیک
ویدیو این مصاحبه رو کجا میشه دید ؟
عالی. بود:)
انشالله نمایشگاه های دیگه ای مثل نمایشگاه اهواز هم پر رونق باشه