فولی یا پولی کولر آبی چیست؟ | آموزش 0 تا 100 تعویض پولی کولر آبی

پولی کولر آبی

به قلم منا رستمیان

23 تیر 1403

کارکرد مناسب کولر آبی در تابستان می‌تواند گرمای هوا را در خانه شما با دمایی مطلوب جایگزین کند. بهترین عملکرد کولر به قطعات متفاوت این دستگاه بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قطعات کولر آبی پولی یا فولی است که نقشی کلیدی در موتور دستگاه ایفا می‌کند. اما پولی کولر آبی چیست؟

سرویس تابستانی کولر قبل از استفاده مداوم اهمیت به‌سزایی دارد، چراکه با اختلال در هر کدام از اجزا کارکرد دستگاه مختل شده از و عمر مفید آن کم خواهد شد.

در سرویس سالیانه تمامی قطعات از جمله فولی بررسی شده و در صورت بروز مشکل، تعمیر یا تعویض می‌شوند.

در این مقاله با کاربرد پولی کولر آبی آشنا شده و زمان مناسب برای تعویض آن و بهترین روش برای انجام این کار را فرا گرفته و از ابزارهای مورد نیاز مطلع خواهید شد.

رونیکس را بخوانید.

کاربرد پولی کولر آبی

پولی کولر آبی وسیله‌ای جانبی در موتور دستگاه است که به انتقال نیرو از موتور به بخش‌های دیگر کمک می‌کند. در هر کولر آبی دو عدد پولی قرار دارد که یکی از آن‌ها کوچک و دیگری بزرگ است. با قرار‌گرفتن تسمه روی شیارها و دنده‌های سطح فولی انرژی از موتور به پروانه منتقل شده و باعث چرخش آن می‌شود. سرعت و کیفیت چرخش پروانه‌ها و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی در گروی عملکرد مناسب پولی است.

پولی ممکن است به مرور زمان فرسوده شده و کارکرد مناسب خود را از دست بدهد. شل شدن پیچ‌های این وسیله نیز باعث اختلال در کار آن خواهد بود. در نتیجه این موارد، کولر به صدا افتاده و از سرعت موتور کم خواهد شد که به‌دنبال آن از باد خنک کولر نیز کاسته می‌شود. برای اطمینان از محکم‌شدن پیچ‌ها، از آچار فرانسه مناسب استفاده کنید.

آچار فرانسه مناسب خود را از میان آچارهای رونیکس پیدا کنید.

اندازه فولی بزرگ که در برخی مواقع فلکه نیز نامیده می‌شود و  فولی کوچک در هر کولر متفاوت است. تناسب اندازه میان تسمه و پولی در کارکرد مناسب دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه در صورت مناسب‌نبودن اندازه تسمه برای پولی، از جا درآمده و عملکرد موتور را مختل خواهد کرد. جدول استاندارد تسمه و پولی کولر آبی در ادامه می‌آید.

اندازه استاندارد تسمه و پولی بر اساس حجم کولر
حجم کولر (فوت مکعب بر دقیقه)اندازه پولی کوچک (میلی‌متر)اندازه پولی بزرگ یا فلکه (میلی‌متر)کد تسمه
3000، 350065، 70، 75155A44-A45
4000، 4500، 500080، 85255A55-A56
600089308A63-A64

زمان مناسب تعویض پولی کولر آبی

از آنجا‌که آسیب به پولی می‌تواند باعث آسیب موتور شده و هزینه‌های زیادی به‌دنبال داشته باشد، تعویض به موقع آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اما مناسب‌ترین زمان برای تعویض پولی کولر آبی چیست ؟ خرابی یا آسیب‌دیدگی پولی چه علائمی دارد و از چه طریق می‌توان جلوی آسیب جدی به کولر را گرفت؟

یکی از اصلی‌ترین علائم آسیب‌دیدگی پولی و کارکرد نامناسب آن صدا دادن کولر است. اگر کولر شما صدایی بیشتر از همیشه تولید می‌کند و از خنکای آن کم شده بهتر است به فکر تعویض پولی باشید.

علائم خرابی پولی کولر عبارتند از:

  • ایراد یا خرابی یاتاقان
  • افزایش صدای موتور
  • کاهش خنکای دستگاه
  • پاره شدن تسمه
فولی کولر آبی

آموزش 0 تا 100 تعویض پولی کولر آبی

اگر متوجه خرابی فولی شده‌اید، به دنبال پاسخی برای این سوال خواهید بود که «آسان‌ترین راه تعویض پولی کولر آبی چیست؟» برای آنکه از بروز مشکلات جدی در کولر خود جلوگیری کنید، اقدام به‌موقع راه‌گشا خواهد بود. تعویض این وسیله جانبی با پیروی از گام‌های زیر به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های نگهداری کولر خود کم کنید.

ابزارهای لازم برای تعویض فولی کولر آبی چیست

برای تعویض پولی کولر آبی مهم‌ترین به ابزارهای ساده‌ای نیاز دارید که در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شوند. برای خرید بهترین جعبه ابزار خانگی از محصولات رونیکس دیدن کنید. خرید فولی جدید با توجه به اندازه‌های پولی قبلی و حجم کولر آبی شما، مهم‌ترین گام در این مسیر خواهد بود.

  • فولی یا پولی جدید
  • پیچ‌گوشتی شارژی برای درآوردن قاب کولر و باز کردن پیچ فولی
  • روغن چرخ خیاطی و روغن‌دان (در صورت نیاز به روغن‌کاری)
  • تسمه جدید (در صورت نیاز)
  • پولی کش (در صورت تمایل)

مراحل تعویض پولی کولر آبی

  1. کولر را خاموش کنید.
  2. درپوش‌های کولر را به کمک پیچ‌گوشتی شارژی باز کنید.
  3. تسمه را به‌دقت از روی فولی جدا کنید.
تعمیر کولر آبی
  • با کمک پیچ‌گوشتی شارژی پیچ روی فولی را باز کنید.

در صورت محکم‌بودن پیچ می‌توانید آن را روغن‌کاری کنید. در این مرحله همچنین می‌توانید با استفاده از پولی‌کش کولر پولی را به آسانی از کولر بیرون بیاورید.

تعمیر کولر آبی با دریل شارژی رونیکس
  • فولی جدید را روی محور گذاشته و پیچ آن را محکم کنید.

می‌توانید بعد از قرار‌دادن پولی جدید با چکش به آن ضربه بزنید تا خوب محکم شود. پولی‌کش برای جای‌گذاری دقیق پولی نیز به شما کمک خواهد کرد.

  • تسمه جدید را روی فولی بیاندازید.
  • کولر را روشن کنید و از عملکرد صحیح فولی و تسمه مطمئن شوید.
  • درپوش‌های کولر را سر جای خود بازگردانید.

یکی از مهم‌ترین نکات تعویض پولی کولر آبی این است که تسمه و فولی جدید اندازه‌ای مناسب یکدیگر داشته باشند. روغن‌کاری یاتاقان بعد از باز‌کردن فولی قدیمی و قبل از بستن فولی جدید می‌تواند کارکرد کولر شما را افزایش دهد. برای اینکار می‌توانید از روغن‌دان رونیکس استفاده کنید.

روغن‌کاری یاتاقان با روغن‌دان رونیکس

سخن آخر

مراقبت و نگهداری مناسب از کولر ضامن آسایش شما در روزهای گرم تابستان است. یکی از اجزای مهم کولر که به مرور زمان فرسوده شده و کارکرد مناسب خود را از دست می‌دهد، پولی یا فولی است که عملکرد نامناسب آن، کولر شما را با مشکل مواجه می‌کند. با تعویض آسان این وسیله جانبی، کارکرد و دوام دستگاه شما افزایش یافته و خنکایی مطلوب برای شما فراهم می‌کند. تجربه شما از تعویض پولی کولر آبی چیست؟

سوالات متداول

کاربرد پولی کولر آبی چیست؟
پولی کولر آبی وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی را در کولر بر عهده دارد.

علائم خرابی پولی کولر کدامند؟
صدا‌دادن کولر، خراب‌شدن یاتاقان‌ها و کم شدن باد خنک کولر از علائم خرابی کولر آبی هستند.

سایز فولی کولر ۷۰۰۰ چقدر است؟
سایز فولی ۸۹ مناسب برای کولر ۷۰۰۰ است.

36 پاسخ به “فولی یا پولی کولر آبی چیست؟ | آموزش 0 تا 100 تعویض پولی کولر آبی”

  1. بابک مقدم گفت:

    باسلام و تشکر در مورد تسمه کولی همه چی گفته شده. الا مسله بسیار مهم و حایز اهمیت در همه کولر های ابی. وان. اندازه. و تنظیم تسمه کولر روی پولی را نگفتین که بسیار مهم هست. اگر تسمه شل باشد. و اگر سفت باشد. کاملا لازم است حتما اشاره کنید وقتی تسمه بدور هردو پولی افتاد اول شلی و سفتی تسمه اندازه و شکل اندازه با نشان دادن انگشتان در وسط تسمه که مردم بدانند این اندازه و تنظیم خیلی مهم هست

    • ناشناس گفت:

      اگر پیچ روی پولی میبینی بنا باز نشه حتما محل پیچ و پولی را اول داغ نمایید به سریعتر بازشدن آن کمک میکند

  2. بهرام گفت:

    سلام
    گذشته از آموزش های مورد نیاز ، باید به موضوع خوبی اشاره کرد
    اینکه در تصاویر از کولر نو و تمیز استفاده شده است
    با تشکر

  3. Hamid گفت:

    با سلام ،راهنمایی بسیار عالی بود
    تشکر

  4. ناشناس گفت:

    از اطلاع رسانی و تبادل تجربیات ۰تا۱۰۰ تعمیر و تعویض پولی تقدیر و تشکر به عمل می آید

  5. احمد گفت:

    عالی بود متشکرم.

  6. ااقای مجردی از استان کرنانشاه شهرستان گیلانغرب گفت:

    درود بر شنا استاد عزیز که اینجوری راهنمایی خیلی خوب هستی زنده باشی خدا نگهدارتان

  7. سردارنجم الدینی گفت:

    باسلام اصلادربازکردن پولی کوچک اچارفرانسه جایگاهی ندار یک اچارالن نیازهست یااچار۱۳برای باژکردن پیچ های پایه موتوربرای تنظیم تسمه توجه داشته باشید تنظیم تسمه کولر باید زیاد سفت نباشد برای اینکار شما بادست چپ تسمه راثابت نگهداریدوپولی بزرگ رابایک انگشت بچرخانید پولی باید داخل تسمه بچرخد بامقداری فشار این تنظیم تسمه کولر هست که هنگام روشن کردن تسمه مقداری بکسوات کند که فشاربه موترنیاورد وکولرشما بدون صداکارمیکند ویاتاقان هم درصورت روغن کاری تاسه سال نیاز به تعویض ندارد
    سردارنجم الدینی .سی سال مکانیک وتاسیسات هنرستان شهید مطهری سوالی داشتید درخدمت هستم باتشکراز مقاله نویس عزیز

    • میکائیل شعله گفت:

      خیلی باحالین بخدا😂😂😂
      آچار فرانسه؟!
      پیچ گوشتی برقی؟؟
      اصلا خرابی پولی؟؟
      اینایی که گفتینو دوباره به یکی که سر در میاره حضوری بگین زمینو گاز میگیره از خنده😂😂😂
      داداش اولا پولی خیلی خیلی به ندرت خراب بشه
      اونم مگه بشکنه آخه چیش میخواد خراب بشه یه پولی از جنس آلومینیوم خشکه خرابی چی داره؟
      دوماً اگه به هر دلیلی بشکنه و تعویض بخواد یه آچار آلن و نهایت یه پولی کش بخواد.
      باقی ابزارهایی که گفتین خیلیم خوبن ولی اینجا بکار نمیان.فقط روغن کاری و خوب اومدی

      • علیرضا جهانشاهی گفت:

        اره خدا وکیلی مگه فولی به این راحتی خراب میشه رونیکس میخواد تبلیغ کنه چه چیزا میزاره بعد فولی بزرگ با الن باز میشه نه با پیچگوشتی

    • داریوش محمدیان گفت:

      سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات خوبتون برای سالم در آوردن فلکه های خیلی قدیمی چه راهکاری دارید اسپری W40هم استفاده کردم ولی بع علت ضعیف بودن آلیاژ میشکنه فقط اون قسمت روی شفت میمونه و برای تشخیص میزان و شل یا سفت بودن تسمه چه تستی رو پیشنهاد می کنید و سوال آخر اینکه عده ای سایز فلکه و فولی و تسمه رو عوض می کنند که میزان با دهی زیاد شود آیا این کار به دینام صدمه نمی زند و ببخشید نرمال روغنکاری یاتاقان برای کولر 7000که مداوم روشن چند وقت یکبار شرمنده زیاد سوال کردم اگه لطف کنید و بشود جواب را در شبکه های اجتماعی واتساپ تلگرام ایتا برام به شماره 09163103616 بفرستید ممنون میشم مانا باشید

    • علی گفت:

      سلام دلیل اینکه کولردورش کم شده چی می‌تونه باشه

      • رونیکس گفت:

        همراه گرامی سلام. مشکل در سیم‌پیچ راه‌انداز، پارگی استاتور و شل‌شدن تسمه از دلایل احتمالی بروز این مشکل هستند.

  8. ناشناس گفت:

    خیلی ممنون از راهنماییهای شما سپاسگزاریم۰

  9. ناشناس گفت:

    سلام کولر آبی جنرال استیل اصلأ نخرید من سه تا کولر خریدم از همان ابتدا مثل تراکتور کار میکرد کولر پشت بام طبقه پنجم نصب است ،طوری که طبقه اول صداش می‌آمد زنگ زدم به شرکت گفت شاید شانس شما بوده است ،گفتم ممنون من به همه یاد آوری میکنم که دنبال این شانس نروند

  10. MoHsEn گفت:

    استفاده از پولی کش واسه زمانیه که کولرت نو باشه چون اگه کولرت چند سال کار کرده باشه و نیاز به تعویض پولی باشه به دلیل زنگ زدگی شفت و همچنین رسوبی که بین شفت و پولی گرفته بجز بریدن پولی با مینی سنگ رونیکس راه دیگه ای وجود ندارد .
    باسپاس از خریداران محصول رونیکس

  11. فریاد گفت:

    درود
    پولی پوشال نیست که به راحتی خراب شود مگر اینکه بخواهد سرعت چرخش را کم یا زیاد کرد وگرنه پولی هرچه کار کند بهتر است وخراب شدنی هم نیست علت صدا دادن در یاطاقان دوطرفه هست یا ممکنه پرهای توربین شکسته شده باشد که آنهم کار هر کس نیست

  12. محمد شعبانی گفت:

    متاسفانه توضیحات حرفه ای و کامل نبود
    اینکه پولی کولر اگر دقیقا به اندازه کافی داخل یا بیرون تر از جای خود قرار بگیرد چه مشکلاتی برای تسمه و خود پولی و نهایتا صدای زیاد بوجود خواهد آورد اشاره ای نشده

  13. علئ امیری گفت:

    سلام وتشکر فراوان به هردو کولر ۴۵۰۰داریم
    صدای تق تق میده میشه
    راهنمایی کنید

    • محمودفتحی مشهدمقدس گفت:

      سلام لطفا راهنمایی بفرمایید خود موتورکولر احتیاج به روغن کاری دارد ؟ اگه دارد کجایش را می توان روغن کاری کرد؟

      • رونیکس گفت:

        همراه گرامی، معمولاً برای روغن‌کاری موتور کولر آبی باید مقدار کمی روغن را در قسمت پشت پولی یا روی شافت اصلی موتور بریزید.

    • احمد گفت:

      سلام.دوست گرامی.
      باید جفت یاتاقان ها عوض بشه..و بعد عوض کردن سعی کنید هر 15 روز یکبار یاتاقان ها ر روغن کاری کنید

  14. سپهر گفت:

    آیا تعویض فولی موتور به یک فولی بزرگتر برای بادهی بیشتر ممکن است آسیبی به موتور کولر برساند ؟درصورت پاسخ مثبت، علت انرا بفرمائید.
    به نظر بنده نه تنهاهیچ مشکلی بوجود نمیاورد بلکه پیشنهاد میکنم بجای افزایش دور موتور و در نتیجه مصرف برق بیشتر اینکار انجام پذیرد.لازم به یادآوری میباشد که این عمل از قانونی در فیزیک استفاده میشود.در صورت تائید مراتب را به اطلاع مردم برسانید تا شاید در مصرف برق در این ایام کمبود برق صرفه جویی شود.

  15. محمد گفت:

    مدت ۲۵ ساله از کولر آبی جنرال استفاده میکنم در ابتداي راه اندازی تعویض پوشال وبازدیدیاتاقانها وروغن کاری و درصورت نیاز تعویض تسمه انجام شده وتاکنون پولی یا فولی خراب نشده پولی موقعی خراب میشه که پیجهای پولی بخوبی سفت نشده باشد تسمه اگر روی آن آب ریخته شود یاپولیها نا تراضی داشته باشن سریعا خراب خواهد شد اگر تسمه زیاد سفت یاشل باشد باعث گرم شدن پولیها وتسمه می‌شود که به موتور وپولیهاوتسمه ویاتاقان آسیب میرساند

  16. حسین از اصفهان گفت:

    سلام.باتشکر راهنماییتان
    اگر توضیحاتتان را روی کولر چند سال کار کرده انجام میدادید بهتر بود در کولر نو پیچها راحت باز میشه ولی در کولر های بعضاً ده سال کرده به سادگی هم که شما میگید نیست و ابزار خاص خودش رو میخواد

  17. ناشناس گفت:

    سلام با عرض سلام و خسته نباشید اولان این جناب کارشناس فکر کنم بیشتر تبلیغات ابزار رونیکس بود تا تعویض فولی های کولر

    در تعویض فولی اولا فولی وقتی مشکل پیدا کنه تسمه نگهداری نمیکند.
    دوم اینکه فولی تعویض کردن هیچ ابزاری خاصی نمی‌خواد آچار فرانسه که در همه خانه ها موجود است و یک آچار. آلن جهت شل کردن پیچ فولی
    فقط در زمان بستن باید برای در آوردن فولی معیوب هم چون جنس خشکه المپیک داره نهایت با ضربه بشکنید اگر در نیامد
    اینکه فولی کش بیاری
    آچار شارژی
    و دسته آواره از نمره 8-تا 23و….
    کلادوتا فولی میشه100,روی هم
    فقط باید دقت کنید تسمه رو زیاد شل و یا سفت نبندید فشار بیاد به دینام و یا فولی چون دور بالا می چرخه باعث بشه آرمیچر به بالشتکهای دینام فشار بیاد و بسوزه تمام

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، ضمن عرض سلام و تشکر از ارسال کامنت؛ شما مجله رونیکس را می‌خوانید. طبعاً در مجله، ابزارآلات برند رونیکس معرفی می‌شود.

  18. ناشناس گفت:

    باسلام این همه وقت خود دیگران را گرفتن فقط واسه تبلیغات رونیکس هست واقعا متاسفم اولا فولی خراب نمیشه فقط تعویض اون هم زمان شکستن وبعد کلا یه آچار 13والن می‌خواد نه این همه دک وپوز کم مردم رو سرکار بذاریدنمیدونم اینهایی که میگید از کجا درمیارید آدم نمیدونه این حرف‌ها رو کجای دلش بذاره واسه تبلیغات اینهمه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، ضمن عرض سلام و تشکر از ارسال کامنت؛ شما مجله رونیکس را می‌خوانید. طبعاً در مجله، ابزارآلات برند رونیکس معرفی می‌شود.

  19. محمد تقی عظیمی گفت:

    سلام
    یک توضیح کوتاه بدم
    برای کولر 7000 سایز مناسب پولی75 میلیمتر میباشد وفلکه پایین هم باید سایزش 255 میلیمتر باشد
    خرابی پولی سر موتور کولر هم وقتیست که دهنه آن گشاد شده باشد تسمه داخل گودی باشد
    حتما باید پولی کولر وقتی تسمه قراربگیرد
    با سطح پولی یکی باشد
    تا بتواند تسمه را بگرداند
    باتشکر عظیمی

  20. رسول زاده گفت:

    باسلام علت صدا دادن تق تق یاتا غان است که هر 15یا20روز از اول کار کرد کولر انجام میدادید تا نرم شدن آهن های یاتاغان بدن صدا دادن کار بکند روغن کاری هر گز از یاد نره باتشکر رسول زاده ارومیه

  21. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر آیا تعویض فولی از70به 80برای کولر 3500ضررداردیانه ممنون

  22. ناشناس گفت:

    سلام والا خدا از دست این کولر ما راضی نباشه ۳ماه تابستان من پول خرجش میکنم همسایه ما اصلا حتی ۱۰سال یکبار هم پوشاله عوض نمیکنه ولی ماشالله شبانه روزیکار میکنه بد بختی من اینجاست هر سرویس کاری میارم هنوز یکی مشکلو کاملا رفع نکرده بلکه استخوان لای زخم کذاشته شما سرویس کار خا وکیلی کار سراغ دارید معرفب کنید با شماره تماسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.