- دقیقه 6
- 2051
- 0
به قلم آیدین طلایی
14 اردیبهشت 1402
اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی تبریز در 10 اردیبهشت ماه 1402 به پایان رسید. در این نوشتار مجله رونیکس به این نمایشگاه و مسیری که رونیکس از ابتدا تا پایان راه طی کرد، میپردازیم.
رونیکس را بخوانید.
هدف رونیکس از حضور در نمایشگاه بینالمللی ابزار تبریز
برند رونیکس در مسیر موفقیت خود با چالشهای زیادی روبهرو شده است. اما به گفته محمدرضا رامخو مدیرعامل رونیکس، یکی از مهمترین چالشهای این شرکت، مساله ارتباطات بوده است. اینکه چطور میتوان با همصنفیها، مغازهداران، خردهفروشان، عمدهفروشان و تجار ابزار ارتباط برقرار کرد و از همه مهمتر، اینکه چطور میشود به بزرگان صنف ابزار که رضا رامخو از آنها بهعنوان اساتید واقعی دانشگاه ابزار یاد میکند، ادای احترام کرد. به گفته او، این ارتباط یک نیاز نهفته در او برای برقراری ارتباط با صنف ابزار بوده است.
زمانی که مهدی نوروزعلی، مدیر مسئول مجله صدرا به عنوان اولین مجله تخصصی ابزار و یراق ایران و یکی از بانیان برگزاری این نمایشگاه با ایده برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ابزار و یراقآلات در تبریز به سراغ او آمد، محمدرضا رامخو این نمایشگاه را یکی از وسایل برقراری ارتباط دید و نتیجه آن حضور رونیکس در یک نمایشگاه بعد از حدود ده سال بود.
این نمایشگاه از جهات دیگری هم اهمیت داشت. تا پیش از این نمایشگاههایی که برگزار میشدند، نمایشگاههای تخصصی صنعتی یا ساختمانی بودند که ابزار در آنها همیشه در حاشیه بود. صنف ابزار به چنین نمایشگاهی نیاز داشت. این رویداد اولین نمایشگاهی بود که به صورت تخصصی به ابزار و یراق میپرداخت و همچنین نمایشگاهی بود که صنف ابزار کشور به تنهایی مسئولیت برگزاری و اجرای آن را داشت.
اما برگزاری چنین نمایشگاهی با چالشهای بسیار زیادی همراه بود. به همت مجله صدرا و اتحادیه ابزار صنعتی و ساختمانی و یراقآلات تبریز مجوز برگزاری این نمایشگاه حدود دو ماه پیش گرفته شد و قرار بر این شد که اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی در نمایشگاه بینالمللی تبریز/سالن پروین اعتصامی و از 7 تا 10 اردیبهشت 1402 برگزار شود.
یکی دیگر از نکاتی که این نمایشگاه را جذاب میکرد، مکان برگزاری آن یعنی شهر تبریز و مردم غیور و بافرهنگ آن بود. تبریز دومین شهر صنعتی و از قطبهای اقتصادی ایران است که کارخانهها و واحدهای صنعتی زیادی در آن مشغول به کار هستند. همه این موارد، دست به دست هم دادند تا رونیکس در اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی تبریز حضور داشته باشد.
چالشهای حضور در نمایشگاه بینالمللی ابزار تبریز
با وجود فرارسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار کمی برای آمادهسازی و ساخت غرفه و تبلیغات آنلاین و محیطی برای حضور رونیکس در نمایشگاه بود. اما نکتهای که تیم رونیکس را برای برگزاری به نحو احسنت این نمایشگاه همدل و همراه میکرد، بحث شخصیت صنف ابزار بود. صنف ابزار مدتهاست که مظلوم واقع شده و خیلی از مسئولین و مخاطبان، آشنایی زیادی با این صنف ندارند. برگزاری این نمایشگاهها باعث شنیدهشدن صدای صنف ابزار میشود. صنف ابزار از مهمترین اصناف کشور و جهان است. ساخت هر محصولی در جهان، به ابزار نیاز دارد و بدون ابزار، هیچ تولیدی وجود ندارد.
از طرفی دیگر برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند باعث رونق کسبوکار صنف ابزار کشور بشوداین نمایشگاهها طیف گستردهای از مخاطبان را درگیر میکند؛ از مغازهداران و تولیدکنندگان ابزار گرفته تا وسایل نقلیه و هتلها و از همه مهمتر خود شهر و مردم آن شهر، همه و همه درگیر برگزاری یک نمایشگاه میشوند. برگزاری نمایشگاهها رونق کسبوکار را برای این تعداد از مخاطبان ایجاد میکند.
طراحی و ساخت غرفه 1400 متری و چالشهای آن
برگزاری چنین نمایشگاهی به متخصصان زیادی نیاز داشت و تمام خانواده رونیکس از واحد ارتباطات و برند و طرح و برنامه گرفته تا واحدهای فروش، قطعات، خدمات پس از فروش و دیگر واحدها برای اجرای این رویداد نقش داشتند.
یکی از ارکان اصلی رونیکس، ارائه محصولات متنوع و باکیفیت برای انجام کاربریهای مختلف است. شرکت رونیکس تولیدکننده بیش از 2500 محصول برقی، شارژی، بنزینی، بادی و دستی با بالاترین کیفیت برای انواع کاربریها است. علاوه بر این، رونیکس دارای بزرگترین بانک قطعات کشور با بیش از 34000 نوع قطعه است.
ما بارها در تبلیغات، کاتالوگها، بروشورها، ویدیوها و سایت رونیکس درباره تنوع زیاد محصولات رونیکس و کیفیت بالای آنها صحبت کردهایم. اما خیلی از مصرفکنندگان تا زمانی که به چشم نبینند و از نزدیک این محصولات را لمس نکنند، این تنوع را باور نمیکنند. به همین دلیل در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بینالمللی تبریز به غرفه بزرگی نیاز داشتیم تا بتوانیم این تنوع محصولات را به مخاطبان خود نشان بدهیم.
نتیجه آن شد که بزرگترین غرفه نمایشگاه ابزار تبریز با مساحتی بالغ بر 1400 متر مربع به رونیکس تعلق گرفت. حدود 100 نفر نیرو برای طراحی و ساخت غرفه رونیکس در نمایشگاه بینالمللی ابزار تبریز نقش داشتند. بعضی از پرسنل رونیکس از حدود یک ماه قبل از شروع نمایشگاه برای ساخت غرفه و مقدمات برگزاری نمایشگاه در تبریز حاضر شده بودند. اما با تمام چالشها و سختیهایی که وجود داشت، غرفه رونیکس در نمایشگاه ابزار تبریز آماده شد.
بیشتر بخوانید:
برای اطلاع از روز اول نمایشگاه ابزار تبریز، مقاله «استقبال کم نظیر از تنوع بی نظیر رونیکس در اولین روز نمایشگاه بین المللی ابزار تبریز» را مطالعه کنید.
شروع نمایشگاه و استقبال بینظیر مخاطبان از غرفه رونیکس
با وجود تمام کارهایی که انجام شده بود، انتظار بازخورد زیادی از جانب مخاطبان نداشتیم. اما حضور بینظیر و پرشور مردم در افتتاحیه نمایشگاه خستگی تمام این روزها را از ما گرفت. از ارومیه و زاهدان تا کردستان و مازندران؛ علاقهمندان از سراسر کشور، پیر و جوان برای بازدید از غرفههای رونیکس به تبریز آمده بودند. مغازهداران، خردهفروشان، عمدهفروشان، تجار و حتی مصرفکنندگان نهایی برای بازدید از این نمایشگاه آمده بودند.
میزان بازدیدها از غرفه رونیکس در حدی زیاد بود که با وجود اتمام ساعت نمایشگاه، مدت زمان زیادی برای خروج بازدیدکنندگان از نمایشگاه صرف میشد. خیلی از آنها حتی به صورت خانوادگی در نمایشگاه حاضر بودند. تمام اینها نشاندهنده علاقه زیاد مردم کشور به ابزار و پتانسیل بالای این صنعت در کشور است.
حضور اساتید دانشگاه بازار ابزار در غرفه رونیکس
در روزهای نمایشگاه مسئولان کشوری و استانی زیادی از غرفه رونیکس بازدید کردند و با محمدرضا رامخو مدیرعامل این شرکت گفتوگو داشتند. یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در نمایشگاه ابزار تبریز اتفاق افتاد، حضور بزرگان ابزار کشور بود. افرادی که رضا رامخو از آنها بهعنوان اساتید واقعی دانشگاه بازار ابزار و شناسنامه ابزار کشور یاد میکند.
محمدرضا رامخو آنها را زمینهساز پیشرفت رونیکس و برندهای دیگر و رشد رضا رامخو و امثال او میداند. افرادی مانند برادران بختوری و جناب آقای جلیل حاتمی از بزرگان بازار ابزار تبریز، جناب آقای حسین ذاکر از بزرگان بازار ابزار اهواز و حاج مهدی علمایی از بزرگان بازار ابزار مشهد و بسیاری دیگر از بزرگان بازار ابزار ایران که از اساتید واقعی دانشگاه ابزار هستند، در این نمایشگاه حضور داشتند.
رفاقت به جای رقابت
یکی دیگر از نکاتی که درخصوص این نمایشگاه وجود داشت، ارتباط بین تولیدکنندگانی بود که در این نمایشگاه حاضر بودند. نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی با هدف ایجاد فضای تعاملی و ارتباط بهتر بین تولیدکنندگان ابزار و یراق کشور با مدیران و متخصصین واحدهای صنعتی و صنف ابزارفروشان کشور برگزار شد و به هدف خود رسید. در این نمایشگاه، تولیدکنندگان ابزار در مقابل هم نبودند، بلکه در کنار هم بودند. آنها رقیب هم نبودند، بلکه رفیق هم بودند.
بیشتر بخوانید:
«گپ و گفتی دوستانه با محمدرضا رامخو، مدیرعامل رونیکس و مهدی نوروزعلی مدیر مسئول مجله صدرا»
سخن آخر
این اولین دوره برگزاری این نمایشگاه بود. امیدواریم در دورههای آینده این نمایشگاه، برندهای بیشتری حضور داشته باشند و علاوهبر بالا بردن کیفیت نمایشگاه، شاهد اتحاد بیشتر سایر فعالان صنف ابزار باشیم تا بتوانیم جهان ابزار را به تمام جامعه و دیگر اصناف کشور بشناسانیم.
در اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی ابزار و یراقآلات ساختمانی، مهمان شهر زیبای تبریز و آذربایجان بودیم.
این رویداد با تمام چالشهایی که داشت، بسیار باشکوه برگزار و به پایان رسید.
این امر میسر نمیشد مگر با همدلی و همراهی مردم عزیز شهر تبریز و آذربایجان.
از تمام ارگانها، پیمانکاران، صنعتگران، ابزارفروشان و همه عزیزانی که در امر برگزاری این نمایشگاه، عاشقانه ما را همراهی کردند، سپاسگزاریم.
میزبانی مهربانانه شما از برند رونیکس، تجربهای زیبا را در کنار شما برای ما رقم زد. این حضور و این مهماننوازی شروعی دوباره برای کنار هم بودن ماست. به امید دیداری دوباره در شهر غیورمردان عرصه فرهنگ، هنر و صنعت.