- دقیقه 10
- 4774
- 2 نظر
به قلم سمیرا عسگری
13 اردیبهشت 1400
پنچر شدن لاستیک وسایل نقلیه مسئله معمولی است که بارها و بارها اتفاق افتاده و برای هر راننده ماشین، موتور، اتوبوس یا هر وسیله دیگری پیش میآید. در شرایط مناسب و در محیط شهری، رانندگان عموماً به مکانیکیها مراجعه کرده و لاستیک پنچر شده را علاوه بر تعویض، تعمیر میکنند. اما این مسئله ممکن است در هر محیط دیگری از جمله اتوبانها، جادهها، طبیعت و… رخ دهد. محلی که در آن به تعمیرگاه دسترسی نداشته باشید یا از موقعیت آن فاصله زیادی داشته باشید. در چنین شرایطی تنها راه چاره، پنچرگیری توسط خودتان و تعویض یا تعمیر موقت لاستیک آسیب دیده است. فعالیتی که برای انجام آن به ابزارآلات مکانیکی رونیکس نیاز خواهید داشت!
برای پنچرگیری خودروهای سواری به چه ابزارهایی نیاز داریم؟
یک جک2 تا 3 تُن و یک آچار چرخ
آیا به جز تعویض لاستیک، راههای دیگری برای پنچرگیری وجود دارد؟
بله، میتوان از نخ پنچرگیری، مایع پنچرگیری یا اسپری پنچرگیری برای پر کردن محل نشتی لاستیک استفاده کرد که راه حلهایی موقتی محسوب میشوند.
آیا لاستیکهای آسیبدیده بعد از پنچرگیری دوباره قابل استفاده هستند؟
عموماً بله، البته تصمیمگیری در رابطه با این موضوع بر عهده تعمیرکار مربوطه است.
راه حلهایی مانند تعویض لاستیک آسیبدیده یا استفاده از نخ پنچرگیری، مایع پنچرگیری و اسپری پنچرگیری برای پُر کردن محل نشتی سطح لاستیک در این مواقع مطرح میشوند که به جز تعویض و تعمیر لاستیک، باقی موارد راه حلهایی موقتی هستند که نهایتاً بعد از 3 روز یا 160 کیلومتر حرکت ( هر کدام زودتر فرا برسند ) اثر خود را از دست میدهند. به همین سبب و به دلیل اهمیت ویژه آشنایی همه افراد با روند پنچرگیری، ابتدا به آموزش این موضوع میپردازیم اما در مقالات بعدی این صفحه حتماً به مبحث تعمیرات موقتی لاستیک نیز خواهیم پرداخت.
افراد بسیاری تعویض لاستیک را تجربه کردهاند اما در مقابل افراد بسیاری نیز هستند که تا کنون اقدام به پنچرگیری نکرده و از ترتیب مراحل این فعالیت اطلاعی ندارند. مطلبی که در ادامه میخوانید آموزش قدم به قدم پنچرگیری و تعویض لاستیک خودروهای سواری با استفاده از ابزارآلات مکانیکی رونیکس است. تلاش کردهایم با کمک تصاویر و توضیح جزئیات این کار آموزش کاملی به همراهان صفحه رونیکس ارائه کنیم. به همین جهت و برای کمک به تولید محتوایی هر چه بهتر در مجله رونیکس سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را در قالب کامنت با نویسندگان رونیکس به اشتراک بگذارید و ما را در تهیه محتوایی کاملتر و حرفهایتر یاری نمایید.
قبل از پرداختن به مراحل تعویض لاستیک باید یادآوری کنیم که مهمترین موضوع به همراه داشتن ابزارآلات مکانیکی است. همواره از همراه داشتن لوازم یدکی خودرو از جمله آچار چرخ، جک و لاستیک زاپاس، مخصوصاً در مواقع سفر و ورود به جاده یا طبیعت اطمینان حاصل کنید.
این ابزارها جزء ابزارآلات مکانیکی ضروری هستند که در صورت داشتن خودرو و نداشتن این تجهیزات پیشنهاد میکنیم که سریعتر برای تهیه آنها اقدام نموده و محصولات مختلفی همچون ابزارآلات مکانیکی رونیکس را برای انتخاب بهترین و مناسبترین ابزار خودروی خود مورد مقایسه قرار دهید.
با به همراه داشتن ابزارهای نام برده شده، چنانچه هنگام رانندگی، در حرکت خودرو احساس سنگینی کردید یا متوجه شدید که کنترل و تعادل آن بر هم خورده، ممکن است چرخ خودروی شما پنچر شده باشد. در چنین وضعیتی اگر با لاستیک پنچر شده حرکت کنید، چرخ خودرو شما آسیب خواهد دید. پس در نزدیکترین مکان ممکن توقف کرده و لاستیک پنچر شده را با ابزارآلات مکانیکی رونیکس و به ترتیب مراحل ذیل با لاستیک زاپاس عوض کنید.
1- پارک در محلی امن و مناسب
حاشیه جادهها و بزرگراهها و زمینهای سخت و بدون شیب مکانهای مناسبی برای پارک کردن ماشین در این موقعیت هستند. در صورتی که محل مناسبی پیدا نکردید از توقف در مسیرهای پر تردد خودرو خودداری کنید تا از بروز خطر تصادفات احتمالی جلوگیری شود. در این مواقع سرعت خود را به کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت کاهش داده و در کناره جاده حرکت کنید تا به مکان مناسبی برسید. سپس خودرو را پارک کرده و چراغ چشمکزن را روشن کنید.
2- کشیدن ترمز دستی
اگر صاحب خودرو دندهای هستید، ترمز دستی را بکشید و ماشین را روی دنده یک یا دنده عقب بگذارید. اگر خودروی شما اتوماتیک است آن را روی حالت پارک (P) قرار داده و مطمئن شوید که تمام سرنشینان از ماشین خارج شوند تا خودرو در سبکترین حالت خود قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: آموزش پنچرگیری موتور به ساده ترین شکل به همراه آموزش تصویری
3- ثابت کردن چرخ خودرو
برای مطمئن شدن از ثبات چرخ خودرو و عدم حرکت آن از روی جک، یک تکه آجر، سنگ، چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع جلو یا عقب تایر ماشین به صورت مورب قرار دهید. اصل گذاشتن مانع برای جلوگیری از حرکت ماشین در سطوح شیبدار است اما در سطح صاف هم بهتر است که اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد، زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد، زیر چرخ عقب مانع گذاشته شود.
4- آماده کردن وسایل پنچرگیری
لاستیک زاپاس، جک و آچار چرخ را از ماشین بیرون بیاورید. لاستیک زاپاس در خودرو های مختلف معمولا در صندوق عقب قرار دارد. البته در برخی خودروها نیاز است که کفی صندوق عقب را کنار بزنیم تا لاستیک زاپاس را مشاهده کنیم. در خودروهای کراس اوور نیز معمولا لاستیک زاپاس در پشت درب عقب قرار دارد. در موارد معدودی نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو پیچ شده است.
در برخی خودروهای امروزی اما، چرخ زاپاس، سایزی کوچکتر نسبت به چرخ های اصلی خودرو دارند که اصطلاحا به آنها زاپاس فرغونی گفته میشود، در برخی موارد شرکت سازنده توصیه کرده است که این لاستیکهای زاپاس، به جهت ایجاد اخلال در کارکرد بعضی سیستم های الکتریکی یا مکانیکی خودرو، برای محور خاصی استفاده نشوند، بنابراین لازم است در صورتی که لاستیک یدک خودروی شما از این نوع است، نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمایید تا با آگاهی از محدودیتهای احتمالی، از آسیب رسیدن به خودرو و ایجاد مخارج اضافی جلوگیری کنید.
ابزارآلات مکانیکی رونیکس از این مرحله همراه شما خواهند بود تا تجربهای با سهولت کامل از پنچرگیری داشته باشید….
رونیکس برندی باکیفیت، مقرون به صرفه و با تنوع بالاست که گستره کاملی از ابزارآلات مکانیکی ارائه کرده است. ابزارآلات مکانیکی رونیکس مجموعهای کامل از جکها، کمپرسورها و مینی کمپرسورها، آچار چرخها و… هستند که با بالاترین کیفیت و حداقل وزن و ابعاد تولید میشوند تا با اشغال کمترین جا، در خودرو یا کارگاه مکانیکی شما مورد استفاده قرار بگیرند.
5- جک زدن زیر خودرو
در مرحله بعدی باید زیر خودرو جک بزنید و خودرو را بالا بیاورید. جک را زیر نوار آهنی لبه ماشین و نزدیک لاستیکی که میخواهید آن را عوض کنید بگذارید. نوار حاشیه بعضی خودروها پلاستیکی هستند. در چنین مواقعی برای پیدا کردن محل مخصوص جک، میتوانید دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید تا محل دقیق قرارگیری جک را پیدا کنید. در ماشینهای مدرن با بدنه یک تکه، قسمت خاصی مخصوص جک وجود دارد که پشت چرخهای جلو و همچنین نزدیک چرخ عقب قرار گرفته است.
توجه داشته باشید که قرار دادن جک در قسمتهایی غیر از قسمت مشخص شده در دفترچه راهنما خودرو، باعث ورود فشار به بخشهایی از بدنه میشود که تحمل وزن خودرو را ندارند و ممکن است آسیب ببینند.
پس از آنکه جک در محل مناسب خود قرار گرفت، باید با استفاده از قسمت قلاب مانند آچار چرخ و یا با استفاده از دست یا یک میله باریک، پیچ بالا برنده جک را بچرخانید. اگر آچار چرخ شما فاقد بخش قلاب مانند است، میتوانید یک پیچگوشتی محکم را در سوراخهای بخش گرداننده جک قرار داده و از آن به عنوان یک اهرم، برای بالا بردن جک استفاده کنید.
انتخاب یک جک مناسب، انتخابی وابسطه به نوع و وزن خودرو شماست. رونیکس در دستهبندی ابزارآلات مکانیکی رونیکس 6 مدل جک روغنی با ظرفیتهای 2، 3، 5، 10، 15، 20 و 32 تن و سه مدل جک سوسماری با ظرفیتهای 2 و 3 تن تولید کرده است که برای بالا بردن خودروهای سواری موجود در بازار ظرفیتهای 2، 3 و 5 تن بیش از بقیه مورد استفاده قرار میگیرند.
در این میان اما جکهای روغنی به دلیل برخورداری از ابعادی کوچکتر نسبت به جکهای سوسماری ( گاراژی ) و اشغال جای کمتر، بیشتر از سایر جکها برای قرار گرفتن در صندوق عقب خودروها پیشنهاد میشوند. به عنوان مثال جک روغنی 2 تن 4901RH- از مجموعه ابزارآلات مکانیکی رونیکس ابزار کوچک و قدرتمندی است که با وزنی کم بهترین عملکرد ممکن را ارائه میدهد.
6- باز کردن پیچهای چرخ خودرو
جک را بالا ببرید تا جاییکه وزن ماشین از روی لاستیک برداشته شود، اما لاستیک از زمین جدا نشود. این کار مانع از حرکت چرخ در حین باز کردن پیچها میشود. البته میتوانید قبل از جک زدن هم قالپاق لاستیک را برداشته و پیچهای چرخ را شل کنید.
( دقت کنید که جک در جای خود بیحرکت بوده و خودرو به سمت جلو یا عقب خم نشده باشد. )
اگر پیچها سرپوش پلاستیکی دارند آنها را با دست دربیاورید و حالا با استفاده از آچار چرخ و در جهت خلاف حرکت عقربههای ساعت پیچها را باز کنید. (پیچ چرخ بعضی از خودروهای خیلی قدیمی و کلاسیک در جهت حرکت عقربههای ساعت باز میشوند، اگر صاحب چنین خودرویی هستید به این نکته توجه داشته باشید.) در صورت محکم بودن پیچها میتوانید طبق تصویر از نیروی پا برای چرخاندن آچار استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که پیچها را خارج نکنید. ابتدا تمام پیچها را شل کنید تا جایی که بتوانید آچار را کنار گذاشته و با دست پیچها را بیرون بکشید. سپس برای بالانس ماندن لاستیک، پیچها را بصورت ضربدری باز کنید. به این ترتیب که بعد از باز کردن هر پیچ، به سراغ پیچ مقابل آن در ضلع مخالف بروید، نه پیچ کنار آن.
در این مرحله میتوانید از یکی دیگر از ابزارآلات مکانیکی رونیکس یعنی ست آچار چرخ RH-2690 استفاده کنید. ابزار باکیفیت و مستحکمی از مجموعه بزرگ ابزارآلات مکانیکی رونیکس که در یک بستهبندی جمع و جور و سبک ارائه میشود و به راحتی و با اشغال کمترین جا در ماشین قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: پنچرگیری دوچرخه به سریعترین و سادهترین راه ممکن
7- بیرون کشیدن لاستیک پنچر شده
حالا جک را بالاتر ببرید تا چرخ کاملا از زمین جدا شده و هیچ وزنی روی لاستیک نباشد. سپس مطمئن شوید که جک حرکتی نداشته و کاملا بدون لغزش باشد. در غیر این صورت سریعاً جک را پایین بیاورید و محل قرارگیری آن را تغییر دهید. برای اطمینان از حرکت نکردن جک میتوانید از یک جک زاپاس و کوچکتر پشت جک اصلی استفاده کنید.
با دو دست لاستیک پنچر را گرفته و از جای خود خارج کنید سپس به صورت خوابیده زیر ماشین و کنار جک قرار دهید. در صورتی که در هنگام جا زدن لاستیک، جک از جا در برود، این لاستیک کهنه مانع از برخورد ماشین با زمین یا صدمه دیدن شما میشود.
8- جا زدن لاستیک زاپاس
لاستیک زاپاس را با احتیاط جا بزنید. برای تشخیص جهت درست لاستیک توجه کنید که دریچه باد باید رو به بیرون قرار بگیرد.
پنچری لاستیک تیوبلس را به نقل از خودرو 45 بخوانید:
لاستیکهای تیوبلس، دیواره و کف ضخیمتری به نسبت دسته دیگر دارد. این ساختار لاستیک، وظیفه دارد هوای درون تایر را حفظ کند. بنابراین این لاستیکها به محض سوراخ شدن، پنچر خواهند شد. اما یکی از ویژگیهای مهم لاستیکهای تیوبلس، امکان پنچرگیری راحت و سریع آنها با کیتهای پنچرگیری است. این کیتها با قیمت منطقی در بازار موجود هستند.
9- بستن پیچهای چرخ خودرو
پیچهای چرخ را ابتدا با دست ببندید. این بار هم مانند مراحل قبل برای بالانس ماندن لاستیک پیچها را به صورت ضربدری و رو در روی هم به ترتیب متصل کنید.
بعد از بستن پیچها با دست، آنها را با آچار محکم کنید اما برای اطمینان از بالانس ماندن لاستیک، پیچها را تا مرحله آخر سفت نکنید چرا که فشار بیش از حد میتواند باعث جدا شدن جک شود. به علاوه بعد از پایین آوردن جک نیز میتوانید پیچها را محکمتر کرده و مرحله اتصال لاستیک زاپاس را کامل کنید.
کاور چرخ یا قالپاق را دوباره سرجای خود قرار دهید. برای این کار، کافی است قالپاق را در جای خود نگهداشته و با کف دست محکم به آن ضربه بزنید.
توجه کنید که استفاده از آچار و چکش در این مرحله موجب فرورفتن یا شکستن قالپاق خواهد شد.
10- جدا کردن جک
جک را به طور کامل از خودرو جدا کنید و همراه با آچار چرخ و لاستیک آسیب دیده در صندوق عقب بگذارید.
فراموش نکنید که در اولین فرصت لاستیک آسیبدیده را برای تعمیر تحویل آپاراتیها داده و برای پنچرگیری بعدی در ماشین نگهداری کنید.
با اجرای دقیق 10 مرحله بالا میتوانید به راحتی و در هر محیطی که لاستیک شما دچار پنچری شود پنچرگیری کنید و در انتظار کمک یا خودرو امداد نمانید.
همانطور که گفته شد تنها شرط مهم این فعالیت به همراه داشتن لاستیک زاپاس و ابزارهایی باکیفیت، مستحکم و قابل حمل همچون ابزارآلات مکانیکی رونیکس است که شما را از انتظار کشیدن در جاده و بزرگراه و طبیعت نجات میدهد!
برای آشنایی بیشتر با ابزارآلات مکانیکی رونیکس و مقایسه این ابزارها با سایر نمونههای مشابه موجود در بازار به سایت فارسی رونیکس مراجعه نموده و نظرات خود را در رابطه با مقالات این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.
به نقل از سایت دیجی اکسپرس درباره پنچرگیری خودرو با ابزارآلات مکانیکی میتوان گفت:
“اگر بخواهیم در مجموع نگاه کنیم، هزینهی داشتن وسایل پنچرگیری کمتر از تماس گرفتن با یدککش است و این لوازم فضای اندکی را اشغال میکنند. در نتیجه بهتر است هرچه سریعتر ابزارهای ضروری را برای اتومبیلتان تهیه کنید. انواع کیت پنچرگیری لاستیک در بازار وجود دارند و میتوانید بهترین گزینه را برای خودتان بخرید یا این وسایل را جداگانه تهیه کنید و برای خودتان یک پک کامل بسازید.
در کنار تهیهی وسایل پنچرگیری مانند آچارهای مخصوص، چسب و … به یک کمپرسور باد نیاز دارید تا پس از انجام پنچرگیری، باد لاستیک را مجددا تنظیم کنید. این وسیله ممکن است در مواقعی که باد لاستیکها تنظیم نیست هم به کارتان بیاید. داشتن یک فشارسنج باکیفیت هم برای بررسی فشار لاستیکها بهصورت ماهانه لازم است. به کمک تنظیم این مسئله میتوانید مصرف سوخت، هندلینگ و عملکرد اتومبیلتان را بهبود ببخشید.”
سوالات متداول
چه ابزارهایی برای پنچرگیری خودرو نیاز است؟
ابزارهایی مثل جک، آچار، پمپ و کیت پنچرگیری برای انجام عملیات پنچرگیری لازم است. استفاده از این ابزارها به شما کمک میکند تا به طور مؤثر و سریع تایر پنچر را تعمیر کنید. در این مقاله توضیح دادهایم چگونه پنچرگیری لاستیک ماشین را خودتان انجام دهید.
چگونه میتوان به درستی از کیت پنچرگیری خودرو استفاده کرد؟
این موارد شامل مراحل آمادهسازی، قرار دادن ورقهای پنچرگیری و بررسی نهایی تایر است تا مطمئن شوید تعمیر به درستی انجام شده است. در این مقاله به صورت گام به گام روشهای صحیح استفاده از کیت پنچرگیری را توضیح دادهایم.
ابزارآلات رونیکس را از چه طریقی میتوان خریداری کرد؟
برای تهیه تمام ابزارآلات رونیکس میتوانید به ابزارفروشیهای معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۴۹۷ تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.
برای پنچر گیری خودرو با ابزارآلات مکانیکی اگر جک همراه نداشته باشیم چه راه هوایی برای انجام این کار وجود دارد ؟
همراه گرامی سلام. حتماً باید جک داشته باشید.