- دقیقه 4
- 871
- 2 نظر
به قلم محمدجواد تاج الدین
3 اردیبهشت 1403
در تقویم ایرانیها، سوم اردیبهشت ماه مصادف است با روز کارآفرین. این روز از سال 1386 و مقارن با سالروز تولد شیخ بهایی، به مناسبتهای ملی ایرانیان اضافه شد. کارآفرینی ممکن است در تعریف ساده به نظر برسد؛ راه انداختن یک کسبوکار و ایجاد شغل برای عدهای متخصص که ارزش کار حرفهای را میدانند.
اما در میدان کسبوکار، کارآفرینی مساوی است با جنگی بیپایان. تلاشی شبانهروزی برای شکست موانع متعدد و برنامهریزی برای رسیدن به هدف. اگر کسب و کار شما در راستای تولید یک محصول باشد، فرایندها پیچیدهتر است.
یک ایده، یک هدف و حتی یک شکست میتواند سرآغاز فعالیت یک کارآفرین باشد. مثل آنچه رضا رامخو در بازار ابزار تجربه کرده و توانسته برند رونیکس را پایهگذاری کند.
رضا رامخو؛ از بازار ابزار تا برند رونیکس
روایت ورود رضا رامخو به دانشگاه بازار و تلاش برای راهانداختن یک برند باکیفیت، بارها و بارها در مقالات و سخنرانیهای مختلف بازگو شدهاست.
محمدرضا رامخو مدیرعامل برند رونیکس، نقطه آغاز کارش در بازار را تشویق و اصرار پدر برای شاگردی کردن در مغازه ابزار فروشی حاج آقا نوروزی میداند. در حقیقت رضا رامخو با راهنمایی پدرش وارد بازار شد و توانست سنگ بنای برند رونیکس را بگذارد. در تمام این سالها، حاج محمدجواد رامخو، مشاور و مرشد پسرانش، محمدرضا، حمیدرضا و محسن برای موفقیت در کسبوکار بود.
رامخو در دهه هفتاد به عنوان شاگرد مغازه وارد بازار ابزار شد و توانست با تلاش بیوقفه، روحیه جنگاوری و برنامهریزی، گامبهگام به هدف خود نزدیک شود. او در این راه از کمک برادران خود یعنی حمید و محسن رامخو نیز بهره برد.
رضا رامخو که روزی شاگرد مغازه حاج آقا نوروزی بود و به عنوان یک واسطه در بازار ابزار فعالیت میکرد، امروز صاحب برند و مدیرعامل رونیکس است. مجموعهای با بیش از 1000 متخصص، که توانسته با تولید و عرضه ابزار باکیفیت و بهروز، نگاه مخاطبان این صنعت استخواندار و تاثیرگذار را تغییر دهد.
اما کارآفرینی در نگاه و روش رضا رامخو چطور تعریف میشود؟ عوامل موفقیت کارآفرین و برند از نظر مدیرعامل رونیکس چیست؟
روحیه خستگی ناپذیر و جنگنده
در دیدگاه رضا رامخو، زندگی مساوی است با کار؛ کاری که همراه با هدف و تلاش باشد. رامخو ترس از روبهرو شدن با اتفاقات و چالشهای جدید را مساوی با مرگ میداند. مدیرعامل برند رونیکس همواره کارآفرین را به یک جنگجو تشبیه میکند؛ جنگجویی که باید مجموعه خود را برای رسیدن به موفقیت رهبری کند.
کیفیت، برگ برنده رونیکس
کیفیت مهمترین شاخصه ابزار رونیکس است. این کیفیت همواره در کلام رضا رامخو تکرار شدهاست.
«من و همه پرسنل رونیکس از بخش کنترل کیفیت، زنجیره تامین، تحقیق و توسعه تا دیگر بخشهای برند بر اصل کیفیت تمرکز داریم. توجه به جزئیات در تولید یک ابزار خوب، راهگشای تولید است تا استادکاران و تکنسینهای عزیزمان در سراسر ایران بتوانند چرخ تولید این کشور را هرچه بهتر بچرخانند.
این آرزوی قلبی من است تا بتوانم ابزار خوب را در اختیار صنایع مختلف قرار دهم. تاکید همیشگی من به پرسنل شرکت رونیکس بر حفظ و ارتقای کیفیت است. کیفیت در تمام بخشهای سازمان رونیکس، از جمله کیفیت در تولید ابزار، تحقیقات، خدمات، بستهبندی، رفتار سازمانی و برخورد با مصرفکنندگان.
جدا از کیفیت و تنوع ابزار، خدمات پس از فروش و فروش قطعات معیاری مهم در موفقیت یک برند است. همه خدمات پس از فروش را هزینه میبینند، در صورتی که خدمات پس از فروش، تولد دوباره برای مشتری است و او را عاشق برند شما میکند.»
بازار میدان جنگ است و مدیران میانی، ژنرالهای من
از دیگر عوامل موفقیت کارآفرین در نگاه رامخو، مدیران پایِ کار است.
«من مدیران خیلی خوبی دارم. اگر دیدید که یک برند موفق است، باید ارکان اصلی آن موفقیت را ببینید. یکی از ارکان اصلی موفقیت، داشتن مشاور درست است. من مشاوران و مدیران میانی خیلی خوبی دارم. من بازار را مثل یک میدان جنگ میبینم. به عنوان فرمانده باید مدیران میانی قوی داشته باشم؛ اما مدیر میانی وارداتی نیست. بلکه باید مدیر خوب را ساخت. باید برای داشتن یک مدیر خوب وقت گذاشت.
در رونیکس چیزی به عنوان من نشستهام که دستور بدهم نداریم. هر کدام از مدیران من در زمانهایی که کار انجام نمیشود، آستینهای خود را بالا میزنند و خودشان دست به کار میشوند.»
نیروی انسانی متخصص و متبحر
مدیرعامل رونیکس، نیروی انسانی را مهمترین پایه پیشرفت و شکوفایی مجموعه رونیکس میداند.
«نیروی انسانی متخصص، متعهد و عاشق مهمترین رکن موفقیت امروز رونیکس است. من با وجود همکارانم و در کنار آنها پیشرفت کردم. اعتماد به نیروی انسانی و جذب افراد کاربلد و عاشق مهمترین دلیل پیشرفت ما است. من در کنار همکارانم و مدیران مجموعه، هدف واحدی داریم. هدف ما رضایت مشتری، پیشرفت و حضور در بازار جهانی است.»
رضایت از وضعیت موجود، نقطه پایان برند است
یکی دیگر از مواردی که رامخو در مسیر کارآفرینی به آن توجه دارد، ترسیم افقهای تازه است. رسیدن به هیچ هدفی، پایان کار نیست. در نگاه رامخو، رضایت از وضعیت موجود مساوی است با نقطه پایانِ بلندپروازیهای برند.
به همین خاطر رامخو هدف بلندمدت در رونیکس را پس از تولید ابزار باکیفیت، راهانداختن کارخانه در داخل کشور، مدیریت خدمات پس از فروش منحصربهفرد، جذب نیروی انسانی متخصص و متبحر و …، رسیدن به جایگاه 5 برند برتر ابزار تعریف کرده است.
برای دیگران خوب بخواهید
کارآفرینی به طور مستقیم به پیشرفت اقتصادی کشور گره خوردهاست. کارآفرین لوکوموتیو قطاری است که میتواند اقتصاد کشور را به حرکت درآورد. ممکن است در این راه، با موانع و مشکلات ریز و درشتی نیز روبهرو شود. ولی آنچه مهم است هدفی است که دنبال میکند.
«برای دیگران خوب بخواهید»؛ این جمله را تمام رونیکسیها بارها و بارها از زبان محمدرضا رامخو، مدیرعامل مجموعه رونیکس شنیدهاند. در حقیقت استراتژی اول و سنگ بنای رفتار سازمانی و اخلاقی مجموعه رونیکس، همین جمله است؛ جملهای که از پدر او، مرحوم حاج محمدجواد رامخو به یادگار ماندهاست.
رضا رامخو با همراهی برادران خود، حمیدرضا و محسن رامخو به عنوان نمونهای از کارآفرین موفق ایرانی، از قِبَل بازار ایران کارش را آغاز کرده و امروز صاحب برندی است که کاربران ابزار به آن اعتماد کردهاند. این اعتماد سرمایه برند برای پیشرفت و همچنین جذب افراد متخصص و نیروی کار با انگیزه برای اهداف بزرگتر است.
بسم تعالی باسلام عرض ادب خدمت مدیریت محترم رونیکس جناب آقای رامخو بیرام زاده هستم ابزار فروش حدودا دو سال است مستقیم با شرکت رونیکس کار میکنم الحمدالله خوبه ومغازه درمرکز شهرستان واقع شده است که احتیاج به حمایت تبلیغاتی از طرف مدیریت محترم رونیکس جناب آقای رامخو رادارم خواهشن نسبت به حمایت کردن این جانب را بی نصیب نکنید و در آخر طول عمر با عزت از حق تعالی برای حضرتعالی خواستارم/
سلام همراه گرامی؛ با تشکر از کامنت شما. لطفاً شماره تماس خود را کامنت کنید تا همکاران ما در بخش تبلیغات با شما تماس بگیرند.