راهنمای کامل آچار کشی موتور سیکلت

راهنمای کامل آچار کشی موتور سیکلت

به قلم فرناز اصلاح

19 تیر 1402

اگر موتور سیکلت دارید یا به فکر خرید آن هستید، حتما باید به آچارکشی آن توجه کنید. موتور سیکلت صفر کیلومتر بعد از مدتی استفاده نیاز به سرویس دارد؛ بعد از کارکرد نیز در فواصل زمانی مشخص باید آچارکشی شود. بنابراین، آچارکشی موتور یکی از کارهای مهمی است که برای تعمیر و نگهداری این وسیله نقلیه باید انجام دهید. این نوشتار از مجله رونیکس نحوه آچار کشی موتور سیکلت برای شما خواهد بود.

رونیکس را بخوانید!

گام اول؛ شناسایی قطعات مورد نیاز برای آچار کشی موتور

آچارکشی موتور
آچارکشی موتور

قبل از اینکه آچار کشی موتور سیکلت را شروع کنید، لازم است قطعاتی را که قرار است با آچار کشی جدا شوند، شناسایی کنید. این عمل به دقت و دانش فنی بالایی نیاز دارد. بنابراین با توجه به مسائل احتمالی پیش رو، اگر در این زمینه دانش و مهارت کافی را ندارید، حتما این کار را با کمک یک تکنسین ماهر انجام دهید.

برای آچارکشی سطحی موتور، کافی است پیچ‌های بدنه و نهایتا پیچ‌های قسمت انجین را شناسایی و آن‌ها را سفت کنید تا جلوی سروصدای موتورسیکلت را هنگام استفاده بگیرید. برای آچارکشی کلی، تمام قطعات موتورسیکلت مانند فرمان، سیستم برق، کلاچ، جک موتور، زنجیر، ترمز و … به طور کامل چک می‌شوند تا نهایتا طول عمر موتور سیکلت بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: بررسی لیست ابزار تعمیر موتور سیکلت | 11 ابزار ضروری برای تعمیر موتور سیکلت

گام دوم؛ استفاده از ابزارهای مناسب برای آچار کشی موتور سیکلت

مجموعه آچارهای رونیکس
مجموعه آچارهای رونیکس

بهترین روش آچار کشی موتور، انتخاب و استفاده از یک مجموعه آچار کشی متناسب با اندازه و شکل قطعاتی است که باید آب بندی شوند. انتخاب ابزارهای متناسب با شکل قطعه، خطر خردشدن پیچ و مهره‌های این وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد و نهایتا مانع از آسیب‌دیدن قطعات موتور سیکلت می‌شود. بنابراین قبل از شروع آب‌بندی موتور، ابزار مورد نظر را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید جی پی اس برای کوهنوردی و طبیعت گردی

گام سوم؛ خارج‌کردن پیچ و مهره به روشی اصولی

در گام سوم آموزش آچار کشی موتور سیکلت، ابتدا موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا به دمای اتاق برسد و خنک شود. در قدم بعدی با استفاده از آچار تخت مناسب، با دقت پیچ‌و مهره‌های بدنه را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آزاد شوند.

گام چهارم؛ بازسازی قطعات و رفع تمام عیوب فنی هنگام آچارکشی موتور سیکلت

پس از آچار کشی موتور کلیک، قطعات باید با دقت بازسازی شوند. قطعاتی مانند هندل/استارت، دسته گاز، انجین، گیج روغن، سیستم برق و … را به دقت بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را بازسازی کنید. در این بین، جداسازی پیچ‌ها و مهره‌های شکسته و نشتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

آچار فرانسه رونیکس؛ انتخاب حرفه‌ای‌ها برای بازکردن و بستن پیچ‌های گیج روغن

گام پنجم؛ نصب قطعات موتورسیکلت

نصب قطعات موتورسیکلت
نصب قطعات موتورسیکلت

پس از اینکه تمام عیوب فنی را شناسایی و آن‌ها را با بازسازی برطرف کردید، نوبت به نصب قطعات موتور سیکلت می‎‌رسد. برای این کار، از یک آچار کشی مناسب و فشار بسیار کم استفاده کنید؛ چراکه فشار زیاد موجب خردشدن پیچ و مهره‌ها و آسیب به قطعات می‌شود.

بیشتر بخوانید:انواع انبرهای موجود در بازار

گام ششم؛ بررسی تمام قطعات و بخش‌های موتورسیکلت

بعد از اینکه قطعات مورد نظر را نصب کرید، تمام پیچ و مهره‌های قسمت‌های مختلف موتور را چک کنید تا خیالتان از این بابت راحت شود که درست و اصولی بسته شده‌اند. به این ترتیب، دیگر هیچ قطعه‌ای دچار نشتی یا شکستگی نمی‌شود.

گام آخر؛ تست نهایی موتور سیکلت

در گام هفتم از آموزش آچار کشی موتور سیکلت، حتما با احتیاط سوار آن شوید؛ تست سیکلت را انجام دهید و مطمئن شوید که تمامی قطعات به درستی نصب شده‌اند. تنها در این صورت است که موتور سیکلت شما درست و ایمن کار می‌کند.

نکات مهم برای آچار کشی موتور سیکلت به روش اصولی

بیشتر بخوانید: آموزش 0 تا 100 تعویض شمع موتور سیکلت | چگونگی تعویض شمع موتور سیکلت

از آنجایی که آچارکشی موتور کلیک بر کارکرد درست آن و حفظ ایمنی راکب تاثیر زیادی دارد، لازم است این کار با نهایت دقت انجام شود. رعایت مجموعه‌ای از نکات به شما کمک می‌کند تا این کار را درست و حرفه‌ای انجام دهید. مهم‌ترین نکات به شرح زیر هستند:

  • برای آچار کشی قطعات و پیچ و مهره‌ها حتما از انواع آچار و ابزار مناسب برای این کار که متناسب با شکل و سایز قطعات هستند، استفاده کنید.
  • آچار کشی پیچ و مهره را با سرعت بسیار پایین و فشار حداقلی انجام دهید؛ چراکه سرعت بالا و اعمال فشار زیاد، خطر شکستن پیچ و مهره را به دنبال دارد.
  • همیشه قبل از شروع به کار، ابتدا قطعاتی را شناسایی کنید که لازم است با آچار کشی جدا شوند.
  • اگر در انجام این کار مهارت و دانش فنی کافی را ندارید، حتما به یک تکنسین ماهر مراجعه کنید.
  • هنگام آچار کشی موتور سیکلت، تمام بخش‌های بدنه، قسمت‌های برقی و قطعات موتوری را چک کنید.
  • آچار کشی موتور را در فواصل زمانی منظم انجام دهید.

به نقل از سایت کیان باتری آب بندی و آچارکشی موتور سیکلت صفر قطعات زیر می شود:

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب کمپرسور هوا

“آب‌بندی موتورسیکلت شامل چه قطعاتی می‌شود؟

در موتور سیکلت یا خودرو آب‌بندی منظور از آب‌بندی بیشتر انجین است، اما باید توجه کرد تقریبا هر قطعه‌ای که اصطحکاک در عملکرد آن نقش دارد شامل آب‌بندی می‌شود. برای مثال لاستیک نیز در ابتدا باید آب‌بندی شود تا در آینده بصورت صحیح در محور خود قرار گیرد. پس در ابتدا تقریباً باید حواسمان به همه قطعات باشد. اما از آنجا که ایرادات اولیه و آب بندی هیچ یک از قطعات به پیچیدگی انجین نیست، در مورد آب بندی انجین موتور سیکلت صحبت می‌کنیم.

در تصویر پایین می‌توانید تمام قطعاتی که باید در هنگام آب‌بندی موتور سیکلت بررسی شوند همراه با موارد بررسی آورده شده‌است. در صورت نقص در هر یک از موارد فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.”

بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ راهنمای نگهداری از موتورسیکلت + ۸ نکته کلیدی

آچارکشی موتورسیکلت
آچارکشی موتورسیکلت

آچار کشی موتور سیکلت را با ابزار حرفه‌ای تجربه کنید.

در این مقاله از مجله رونیکس، تلاش کردیم تا راهنمای کاملی از آچار کشی موتور سیکلت را به شما ارائه دهیم. می‌توانید این کار را با استفاده از ابزار حرفه‌ای در چند مرحله ساده، به راحتی و با دقت بالا انجام دهید. انواع ابزار رونیکس، راه حلی مطمئن برای انجام انواع کارهای فنی هستند. در انتها، اگر سوالی دارید، آن را از طریق کامنت با ما در این صفحه به اشتراک بگذارید.

به نقل از سایت بیمه دات کام درباره آچار کشی موتور می‌توان گفت:

اهمیت آچار کشی موتور در چیست؟

چرا باید آچارکشی موتورسیکلت را حتما انجام دهیم؟ بهترین زمان آچار کشی موتور سیکلت چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم وقتی موتورسیکلت از کارخانه خارج می‌شود، فقط یکبار پیچ‌ها و قطعات مختلف آن سفت و محکم می‌شود و در رابطه با استحکام قطعات و مقاومت آن‌ها هیچ تست دیگری انجام نمی‎‌شود.

بنابراین بعد از آب بندی موتورسیکلت باید به سراغ آچارکشی آن برویم تا بتوانیم شاهد بهترین عملکرد موتورسیکلت باشیم. در صورت عدم توجه به آچارکشی، ممکن است سروصدای موتورسیکلت شما را اذیت کند. آچارکشی دیرهنگام  موجب خرابی قطعات زودتر از موعد مب‌شود. همچنین این مساله می‌تواند موجب باعث آسیب به موتور سوار شود.”

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل برای مصارف خانگی

سوالات متداول

آیا موتورسیکلت با انجین تعمیری هم نیاز به آچار کشی دارد؟
بله. حتما در فواصل منظم زمانی این کار را برای موتورسیکلت‌های با موتور تعمیرشده انجام دهید.

بهترین زمان برای آچار کشی موتور سیکلت چه موقع است؟
برای موتور صفر کیلومتر حتما این کار را انجام دهید. پس از آن نیز با نظر تکنسین این کار در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود.

برای بررسی عملکرد ترمزها در آچار کشی موتور چه کار کنیم؟
حتما ترمز جلو را بررسی کرده و لقی پدال ترمز عقب را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

27 پاسخ به “راهنمای کامل آچار کشی موتور سیکلت”

  1. مجید گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود.از این گونه مقالات بسیار استقبال و استفاده میشود.

    • رضا گفت:

      همش الکیه واسه پول گرفتن.
      بعد۱۰۰۰تا یه اچارروی چرخها ودوتا عقب و پیچهای موتوره شاسی خودتون بندازید کافی

      • رونیکس گفت:

        همراه گرامی سلام. ایمنی شما و طول عمر وسیله نقلیه در گروی سرویس و تعمیر اصولی آن در فواصل زمانی منظم است.

  2. روح الله خاطری گفت:

    میشه لطفا بگین هر چند وقت یکبار باید آچارکشی موتور انجام بدیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی؛ آچارکشی یا آب‌بندی موتورسیکلت صفر کیلومتر بعد از 1000 کیلومتر لازم است و پس از آن نیز هر ۵۰۰۰ کیلومتر یک‌بار، جهت اطمینان بیشتر از کارکرد درست موتورسیکلت، سرویس‌های دوره‌ای را انجام دهید.

      • محسن گفت:

        من موتور صفر خریدم ۱۰۰ تا باهاش رفتم یک دفعه هم روغنش عوض شده موتور انجیلش صدا میده به نظر شما اچار کشی درست میشه؟

        • رونیکس گفت:

          همراه گرامی، اگر بعد از آچارکشی مشکل برطرف نشد، موتور سیکلت خود را به مرکز خدمات پس از فروش ببرید تا کارشناسان مشکل را بررسی و آن را برطرف کنند.

  3. هادی رئوفی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای سفارش مجموعه آچار رونیکس از کجا اقدام کنم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. شما می‌توانید به کلیه ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

  4. سهراب گفت:

    چطور می‌توانم از خرد شدن پیچ و مهره‌ها هنگام آچارکشی جلوگیری کنم؟ اگه احیانا موقع کار پیچ بشکنه خودم می تونم درش بیارم یا حتما باید ببرم پیش مکانیک؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انتخاب ابزارهای متناسب با شکل قطعه، خطر خردشدن پیچ و را کاهش می‌دهد. قبل از شروع آب‌بندی، ابزار مورد نظر را انتخاب کنید. اگر چنین اتفاقی افتاد، بهتر است به مکانیک مجرب مراجعه کنید.

  5. navid گفت:

    سلام یه سوال داشتم اگه موتور یه مدت زیادی مثلا یه سال تو پارکینگ مونده باشه بخوام دوباره سوارش شم لازمه که قبلش آچار کشی بشه؟

  6. محمد حاتمی گفت:

    مهمترین دلیل روغن سوزی موتور از چی میتونه باشه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. آسیب به رینگ و پیستون، خرابی کاسه نمد سوپاپ‌ها یا واشر و فنر، فرسودگی موتور و استفاده از روغن موتور نامناسب، مهم‌ترین دلایل روغن‌سوزی موتور سیکلت هستند.

  7. نگار گفت:

    من هم اسم آچارکشی موتور سیکلت رو شنیدم هم آب بندیشو ولی هنوز فرق دقیق این دوتا رو نمیدونم امکانش هست که یه لطفی کنید آّب بندی موتور سیکلت رو هم توضیح بدید

  8. کیوان گفت:

    اگر موقع آچار کشی موتور سیکلت متوجه شدیم که یه سری از قطعات قدیمی شدن خراب نشدن ها صرفا یکم فرسوده و قدیمی ان آیا بهتره که عوضشون کنیم یا نه اگه هنوز کار میکنه صبر کنیم تا آچار کشی بعدی؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. قطعات مصرفی، تاریخ انقضای خاصی دارند و توصیه می‌کنیم جهت کارکرد صحیح موتور، در فواصل زمانی منظم آن‌ها را تعویض کنید.

  9. ایمان صفایی گفت:

    نوشتید که آچار کشی موتور سیکلت رو در فواصل زمانی منظم انجام بدید هرچند وقت یه بار باید اینکار انجام بشه؟ من الان موتورم تقریبا 6 ماهه که نو خریدمش و خب هنوز هیچیش نیست فکر کنم سالی یه بار آچارکشی کنمش خوب باشه نه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. بعد از 1000 کیلومتر اول موتور سیکلت را آچارکشی و پس از آن، با طی هر 5000 کیلومتر باید موتور سیکلت را سرویس کنید.

  10. مهراد گفت:

    بعد از آچار کشی موتور سیکلت وقتی که سوار موتورم میشم تو سرعت های بالا یه صدایی شبیه برخورد یه چیزی به در دبه یا یه همچین چیزی میده که قبلا نبود ولی ایراد دیگه ای نداره موتور یه بار دیگه بازش کردم نفهمیدم ایراد از کجاست به نظر شما مشکل از کجاست

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمالا قطعات داخلی به خوبی به هم متصل نشده‌اند. توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

  11. محمود گفت:

    مشکل ترمز موتور سیکلت از چه چیزایی میتونه باشه؟ احساس می کنم موتورم یه مدته که هم ترمزش سفت تر شده هم دیگه مثل قبل ترمز نمیگیره باید کجا رو بررسی کنم؟

  12. رامین گفت:

    سلام بسیار عالیرو تشکر از راهنمایی و تذکرات مهم در زمینه سفر با موتور سیکلت و نکات خوب و مهم ایمنی قبل از سفر و توصیه های خوب و مهم و واحد در تهیه و ضروری بودن وسایل سفر از جعبه ابزار تا لباس مناسب سپاس از شما عزیزان🙏نکته ایی که به تجربه به من اثبات شده و ۱کی از توصیه های عالی ک فوق مهم شما داشتن لباس مناسب برای سفر با موتور هستش که واقعا اگر در طول سفر احساس گرما یا سرما در بدن احساس بشه نمیشه بی خطر یا راحت سفر کرد و این ضروری است(کنایه به لباس سفر)🙏

  13. علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشین ممنون میشم جواب بدین من اولین بار هست موتور خریدم صفر گرفتم هنوز آچارکشی نرفتم چون فعلا ۱۴۰ کیلومتر کار کرده اما احساس میکنم فرمان موتور گیج میزنه و در جاهای کمی ناهموار به چپ و راست میره بنظر شما یه موتور صفر چرا باید فرمانش گیج بزنه و باید چکار کنم ؟؟🙏

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. این موضوع دلایل مختلفی دارد. ممکن است پیچ‌ها و اتصالات فرمان شل باشد. توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به خدمات پس از فروش یا تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.